Προστ: "Δεν έβαλα εγώ βέτο για τον Σένα στη Williams το 1993"
Ο Αλέν Προστ μίλησε για πρώτη φορά για το περιβόητο "βέτο" που για χρόνια φημολογούνταν ότι άσκησε στον Σερ Φρανκ Ουίλιαμς στις αρχές του 1993 για να μην πάει ο Άιρτον Σένα στο έτερο κόκπιτ της κυρίαρχης, τότε, Williams-Renault. Και επιβεβαίωσε ότι στο τέλος της χρονιάς ο Βραζιλιάνος του ζήτησε να επιστρέψει για να "έχουμε μεγαλύτερο κίνητρο".
Καθώς η Williams κυριάρχησε με τον Νάιτζελ Μάνσελ το 1992, τα δύο κόκπιτ της ομάδας του Γκροβ ήταν περιζήτητα για το 1993 - τόσο που ο Άιρτον Σένα προσέφερε δωρεάν τις υπηρεσίες του στον Σερ Φρανκ Ουίλιαμς, Όμως, ο εμβληματικός Βρετανός είχε συμφωνήσει με τον Αλέν Προστ, που απείχε από το σπορ έπειτα από τη ρήξη του με τη Ferrari και τον Τσέζαρε Φιόριο στο τέλος του 1991.
Ο Σένα θέλησε να πάει στη Williams το 1993 μετά από μια σεζόν στο περιθώριο το 1992, κατά την οποία δεν ήταν σε θέση να διεκδικήσει τον τίτλο από τον Νάιτζελ Μάνσελ εξαιτίας της απώλειας των κινητήρων της Honda από τη McLaren. Και φυσικά εξαιτίας της ανόδου της Williams στην κορυφή, με την τεχνολογία των ενεργητικών αναρτήσεων στο μονοθέσιο που είχε σχεδιάσει ο Άντριαν Νιούι.
Από τότε υπήρχε η εντύπωση ότι η άρνηση του Φρανκ Ουίλιαμς να τοποθετήσει τον Άιρτον στο διπλανό γκαράζ του Προστ οφειλόταν σε βέτο που είχε ασκήσει ο Γάλλος για αυτό το ενδεχόμενο. Μάλιστα, ο ίδιος ο Σένα είχε χαρακτηρίσει τον Γάλλο “δειλό”.
Όμως τώρα -30 χρόνια μετά- ο τετράκις πρωταθλητής διευκρίνισε, σε συνέντευξη που παραχώρησε στο podcast Beyond the Grid της F1, ότι υπήρχε μεν στο συμβόλαιό του ο όρος να μην είναι ο Σένα δίπλα του το 1993, αλλά δεν ήταν αυτός που ζήτησε κάτι τέτοιο.
“Όταν υπέγραψα το συμβόλαιο -αν θυμάμαι καλά- ήταν Ιανουάριος ή Φεβρουάριος οπότε ήταν πολύ, πολύ νωρίς στη σεζόν”, είπε ο Προστ. “Η συζήτηση ήταν πολύ ξεκάθαρη και αφορούσε στο ότι ο μοναδικός τον οποίο δεν θα ήθελα δίπλα μου στην ομάδα ήταν ο Άιρτον. Καταλαβαίνετε γιατί.
Δεν θυμάμαι αν ήταν ο Φρανκ που το πρότεινε, διότι γνώριζε πως δεν θα ήταν εφικτό. Δεν είχα ιδέα ποιος θα ήταν team-mate μου, αλλά ήμουν σίγουρος εκείνη τη στιγμή ότι θα ήταν ο Νάιτζελ [Μάνσελ]. Δεν ήξερα ότι θα ήταν ο Ντέιμον [Χιλ]. Δεν είχα πρόβλημα με αυτό. Δεν μπορούσα να φανταστώ ή να πιστέψω ότι θα άλλαζαν δύο οδηγούς μαζί στην ομάδα”.
Παρότι ο Μάνσελ ήταν ο πρωταθλητής του 1992, η Williams αποφάσισε να μην διατηρήσει τις υπηρεσίες του το '93 - και αυτό ήταν κάτι που δεν ήξερε ο Προστ στις αρχές του '93. Και συμπλήρωσε λέγοντας πως δεν έβαλε εκείνος τον όρο για τον Σένα, ούτε και κανέναν όρο ότι θα ήταν ο οδηγός με την προτεραιότητα στην ομάδα.
“Όχι, όχι, δεν προσπάθησα να κάνω κάτι τέτοιο, εγώ. [Ο Φρανκ Ουίλιαμς] χρησιμοποιούσε τα μέσα ενημέρωσης αλλά ήξερε από καιρό πως έτσι είχαν τα πράγματα”, συνέχισε ο Γάλλος. “Αισθάνθηκα άσχημα για αυτή την ιστορία, διότι πολλοί οδηγοί όταν πάνε σε μία ομάδα ζητούν να έχουν την προτεραιότητα. Εγώ ποτέ δεν ζήτησα συμβόλαιο Νο1 οδηγού.
Δεν υπήρξα ποτέ Νο1 οδηγός, μάλιστα υπήρξα και Νο2 πίσω από τον Νίκι [Λάουντα] όταν υπέγραψα [στη McLaren] για την πρώτη χρονιά, το 1984. Αυτό ήταν καθαρά γραμμένο στο συμβόλαιο. Αλλά μπορείτε να καταλάβετε, και όλοι πρέπει να συνειδητοποιήσουν και να αποδεχθούν το ότι δεν θα μπορούσα να πάω σε άλλη ομάδα και να είμαι team-mate με τον Άιρτον.
Δεν είχα κανένα πρόβλημα να μάχομαι εναντίον του όσο εγώ ήμουν στη Ferrari και εκείνος στη McLaren. Αλλά όχι με το να επαναλάβουμε ό,τι συνέβη όταν ήμασταν στην ίδια ομάδα, όπως το να δουλεύω δύο φορές πιο σκληρά, να κάνω όλες τις δοκιμές της ομάδας όσο εκείνος ξεκουραζόταν στη Βραζιλία κι ό,τι άλλο. Ξέρετε, όλα αυτά, δεν τα ήθελα. Είναι πολύ σημαντικό να έχεις καλή σχέση με τον team-mate σου, αλλά και μια πολύ ισορροπημένη σχέση.
Είχα φανταστικές σχέσεις με τον Νίκι, με τον Κέκε [Ρόσμπεργκ], με τον Στέφαν [Γιόχανσον] και σίγουρα με τον Ντέιμον. Αυτό είναι καλό για την ομάδα, φυσικά. Εντάξει, κάποιοι θα πουν ότι ήταν εύκολο διότι είχα το πλεονέκτημα, αλλά μπορείς να φτιάξεις το πλεονέκτημά σου. Ήξερα ότι, με τον Άιρτον, δεν μπορούσα να δουλέψω με τον ίδιο τρόπο”.
Οι δύο αυτοί τιτάνες της F1, ο Αλέν Προστ και ο Άιρτον Σένα, μοιράστηκαν για τελευταία φορά το βάθρο ενός GP της Formula 1 στην Αδελαΐδα το 1993 - στην τελευταία νίκη του αξέχαστου Βραζιλιάνου. Στον αγώνα αυτόν ο Προστ ανακοίνωσε την απόφασή του να αποχωρήσει από το σπορ, και σήμερα επιβεβαίωσε ότι ο Άιρτον του ζήτησε να αλλάξει γνώμη.
Σε ερώτηση για την αντίδραση του Σένα όταν άκουσε τα νέα της αποχώρησής του, ο Γάλλος είπε πως δεν υπήρξε “καμία, διότι δεν μιλιόμασταν. Το μόνο που είπε ο Άιρτον την πρώτη φορά που μου μίλησε ξανά, μετά από ένα βάθρο, ήταν πως θα ήθελε να επιστρέψω. Μία ώρα μετά μου είπε 'ναι, δεν θέλουμε να σταματήσουμε' και πως 'θα παχύνεις' και 'γιατί;'.
Μία εβδομάδα μετά με κάλεσε στο τηλέφωνο όταν άκουσε ότι ο Ρον [Ντένις, διευθυντής της McLaren] μου ζήτησε να δοκιμάσω το αυτοκίνητο, και μου είπε 'ω ναι, αυτό θα ήταν ωραίο, σε παρακαλώ γύρισε πίσω, θα έχουμε μεγαλύτερο κίνητρο έτσι. Αυτή ήταν μια πολύ ωραία συζήτηση. Αλλά δεν μπορούσα να το περιμένω. Ήταν τόσο διαφορετικό”, κατέληξε ο Αλέν Προστ.