Πλήρης ανατροπή: Η Honda μένει στη F1 μέχρι και το 2025
Με μια απρόσμενη και μια αιφνίδια τροπή των πραγμάτων, η Honda φαίνεται πως θα παραμείνει στη Formula 1 για τέσσερα χρόνια ακόμη, ως προμηθεύτρια κινητήρων στη Red Bull Racing, για μια σειρά από περίπλοκους λόγους. Διαβάστε αναλυτικά.
Η Honda και η Red Bull Racing δεν το έχουν οριστικοποιήσει ακόμη, καθώς παραμένουν ορισμένες λεπτομέρειες που πρέπει να λυθούν, όμως είναι πλέον σχεδόν βέβαιο ότι η ιαπωνική εταιρεία θα εξακολουθήσει να κατασκευάζει και να προμηθεύει τις μονάδες ισχύος των μονοθεσίων της RBR και της Alpha Tauri μέχρι το τέλος του 2025.
Δεν είναι ακόμη βέβαιο αν οι κινητήρες θα ονομάζονται Honda ή RBP (Red Bull Powertrains), αλλά το πιθανότερο σενάριο είναι το πρώτο - δεδομένου ότη Honda θα αναλάβει την πλήρη κατασκευή τους στην Ιαπωνία, και θα έχει και την επιμέλειά τους.
Το Φθινόπωρο του 2020 η Honda ανακοίνωσε ότι στο τέλος του 2021 θα αποχωρούσε από τη F1 - και ακριβώς αυτό συνέβη μετά το GP του Άμπου Ντάμπι τον περασμένο Δεκέμβριο. Εν τω μεταξύ, η Red Bull Racing ετοίμασε τη μετάβασή της στην επόμενη μέρα, κατασκευάζοντας το πρώτο της εργοστάσιο κινητήρων στις εγκαταστάσεις της στο Μίλτον Κινς.
Παράλληλα, προχώρησε στην επάνδρωση του νέου της τμήματος με αναρίθμητες προσλήψεις κορυφαίων μηχανολόγων, μεταξύ των οποίων και του Μπεν Χότζκινσον, πρώην επικεφαλής της Mercedes HPP (High Performance Powertrains) που επέβλεπε την κατασκευή των μονάδων ισχύος της Mercedes F1.
Σκοπός της Red Bull Racing ήταν να αναλάβει μόνη της την κατασκευή των κινητήρων, εκμεταλλευόμενη το γεγονός ότι από το 2022 και μέχρι το τέλος του 2025 θα «παγώσει» κάθε εξέλιξή τους, ώστε οι κατασκευαστές να αφιερώσουν τις υποδομές και τους πόρους τους στο σχεδιασμό και την εξέλιξη των ολοκαίνουριων κινητήρων του 2026.
Παρόλα αυτά, η Honda παρέμενε στο πλάνο της RBR, καθώς υπό το νέο της πλάνο η ομάδα του Μίλτον Κινς αποφάσισε να αγοράσει τις υπηρεσίες της ιαπωνικής εταιρείας για την εξέλιξη της μονάδας ισχύος του 2022 - μιας και φέτος η χρήση βιοκαυσίμων επιφέρει μια σειρά από μηχανολογικές τροποποιήσεις, πριν την πλήρη παύση εξέλιξης των κινητήρων.
Παράλληλα, η συμφωνία της RBR με τη Honda προέβλεπε και την υποστήριξη των κινητήρων από Ιάπωνες μηχανολόγους στη διάρκεια των GP του 2022. Μετά τη φετινή χρονιά, που η RBP θα άρχισε να επιτυγχάνει την εύρρυθμη λειτουργία της, η Honda θα αποχωρούσε ολοκληρωτικά και η πρώτη θα αναλάμβανε την πλήρη κατασκευή και επιμέλεια των μονάδων ισχύος τα επόμενα χρόνια.
Τώρα, όμως, το πλάνο φαίνεται πως άλλαξε απροσδόκητα και ολοκληρωτικά. Ο σύμβουλος της RBR, Δρ. Χέλμουτ Μάρκο, είπε πως η πρόθεση τώρα της Honda είναι να συνεχίσει να παρέχει κινητήρες απευθείας από την Ιαπωνία στη Red Bull Racing και την Alpha Tauri, μέχρι το τέλος του 2025.
Δικαιολογώντας αυτή τη διαφαινόμενη πλήρη αναστροφή των σχεδίων, ο Μάρκο εξήγησε ότι έγινε εν μέρει για να διασφαλιστεί ότι η Red Bull Powertrains θα λογίζεται ως νέος κατασκευαστής όταν έρθουν οι νέοι κανονισμοί του 2026 - ώστε να καρπωθεί από τα προνόμια που θα έχουν οι νέοι κατασκευαστές κινητήρων από τη FIA.
Τα προνόμια αυτά -που συζητά να θεσπίσει η FIA για να ενθαρρύνει την είσοδο του ομίλου VW με τις Porsche και Audi- περιλαμβάνουν, μεταξύ άλλων, και το υψηλότερο όριο προϋπολογισμού για την κατασκευή και εξέλιξη των μονάδων ισχύος του 2026.
Ο Μάρκο τόνισε, μιλώντας στο περιοδικό Autorevue: "Έχουμε βρει τώρα μια εντελώς διαφορετική λύση σε σχέση με την αρχική που είχαμε αρχικά σχεδιάσει. Οι κινητήρες θα κατασκευάζονται στην Ιαπωνία ως το 2025, και δεν θα τους αγγίζουμε καθόλου. Αυτό σημαίνει ότι οι Ιάπωνες θα διατηρήσουν τα δικαιώματα των κινητήρων, που είναι σημαντικό για το 2026 διότι αυτό θα μας κάνει πρωτοεμφανιζόμενο κατασκευαστή κινητήρων".
Προς το παρόν δεν έχουν υπάρξει ασφαλείς πληροφορίες σχετικά με το ενδεχόμενο αυτή η απόφαση της Red Bull, ή της Honda, να σχετίζεται με τις εντεινόμενες φήμες ότι η πρώτη βρίσκεται κοντά σε συμφωνία με την Porsche για το 2026, ή ακόμα και σε ενδεχόμενη συμφωνία πώλησης της Alpha Tauri στη γερμανική εταιρεία, για την δημιουργία αμιγούς ομάδα της Porsche F1.
Σύμφωνα με τον Μάρκο, η απόφαση της Honda ενθαρρύνθηκε από την κατάκτηση του πρωταθλήματος του 2021 από τον Μαξ Φερστάπεν στο Άμπου Ντάμπι: "Στη διάρκεια της επιτυχίας μας, έγιναν αρκετές σκέψεις στο μυαλό των Ιαπώνων. Σκέφτηκαν και ότι θα μπορούσαν να χρησιμοποιήσουν [στα αυτοκίνητα παραγωγής] την τεχνογνωσία που αποκτούν [μέσω της F1] για τη μπαταρία". Ο Αυστριακός εννοεί, προφανώς, την τεχνογνωσία από το πλήρες υβριδικό σύστημα των μονάδων ισχύος της F1.
Ο Μάρκο κατέληξε: "Είχε προγραμματιστεί αρχικά να κατασκευάσουν τους κινητήρες μας μόνο για το 2022. Τώρα αποφασίστηκε πως θα συνεχίσουυν ως το 2025, που είναι ένα τεράστιο πλεονέκτημα για εμάς. Αυτό σημαίνει ότι θα έχουμε να κάνουμε μόνο μικρές ρυθμίσεις και το καλιμπράρισμα [του κινητήρα]".