Ποιός είναι ο Ρέιβιν Τζαν, ο άνθρωπος που έβαλε τέλος στο χλευασμό για τη στρατηγική της Ferrari
Μέχρι το 2022 η Scuderia βρισκόταν συχνά στο “μάτι του κυκλώνα” για διαδοχικές λανθασμένες στρατηγικές αποφάσεις, που ήταν εύκολο να κατακρίνονται εν των υστέρων, οι οποίες της στερούσαν ακόμα και νίκες στα GP. Όμως, όπως φάνηκε τα δύο τελευταία GP, της Ολλανδίας και της Ιταλίας, τα πράγματα έχουν αλλάξει.
Στη θέση του ο Γάλλος διοικητής τοποθέτησε έναν άγνωστο στο ευρύ κοινό, αλλά ευφυή μηχανικό που βρισκόταν στην ομάδα της Ferrari: τον Βρετανό, με ινδική καταγωγή, Ρέιβιν Τζαν. Ο Τζαν εργαζόταν μέχρι τότε υπό τον Ρουέντα στο τμήμα αγωνιστικής στρατηγικής της Scuderia, και είχε διακριθεί ιδιαίτερα.
Πτυχιούχος της Οξφόρδης, αρχικά στο τμήμα της Φυσικής και έπειτα των Μαθηματικών, ο Τζαν ξεκίνησε να εργάζεται στη Scuderia στα 26 χρόνια του, το 2015 - έχοντας προηγουμένως περάσει από τις ομάδες της Caterham και της Williams, όπου επεξεργαζόταν στην επεξεργασία δεδομένων.
Στο Μαρανέλο ο Τζαν μπήκε στην ομάδα των μαθηματικών της Scuderia, όπου και εργαζόταν μέχρι τις αρχές του 2023. Τότε, ο Βασέρ τον κάλεσε για να αναλάβει τη διεύθυνση του τμήματος στρατηγικής της ιταλικής ομάδας, στη θέση του Ρουέντα.
Γνωρίζοντας το βάρος που έπεφτε στους ώμους του Ινδο-Βρετανού, τότε ο Γάλλος διοικητής της ομάδας προχώρησε σε μια πολύ σημαντική κίνηση: έδωσε στον Τζαν το ελεύθερο να ρισκάρει με τη στρατηγική, χωρίς να φοβάται τις επιπτώσεις των πιθανών λαθών.
Επί ενάμισι χρόνο ο Τζαν έχτιζε την εμπειρία του, ώσπου τελείωσαν οι διακοπές του Αυγούστου του 2024 για το σπορ, και το καραβάνι συγκεντρώθηκε στην Ολλανδία για το GP του Ζάντβορτ. Κανείς δεν περίμενε από τη Ferrari να ανέβει στο βάθρο εκεί, ούτε καν τα ίδια τα μέλη της ομάδας, αλλά με ένα εξαιρετικό undercut που αποφάσισε ο Ρέιβιν Τζαν, ο Λεκλέρ τα κατάφερε.
Ακολούθησε χθες (1/9) το Ιταλικό GP, και ήρθε άλλο ένα υπέροχο στρατηγικό “χτύπημα” της Ferrari: κέρδισε με μόνο ένα πιτ-στοπ τον αγώνα που όλες οι άλλες ομάδες πίστευαν ότι δεν έβγαινε χωρίς δεύτερο.
Χρειάστηκε φυσικά και η εντυπωσιακή οδηγική επιδεξιότητα του Λεκλέρ για να το πετύχει, διαφυλάττοντας το δεύτερο σετ σκληρής γόμας του για 38 γύρους, αλλά αυτό δεν στερεί τίποτα από το στρατηγικό κόλπο-γκρόσο του Τζαν.
“Ένα τεράστιο ευχαριστώ σε κάθε άνθρωπο της ομάδας μας που το έκανε αυτό εφικτό σήμερα” είπε ο Λεκλέρ λίγο μετά το θρίαμβό του στη Μόντσα. “Κάνατε υπέροχη δουλειά ώστε να πραγματοποιηθεί αυτό το όνειρο, και μπορούμε να είμαστε όλοι περήφανοι που το πετύχαμε μαζί. Είχαμε, σήμερα, μια άρτια εκτελεσμένη στρατηγική, και κερδίσαμε τους αντιπάλους μας με αυτήν”, πρόσθεσε ο Μονεγάσκος.
Και ο Φρεντ Βασέρ είπε, από την πλευρά του: “Καλή στρατηγική, ήταν σχεδιασμένη. Η θερμική φθορά των ελαστικών μας εξέπληξε όλους στην αρχή, αλλά εμείς υποφέραμε λιγότερο από αυτήν και ακολουθήσαμε το πλάνο.
Ήταν ένα ρίσκο, αλλά οι οδηγοί ήταν εκπληκτικοί στη διαχείριση των ελαστικών. Όλα πήγαν καλά, ακριβώς όπως και στο Ζάντβορτ, μόνο που τώρα κερδίσαμε.
Σε κάποιο σημείο σκεφτήκαμε να κάνουμε δύο πιτ-στοπς, αλλά στο δεύτερο stint δεν υπήρχε θερμική φθορά και ο Σαρλ ένιωθε άνετα στο αυτοκίνητο. Ήμασταν ασφαλείς. Όταν συνειδητοποιήσαμε ότι στη χειρότερη περίπτωση θα κερδίζαμε την 3η θέση, αποφασίσαμε να πάρουμε το ρίσκο.
Στο τέλος του αγώνα [η ομάδα στρατηγικής] υπολόγιζε τη διαφορά από τον Πιάστρι, και νιώθαμε ασφαλείς. Στον τελευταίο γύρο συνειδητοποίησα ότι κερδίσαμε Όλα πήγαν καλά, ο Σαρλ ήταν άψογος. Εξελίχθηκε καλά. Πρέπει να παίρνουμε ρίσκα, αλλά εντέλει δούλεψε για όλους. Η ομάδα ήταν εξαιρετική.”, κατέληξε ο Γάλλος διευθυντής της Scuderia.