Τα Top10 χειρότερα ονόματα ομάδων στα χρονικά της Formula 1
Στις επτάμισι δεκαετίες της επαγγελματικής Formula 1, και ειδικά από τη δεκαετία του 1960 που οι χορηγοί άρχισαν να παίρνουν τα ηνία, οι ομάδες του σπορ έχουν αναγκαστεί να επιλέξουν ορισμένα πολύ παράξενα ονόματα.
Από την άλλη, υπάρχουν και εκείνες που τα διάλεξαν από μόνες τους. Οι πιο γραφικές μακράν είναι αυτές που κάνουν ένα κάποιο λογοπαίγνιο με τα ονόματα των ιδιοκτητών ή των χορηγών τους, όπως οι Zakspeed ή Token.
Έτσι, στην ιστορία της F1 είχαμε ομάδες όπως τις Alex von Falkenhausen Motorenbau, Aston Butterworth, Derrington-Francis Racing Team, Hanks Klenk ή Hersham & Walton Motors, αλλά και ονόματα-σιδηρόδρομους όπως η Auto Technisches Spezialzubehor, LEC Refrigeration Racing και βέβαια Rennkollektiv Eisenacher Motoren Werke. Τέλος πάντων, από τη μεγάλη λίστα των περίπου 150 ομάδων της ιστορίας, διαλέξαμε τις 10 με τα πιο παράξενα ονόματα:
10. Token
Η βρετανική ομάδα είχε την ονομασία “Κουπόνι” (ή Κέρμα) πολύ πριν αυτή διαδοθεί στα πρώτα σφαιριστήρια. Συμμετείχε σε μόλις 4 GP το 1974, με παταγώδη αποτυχία. Πίσω της βρισκόταν ένας Έλληνας, ο Τόνι Βλασσόπουλος, δικηγόρος και υιός εφοπλιστού, που ψώνιζε αντίκες από τη Phelps Antique Furniture που άνηκε στον Τζον Φελπς, πατέρα της τότε μνηστής του Ρον Ντένις. Εκείνο τον καιρό ο Ντένις προσπαθούσε να βρει χορηγούς για την αγωνιστική του ομάδα, Rondel Racing, και αμέσως σκέφτηκε τη σύνδεση με τον Βλασσόπουλο. Ο Έλληνας δικηγόρος δέχθηκε την πρόταση, σε συνεργασία με τον στενό του φίλο Κεν Γκρομπ, διευθυντή μεγάλης ασφαλιστικής εταιρείας του Λονδίνου. Έτσι στο τέλος του ‘73 ο Ντένις αποφάσισε ότι είχε έρθει η ώρα να βάλει την -επιτυχημένη στη Formula 2- Rondel στη F1, η οποία μετονομάστηκε σε Token από τον συνδυασμό των ονομάτων Τόνι (Βλασσόπουλος) και Κεν (Γκρομπ). Μέχρι το τέλος της σεζόν του 1974, λόγω των αποτελεσμάτων, οι δύο χρηματοδότες της ομάδας αποφάσισαν να την πουλήσουν.
9. Tecno
Η πρώτη σκέψη στο άκουσμα της Tecno είναι φυσικά η χορευτική μουσική των 90s, όμως δύο δεκαετίες νωρίτερα υπήρξε μια ιταλική αγωνιστική ομάδα με ομόηχο όνομα. Μετά τη γέννησή της στη Μπολόνια, η Tecno κέρδισε το Ευρωπαϊκό Πρωτάθλημα της Formula 2 αλλά στη F1 δεν ήταν τόσο επιτυχημένη. Το 1973-’74 συμμετείχε σε 10 GP, κερδίζοντας μία 6η θέση στο Βέλγιο και τίποτα περισσότερο.
8. Footwork
Ο όρος Footwork παραπέμπει σε επιμέρους είδη της ηλεκτρονικής μουσικής, καθώς και των πολεμικών τεχνών, αλλά στα ελληνικά εύκολα μπορεί να σκεφτεί ότι πρόκειται για μια “δουλειά του ποδαριού”. Έτσι φάνηκε να είναι στη F1 για έξι χρόνια, ειδικά στο συμβάν που ο οδηγός της Τάκι Ινούε παρασύρθηκε πεζός από το όχημα ασφαλείας. Την ίδρυσε ο Ιάπωνας επιχειρηματίας Ουατάρου Οχάσι, αγοράζοντας την Arrows στις αρχές της δεκαετίας του 1990, και της έδωσε το όνομα της εταιρείας του. Συμμετείχε στη F1 την περίοδο 1991-’96, χωρίς επιτυχία.
7. Goldie Hexagon
Η Goldie Hexagon Racing ιδρύθηκε από τον Πολ Μάικλς και πήρε το όνομά της από δύο εμπόρους αυτοκινήτων στην Αγγλία που ήταν χορηγοί της, τον Τζον Γκόλντι και την εταιρεία Hexagon. Το “χρυσό εξάγωνο” συμμετείχε στη F1 το 1974 με οδηγό τον Τζον Ουότσον, ο οποίος στην καλύτερή του εμφάνιση της χρονιάς κέρδισε την 4η θέση στο GP Αυστρίας.
6. Life Racing
Μια περίπτωση ανάλογη των ονομάτων σουβλατζίδικων που κάνουν ένα λογοπαίγνιο που συνήθως περιλαμβάνει μέσα και το όνομα του ιδιοκτήτη. Έτσι ήταν και με την ομάδα Life Racing Engines, καθώς την ίδρυσε στη Μόντενα της Ιταλίας ο Ερνέστο Βίτα, του οποίου το όνομα σημαίνει στα αγγλικά Life (“ζωή”). Παρόλα αυτά, οι οδηγοί της ομάδας το 1990 Γκάρι Μπράμπαμ και Μπρούνο Τζιακομέλι δεν κατάφεραν να φέρουν το μονοθέσιο στη ζωή, και η Life δεν κατάφερε να προκριθεί ούτε σε ένα GP της σεζόν εκείνης. Εξαφανίστηκε δύο αγώνες πριν το τέλος του 1990. Μια άλλη ομάδα που έκανε λογοπαίγνιο με το όνομα του ιδιοκτήτη της ήταν η Zakspeed, που ίδρυσε στη Γερμανία το ‘68 ο Έριχ Ζακόφσκι.
5. Kelemata Osella
Από μόνο του το όνομα της ιταλικής ομάδας, που προέκυψε από τον ιδρυτή της Έντσο Οσέλα, δεν έχει κάτι αστείο. Όμως, κατ’ αντιστοιχία με γεγονότα του σήμερα, στη δεκαετία του 1980 που συμμετείχε στη F1 -κερδίζοντας σε 132 GP μόνο 5 βαθμούς, τότε που βαθμολογούνταν οι έξι πρώτοι- έλαβε μια σειρά από αστεία ονόματα βάσει των χορηγών της: Denim Osella, Denim SAIMA Team Osella, Kelemata Osella, Landis & Gyr Osella, και Fondmetal Osella.
4. Trojan
Παρότι τη θυμίζουν συχνά οι αυτόματοι πωλητές σε κάποιο μπαρ ή αγγλική παμπ, η Trojan δεν έχει σχέση με την εταιρεία κατασκευής προφυλακτικών. Για την ακρίβεια, η Trojan Limited ήταν μια βρετανική εταιρεία κατασκευής αυτοκινήτων που ίδρυσε ο Λέσλι Χάουνσφιλντ το 1914 στο Κλάπαμ του Λονδίνου που πουλούσε επιβατικά και Vans μέχρι το 1964. Η Trojan ίδρυσε σε συνεργασία με τον Αυστραλό Ρον Τορανάκ την αγωνιστική της ομάδα στις αρχές της δεκαετίας του 1970, και συμμετείχε σε 8 GP της Formula 1.
3. Onyx
Όνυχας. Στη Formula 1 υπήρξε ομάδα που λεγόταν Όνυχας. Οι μη ελληνομαθείς φίλοι της F1 θα έπρεπε να το ψάξουν στο λεξικό περί τίνος πρόκειται, αλλά και πάλι δυσκολευόταν να συλλάβουν τη συνύπαρξη των γραμμάτων y και x. Πάντως η Onyx κατάφερε να κερδίσει μια θέση στο βάθρο τη διετία που συμμετείχε (1989-’90), με τον Στέφαν Γιόχανσον στο GP Πορτογαλίας 1989.
2. MasterCard Lola
Η Lola δεν ήταν κάποιο κορίτσι, αλλά μια ιδιαίτερα διακεκριμένη εταιρεία κατασκευής σασί που χρησιμοποιούσαν αναρίθμητες αγωνιστικές ομάδες. Όταν η Lola προσπάθησε να φτιάξει τη δική της ομάδα στη F1 βρήκε τους απαραίτητους πόρους από το πιστωτικό ίδρυμα της MasterCard, αλλά η αποτυχία της ομάδας να προκριθεί στις δοκιμές κατάταξης του GP Αυστραλίας 1997 έφερε εν μία νυκτί και τον αφανισμό της. Βασικά το πρόβλημα δεν ήταν ο αποκλεισμός, αλλά ότι ο ταχύτερος γύρος της ήταν 11 δευτερόλεπτα μακριά από την πολ ποζίσιον.
1. Super Aguri
Αυτό το εκπληκτικό όνομα μπορεί να το συλλάβει μόνο όποιος γνωρίζει ελληνικά. Όμως και για τους ξένους ήταν αρκετά παράξενο, διότι εξέπεμπε τον ιαπωνικό ψυχισμό από κάθε πόρο των ανθρακονημάτων των μονοθεσίων της. Είχε στενούς συνδέσμους με τη Honda, και εν πολλοίς δημιουργήθηκε για να κατευναστούν τα ιαπωνικά πλήθη κρατώντας τον ήρωά τους Τακούμα Σάτο στη F1. H Super Aguri F1 μπήκε στη F1 το 2006 αγοράζοντας την παλιά Arrows και συμμετείχε έως το ‘08, κερδίζοντας 4 βαθμούς το 2007 με τον Σάτο. Το όνομά της προερχόταν από τον ιδρυτή της, και πρώην οδηγό της F1, Αγκούρι Σουζούκι, αλλά ήταν Β-ομάδα της Honda.