X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

FORMULA 1

Σκέψεις της Formula 1 να γυρίσει στους ατμοσφαιρικούς, μη-υβριδικούς κινητήρες

Formula One CEO Stefano Domenicali addresses a media conference ahead of the Formula One Grand Prix at the Spa-Francorchamps racetrack in Spa, Belgium, Friday, Aug. 26, 2022. German manufacturer Audi will enter Formula One in 2026 in line with new engine regulations, chairman Markus Duesmann said on Friday. (AP Photo/Olivier Matthys) AP

Ο διευθύνων σύμβουλος της Formula 1, Στέφανο Ντομενικάλι, επιβεβαίωσε, εμμέσως πλην σαφώς, ότι το σπορ εξετάζει το ενδεχόμενο να εγκαταλείψει μέσα στην προσεχή δεκαετία τις υβριδικές μονάδες ισχύος, τον ηλεκτρισμό και τις μπαταρίες, και να γυρίζει στα παλιά, ατμοσφαιρικά, πολυκύλινδρα και ηχηρά μοτέρ.

Το 2014, η Formula 1 μπήκε στην υβριδική της εποχή: οι ατμοσφαιρικοί V8 έδωσαν τη θέση τους σε ένα περίπλοκο υβριδικό σύστημα, που αποτελείται από κινητήρες βενζίνης V6 Turbo συν δύο ηλεκτροκινητήρες (MGU-K και MGU-H) οι οποίοι αντλούν την ενέργειά τους από το φρενάρισμα και τη θερμότητα στο εσωτερικό του Turbo αντίστοιχα.

Η πρώτη μεγάλη αλλαγή των μονάδων ισχύος μετά το 2014 θα συμβεί το 2026: θα αφαιρεθεί μεν ο ένας εκ των δύο ηλεκτροκινητήρων, ο MGU-H, όμως θα δοθεί πολλή περισσότερη έμφαση στην ηλεκτροκίνηση - καθώς το 50% της ισχύος των μονοθεσίων πλέον θα παράγονται από ηλεκτρισμό.

Η αλλαγή των κανονισμών των κινητήρων του 2026 είναι απίθανή, διότι έχουν συμφωνηθεί από τις ομάδες, ήταν προαπαιτούμενοι για να μπει η Audi στο σπορ, και συνέβαλλαν στην είσοδο και της Ford (σε συνεργασία με τη Red Bull Powertrains) και στην παραμονή της Honda.

Ο λόγος του ενδιαφέροντος των αυτοκινητοβιομηχανιών ήταν ότι η τεχνολογία της F1 του 2026 αντικατοπτρίζει απολύτως εκείνη των νέων υβριδικών και ηλεκτρικών αυτοκινήτων παραγωγής - με όλα τα οφέλη για την τεχνολογική εξέλιξη και το marketing που έχει κάτι τέτοιο για τα εργοστάσια.

Όμως, στην αυτοκίνηση τα πράγματα κινούνται ραγδαία. Εταιρείες κατασκευής σπορ αυτοκινήτων και supercars, όπως οι Ferrari και Porsche, πιέζουν τις κυβερνήσεις των χωρών τους -οι οποίες με τη σειρά τους πιέζουν την Ευρωπαϊκή Ένωση- να μην ισχύσει για εκείνες η απαγόρευση αυτοκινήτων με κινητήρες εσωτερικής καύσης το 2035.

Διατείνονται ότι με τη χρήση των e-fuels, βιώσιμων καυσίμων που παράγονται από ανανεώσιμες πηγές ενέργειας (και στα οποία η Porsche ήδη επενδύει βαρέως με ένα εργοστάσιο στη Χιλή και ένα δεύτερο που ετοιμάζει στην Ευρώπη) μπορούν οι κινητήρες εσωτερικής καύσης να λειτουργούν με μηδενικό αποτύπωμα ρύπων.

Η Formula 1 προβλέπει στους κανονισμούς του 2026 τη χρήση βιώσιμων καυσίμων για τους θερμικούς κινητήρες (V6 Turbo) των υβριδικών της μονάδων ισχύος. Όμως, την ίδια στιγμή παρατηρεί τις εξελίξεις στην αυτοκινητοβιομηχανία με τα βιώσιμα καύσιμα. Αν μπορεί η Porsche και η Ferrari να έχουν κινητήρες εσωτερικής καύσης με e-fuels, γιατί να μην μπορεί και η ίδια;

Δηλαδή, μήπως θα ήταν προτιμότερο βάσει της ιστορίας και του DNA της Formula 1 να επιστρέψει στους ατμοσφαιρικούς V8 ή V10, που εξέπεμπαν εκείνο το ανατριχιαστικό ουρλιαχτό που χαρακτήριζε ανέκαθεν το σπορ ώσπου σίγησε το 2014; Χρησιμοποιώντας καύσιμα με μηδενικό περιβαλλοντικό αποτύπωμα;

Με λίγα λόγια, αφού από το 2026 το σπορ θα χρησιμοποιεί στα μονοθέσια βιώσιμα καύσιμα, για ποιό λόγο χρειάζεται το πολύπλοκο και τόσο βαρύ υβριδικό σύστημα; Από την άλλη, πως θα έβλεπαν οι (έξι) κατασκευαστές των κινητήρων του 2026 μια τέτοια στροφή, μακριά από τους στόχους της τεχνολογίας των εμπορικών τους αυτοκινήτων;

Ο Στέφανο Ντομενικάλι, διευθύνων σύμβουλος της Formula 1, εξήγησε μιλώντας στο motorsport.com: «Αν αποδώσουν οι μελέτες μας για την παραγωγή βιώσιμων καυσίμων, θα είμαστε σε θέση να σκεφτούμε τη νέα γενιά των κινητήρων, δίνοντας έμφαση στη μείωση του βάρους.

Θέλουμε έναν ανταγωνιστικό κινητήρα, με πολλή ιπποδύναμη και σπουδαίο ήχο. Το 99,9% των ανθρώπων θέλουν να ακούν μια Formula 1 να εκπέμπει δυνατό ήχο στην πίστα και πάλι, και αυτό είναι κάτι που έχουμε βάλει στο τραπέζι».

Ο Ιταλός συνέχισε, μιλώντας για κάτι τέτοιο σε σχέση με το ευρύτερο σκηνικό της παγκόσμιας αυτοκινητοβιομηχανίας: «Σήμερα βρισκόμαστε σε μια μεταβατική περίοδο, στην οποία μεγάλοι κατασκευαστές πρέπει να εξελίσσουν υβριδικές και ηλεκτρικές τεχνολογίες διότι αυτές βρίσκονται στη γκάμα των πωλήσεών τους.

Αλλά πιστεύω πως αν κάνουμε καλή δουλειά με τα βιώσιμα καύσιμα, θα είμαστε σε θέση να έχουμε πιο απλούς κινητήρες σε ορισμένα χρόνια, με χαμηλή επίπτωση στο βάρος. Αυτό είναι κάτι που σύντομα θα αρχίσουμε να σκεφτόμαστε», πρόσθεσε ο Ντομενικάλι.

«Είναι στο DNA της F1 να μειώνει το βάρος καθενός μεμονωμένου εξαρτήματος όσο το δυνατόν περισσότερο. Αυτό είναι πολύ σημαντικό ζήτημα. Με τα χρόνια το βάρος των αυτοκινήτων αυξήθηκε, και φυσικά κανείς δεν μπορεί να αρνηθεί όσα έχουν γίνει στον τομέα της ασφάλειας.

Αλλά έχει συμβεί παράλληλα και η εξέλιξη νέων τεχνολογιών και κατά συνέπεια η προσθήκη μπαταριών, μια πτυχή που συνέβαλλε στην αύξηση του βάρους. Ως Formula 1 πρέπει να αναρωτηθούμε τι μπορούμε να επιταχύνουμε από άποψη τεχνολογικής εξέλιξης, και εδώ το θέμα των βιώσιμων καυσίμων είναι καίριο.

Οι αντιλήψεις και η αγορά σε αυτό τον τομέα αλλάζουν, και πιστεύω πως ήταν πολύ καλή η απόφαση που ελήφθη όταν πήραμε αυτό το δρόμο. Δεν θέλουμε να ανοίξουμε έναν τεχνολογικό πόλεμο με την αμιγή ηλεκτροκίνηση, αυτή είναι μια τεχνολογία που θα έχει τη δική της αγορά.

Όμως, πιστεύουμε ότι η F1 μπορεί να επιταχύνει τη δυνατότητα να αποκτήσουμε βιώσιμα καύσιμα στη σωστή τιμή, και αυτό θα αποτελέσει μια σπουδαία βοήθεια για την αυτοκίνηση από απόλυτη άποψη, συμπεριλαμβανομένων των εμπορικών οχημάτων, της αεροπορίας, και των αυτοκινήτων που γυρίζουν τον κόσμο - που είναι σχεδόν ενάμισι δισεκατομμύριο.

Πρόκειται για μια πολύ σημαντική πρόκληση για τη Formula 1, και πιστεύω ότι θα βοθήσει να πραγματοποιηθεί το όραμα όλων των ομάδων», κατέληξε ο Ιταλός.

TAGS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ