MATCHCENTER

Stoiximan Super League

Stoiximan Greek Basket League

Premier League

FA Cup

La Liga

Serie A

Bundesliga

Super League 2

NBA

Volleyleague - Γυναίκες

WTA - Μαδρίτη

ΟΛΟΙ ΟΙ ΑΓΩΝΕΣ
FORMULA 1

Πόσο κοστίζει στην πραγματικότητα μία Formula 1

Brackley Factory 2018 - Aero Mercedes-Benz AG

Τα μονοθέσια της F1 είναι τα ακριβότερα αυτοκίνητα του πλανήτη, και παρακάτω διερευνούμε το κόστος κάθε επιμέρους εξαρτήματος - που προστιθέμενα φτάνουν σε ένα αστρονομικό ποσό.

Σε ένα αγωνιστικό πρωτότυπο που σχεδιάζεται αποκλειστικά για αγώνες, το αληθινό κόστος υπολογίζεται με μεγάλη δυσκολία από τις ομάδες – αλλά εντέλει υπολογίζεται με ακρίβεια, καθώς, αν μη τι άλλο, εδώ και λίγα χρόνια οφείλουν να τηρούν το ετήσιο όριο προϋπολογισμού που ισχύει για καθεμία τους. Το όριο αυτό έχει μειωθεί φέτος στα 135 εκατομμύρια δολάρια.

Είναι απίστευτα δύσκολο” είπε, σε ερώτηση αν μπορεί να κάνει μια εκτίμηση για το αληθινό κόστος ενός μονοθεσίου F1 ο Πατ Σίμοντς – πρώην τεχνικός διευθυντής της Renault F1, της Williams και της Marussia, και μέχρι πρότινος τεχνικός διευθυντής της F1 (πριν αποχωρήσει για την Cadillac F1).

“Στον προηγούμενο ρόλο μου ρωτούσα διαρκώς τις ομάδες να κάνουν εκτιμήσεις του κόστους. Ενίοτε οι ομάδες δεν θέλουν να πουν, αλλά κάποιες φορές δεν γνωρίζουν. Όμως, έχω αποκτήσει μια γενική ιδέα”, πρόσθεσε ο Βρετανός.

Οπότε αν υπολογίσουμε, βάσει της γενικής ιδέας του Πατ Σίμοντς, πόσο κοστίζει κάθε εξάρτημα μιας Formula 1, φτάνουμε στο τελικό, συνολικό κόστος μιας Formula 1 που αγγίζει τα 19 εκατομμύρια ευρώ.

Το κόστος αυτό αφορά μόνο στην κατασκευή κάθε επιμέρους εξαρτήματος. Είναι πολύ μεγαλύτερο αν σε αυτό προσθέσουμε και τα κόστη έρευνας και εξέλιξης του μονοθεσίου και των επιμέρους μερών του. Οπότε, ας δούμε παρακάτω πόσο κάνει κάθε εξάρτημα μιας F1:

  • Σασί

Με βάση τα ανθρακονήματα, είναι δύο φορές ισχυρότερο από το ατσάλι αλλά πέντε φορές ελαφρύτερο. Το σασί περιλαμβάνει το κόκπιτ του οδηγού, και είναι μια κλασσική συμπαγής κατασκευή τύπου μονοκόκ που προστατεύει τον πιλότο. Κατασκευάζεται από 12 στρώσεις ανθρακονημάτων και ζυγίζει μόλις 35 κιλά. Περνά από εκτεταμένες δοκιμές πρόσκρουσης, ενώ πρέπει να αντέχει και όλες τις κινητικές και αεροδυναμικές φορτίσεις.
Κόστος: 650.000 €

  • Πίσω πτέρυγα και DRS

Κομβικά εξαρτήματα για τον κρίσιμο συνδυασμό παραγωγής άντωσης (που σχετίζεται τόσο με την πρόσφυση όσο και με τη φόρτιση των πίσω ελαστικών ασκώντας τους κάθετη ισχύ) και του περιορισμού της αντίστασης στον αέρα για υψηλότερη τελική ταχύτητα. Εξελίσσονται αγώνα με τον αγώνα, και το κόστος εξέλιξής τους είναι πολλαπλάσιο εκείνου της κατασκευής τους.
Κόστος: 78.200 € – 138.000 €

  • Εμπρός πτέρυγα & ρύγχος

Η εμπρός πτέρυγα είναι ιδιαίτερα κρίσιμο εξάρτημα, διότι προσδιορίζει τις ροές του αέρα προς όλες τις επιφάνειες (άνω, κάτω και πλευρικές) του μονοθεσίου. Για το λόγο αυτό το κόστος σχεδιασμού και εξέλιξής της είναι τεράστιο. Ο Πατ Σίμοντς λέει ότι “δεν υπάρχει άλλο εξάρτημα του αυτοκινήτου που να είναι περισσότερο περίπλοκο από το 2016, εκτός ίσως από τα πλευρικά πτερύγια”.
Κόστος: 130.000 €

Η McLaren MCL38 του 2024 στο εργοστάσιο της ομάδας, στο Ουόκινγκ της Αγγλίας MCLAREN MEDIA CENTRE

  • Halo

Το προστατευτικό πλαίσιο που καλύπτει το κόκπιτ του οδηγού, προστατεύοντας το κεφάλι του από τροχούς, σπασμένα εξαρτήματα ή προσκρούσεις στη μπαριέρα, αντέχει σε ισχύ 10,2 τόνων (δηλαδή δύο μεγάλων ελεφάντων). Το halo, από τη στιγμή που εισήχθη στα μονοθέσια, έχει σώσει τη ζωή του Ρομέν Γκροζάν και πολλούς άλλους οδηγούς από σοβαρούς τραυματισμούς, συμπεριλαμβανομένων των Σαρλ Λεκλέρ και Λιούις Χάμιλτον.
Κόστος: 15.600 €

  • Δάπεδο και πλευρικά πτερύγια

Από την επιστροφή στο ground effect το 2022, όπου το μεγαλύτερο ποσοστό της άντωσης (60%) παράγεται από το δάπεδο, αυτό το εξάρτημα γίνεται όλο και πιο περίπλοκο σχεδιαστικά και αντλεί τεράτιους πόρους από τις ομάδες για την εξέλιξή του – αλληλεπιδρόντας με τα μικρά πτερύγια που βρίσκονται εμπρός από τους πλευρικους αεραγωγούς.
Κόστος: 129.500 €

  • Μονάδα ισχύος

Από το 2014 η F1 χρησιμοποιεί τις ίδιες μονάδες ισχύος, που έχουν στον πυρήνα τους τον θερμικό V6 Turbo 1.6 λίτρου και συνδυάζονται με δύο ηλεκτροκινητήρες (MGU-K και MGU-H) μαζί με το σύστημα μπαταρίας και διαχείρισης. Το κόστος εξέλιξης των κινητήρων είναι ανυπολόγιστο, αλλά συνυπολογίζοντας τα ανταλλακτικά το ετήσιο κόστος κατασκευής (ή αγοράς) τους είναι μία από τις μεγαλύτερες δαπάνες των ομάδων.
Κόστος: 16,85 εκατ. €

  • Κιβώτιο ταχυτήτων

Τα προηγμένα σειριακά κιβώτια ταχυτήτων των μονοθεσίων αλλάζουν ταχύτητα σε 0,05 δευτερόλεπτα. Συνήθως η προμήθεια των κιβωτίων πάει μαζί με τους κινητήρες για τις “πελατειακές” ομάδες, αν και π.χ. η McLaren φτιάχνει τα δικά της παρότι αγοράζει τις μονάδες ισχύος από τη Mercedes.
Κόστος: 325.000 €

  • Δοχείο καυσίμου

Τα ρεζερβουάρ των μονοθεσίων είναι σχεδιασμένα να αντέχουν ασύλληπτες δυνάμεις ώστε να μην υπάρχει διαρροή (και κίνδυνος φωτιάς) σε περίπτωση ατυχήματος. Είναι κατασκευασμένα από κέβλαρ και πολυουρεθάνη, και περίπλοκα σχεδιασμένα ώστε να καλύπτουν το χώρο πίσω από το κάθισμα του οδηγού.
Κόστος: 28.500 €

  • Τιμόνι

Κατασκευασμένα από ανθρακονήματα, και με grips σιλικόνης, τα τιμόνια των μονοθεσίων είναι οι κεντρικές ηλεκτρονικές μονάδες διαχείρισης πολλαπλών συστημάτων του αυτοκινήτου. Η κεντρική ηλεκτρονική τους μονάδα παρέχεται για όλες τις ομάδες από τη McLaren Applied Technologies και διαθέτουν όλα 20 κουμπιά, 9 περιστροφικούς διακόπτες και 6 paddles στο πίσω μέρους τους. Καθένα από αυτά παραμετροποιείται από κάθε ομάδα, ανάλογα με τις ανάγκες της.
Κόστος: 46.000 €

  • Υδραυλικά συστήματα

Το υδραυλικό σύστημα ενός μονοθεσίου ελέγχει 9 υποσυστήματά του: την υποβοήθηση του συστήματος διεύθυνσης, το συμπλέκτη, τις αλλαγές ταχυτήτων, την όπισθεν, το διαφορικό, το σύστημα DRS, την κατανομή πέδησης (brake-by-wire), το γκάζι, τις βαλβίδες εισαγωγής του κινητήρα και τους αυλούς εξαγωγής του Turbo. Αυτό καθιστά το υδραυλικό σύστημα εξαιρετικά περίπλοκο, και συνεπώς και δαπανηρό.
Κόστος: 156.400 €

  • Φρένα

Το σύστημα φρένων ενός μονοθεσίου F1 αποτελείται από υψηλής ακρίβειας εξαρτήματα και είναι εξαιρετικά πολύπλοκο και ακριβό. Για κάθε δισκόφρενο η τιμή εξαρτάται από το επίπεδο πολυπλοκότητας των οπών ψύξης, και κυμαίνεται από 1.800 έως 2.800 ευρώ. Τα τακάκια κοστίζουν περίπου 700 € το καθένα, οι δαγκάνες των φρένων λίγο πάνω από 5.000 ευρώ έκαστη, όπως και τα σωληνάκια πίεσης, και μαζί με τα υπόλοια δευτερεύοντα εξαρτήματα το κόστος ξεπερνά τις 70 χιλιάδες για ένα πλήρες σετ φρένων και για τους τέσσερις τροχούς.
Κόστος: 71.700 €

  • Ελαστικά

Η Pirelli παρέχει σε όλες τις ομάδες 6 (από το 2025) διαφορετικούς τύπους ελαστικών για στεγνό οδόστρωμα συν δύο για βρεγμένο, που είναι σχεδιασμένα για να βγάζουν το μέγιστο της απόδοσής τους μόνο για έναν μικρό αριθμό γύρων. Κάθε ελαστικό κοστίζει περίπου 650 ευρώ, που σημαίνει ότι κάθε σετ προσεγγίζει τις 3 χιλιάδες ευρώ.
Κόστος (σετ): 2.760 €

  • Επιπλέον κόστη

Παράλληλα με τα παραπάνω εξαρτήματα, εκατοντάδες μικρότερα (άξονες, βραχίονες ανάρτησης-, ρουλεμάν, κάθισμα οδηγού και πολλά άλλα) προσθέτουν περαιτέρω κόστος στην κατασκευή του μονοθεσίου. Για παράδειγμα, ένας άξονας μετάδοσης προσεγγίζει σε κόστος τα 6.500 ευρώ.
Κόστος: 47.000 €

Με όλα τα παραπάνω, λοιπόν, υπολογίζεται ότι το συνολικό κόστος για την κατασκευή ενός μονοθεσίου της Formula 1 κυμαίνεται στα 19 εκατομμύρια ευρώ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ