Πώς εξήγησε η FIA το συμβάν με τον καθρέπτη και την ποινή στον Νόρις στο GP του Κατάρ
Ποιους λόγους παρέθεσε η FIA για την απόφαση των αγωνοδικών του GP του Κατάρ να μην απομακρύνoυν άμεσα τον καθρέφτη του Άλεξ Άλμπον από την πίστα κατά τη διάρκεια του αγώνα, καθώς και για την εξοντωτική ποινή που επέβαλλαν στον Λάντο Νόρις.
Οι αγωνοδίκες του GP του Λοσάιλ βρέθηκαν στο επίκεντρο έντονης κριτικής για τον τρόπο που χειρίστηκαν το συμβάν του σπασμένου καθρέπτη της Williams του Άλεξ Άλμπον -που άφησαν εκτεθειμένο στο κέντρο της ευθείας- και για τη σειρά των αυστηρών ποινών που επέβαλλαν σε πλειάδα οδηγών - με αποκορύφωμα εκείνη της στάσης 10’’ του Νόρις στα πιτς για τη μη συμμόρφωση του Βρετανού στην ένδειξη κίτρινης σημαίας (για τον καθρέπτη του Άλμπον).
Στο χαοτικό χθεσινό GP του Κατάρ, συγκεκριμένα, οι αγωνοδίκες επέβαλλαν τις εξής ποινές:
- Λιούις Χάμιλτον - 5’’ για λανθασμένη εκκίνηση
- Λιούις Χάμιλτον - Διέλευση από τα πιτς για υπέρβαση του ορίου ταχύτητας στο pit-lane
- Λάντο Νόρις - Στάση 10’’ στα πιτς και 3 βαθμοί ποινής για μη συμμόρφωση σε κίτρινη σημαία
- Λανς Στρολ - 10” και 2 βαθμοί ποινής για την υπαιτιότητα της σύγκρουσης με τον Άλμπον
- Λίαμ Λόσον - 10” και 2 βαθμοί ποινής για την υπαιτιότητα της σύγκρουσης με τον Μπότας
- Άλεξ Άλμπον - 10” και 2 βαθμοί ποινής για την υπαιτιότητα της σύγκρουσης με τον Μάγκνουσεν
- Τζορτζ Ράσελ - 5’’ και 1 βαθμός ποινής για παρατυπία πίσω από το όχημα ασφαλείας
Το βασικότερο συμβάν του αγώνα ήταν η αποκόλληση του δεξιού καθρέπτη της Williams του Άλμπον, και η απόφαση των αγωνοδικών να αφήσουν το εξάρτημα στη μέση της κεντρικής ευθείας χωρίς να επιβάλλουν καθεστώς οχήματος ασφαλείας για να τον απομακρύνουν - αφού πρώτα κυμάτισαν για λίγα δευτερόλεπτα τις κίτρινες σημαίες, που αγνόησε ο Νόρις κι έτσι δέχθηκε την ποινή στάσης 10’’ στα πιτς.
Τέσσερις γύρους μετά από την απόφαση αυτή, ο Βάλτερι Μπότας παρέσυρε με τη Sauber τονκαθρέπτη, διασκορπίζοντας θραύσματα σε όλη την πίστα - με αποτέλεσμα να υποστούν κλαταρίσματα οι Λιούις Χάμιλτον και Κάρλος Σάινθ. Μόνο τότε οι αγωνοδίκες αποφάσισαν να βγάλουν στην πίστα το όχημα ασφαλείας, για να καθαριστούν τα θραύσματα.
Η FIA, με μια ασυνήθιστη δημόσια και επίσημη τοποθέτησή της, εξήγησε ότι η απόφαση να μην ενεργοποιηθεί άμεσα το αυτοκίνητο ασφαλείας ευθυγραμμιζόταν με τη συνήθη πρακτική για μικρές ποσότητες θραυσμάτων που βρίσκονται έξω από την αγωνιστική γραμμή των μονοθεσίων:
Η ανακοίνωση της FIA, συγκεκριμένα, αναφέρει: “Η συνήθης πρακτική είναι να μην χρησιμοποιείται το αυτοκίνητο ασφαλείας για μικρή ποσότητα θραυσμάτων, εφόσον βρίσκονται εκτός της αγωνιστικής γραμμής.
Η εκτεταμένη διάσπαση των θραυσμάτων μετά την παράσυρση του καθρέφτη και τα κλαταρίσματα που ακολούθησαν έκαναν αναγκαστική την απόφαση για αυτοκίνητο ασφαλείας. Ένα VSC [Εικονικό Όχημα Ασφαλείας] δεν θα ήταν η λύση, καθώς τα μονοθέσια παραμένουν διασκορπισμένα και δεν υπάρχει επαρκής χρόνος για τους κριτές να καθαρίσουν τα θραύσματα”.
Η FIA δεσμεύτηκε, πάντως, να εξετάσει εις βάθος τα γεγονότα του Κατάρ και να συζητήσει με τις ομάδες εάν απαιτούνται αλλαγές για μελλοντικές περιπτώσεις.: “Η FIA αναθεωρεί συνεχώς τις μεθόδους και τις διαδικασίες της και θα αναλύσει περαιτέρω το συγκεκριμένο σενάριο, συζητώντας το με τις ομάδες για να εξετάσει εάν στο μέλλον χρειάζεται διαφορετική προσέγγιση”.
Η ποινή στον Νόρις
Σχετικά με την ιδιαίτερα αυστηρή ποινή που επεβλήθη στον Λάντο Νόρις, η FIA υπερασπίστηκε τους αγωνοδίκες της στο Λοσάιλ: “Η ποινή ήταν σύμφωνη με τις οδηγίες ποινών που διανεμήθηκαν στις ομάδες στις 19 Φεβρουαρίου 2024.
Η παράβαση διπλών κίτρινων σημαιών θεωρείται σοβαρό ζήτημα ασφάλειας, γι' αυτό και τέτοιες παραβάσεις φέρουν αυστηρή ποινή”, ανέφερε.
Πέραν των δύο παραπάνω ζητημάτων, που επισκίασαν την κυριαρχική νίκη του Μαξ Φερστάπεν στο GP του Κατάρ, η FIA αντιμετώπισε κι άλλο ένα πρόβλημα στη διάρκεια του χθεσινού αγώνα: τη δυσλειτουργία που παρουσίασαν τα προειδοποιητικά φώτα στην οροφή του αυτοκινήτου ασφαλείας κατά την επανεκκίνηση μετά το περιστατικό με τον καθρέφτη.
Η δυσλειτουργία προκάλεσε σύγχυση στον Μαξ Φερστάπεν, ο οποίος ήταν τότε επικεφαλής του αγώνα, με αποτέλεσμα καθυστερήσει στην επανεκκίνησή του - γεγονός που τον άφησε εκτεθειμένο στην επίθεση που του εξαπέλυσε ο Λάντο Νόρις αμέσως μετά τη διάσχιση της γραμμής εκκίνησης/τερματισμού.
“Όλες οι ομάδες ενημερώθηκαν προφορικά ότι το αυτοκίνητο ασφαλείας θα αποχωρούσε, οπότε η επανεκκίνηση έγινε με κανονικό τρόπο. Η αιτία της δυσλειτουργίας ταυτοποιήθηκε και διορθώθηκε. Ωστόσο, από προφύλαξη, το αυτοκίνητο ασφαλείας αντικαταστάθηκε πριν την τρίτη του έξοδο”, εξήγησε σχετικά με αυτό η FIA.