Ποιες τρεις ομάδες της F1 ξαφνικά ενδέχεται να βάλουν πωλητήριο
Οι ιδιοκτήτες των Alpine, RB και Haas φέρεται να εξετάζουν -μεταξύ άλλων ενδεχομένων- την περίπτωση πώλησης των τριών τους αυτών ομάδων της Formula 1, σε μια εποχή που η τιμή τους έχει εκτοξευθεί στα ύψη λόγω της διευρυνόμενης απήχησης του σπορ.
Η γιγάντωση της Formula 1 μετά από την απόκτηση των εμπορικών της δικαιωμάτων από την αμερικανική Liberty Media είναι τέτοια, που η τιμή της ομάδας της Alpine -αν πωλούνταν αυτή τη στιγμή- αγγίζει τα 900 εκατομμύρια ευρώ, ενώ της RB φέρεται να ξεπερνά το ένα δισεκατομμύριο.
Διότι μαζί με τις εγκαταστάσεις της ομάδας, οι υποψήφιοι αγοραστές αποκτούν και ένα από τα δέκα “χρυσά εισιτήρια” της εισόδου στη Formula 1, μιας και -όπως διαπίστωσε με ιδιαίτερη πικρία η αμερικανική Andretti- το σπορ δεν είναι διατεθειμένο να ανοίξει μια 11η θέση, για την είσοδο μιας καινούριας ομάδας.
Ο Μάικλ Αντρέτι έχει εντείνει τα τελευταία χρόνια την προσπάθειά του να κάνει την ομάδα του, Andretti Global, την 11η της Formula 1 από το 2026. Παρότι η FIA έδωσε το “πράσινο φως” στο φάκελό της, η Formula 1 (Liberty Media) το αρνείται λέγοντας πως το σπορ θα δώσει μεγαλύτερη αξία στην ομάδα της Andretti από όσο η ομάδα στη F1.
Επίσης, ο Αμερικανός -πρώην οδηγός της McLaren στη Formula 1, δίπλα στον Άιρτον Σένα- αντιμετώπισε και την άρνηση των ομάδων να γίνει η 11η ανάμεσά τους, λόγω του διαμοιρασμού των εσόδων από τα εμπορικά δικαιώματα του σπορ σε ένα παραπάνω κομμάτι.
Παράλληλα, η νέα Συμφωνία Ομονοίας (το έγγραφο που ορίζει τις εμπορικές συμφωνίες της Formula 1 με τις ομάδες) λέγεται ότι θα αυξήσει την εγγύηση που πρέπει να καταβάλλει όποια νέα ομάδα θέλει να μπει στο σπορ από τα 200 εκατομμύρια δολάρια στο αστρονομικό ποσό των 600 εκατ. δολαρίων.
Κατά συνέπεια, παρότι ο Αντρέτι έχει εξασφαλίσει την αμέριστη υποστήριξη και τους κινητήρες (από το 2028) ενός τεράστιου κατασκευαστή -της αμερικανικής General Motors, μέσω της Cadillac- φαίνεται πως ο μοναδικός τρόπος για να καταφέρει να μπει στη Formula 1 είναι να αγοράσει κάποια από τις υπάρχουσες ομάδες. Ποιές μπορεί να είναι αυτές;
Οι σκέψεις του ομίλου Renault για την Alpine F1
Στη Γαλλία, το απογοητευτικό ξεκίνημα της Alpine F1 στο φετινό πρωτάθλημα της Formula 1 έχει ήδη προκαλέσει τις πρώτες σκέψεις της διοίκησης του ομίλου Renault για το ενδεχόμενο πώλησης της ομάδας. Όμως, οι μέχρι στιγμής πληροφορίες αναφέρουν ότι -σε περίπτωση πώλησης- ο νέος αγοραστής θα πρέπει να εξακολουθεί να χρησιμοποιεί τις μονάδες ισχύος του Viry στο μέλλον.
Η εργοστασιακή Alpine μοιράζεται την τελευταία θέση του πρωταθλήματος κατασκευαστών -με μηδέν βαθμούς- με τις Williams και Sauber, όμως το μονοθέσιό της είναι το λιγότερο ανταγωνιστικό από τα τρία.
Η μη ανταγωνιστική Α524 έρχεται σε συνέχεια των γεγονότων του περσινού καλοκαιριού, όταν η διοίκηση της Renault έδιωξε από τη θέση του διευθυντή της Alpine F1 τον Οτμάρ Ζαφνάουερ, από την αγωνιστική διεύθυνση τον Άλαν Περμέιν και από την τεχνική διεύθυνση τον Πατ Φράι, λόγω της πτώσης της απόδοσης της ομάδας μετά την 4η θέση κατασκευαστών που κατέκτησε το 2022.
Επίσης, ο διευθύνων σύμβουλος του ομίλου Renault, Λούκα ντε Μέο, απομάκρυνε από την αντίστοιχη θέση της Alpine τον Λορέν Ροσί. Μετά από τις αλλαγές αυτές, το ρόλο του διευθυντή της Alpine F1 ανέλαβε ο Μπρούνο Φαμέν - αρχικά ως προσωρινή λύση, αλλά έπειτα ως μόνιμη.
Η απόδοση της υπέρβαρης και ελλιπούς σε ισχύ νέας Α524 είναι τέτοια φέτος, που αναπόφευκτα ξεκίνησαν τόσο συζητήσεις περί πώλησης της ομάδας από το διοικητικό συμβούλιο στη Γαλλία, όσο και προσεγγίσεις από ενδιαφερόμενα μέρη για την αγορά της.
Όσο τα φτωχά αποτελέσματα στην πίστα εξακολουθούν να βλάπτουν την εικόνα της Alpine, το βραχίονα σπορ αυτοκινήτων του ομίλου Renault, τόσο περισσότερο έδαφος θα κερδίζουν οι -δεδομένες- προτάσεις για την αγορά της ομάδας του Ένστοουν.
Στο Ένστοουν της Βρετανίας κατασκευάζονται τα σασί της Alpine, και η Renault θα εξέταζε σοβαρά το ενδεχόμενο πώλησης του εργοστασίου και της θέσης της ομάδας στο πρωτάθλημα. Όμως, την ίδια στιγμή, πρέπει να διασφαλίσει την επιβίωση του τμήματος κατασκευής των μονάδων ισχύος, στο Βιρύ της Γαλλίας.
Έτσι, σύμφωνα με πληροφορίες στη Σουζούκα, οι Γάλλοι φέρεται να προκρίνουν τη λύση να θέσουν ως όρο στην ενδεχόμενη πώληση της ομάδας, τη χρήση των υβριδικών κινητήρων της Renault από το νέο ιδιοκτήτη της ομάδας, στο μέλλον - σίγουρα μέχρι το τέλος της δεκαετίας.
Με τον τρόπο αυτό, θα διασφαλιστεί η επένδυση της Renault, αυτόν τον καιρό, στο σχεδιασμό, την κατασκευή και την εξέλιξη της νέας μονάδας ισχύος του 2026. Από την άλλη, όμως, θα περιοριστούν οι υποψήφιοι αγοραστές, διότι κάποιοι από αυτούς μπορεί να είναι είτε κατασκευαστές, είτε αγωνιστικές ομάδες με δεσμούς με άλλους κατασκευαστές - όπως η Andretti που θέλει από το 2028 να χρησιμοποιεί τις μονάδες ισχύος της Cadillac.
Όλα αυτά προκύπτουν από παρασκηνιακές, αξιόπιστες πληροφορίες. Επισήμως η Alpine F1 ανακοίνωσε πως “οι φήμες και οι ιστορίες ότι η ομάδα είναι προς πώληση είναι λανθασμένες. Η ομάδα, κατηγορηματικά, δεν πωλείται”.
Οι νέες σκέψεις πώλησης της RB
Στην Αυστρία, τώρα, η Red Bull φέρεται να ξανασκέφτεται την περσινή της απόφαση να μην πουλήσει την ομάδα που έχει το περίεργο όνομα Visa Cash App RB, που τα προηγούμενα χρόνια ονόμαζε Toro Rosso και Alpha Tauri.
Η αναστροφή σχετικά με το μέλλον της ομάδας της Φαέντσα φέρεται να οφείλεται στον 'πόλεμο ισχύος' που εξελίσσεται στα ενδότερα της Red Bull, καθώς οι πλευρές των Αυστριακών και των Ταϊλανδών συνιδιοκτητών της εταιρείας διεκδικούν τον πλήρη έλεγχό της.
Ο σύμβουλος της Red Bull GmbH της Αυστρίας, Χέλμουτ Μάρκο, ρωτήθηκε στην Ιαπωνία αν κρύβεται αλήθεια πίσω από τις πληροφορίες για την πώληση της RB, και απάντησε: “Υπάρχουν πολλές ενδιαφερόμενες πλευρές. Στο τέλος αυτή είναι μια απόφαση των μετόχων. Η τιμή είναι υψηλή για μία ομάδα της F1, αλλά δεν έχει αποφασιστεί τίποτα ακόμα” συμπλήρωσε ο Αυστριακός.
Προτάσεις για την αγορά της Haas
Η τρίτη ομάδα που ενδέχεται να αλλάξει ιδιοκτήτη, σύμφωνα με πληροφορίες που άρχισαν να διαρρέουν στο πάντοκ της Σουζούκα, είναι η Haas. Η μικρότερη σε μέγεθος και προϋπολογισμό της Formula 1.
Ο Ραλφ Σουμάχερ, αδερφός του θρύλου Μίκαελ και σχολιάστής της γερμανικής τηλεόρασης, συμβούλευσε τον Νίκο Χούλκενμπεργκ ότι δεν είναι σοφή απόφαση να ανανεώσει το συμβόλαιό του με την ομάδα του Τζιν Χάας, λέγοντας πως το μέλλον της είναι αβέβαιο.
“Οι επενδύσεις προετοιμάζονται, αλλά δεν γίνονται διότι ο Τζιν Χάας έχει άλλες ιδέες. Και το καταλαβαίνω”, είπε ο πρώην οδηγός των Williams και Toyota F1. Οι εικασίες περί σκέψεων του Χάας να πουλήσει την ομάδα έρχονται παρά το βελτιωμένο ξεκίνημα της Haas στη φετινή σεζόν, όπου είναι μαζί με την RB οι δύο πιο ανταγωνιστικές ομάδες -που έχουν συλλέξει και βαθμούς- πίσω από τις πέντε μεγάλες του σπορ.