Η Red Bull Racing καλείται να προσφέρει φέτος στον Μαξ Φερστάπεν ένα μονοθέσιο αρκετά ανταγωνιστικό για να διεκδικήσει το πέμπτο του διαδοχικό πρωτάθλημα της Formula 1 – γνωρίζοντας πως η αποτυχία της να κάνει κάτι τέτοιο δυνητικά μπορεί να στρέψει το βλέμμα του Ολλανδού προς τη Mercedes ή την Aston για το μέλλον του.
Καθώς η RBR έμεινε μόλις 3η στο πρωτάθλημα των κατασκευαστών του ‘24, ο Φερστάπεν κέρδισε τον τίτλο εν πολλοίς χάρη στη διαφορά που είχε οικοδομήσει στα πρώτα 8 GP της περσινής σεζόν – πριν ο ανταγωνισμός των McLaren, Ferrari και Mercedes κλείσει τη διαφορά, αφήνοντας τον Ολλανδό για 10 διαδοχικά GP χωρίς νίκη από τον Ιούνιο μέχρι το Νοέμβριο.
Την ίδια ώρα, η RBR από τον Ιούνιο και μετά άρχισε να αντιμετωπίζει μεγάλα προβλήματα ισορροπίας της RB20 έπειτα από μια σειρά αναβαθμίσεών της. Στη Μόντσα, το Σεπτέμβριο, βρέθηκε στο χειρότερο σημείο της, καθώς ο Φερστάπεν πάσχιζε να τερματίσει στην 6άδα.
Η ομάδα απέδωσε τότε τα προβλήματά της στον άστοχο συσχετισμό των δεδομένων που έδινε για την αεροδυναμική απόδοση της RB20 ο απαρχαιωμένος της εξοπλισμός στο Μίλτον Κινς, σε σχέση με τα δεδομένα που εμφάνιζε το μονοθέσιο στην πίστα.
Το μεγαλύτερο πρόβλημα είναι η αεροσήραγγά της, που ο διευθυντής Κρίστιαν Χόρνερ έχει χαρακτηρίσει “κειμήλιο του Ψυχρού Πολέμου”. Η RBR έχει ήδη ξεκινήσει την κατασκευή νέας αεροσήραγγας, αλλά αυτή δεν αναμένεται να λειτουργήσει πριν από το 2026 (για το μονοθέσιο του ‘27).
Η RBR κλήθηκε να βρει λύσεις για αυτό το πρόβλημα στο σχεδιασμό της RB21, που οφείλει να είναι ένα προοδευτικό μονοθέσιο λόγω της προόδου του ανταγωνισμού. Και παραδέχθηκε, μέσω του Βασέ, ότι οι περιορισμοί από τον εξοπλισμό της δεν επιτρέπουν να ελπίζει σε άλματα απόδοσης της RB21 σαν το άλμα που έκανε η McLaren πέρσι το Μάιο στο Μαϊάμι.
Ο τεχνικός διευθυντής της RBR Πιέρ Βασέ (αριστερά) με τον διευθυντή της ομάδας, Κρίστιαν Χόρνερ
AP Photo/Matt Dunham
“Όταν έχεις κάποιο θέμα συσχετισμού [των δεδομένων], τότε σίγουρα είσαι λιγάκι χαμένος” είπε ο τεχνικός διευθυντής Πιέρ Βασέ στο αγγλικό Autosport. “Δεν μπορείς να εμπιστευτείς πλέον τα εργαλεία που διαθέτεις. Κι όταν δεν μπορείς πια να τα εμπιστεύεσαι, τότε πρέπει να βρεις τρόπο να τα τροποποιείς για να βρεις ξανά στο συσχετισμό.
Αλλά τότε νιώθεις χαμένος από την άποψη πως έχεις αμφιβολίες για οτιδήποτε κι αν κάνεις. Δεν είναι ακριβώς ότι είσα χαμένος, απλά ότι αμφιβάλλεις για τα αποτελέσματα που σου δίνουν τα εργαλεία”, συνέχισε ο Γάλλος.
Είναι ενθαρρυντικό, πάντως, για την ομάδα του Μίλτον Κινς ότι πέρσι τον Οκτώβριο εισήγαγε στην RB20 στο GP του Τέξας ένα νέο δάπεδο που έδειξε να αποδίδει τα αναμενόμενα, και διόρθωσε πολλά από τα κακώς κείμενα του μονοθεσίου από τους προηγούμενους μήνες.
Με δεδομένο ότι βρισκόμαστε στον τέταρτο χρόνο του τρέχοντος πλαισίου κανονισμών, όπου οι ομάδες έχουν μάθει σχεδόν τα πάντα για αυτά τα μονοθέσια και για την εξέλιξή τους, ο Βασέ συμπλήρωσε ότι οι διαφορές μεταξύ των κορυφαίων ομάδων είναι πλέον τόσο μικρές που δεν υπάρχει περιθώριο για το παραμικρό λάθος.
“Όταν έχεις το ίδιο πλαίσιο κανονισμών για συγκεκριμένο χρονικό διάστημα, τότε τα κέρδη που έχεις [στην απόδοση του αυτοκινήτου] αρχίζουν να γίνονται πολύ μικρά και οι απαιτήσεις ακριβείας είναι ακόμα υψηλότερες.
Ψάχνεις να βρεις μικρά πράγματα. Στην αεροδυναμική, και το ίδιο και στην ανάρτηση, αναζητάς δύο ή τρεις βαθμούς άντωσης από το δάπεδο, από το αμάξωμα κ.λπ. Αυτό θα επηρεάσει το υπόλοιπο αυτοκίνητο και επίσης κάποιους τομείς που μπορείς να δοκιμάσεις στην αεροσήραγγα και στο CFD.
Αυτό είναι το σημείο που αρχίζουν να γίνονται επικίνδυνα τα πράγματα. Το περιθώριο απόδοσης που προσπαθείς να βρεις είναι μικρό, και έπειτα έχεις προβλήματα συσχετισμού των δεδομένων διότι ορισμένες εφαρμογές τις φυσικής δεν μπορείς να τις προσομοιώσεις”, εξήγησε ο Βασέ.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο προσπαθεί η RBR να κατασκευάσει ένα ανταγωνιστικό μονοθέσιο για το 2025 – έχοντας πάντοτε τον κίνδυνο να “στραβοπατήσει” με κάποιες άστοχες αναβαθμίσεις, όπως συνέβη πέρσι τόσο στην ίδια όσο και στις Ferrari και Aston Martin.
Και πάλι, όμως, ο Βασέ πιστεύει ότι η ομάδα του δεν μπορεί να κάνει ένα άλμα απόδοσης όπως το περσινό της McLaren στο Μαϊάμι: “Είναι πολύ πιο δύσκολο να βρούμε επιπλέον ταχύτητα τώρα, ειδικά με τα εργαλεία που έχουμε στη διάθεσή μας”, κατέληξε ο Γάλλος.
Βεβαίως, για τον Μαξ Φερστάπεν θα είναι αρκετά χρήσιμη μια RB21 που θα διατηρούσε την ταχύτητα της RB20 αλλά με την ικανότητα να την εμφανίζει συχνότερα -με κάθε τύπο ελαστικών, σε κάθε πίστα και θερμοκρασία-, με μεγαλύτερο εύρος ρυθμίσεων και με μεγαλύτερο ‘παράθυρο’ θερμικής διαχείρισης των ελαστικών.