Σενάρια για πιθανή μετάβαση της Haas F1 από τη Ferrari στη Honda το 2026
Οι Γκούντερ Στάινερ και Σιμόνε Ρέστα ήταν δύο βασικοί σύνδεσμοι της Haas με τη Scuderia Ferrari, στο πλαίσιο της τεχνικής συνεργασίας των δύο πλευρών στη Formula 1, και η αποχώρησή τους από την πρώτη άρχισε να γεννά ήδη στον ιταλικό Τύπο εικασίες περί ενδεχόμενης μελλοντικής συνεργασίας της ομάδας με τη Honda.
Ήδη τα πρώτα δημοσιεύματα στην Ιταλία, χωρίς να παραθέτουν βάσιμα στοιχεία, κάνουν λόγο για ενδεχόμενες σκέψεις του Τζιν Χάας να αποσυνδέσει σταδιακά την ομάδα του από τη Ferrari και να επιλέξει για το πλαίσιο των κανονισμών του 2026 τις μονάδες ισχύος της Honda. Στο πλαίσιο αυτό τοποθετούν και τη διαδοχή του Στάινερ από τον Ιάπωνα Αγιάο Κομάτσου.
Θεωρούν, οι Ιταλοί, πως πίσω από τον πολύ ασυνήθιστο και εντελώς απροσδόκητο τρόπο της διακοπής της συνεργασίας της Haas με τον Στάινερ και τον τεχνικό διευθυντή Σιμόνε Ρέστα ίσως κρύβεται μια βαθύτερη αιτία ή αλλαγή πλεύσης της ομάδας, διότι τόσο ο Ιταλο-Αμερικανός Στάινερ όσο και -ακόμα περισσότερο- ο Ιταλός Ρέστα βρίσκονταν στη σφαίρα επιρροής της Scuderia.
Η Haas ανέκαθεν, από το 2016 που μπήκε στη F1, χρησιμοποιούσε τις μονάδες ισχύος, τα κιβώτια ταχυτήτων και άλλα μηχανικά εξαρτήματα από τη Ferrari - προκαλώντας ενίοτε και σχετικές αντιδράσεις για το επίπεδο συνεργασίας των δύο πλευρών ακόμα και στον τομέα του σχεδιασμού του σασί, ειδικά όταν η μικρή αμερικανική ομάδα έδειχνε αναλαμπές απρόσμενα καλής απόδοσης.
Ο Σιμόνε Ρέστα, μάλιστα, είχε το γραφείο του σε μία από τις τρεις βάσεις που έχει η ομάδα της Haas, στο Μαρανέλο (η άλλη βρίσκεται στο Μπάνμπουρι της Βρετανίας και η κεντρική στην Καννάπολις των ΗΠΑ).
Τα ιταλικά ΜΜΕ υποστηρίζουν ότι η -ενδεχόμενη- απώλεια της συνεργασίας της Haas δεν θα είναι καθόλου καλή είδηση για τη Ferrari. Διότι η ιταλική ομάδα θα μείνει απομονωμένη, χωρίς καμία πελατειακή ομάδα παροχής κινητήρων μετά την απώλεια και της Sauber από την Audi, το 2026.
Η συνεργασία με μια μικρότερη ομάδα είναι κρίσιμη για καθέναν από τους μεγάλους κατασκευαστές, και όχι (τόσο) από οικονομική άποψη. Τη χρειάζονται όχι μόνο για να συγκεντρώνουν διπλάσια ή τριπλάσια δεδομένα από τις μονάδες ισχύος τους, αλλά και για να έχουν πολιτική υποστήριξη στο πιεστικό περιβάλλον της Formula 1.
Η Renault πληρώνει βαρύ τίμημα, για παράδειγμα, για το γεγονός ότι δεν έχει μια πελατειακή ομάδα, και το είδαμε με τα μεγάλα προβλήματα αξιοπιστίας που είχε με τον ολοκαίνουριο (επιτέλους με split-turbo) κινητήρα της -κυρίως- το 2022 και φέτος. Η Mercedes, αντιθέτως, επέλεξε για τον ίδιο σκοπό να ανανεώσει τις συνεργασίες της με τις McLaren και Williams και πέραν του 2026.
Για το σκοπό αυτό, η συνεργασία με μια μικρότερη ομάδα βγάζει απόλυτο νόημα για τη Honda. Για τους Ιάπωνες είναι φρέσκος ο εφιάλτης του 2015, με τα μυριάδες προβλήματα της πρώτης της υβριδικής μονάδας ισχύος στην πλάτη των McLaren, και για το 2026 -που αλλάζουν σημαντικά οι τεχνικοί κανονισμοί των κινητήρων- δεν θέλουν να κάνουν το ίδιο λάθος.
Τα δεδομένα από μια πελατειακή ομάδα θα τους είναι πολύτιμα, μαζί φυσικά με αυτά που θα τους προσφέρει η βασική ομάδα με την οποία φιλοδοξούν να κάνουν πρωταθλητισμό, η Aston Martin F1, από το 2026. H συνεργασία της Honda με τις Red Bull και Alpha Tauri, θυμίζουμε θα λήξει στο τέλος του 2025. Και τώρα είναι η εποχή που εδραιώνονται όλοι οι προγραμματισμοί για τα ολοκαίνουρια μονοθέσια των ομάδων για το 2026.
Από την άλλη, για τη Haas ακούγεται λίγο παράλογο να αφήσει τον κινητήρα της Ferrari, που σήμερα είναι αποδεδειγμένα ο ισχυρότερος της F1. Όμως, τίποτα δεν εγγυάται ότι το ίδιο θα ισχύει και με τις μονάδες ισχύος που θα κατασκευάσει η ιταλική ομάδα για το 2026 - παρότι το πρώτο της πρωτότυπο ήδη τοποθετήθηκε για την παρθενική του πυροδότηση στον πάγκο δοκιμών του Μαρανέλο.
Ο Τζιν Χάας αναφέρθηκε στη Scuderia εξηγώντας τις αιτίες της ρήξης με τον Γκούντερ Στάινερ, χαρακτηρίζοντας “ντροπιαστικά” τα αποτελέσματα της ομάδας “παρότι είχαμε κορυφαία εξαρτήματα από τη Ferrari”.
“Η Ferrari είναι στο πλευρό μας από το ξεκίνημα της εμπειρίας μας και μας παρέχει εκπληκτικούς κινητήρες”, είπε ο Αμερικανός. “Αισθάνομαι αρκετά ντροπιασμένος από τα αποτελέσματά μας, παρότι είχαμε κορυφαία εξαρτήματα από τη Ferrari, συμπεριλαμβανομένων των αναρτήσεων. Η Sauber θα γίνει Audi το 2026 συνεπώς από αυτή την άποψη θα μπορούσαμε να παραμένουμε οι μοναδικός πελάτης της Ferrari, και πρέπει να τα καταφέρουμε πολύ καλύτερα.
Δεν πρέπει να απέχουμε τόσο πολύ από την απόδοση της ομάδας του Μαρανέλο. Έχουμε τον κινητήρα τους, που είναι ο καλύτερος του σπορ, έχουμε ένα καλό σασί. Συζητώ με πολλούς μηχανικούς, και πιστεύω ότι το μεγαλύτερό μας μειονέκτημα είναι η αεροδυναμική. Πρέπει να δουλέψουμε σκληρά για να βρούμε τις σωστές διορθωτικές κινήσεις για αυτό. Δεν αποδέχομαι άλλο να εξευτελίζομαι κάθε Κυριακή”, κατέληξε ο Αμερικανός.
Πέραν του σεναρίου για τη Honda, στο διεθνή Τύπο εξυφαίνονται και άλλα για το πιθανό μέλλον της ομάδας μετά την αποχώρηση του Στάινερ και του Ρέστα, που βρίσκονταν στην ομάδα από το 2016 και το 2021 αντίστοιχα. Ένα από αυτά αναφέρει το όνομα του Ματία Μπινότο, διευθυντή της Scuderia Ferrari μέχρι το τέλος του 2022 και ένα δεύτερο το όνομα του Ότμαρ Ζαφνάουερ που είχε μέχρι το μέσον του 2023 την ίδια θέση στην Alpine.
Υπάρχει και ένα τρίτο: η απώλεια του ενδιαφέροντος του Τζιν Χάας για την ομάδα, που μπορεί να επιφέρει την πώλησή της. Άλλωστε, ο Αμερικανός διατηρεί την ομάδα αποκλειστικά ως όχημα προβολής της γιγάντιας εταιρείας του -με το ίδιο όνομα- που παράγει βιομηχανικά μηχανήματα.
Στο ενδεχόμενο πώλησής της Haas οι μνηστήρες θα είναι πολλοί, με κυριότερη την ομάδα της Andretti που με την υποστήριξη της General Motors (Cadillac) προσπαθεί να βρει τον τρόπο της εισόδου στη F1, ως 11η ομάδα του σπορ. Και με την εκτόξευση της δημοτικότητας του σπορ τα τελευταία χρόνια, ενδεχομένως η τιμή πώλησης της ομάδας να πλησιάσει ακόμα και το 1 δισεκατομμύριο δολάρια.