The Flying Finn
Ο Μίκα Κάλιο περιγράφει στο SPORT 24 πώς είναι να οδηγείς την πιο απαιτητική μοτοσικλέτα στον κόσμο (vid)
Ο 26χρονος ρούκι της χρονιάς στην πρώτη συνέντευξη του σε ελληνικό μέσο, εξήγησε στο
SPORT 24 πώς είναι να οδηγείς τη Ducati του τέως παγκόσμιου πρωταθλητή, Κέισι Στόνερ (σ.σ. του μοναδικού που έχει φέρει αυτή τη μοτοσικλέτα κοντά στο maximum της απόδοσης της), που του παραχώρησε η ιταλική ομάδα για τρεις αγώνες όταν ο Αυστραλός πήρε άδεια από τη σημαία!
Ο Στόνερ επέστρεψε στο Εστορίλ και ο Κάλιο γύρισε ξανά στη "δορυφορική" ομάδα της Ducati, την Pramac η οποία του ανανέωσε το συμβόλαιο και για το 2010. Όσο για το 2011; Ο Κάλιο ονειρεύεται ξανά μία βόλτα με τη μοτοσικλέτα του Στόνερ. Aυτή τη φορά όμως θα είναι δική του.
Είναι ο δημοφιλέστερος οδηγός στην πατρίδα του, μία χώρα με μεγάλη παράδοση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι και στη Φόρμουλα 1, αλλά όχι στις μοτοσικλέτες. Μολονότι ο Κάλιο δεν έχει στεφθεί ποτέ παγκόσμιος πρωταθλητής σε καμία από τις "μικρές" κατηγορίες, αυτό δεν τον εμπόδισε να αναδειχθεί νικητής σε ψηφοφορία για την ανάδειξη του καλύτερου οδηγού στη Φινλανδία, αφήνοντας πίσω του τον Κίμι Ράικονεν και τον Μάρκους Γκρένχολμ (ή Γκρόνχολμ όπως είναι γνωστός στην Ελλάδα).
Με αρκετή υπομονή απάντησε στις ερωτήσεις του SPORT 24 σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε μαζί του, ακόμα και αν αναγκαστήκαμε να επαναλαμβάνουμε τα ερωτήματα γιατί τα αγγλικά δεν είναι η μητρική του γλώσσα και δυστυχώς οι Έλληνες δεν μαθαίνουν φινλανδικά.
Πώς κρίνεις την πρώτη σου σεζόν στο MotoGP;
" Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από την ταχύτητα μου και από τα αποτελέσματα μου. Ξεκίνησα καλά, κατάφερα να βρεθώ στο Top10, αλλά αντιμετώπισα αρκετά προβλήματα και ορισμένοι αγώνες ήταν άτυχοι, οπότε έχω μέχρι στιγμής 51 βαθμούς. Δεν περίμενα περισσότερα από την πρώτη χρονιά μου. Χαίρομαι που βρίσκομαι στο MotoGP και στην Pramac που με εμπιστεύθηκε, γιατί δεν είμαι "εμπορικός" οδηγός. Πέρασα δύο χρόνια στα 250cc και στόχος μου ήταν να μπω στο MotoGP το 2009. Τα κατάφερα".
Θυμάσαι την αντίδραση σου όταν σε ενημέρωσε ο μάνατζερ σου ότι η Ducati σε επέλεξε για να αντικαταστήσεις τον Κέισι Στόνερ; Πώς θα χαρακτήριζες αυτή τη μοτοσικλέτα που αποτελεί όνειρο για πολλούς ανθρώπους;
" Δεν θα σας αιφνιδιάσω με την απάντηση μου. Φυσικά και δεν το πίστεψα. Φυσικά ένιωσα πολύ καλά γιατί συνειδητοποίησα ότι άνθρωποι σαν τον Λίβιο Σούπο (σ.σ. ο αγωνιστικός διευθυντής της Marlboro Ducati) και τον Φίλιππο Πρετσιόζι (σ.σ. η ιδιοφυία πίσω από τη μοτοσικλέτα) πίστεψαν σε μένα και μου έδωσαν τη μοτοσικλέτα του Στόνερ. Ήταν μεγάλη τιμή για εμένα να είμαι μέλος της Ducati. Είναι ένα θρυλικό όνομα όπως η Ferrari στη Φόρμουλα 1".
Αυτό που θέλουν να μάθουν όλοι είναι αν διαπίστωσες διαφορές ανάμεσα στη "δορυφορική" μοτοσικλέτα που οδηγείς στην Pramac και την εργοστασιακή Ducati;
" Με κάθε ειλικρίνεια περίμενα ότι η εργοστασιακή μοτοσικλέτα θα ήταν γρηγορότερη, αλλά μου φάνηκε ακριβώς η ίδια. Λέτε να μη μου έδωσαν τη μοτοσικλέτα του Στόνερ; Το θετικό της υπόθεσης είναι ότι πλέον δεν έχω αμφιβολία, ξέρω ότι στο γκαράζ της Pramac Racing υπάρχει μία ανταγωνιστική μοτοσικλέτα. Επιπλέον, έχουμε πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα που συγκεντρώνουν οι οδηγοί της Ducati".
Ο αείμνηστος Γιάρνο Σάρινεν είναι ο μοναδικός παγκόσμιος πρωταθλητής (σ.σ. στα 250cc)που έχει αναδείξει η Φινλανδία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Τι θα πρέπει να κάνεις εσύ για να διπλασιάσεις τους τίτλους της χώρας σου;
" Ένας από τους στόχους μου ήταν να βρεθώ στο MotoGP και ο απώτερος σκοπός μου είναι ο παγκόσμιος τίτλος. Τώρα δεν μπορώ να το κάνω και από ότι καταλαβαίνω πρέπει να βρεθώ σε μία εργοστασιακή ομάδα για να τον διεκδικήσω. Έφτασα κοντά στην πρωτιά τόσο στα 125cc, όσο και στα 250cc. Θα κάνω ό,τι μπορώ για να κατακτήσω τον στόχο μου".
Τι μπορούμε να περιμένουμε το 2010 με τη συμμετοχή στο MotoGP των πρώην αντιπάλων σου στα 250cc (Σιμοντσέλι, Μπαουτίστα, Μπαρμπερά και πιθανότατα Αογιάμα);
" Δεν γνωρίζω αν μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Το επίπεδο είναι υψηλό στο MotoGP. Είναι πραγματικά δύσκολο για ένα ρούκι να πάρει καλά αποτελέσματα (σ.σ. με εξαίρεση τον Μπαουτίστα, όλοι τους θα βρίσκονται σε "δορυφορικές" ομάδες). Νομίζω ότι θα επικρατήσει η ίδια κατάσταση με τη φετινή σεζόν. Ορισμένοι από αυτούς που αναφέρατε, πρέπει να συμμορφωθούν (σ.σ. σπόντα για το Μάρκο Σιμοντσέλι που έχει κατηγορηθεί για επικίνδυνη οδήγηση).
Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας το μεγαλύτερο εμπόδιο που έπρεπε να ξεπεράσεις στην καριέρα σου;
" Την πατρίδα μου! Όλοι εκεί είναι αφοσιωμένοι στους αγώνες αυτοκινήτου. Η τελευταία φορά που είχαμε έναν οδηγό πρώτης γραμμής στις μοτοσικλέτες ήταν το 1978! Επιπλέον είναι δύσκολο να φτάσεις στην κορυφή όταν προέρχεσαι από μία μικρή χώρα, αν τη συγκρίνεις με την Ισπανία ή την Ιταλία. Έπρεπε να αποδείξω ότι διαθέτω την ταχύτητα και τις ικανότητες για να φτάσω στο υψηλότερο επίπεδο. Βλέπετε, δεν έχουμε μεγάλους χορηγούς από τη Φινλανδία".
Τι συμβουλή θα έδινες σε ένα νεαρό οδηγό που θέλει να ακολουθήσει τα βήματα σου και να γίνει επαγγελματίας;
" Από πολύ μικρός έδειξα ενδιαφέρον για τους αγώνες μοτοσικλέτας. Αποφάσισα να κάνω το καλύτερο που μπορούσα και κάθε χρόνο σημείωνα πρόοδο. Η μοναδική συμβουλή που θα μπορούσα να δώσω είναι ότι πρέπει να πιστεύεις στον εαυτό σου και να προσπαθείς πάντα για καλά αποτελέσματα. Και βέβαια να διεκδικούν πάντα οικονομική βοήθεια γιατί δίχως χορηγούς, δεν μπορείς να καταφέρεις πολλά πράγματα".
Η Φινλανδία έχει αναδείξει θρυλικές μορφές στο WRC και τρεις παγκόσμιους πρωταθλητές στη Φόρμουλα 1. Θα σε ενδιέφερε να δοκιμάσεις στο μέλλον τις δυνάμεις σου στους τέσσερις τροχούς;
" Με ενδιαφέρουν τα Ράλι. Έχω κάνει δοκιμές με τέτοια αυτοκίνητα και στο παρελθόν μου έδωσαν τη δυνατότητα να βρεθώ πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου προδιαγραφών WRC, ωστόσο δεν το επέτρεπε το πρόγραμμα μου και το συμβόλαιο μου! Μπορεί μία δοκιμή με ένα μονοθέσιο της F1 να μην βρίσκεται μακριά".
Με ποιό τρόπο ηρεμείς μακριά από τους αγώνες;
"Επισκέπτομαι το Λάπλαντ που βρίσκεται στη Βόρεια Φινλανδία. Έχω ένα σκάφος και πηγαίνω για ψάρεμα. Έχουμε περισσότερες από 180.000 λίμνες στη Φινλανδία".
Τέλος, μπορείς να μας πεις πέντε πράγματα που δεν γνωρίζουμε για σένα;
" Το χειμώνα προπονούμαι κάνοντας motocross σε παγωμένη λίμνη. Χρησιμοποιούμε ειδικά λάστιχα που μας επιτρέπουν να γλιστράμε. Είμαι πέντε φορές πρωταθλητής Φινλανδίας σε αγώνες στον πάγο. Μου αρέσει να κολυμπάω σε παγωμένη λίμνη. Κάνουμε μία μικρή τρύπα στον πάγο και μπορεί να βγάλουμε και πάγο μήκους ενός μέτρου στην επιφάνεια της λίμνης. Ο αδερφός μου, ο Βέσα αναδείχθηκε πρωταθλητής Φινλανδίας στα Superbike. Τέλος, έχω μία κόρη ηλικίας δύο χρόνων, τη Μιμόζα (σ.σ. η Μιμόζα δεν είναι μόνο κοκτέιλ, είναι και άνθος) που έρχεται μαζί μου στους αγώνες. Και ένα ακόμα, δεν έχω έρθει ποτέ στην Ελλάδα αλλά ο Μάρκο Μελάντρι μου έχει πει ότι είναι υπέροχη".
Δείτε ένα βίντεο από την πρώτη συμμετοχή του Μίκα Κάλιο σε επαγγελματικούς αγώνες μοτοσικλέτας το 2002
Ο Μίκα Κάλιο δεν πέφτει κάτω με τίποτα...
Ιδού πώς οδηγούν μοτοσικλέτα πάνω σε παγωμένη λίμνη...
...και πώς ρυθμίζουν τη μηχανή της μοτοσικλέτας του Κάλιο λίγο πριν αρχίσει ο αγώνας
Ο Στόνερ επέστρεψε στο Εστορίλ και ο Κάλιο γύρισε ξανά στη "δορυφορική" ομάδα της Ducati, την Pramac η οποία του ανανέωσε το συμβόλαιο και για το 2010. Όσο για το 2011; Ο Κάλιο ονειρεύεται ξανά μία βόλτα με τη μοτοσικλέτα του Στόνερ. Aυτή τη φορά όμως θα είναι δική του.
Είναι ο δημοφιλέστερος οδηγός στην πατρίδα του, μία χώρα με μεγάλη παράδοση στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα Ράλι και στη Φόρμουλα 1, αλλά όχι στις μοτοσικλέτες. Μολονότι ο Κάλιο δεν έχει στεφθεί ποτέ παγκόσμιος πρωταθλητής σε καμία από τις "μικρές" κατηγορίες, αυτό δεν τον εμπόδισε να αναδειχθεί νικητής σε ψηφοφορία για την ανάδειξη του καλύτερου οδηγού στη Φινλανδία, αφήνοντας πίσω του τον Κίμι Ράικονεν και τον Μάρκους Γκρένχολμ (ή Γκρόνχολμ όπως είναι γνωστός στην Ελλάδα).
Με αρκετή υπομονή απάντησε στις ερωτήσεις του SPORT 24 σε τηλεφωνική επικοινωνία που είχαμε μαζί του, ακόμα και αν αναγκαστήκαμε να επαναλαμβάνουμε τα ερωτήματα γιατί τα αγγλικά δεν είναι η μητρική του γλώσσα και δυστυχώς οι Έλληνες δεν μαθαίνουν φινλανδικά.
Πώς κρίνεις την πρώτη σου σεζόν στο MotoGP;
" Είμαι απόλυτα ικανοποιημένος από την ταχύτητα μου και από τα αποτελέσματα μου. Ξεκίνησα καλά, κατάφερα να βρεθώ στο Top10, αλλά αντιμετώπισα αρκετά προβλήματα και ορισμένοι αγώνες ήταν άτυχοι, οπότε έχω μέχρι στιγμής 51 βαθμούς. Δεν περίμενα περισσότερα από την πρώτη χρονιά μου. Χαίρομαι που βρίσκομαι στο MotoGP και στην Pramac που με εμπιστεύθηκε, γιατί δεν είμαι "εμπορικός" οδηγός. Πέρασα δύο χρόνια στα 250cc και στόχος μου ήταν να μπω στο MotoGP το 2009. Τα κατάφερα".
Θυμάσαι την αντίδραση σου όταν σε ενημέρωσε ο μάνατζερ σου ότι η Ducati σε επέλεξε για να αντικαταστήσεις τον Κέισι Στόνερ; Πώς θα χαρακτήριζες αυτή τη μοτοσικλέτα που αποτελεί όνειρο για πολλούς ανθρώπους;
" Δεν θα σας αιφνιδιάσω με την απάντηση μου. Φυσικά και δεν το πίστεψα. Φυσικά ένιωσα πολύ καλά γιατί συνειδητοποίησα ότι άνθρωποι σαν τον Λίβιο Σούπο (σ.σ. ο αγωνιστικός διευθυντής της Marlboro Ducati) και τον Φίλιππο Πρετσιόζι (σ.σ. η ιδιοφυία πίσω από τη μοτοσικλέτα) πίστεψαν σε μένα και μου έδωσαν τη μοτοσικλέτα του Στόνερ. Ήταν μεγάλη τιμή για εμένα να είμαι μέλος της Ducati. Είναι ένα θρυλικό όνομα όπως η Ferrari στη Φόρμουλα 1".
Αυτό που θέλουν να μάθουν όλοι είναι αν διαπίστωσες διαφορές ανάμεσα στη "δορυφορική" μοτοσικλέτα που οδηγείς στην Pramac και την εργοστασιακή Ducati;
" Με κάθε ειλικρίνεια περίμενα ότι η εργοστασιακή μοτοσικλέτα θα ήταν γρηγορότερη, αλλά μου φάνηκε ακριβώς η ίδια. Λέτε να μη μου έδωσαν τη μοτοσικλέτα του Στόνερ; Το θετικό της υπόθεσης είναι ότι πλέον δεν έχω αμφιβολία, ξέρω ότι στο γκαράζ της Pramac Racing υπάρχει μία ανταγωνιστική μοτοσικλέτα. Επιπλέον, έχουμε πρόσβαση σε όλα τα δεδομένα που συγκεντρώνουν οι οδηγοί της Ducati".
Ο αείμνηστος Γιάρνο Σάρινεν είναι ο μοναδικός παγκόσμιος πρωταθλητής (σ.σ. στα 250cc)που έχει αναδείξει η Φινλανδία στο Παγκόσμιο Πρωτάθλημα. Τι θα πρέπει να κάνεις εσύ για να διπλασιάσεις τους τίτλους της χώρας σου;
" Ένας από τους στόχους μου ήταν να βρεθώ στο MotoGP και ο απώτερος σκοπός μου είναι ο παγκόσμιος τίτλος. Τώρα δεν μπορώ να το κάνω και από ότι καταλαβαίνω πρέπει να βρεθώ σε μία εργοστασιακή ομάδα για να τον διεκδικήσω. Έφτασα κοντά στην πρωτιά τόσο στα 125cc, όσο και στα 250cc. Θα κάνω ό,τι μπορώ για να κατακτήσω τον στόχο μου".
Τι μπορούμε να περιμένουμε το 2010 με τη συμμετοχή στο MotoGP των πρώην αντιπάλων σου στα 250cc (Σιμοντσέλι, Μπαουτίστα, Μπαρμπερά και πιθανότατα Αογιάμα);
" Δεν γνωρίζω αν μπορούν να κάνουν τη διαφορά. Το επίπεδο είναι υψηλό στο MotoGP. Είναι πραγματικά δύσκολο για ένα ρούκι να πάρει καλά αποτελέσματα (σ.σ. με εξαίρεση τον Μπαουτίστα, όλοι τους θα βρίσκονται σε "δορυφορικές" ομάδες). Νομίζω ότι θα επικρατήσει η ίδια κατάσταση με τη φετινή σεζόν. Ορισμένοι από αυτούς που αναφέρατε, πρέπει να συμμορφωθούν (σ.σ. σπόντα για το Μάρκο Σιμοντσέλι που έχει κατηγορηθεί για επικίνδυνη οδήγηση).
Μπορείς να μοιραστείς μαζί μας το μεγαλύτερο εμπόδιο που έπρεπε να ξεπεράσεις στην καριέρα σου;
" Την πατρίδα μου! Όλοι εκεί είναι αφοσιωμένοι στους αγώνες αυτοκινήτου. Η τελευταία φορά που είχαμε έναν οδηγό πρώτης γραμμής στις μοτοσικλέτες ήταν το 1978! Επιπλέον είναι δύσκολο να φτάσεις στην κορυφή όταν προέρχεσαι από μία μικρή χώρα, αν τη συγκρίνεις με την Ισπανία ή την Ιταλία. Έπρεπε να αποδείξω ότι διαθέτω την ταχύτητα και τις ικανότητες για να φτάσω στο υψηλότερο επίπεδο. Βλέπετε, δεν έχουμε μεγάλους χορηγούς από τη Φινλανδία".
Τι συμβουλή θα έδινες σε ένα νεαρό οδηγό που θέλει να ακολουθήσει τα βήματα σου και να γίνει επαγγελματίας;
" Από πολύ μικρός έδειξα ενδιαφέρον για τους αγώνες μοτοσικλέτας. Αποφάσισα να κάνω το καλύτερο που μπορούσα και κάθε χρόνο σημείωνα πρόοδο. Η μοναδική συμβουλή που θα μπορούσα να δώσω είναι ότι πρέπει να πιστεύεις στον εαυτό σου και να προσπαθείς πάντα για καλά αποτελέσματα. Και βέβαια να διεκδικούν πάντα οικονομική βοήθεια γιατί δίχως χορηγούς, δεν μπορείς να καταφέρεις πολλά πράγματα".
Η Φινλανδία έχει αναδείξει θρυλικές μορφές στο WRC και τρεις παγκόσμιους πρωταθλητές στη Φόρμουλα 1. Θα σε ενδιέφερε να δοκιμάσεις στο μέλλον τις δυνάμεις σου στους τέσσερις τροχούς;
" Με ενδιαφέρουν τα Ράλι. Έχω κάνει δοκιμές με τέτοια αυτοκίνητα και στο παρελθόν μου έδωσαν τη δυνατότητα να βρεθώ πίσω από το τιμόνι ενός αυτοκινήτου προδιαγραφών WRC, ωστόσο δεν το επέτρεπε το πρόγραμμα μου και το συμβόλαιο μου! Μπορεί μία δοκιμή με ένα μονοθέσιο της F1 να μην βρίσκεται μακριά".
Με ποιό τρόπο ηρεμείς μακριά από τους αγώνες;
"Επισκέπτομαι το Λάπλαντ που βρίσκεται στη Βόρεια Φινλανδία. Έχω ένα σκάφος και πηγαίνω για ψάρεμα. Έχουμε περισσότερες από 180.000 λίμνες στη Φινλανδία".
Τέλος, μπορείς να μας πεις πέντε πράγματα που δεν γνωρίζουμε για σένα;
" Το χειμώνα προπονούμαι κάνοντας motocross σε παγωμένη λίμνη. Χρησιμοποιούμε ειδικά λάστιχα που μας επιτρέπουν να γλιστράμε. Είμαι πέντε φορές πρωταθλητής Φινλανδίας σε αγώνες στον πάγο. Μου αρέσει να κολυμπάω σε παγωμένη λίμνη. Κάνουμε μία μικρή τρύπα στον πάγο και μπορεί να βγάλουμε και πάγο μήκους ενός μέτρου στην επιφάνεια της λίμνης. Ο αδερφός μου, ο Βέσα αναδείχθηκε πρωταθλητής Φινλανδίας στα Superbike. Τέλος, έχω μία κόρη ηλικίας δύο χρόνων, τη Μιμόζα (σ.σ. η Μιμόζα δεν είναι μόνο κοκτέιλ, είναι και άνθος) που έρχεται μαζί μου στους αγώνες. Και ένα ακόμα, δεν έχω έρθει ποτέ στην Ελλάδα αλλά ο Μάρκο Μελάντρι μου έχει πει ότι είναι υπέροχη".
Δείτε ένα βίντεο από την πρώτη συμμετοχή του Μίκα Κάλιο σε επαγγελματικούς αγώνες μοτοσικλέτας το 2002
Ο Μίκα Κάλιο δεν πέφτει κάτω με τίποτα...
Ιδού πώς οδηγούν μοτοσικλέτα πάνω σε παγωμένη λίμνη...
...και πώς ρυθμίζουν τη μηχανή της μοτοσικλέτας του Κάλιο λίγο πριν αρχίσει ο αγώνας