X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

FORMULA 1

Πώς ο Νικόλας Τομπάζης σχεδιάζει τα μονοθέσια του μέλλοντος της F1

Single Seater Technical Director for the FIA Nikolas Tombazis addresses a media conference ahead of the Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps racetrack in Spa, Belgium, Saturday, Aug. 27, 2022. The Belgian Formula One Grand Prix will take place on Sunday. AP PHOTO/OLIVIER MATTHYS

Ο Νικόλας Τομπάζης, διευθυντής του τομέα μονοθεσίων της FIA, ήταν φιλοξενούμενος στο πρώτο podcast ‘Box, Box, Box’ της Pirelli. Διαβάστε τι είπε ο Έλληνας αεροδυναμιστής για όσα κάνουν ελκυστική τη Formula 1, για τις προτεραιότητες που θέτει στο σχεδιασμό των νέων τεχνικών κανονισμών, καθώς και για την ομορφιά των μονοθεσίων.

Έχοντας περάσει από κορυφαίες θέσεις της Ferrari και της McLaren -μεταξύ άλλων- στη Formula 1, ο Νικόλας Τομπάζης είναι τα τελευταία χρόνια ο διευθυντής του τομέα μονοθεσίων της FIA - δηλαδή ο άνθρωπος που έχει υπό την ευθύνη του τη Formula 1 (και το σύνολο των τεχνικών της κανονισμών) στην Αρχή του σπορ, στη Διεθνή Ομοσπονδία Αυτοκινήτου.

Έτσι, ήταν μαζί με τον πρωταθλητή του σπορ Μαξ Φερστάπεν και τον διευθυντή της McLaren F1 Αντρέα Στέλλα προσκεκλημένος στο πρώτο podcast της Pirelli, με την ονομασία ‘Box, Box, Box’, κατά τη διάρκεια του οποίου ο παρουσιαστής Τομ Κλάρκσον του έκανε τις εξής ερωτήσεις:

  • Η πρώτη μου ερώτηση είναι ένα γενικό θέμα σχετικά με τη Formula 1. Κατά τη γνώμη σου, τι κάνει την F1 την κορωνίδα του μηχανοκίνητου αθλητισμού;

Νομίζω πως η ταχύτητα είναι ένα από τα στοιχεία, αλλά θα έλεγα επίσης και η ικανότητα που απαιτείται από τους οδηγούς. Δεν είναι μόνο η ταχύτητα. Η ταχύτητα από μόνη της είναι σχετικά εύκολη. Σε μια ευθεία γραμμή, μπορείς να κινηθείς πολύ πιο γρήγορα.

Αλλά νομίζω πως είναι ο συνδυασμός υψηλής ταχύτητας και της απαιτούμενης δεξιοτεχνίας από τους οδηγούς, καθώς και της μηχανικής πίσω από όλο αυτό. Δεν είναι μια σειρά με ενιαία μονοθέσια. Διαφορετικές ομάδες διαγωνίζονται με διαφορετικά μονοθέσια, και μεγάλες εταιρείες επενδύουν τους καλύτερους μηχανικούς τους. Αυτό νομίζω ότι κάνει το σπορ πολύ ξεχωριστό.

  • Έχεις εργαστεί και στις δύο πλευρές, τόσο στις ομάδες όσο και τώρα ως ρυθμιστής του αθλήματος με τη FIA. Ποιος είναι ο πιο σημαντικός ρόλος της FIA;

Ο πιο σημαντικός ρόλος είναι η ασφάλεια. Και η ασφάλεια είναι κάτι για το οποίο δεν μπορούμε ποτέ να εφησυχάσουμε. Όμως, συνολικά, πολλοί άνθρωποι, όχι μόνο εγώ, έχουν καταβάλει τεράστια προσπάθεια και έχουμε φτάσει στο σημείο που η Formula 1, αν και είναι εγγενώς επικίνδυνη, είναι σχετικά ασφαλής. Έτσι, η ασφάλεια έρχεται πρώτη.

Μετά βεβαίως, θέλουμε να είμαστε δίκαιοι, ώστε να κερδίζει ο καλύτερος. Θέλουμε επίσης να είμαστε σημαντικοί για την κοινωνία, να ακολουθούμε τις τεχνολογικές κατευθύνσεις που έχει ανάγκη. Και φυσικά, κορυφαία προτεραιότητα είναι το κοινό μας, τα εκατομμύρια θεατών που θέλουν να βλέπουν αγώνες με αγωνία και αβεβαιότητα για τον νικητή, κάτι που είναι μέρος των στόχων μας.

  • Το 2024 δεν είναι τέλειο παράδειγμα αυτών που μόλις περιέγραψες;

Ναι, βελτιώνεται όλο και περισσότερο, έτσι δεν είναι;

  • Έχεις δουλέψει για ομάδες, όπως είπα. Πόσο σε βοήθησε αυτή η εμπειρία τώρα που είσαι στην άλλη πλευρά, του νομοθέτη;

Νομίζω πως είναι πολύ σημαντική, γιατί όλοι στο πάντοκ αγαπούν το άθλημα και θέλουν να είναι επιτυχημένο, αλλά αγαπούν και τους εαυτούς τους και θέλουν να κερδίζουν. Η δουλειά μας δεν είναι να νοιαζόμαστε ποιος κερδίζει, αλλά να διασφαλίζουμε την υγεία του αθλήματος.

Η εμπειρία μου από τις ομάδες μου επιτρέπει να κατανοώ ότι θα προσπαθήσουν να εκμεταλλευτούν κάθε κανονισμό στο έπακρο για να βρουν το πλεονέκτημα, έστω και ένα άδικο πλεονέκτημα μέσα στο πλαίσιο των κανονισμών. Η νοοτροπία του να μην αφήνεις ‘πέτρα που να μην γυρίζεις’ είναι σημαντική σε αυτή τη δουλειά.

  • Όταν ήσουν στη Ferrari, ως επικεφαλής σχεδιασμού των μονοθεσίων, πόσο σημαντικό ήταν για εσένα τα μονοθέσια να δείχνουν όμορφα;

Νομίζω ότι τα μονοθέσια δείχνουν όμορφα όταν κερδίζουν. Οι αγαπημένες μου αναμνήσεις είναι από τα μονοθέσια του 2007 και 2008, που κέρδισαν πρωταθλήματα και φαίνονταν καταπληκτικά όταν κέρδιζαν. Συνήθως, τα μονοθέσια που δεν κερδίζουν, δεν δείχνουν και τόσο όμορφα.

Ο Νικόλας Τομπάζης με τον Φερνάντο Αλόνσο στις αρχές της δεκαετίας του 2010, όταν ο Έλληνας αεροδυναμιστής ήταν Επικεφαλής Σχεδιαστής της Scuderia SCUDERIA FERRARI PRESS OFFICE
  • Γενικά μιλώντας, συμφωνείς ότι τα όμορφα μονοθέσια κερδίζουν; Είσαι αντικειμενικός για την ομορφιά τους;

Είναι σαν τη σχέση μητέρας-παιδιού. Μια μητέρα δεν θα πει ποτέ ότι το παιδί της δεν είναι όμορφο. Το ίδιο συμβαίνει όταν δουλεύεις πάνω σε ένα μονοθέσιο για έναν ολόκληρο χρόνο με τόσους ανθρώπους. Δύσκολα είσαι αντικειμενικός για την ομορφιά του.

Ωστόσο, πιστεύω ότι οι κανονισμοί πρέπει να ωθούν τα μονοθέσια προς την ομορφιά, και δίνουμε μεγάλη προσοχή σε αυτό στις μέρες μας. Οι κανονισμοί οδηγούν σε μονοθέσια που θεωρούμε όμορφα, και η προτεραιότητα όταν σχεδιάζεις ένα μονοθέσιο είναι να είναι γρήγορο και να κερδίζει. Και μαζί έρχεται και η ομορφιά, πιστεύω.

  • Προέρχεσαι από μια καλλιτεχνική οικογένεια, καθώς ο πατέρας σου ήταν αρχιτέκτονας. Υπήρξε κάποια απογοήτευση στην οικογένεια που δεν έγινες αρχιτέκτονας;

Νομίζω ότι υπήρχε μια προσδοκία ότι θα γίνω αρχιτέκτονας με κάποιον τρόπο. Και φαντάζομαι ότι, ερχόμενος σε αυτό το θέμα της ομορφιάς, ο πατέρας μου πάντα έλεγε ότι η ομορφιά από μόνη της δεν είναι αρκετή αν δεν είναι λειτουργική, και το αντίστροφο.

Πρέπει να είναι και τα δύο. Δεν μπορεί κάτι να είναι απλώς όμορφο και μη λειτουργικό. ή το αντίστροφο. Και αυτό είναι κάτι που πάντα κράτησα μέσα μου. Υποθέτω ότι αρχικά, όταν άκουσαν ότι θα γίνω μηχανικός αντί για αρχιτέκτονας, υπήρξε κάποια απογοήτευση από αυτή την άποψη. Αλλά όταν αυτό συνδυάστηκε με τη Formula 1, νομίζω ότι κάπως αντιστάθμισα την κατάσταση.

  • Τώρα, προχωρώντας στο 2026, με τους νέους τεχνικούς κανονισμούς. Πόσο απολαυστική ήταν η διαδικασία δημιουργίας τους;

Είναι από τα πιο ικανοποιητικά τμήματα της δουλειάς. Υπάρχουν πολλές απόψεις και συζητήσεις, όλοι είναι πολύ παθιασμένοι, και δεν είναι εύκολες αυτές οι συζητήσεις καθώς όλοι παθιάζονται. Όμως το να εργάζεσαι σε μια ομάδα και να βοηθάς στη διαμόρφωση του μέλλοντος του αθλήματος είναι πολύ ικανοποιητικό. Αυτό είναι ένα από τα μεγάλα, ωραία στοιχεία αυτής της δουλειάς.

TAGS FORMULA 1 F1 ΝΙΚΟΛΑΣ ΤΟΜΠΑΖΗΣ FIA
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ