Τι απογίνονται τα μονοθέσια της Formula 1 στο τέλος κάθε χρονιάς
Δημιουργίες εκατομμυρίων ευρώ -για την έρευνα, το σχεδιασμό, την κατασκευή και την εξέλιξή τους-, τα πρωτότυπα της F1 κάθε χρονιάς καταλήγουν συνήθως σε ένα σκοτεινό μουσείο ή σε κάποια ιδιωτική συλλογή για να αποτελέσουν στο μέλλον κειμήλια μιας ξεχασμένης εποχής η συλλεκτικά αντικείμενα πόθου. Όμως, πολλά εξ αυτών παραμένουν στη ζωή.
Κάθε ομάδα έχει διαφορετικό τρόπο διαχείρισης των αυτοκινήτων που μένουν στο ράφι κάθε Δεκέμβριο, όπως τα φετινά που κάλυψαν τους 22 αγώνες του προγράμματος. Οι περισσότερες έχουν το δικό τους μουσείο, όπως η McLaren στο Technology Centre του Ουόκινγκ που φιλοξενεί 50 έως 75 από τα μονοθέσια που έχουν οδηγήσει θρύλοι όπως ο Αλέν Προστ, ο Νίκι Λάουντα, ο Άιρτον Σένα, ο Φερνάντο Αλόνσο και ο Λιούις Χάμιλτον.
Άλλα μονοθέσια βρίσκονται σε ιδιωτικές συλλογές, όπως του Πρίγκηπα Αλβέρτου του Μονακό, και άλλα σε εκθέσεις νέων αυτοκινήτων είτε των εργοστασίων που συμμετέχουν στο σπορ είτε των χορηγών τους.
Ανάμεσα στους συλλέκτες, που πολλές φορές προσβλέπουν σε πολλαπλάσια τιμή πώλησης θρυλικών μονοθεσίων στο μέλλον, ανήκουν και οι πρώην πρωταθλητές της F1 Φερνάντο Αλόνσο, Λιούις Χάμιλτον και Σεμπάστιαν Φέτελ. Στη συλλογή του Φέτελ, για παράδειγμα, ανήκει η μυθική Williams FW14B-Renault με την οποία ο Νάιτζελ Μάνσελ διέλυσε τον ανταγωνισμό στο πρωτάθλημα της F1 το 1992.
Πάντως, λιγότερο εύποροι συλλέκτες μπορούν κατά καιρούς να αγοράσουν και επιμέρους εξαρτήματα των μονοθεσίων, ακόμα και από το e-store της επίσημης ιστοσελίδας της Formula 1. Εξάλλου, κάθε μονοθέσιο αποτελείται από περισσότερα από 80.000 εξαρτήματα, και πολλά εξ αυτών δεν χρησιμοποιούνται καν στη διάρκεια της χρονιάς - ταξιδεύουν από αγώνα σε αγώνα ως εφεδρικά, που δεν χρειάστηκαν ποτέ. Έτσι είναι καινούρια και άρτια.
Αρκετά από τα μονοθέσια του παρελθόντος, επίσης, παραμένουν ακόμα σε λειτουργική κατάσταση από τις ομάδες, για τα περιβόητα demo runs -διάφορες επιδείξεις ανά τον κόσμο για τις ανάγκες των χορηγών- είτε για τις δοκιμές νέων οδηγών, όταν και όπου επιτρέπεται, στις οποίες απαγορεύεται η χρήση σύγχρονων μονοθεσίων.
Άλλα, επίσης, παραμένουν λειτουργικά ακόμα και από τους συλλέκτες τους, που συμμετέχουν σε αγώνες κλασσικών αγωνιστικών αυτοκινήτων κυρίως στην Ευρώπη. Τέτοιοι αγώνες, για παράδειγμα, είναι το Φεστιβάλ Ταχύτητας του Γκούντγουντ της Βρετανίας και το Ιστορικό Grand Prix του Μονακό.
Όλα τα υπόλοιπα καταλήγουν είτε στις αποθήκες είτε, στην καλύτερη περίπτωση, στα Μουσεία των ομάδων. Η Mercedes έχει επίσης σε κοινή θέα στα εργοστάσια του Μπράκλεϊ (σασί) και Μπρίξουορθ (κινητήρες) είτε ολόκληρα μονοθέσια είτε επιμέρους εξαρτήματά τους από το παρελθόν. Η ομάδα υποστηρίζει ότι αυτά εμπνέουν τους εργαζόμενους για την κατασκευή του επόμενου μονοθεσίου της.
Επιπλέον, η Mercedes διαθέτει ένα άρτιο μουσείο -που άνοιξε το 2016- με όλα τα ιστορικά της μονοθέσια, από τη W01 του 2010 μέχρι τη W14 του 2023, τα οποία μάλιστα θέτει σε λειτουργία κάθε χρόνο για να διασφαλίζει ότι θα μπορούν να χρησιμοποιηθούν σε κάποια επίδειξη ή ιστορικό αγώνα ανά πάσα στιγμή.
Στις αποθήκες της διαθέτει περισσότερα από ένα εκατομμύριο παλαιότερα εξαρτήματα των μονοθεσίων της. Σε αυτά συμπεριλαμβάνονται και όλοι οι κινητήρες που όλα αυτά τα χρόνια έχει διαθέσει στις πελατειακές της ομάδες -π.χ. Aston Martin, McLaren, Williams- καθώς στους όρους της συμφωνίας είναι η επιστροφή των μονάδων ισχύος στο Μπρίξουορθ μετά το τέλος της σεζόν. Κατά συνέπεια, τα ιστορικά μονοθέσια των πελατειακών ομάδων σπάνια είναι λειτουργικά.