X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

FORMULA 1

Τι απογίνονται τα μονοθέσια της Formula 1 στο τέλος κάθε χρονιάς

ABU DHABI, UNITED ARAB EMIRATES - NOVEMBER 26: The car of Max Verstappen of the Netherlands and Oracle Red Bull Racing is pictured in the garage prior to the F1 Grand Prix of Abu Dhabi at Yas Marina Circuit on November 26, 2023 in Abu Dhabi, United Arab Emirates. (Photo by Mark Thompson/Getty Images) RED BULL CONTENT POOL

Δημιουργίες εκατομμυρίων ευρώ -για την έρευνα, το σχεδιασμό, την κατασκευή και την εξέλιξή τους-, τα πρωτότυπα της F1 κάθε χρονιάς καταλήγουν συνήθως σε ένα σκοτεινό μουσείο ή σε κάποια ιδιωτική συλλογή για να αποτελέσουν στο μέλλον κειμήλια μιας ξεχασμένης εποχής η συλλεκτικά αντικείμενα πόθου. Όμως, πολλά εξ αυτών παραμένουν στη ζωή.

Κάθε ομάδα έχει διαφορετικό τρόπο διαχείρισης των αυτοκινήτων που μένουν στο ράφι κάθε Δεκέμβριο, όπως τα φετινά που κάλυψαν τους 22 αγώνες του προγράμματος. Οι περισσότερες έχουν το δικό τους μουσείο, όπως η McLaren στο Technology Centre του Ουόκινγκ που φιλοξενεί 50 έως 75 από τα μονοθέσια που έχουν οδηγήσει θρύλοι όπως ο Αλέν Προστ, ο Νίκι Λάουντα, ο Άιρτον Σένα, ο Φερνάντο Αλόνσο και ο Λιούις Χάμιλτον.

Άλλα μονοθέσια βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, όπως του Πρίγκηπα Αλβέρτου του Μονακό, και άλλα σε εκθέσεις νέων αυτοκινήτων είτε των εργοστασίων που συμμετέχουν στο σπορ είτε των χορηγών τους.

Παλαιότερα μονοθέσια της Mercedes F1 στο εργοστάσιο της ομάδας στο Μπράκλεϊ της Βρετανίας MERCEDES-BENZ AG

Ανάμεσα στους συλλέκτες, που πολλές φορές προσβλέπουν σε πολλαπλάσια τιμή πώλησης θρυλικών μονοθεσίων στο μέλλον, ανήκουν και οι πρώην πρωταθλητές της F1 Φερνάντο Αλόνσο, Λιούις Χάμιλτον και Σεμπάστιαν Φέτελ. Στη συλλογή του Φέτελ, για παράδειγμα, ανήκει η μυθική Williams FW14B-Renault με την οποία ο Νάιτζελ Μάνσελ διέλυσε τον ανταγωνισμό στο πρωτάθλημα της F1 το 1992.

Ο Σεμπάστιαν Φέτελ στο κόκπιτ της Williams FW14B του Νάιτζελ Μάνσελ από το 1992, το οποίο ανήκει στην προσωπική του συλλογή JOHN NGUYEN/PA WIRE/GOODWOOD FESTIVAL OF SPEED MEDIA


Πάντως, λιγότερο εύποροι συλλέκτες μπορούν κατά καιρούς να αγοράσουν και επιμέρους εξαρτήματα των μονοθεσίων, ακόμα και από το e-store της επίσημης ιστοσελίδας της Formula 1. Εξάλλου, κάθε μονοθέσιο αποτελείται από περισσότερα από 80.000 εξαρτήματα, και πολλά εξ αυτών δεν χρησιμοποιούνται καν στη διάρκεια της χρονιάς - ταξιδεύουν από αγώνα σε αγώνα ως εφεδρικά, που δεν χρειάστηκαν ποτέ. Έτσι είναι καινούρια και άρτια.

Αρκετά από τα μονοθέσια του παρελθόντος, επίσης, παραμένουν ακόμα σε λειτουργική κατάσταση από τις ομάδες, για τα περιβόητα demo runs -διάφορες επιδείξεις ανά τον κόσμο για τις ανάγκες των χορηγών- είτε για τις δοκιμές νέων οδηγών, όταν και όπου επιτρέπεται, στις οποίες απαγορεύεται η χρήση σύγχρονων μονοθεσίων.

Παλαιότερο μονοθέσιο της Red Bull Racing στο εργοστάσιο του Μίλτον Κινς RED BULL CONTENT POOL

Άλλα, επίσης, παραμένουν λειτουργικά ακόμα και από τους συλλέκτες τους, που συμμετέχουν σε αγώνες κλασσικών αγωνιστικών αυτοκινήτων κυρίως στην Ευρώπη. Τέτοιοι αγώνες, για παράδειγμα, είναι το Φεστιβάλ Ταχύτητας του Γκούντγουντ της Βρετανίας και το Ιστορικό Grand Prix του Μονακό.

Όλα τα υπόλοιπα καταλήγουν είτε στις αποθήκες είτε, στην καλύτερη περίπτωση, στα Μουσεία των ομάδων. Η Mercedes έχει επίσης σε κοινή θέα στα εργοστάσια του Μπράκλεϊ (σασί) και Μπρίξουορθ (κινητήρες) είτε ολόκληρα μονοθέσια είτε επιμέρους εξαρτήματά τους από το παρελθόν. Η ομάδα υποστηρίζει ότι αυτά εμπνέουν τους εργαζόμενους για την κατασκευή του επόμενου μονοθεσίου της.

Ο Λιούις Χάμιλτον, σε νεαρότερη ηλικία (το 2013), σε επίσκεψή του στο Μουσείο της Mercedes-Benz στη Στουτγάρδη MERCEDES-BENZ AG


Επιπλέον, η Mercedes διαθέτει ένα άρτιο μουσείο -που άνοιξε το 2016- με όλα τα ιστορικά της μονοθέσια, από τη W01 του 2010 μέχρι τη W14 του 2023, τα οποία μάλιστα θέτει σε λειτουργία κάθε χρόνο για να διασφαλίζει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάποια επίδειξη ή ιστορικό αγώνα ανά πάσα στιγμή.

Στις αποθήκες της διαθέτει περισσότερα από ένα εκατομμύριο παλαιότερα εξαρτήματα των μονοθεσίων της. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και όλοι οι κινητήρες που όλα αυτά τα χρόνια έχει διαθέσει στις πελατειακές της ομάδες -π.χ. Aston Martin, McLaren, Williams- καθώς στους όρους της συμφωνίας είναι η επιστροφή των μονάδων ισχύος στο Μπρίξουορθ μετά το τέλος της σεζόν. Κατά συνέπεια, τα ιστορικά μονοθέσια των πελατειακών ομάδων σπάνια είναι λειτουργικά.

TAGS FORMULA 1 F1 MCLAREN MERCEDES F1 WILLIAMS ΣΕΜΠΑΣΤΙΑΝ ΦΕΤΕΛ ΦΕΡΝΑΝΤΟ ΑΛΟΝΣΟ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ