ΡΑΛΙ ΝΤΑΚΑΡ

Τι είναι το Ράλι Ντακάρ, πού και πότε διεξάγεται, τα φαβορί σε αυτοκίνητα και μοτοσικλέτες

Kin Marcin / Red Bull Content Pool
Mattias Ekström & Emil Bergkvist are seen at 3rd stage of the Rally Du Maroc 2024 in Mengoub, Morocco on October 09, 2024 KIN MARCIN / RED BULL CONTENT POOL

Όλα όσα αξίζει να γνωρίζετε για το Ράλι Ντακάρ 2025, το σκληρότερο και μεγαλύτερο Rally-Raid του κόσμου που ξεκινά σήμερα (4/01) με την 1η από τις 12 Ειδικές Διαδρομές στους αμμόλοφους και τις σκληρές κοιλάδες της ερήμου της αραβικής Χερσονήσου.

Η πρώτη μεγάλη αγωνιστική συνάντηση του παγκόσμιου μότορσπορ που ανοίγει την αυλαία του καινούριου έτους είναι και φέτος το Ράλι Ντακάρ - ο σκληρότερος αγώνας του κόσμου που ξεκίνησε χθες (3/01) με τον “Πρόλογο” και από σήμερα μπαίνει στην ουσιαστική αγωνιστική δράση με την πρώτη κανονική του Ειδική.

Τι είναι το Ράλι Ντακάρ;

Είναι ένα ράλι Cross-Country αντοχής, ο πρώτος από τους 5 αγώνες του φετινού προγράμματος του Παγκοσμίου Πρωταθλήματος Rally-Raid (W2RC) της FIA. Οι συμμετέχοντες αγωνίζονται σε Ειδικές Διαδρομές εκατοντάδων χιλιομέτρων σε μη χαρτογραφημένα τερέν, εκτός δρόμου, με οχήματα παντός εδάφους.

Μετά την εκκίνηση κάθε Ειδικής πρέπει να πλοηγηθούν ώστε να τσεκάρουν το πέρασμά τους από συγκεκριμένα, προκαθορισμένα σημεία στις αχανείς εκτάσεις, μέχρι τον τερματισμό της Ειδικής. Πριν και μετά από την ΕΔ καλύπτουν και δεκάδες ή και εκατοντάδες χιλιόμετρα από και προς τον καταυλισμό κάθε ημέρας. Έτσι, κάθε μέρα πλησιάζουν και ενίοτε ξεπερνούν τα 1.000 χιλιόμετρα.

DACIA MEDIA
Dacia Sandrider DACIA MEDIA

Ο αγώνας περιλαμβάνει πολλές και διαφορετικές επιφάνειες: από αμμόλοφους και πολύ μαλακά χώματα, μέχρι βραχώδεις κοιλάδες, βουνά και έλη. Η σκληρότητα του εδάφους σημαίνει ότι οι αγωνιζόμενοι πρέπει, εκτός από άριστη φυσική κατάσταση, να διαθέτουν και τεχνικές γνώσεις για να επιδιορθώνουν όποιες ζημιές μπορεί να τύχουν στα οχήματά τους.

Η πλοήγηση -μέσω GPS και Roadbook- είναι μια τεράστια παράμετρος του αγώνα, καθώς οι συμμετέχοντες πρέπει και να βρίσκουν τάχιστα τα ενδιάμεσα σημεία που πρέπει να τσεκάρουν στη διαδρομή, αλλά και να “σκανάρουν” το δρόμο μπροστά τους ενώ κινούνται με ταχύτητες που ξεπερνούν ακόμα και τα 170 km/h σε περιοχές που δεν υφίσταται καν ούτε ένας αμυδρός χωματόδρομος.

Η διαδρομή του αγώνα παραμένει κρυφή μέχρι την εκκίνηση κάθε Ειδικής. Παρότι οι αγωνιζόμενοι διαθέτουν GPS, το Roadbook είναι η αποκλειστική πηγή πληροφοριών για τα ενδιάμεσα σημεία τσεκαρίσματος και για τα εμπόδια που βρίσκονται στη διαδρομή. Κι όλα αυτά πρέπει να γίνονται με τη μέγιστη δυνατή ταχύτητα.

Μετά τον τερματισμό της Ειδικής, ταξιδεύουν μέσω δημόσιων δρόμων μέχρι το επόμενο καταυλισμό για τη διανυκτέρευση. Το ίδιο κάνει και όλο το καραβάνι μηχανικών, φορτηγών υποστήριξης, και όλων των υποστηρικτικών υπηρεσιών σίτισης, καθαριότητας κ.λπ.

Irina Petrichei / KTM MEDIA
Λουτσιάνο Μπεναβίδες, KTM IRINA PETRICHEI / KTM MEDIA

Τα τελευταία χρόνια έχει καθιερωθεί και η μαραθώνια Ειδική, που διεξάγεται σε δύο διαδοχικές ημέρες και η διανυκτέρευση των αγωνιζόμενων γίνεται σε σκηνές στην έρημο, χωρίς οχήματα υποστήριξης ή τη βοήθεια μηχανικών. Επιτρέπειται να δουλέψουν στα οχήματά τους μόνοι τους.

Οι κατηγορίες του Ντακάρ 2025, στο οποίο συμμετέχουν πάνω από 800 αγωνιζόμενοι, είναι οι εξής: Αυτοκίνητα, Μοτοσικλέτες, Φορτηγά, Challenger, SSV, Truck, M1000 και Classic. Το πρώτο Ράλι Παρίσι-Ντακάρ, το 1979, είχε μόνο τις τρεις πρώτες από τις κατηγορίες αυτές.

Η κατηγορία των Challenger (T3) και SSV (T4) περιλαμβάνει UTVs και buggies σχεδιασμένα για αγώνες εκτός δρόμου, και προστέθηκε το 2017. Η M1000 έχει πρωτότυπα καινοτομικών τεχνολογιών, όπως της καύσης υδρογόνου. Τέλος, ηκατηγορία Classic προστέθηκε το 2021 για παλαιότερα αγωνιστικά οχήματα του Ντακάρ, όπως οι Porsche 924, τα Toyota Land Cruiser και τα Mitsubishi Pajero. Τέλος, στο φετινό Ντακάρ καταργήθηκε η κατηγορία των ATV (‘γουρούνες’).

Πότε και πού διεξάγεται το Ράλι Ντακάρ 2025

Τα τελευταία χρόνια, όπως και φέτος, ο αγώνας διεξάγεται αποκλειστικά στο έδαφος της Σαουδικής Αραβίας. Δεν έχει καμία σχέση, πλέον, με την πρωτεύουσα της Σενεγάλης, Ντακάρ, όπου τερμάτιζε στο -μακρινό- παρελθόν.

Μετά το χθεσινό “Πρόλογο” των 29 χιλιομέτρων, που καθόρισε τη σειρά εκκίνησης της 1ης Ειδικής για τα αυτοκίνητα, ο αγώνας ουσιαστικά ξεκινά σήμερα (4/01) με την πρώτη ΕΔ γύρω από την πόλη Μπίσα.

Είναι η πρώτη από τις 12 Ειδικές στις επόμενες δύο εβδομάδες, μέχρι τον τερματισμό την Παρασκευή 17 Ιανουαρίου στην πόλη Σουμπαϊτάχ, στην “καρδιά” της περιβόητης ερήμου Empty Quarter.

Οι αγωνιζόμενοι έχουν μπροστά τους φέτος 7.700 χιλιόμετρα για την 47η επανάληψη του Ράλι Ντακάρ, που τους επιφυλάσσουν θεόρατους αμμόλοφους, αφιλόξενα και σεληνιακά εδάφη, και φυσικά τη μαραθώνια δοκιμασία Chrono των 48 ωρών και 950 χιλιομέτρων.

Οι δύο τελευταίες θα διεξαχθούν την πρώτη εβδομάδα του αγώνα, καθως οι αγωνιζόμενοι θα οδεύουν προς το Βορρά της Σαουδικής Αραβίας, και προς τις κοιλάδες της Αλ Ούλα. Μετά από αυτά, θα ακολουθήσει η ημέρα ξεκούρασης στη Χαΐλ τη 10η Ιανουαρίου.

Η δεύτερη εβδομάδα επιφυλάσσει την έρημο Empty Quarter, με τους τεράστιους αμμόλοφούς της, αφού πρώτα οι συμμετέχοντες περάσουν από το Αλ Ντουαντίμι, το Ριάντ και τη Χαράντ.

MCH / DACIA MEDIA
Dacia Sandrider MCH / DACIA MEDIA

Τα φαβορί στα αυτοκίνητα

Η κεντρική σκηνή του Ντακάρ φέτος έχει διαφορετικά εργοστάσια για πρωταγωνιστές, με εξαίρεση την Toyota Gazoo Racing που παραμένει μια σταθερή δύναμη στα Rally-Raid με το Hilux T1+.

Η Audi αποχώρησε, μετά την περσινή τη νίκη με τον Κάρλος Σάινθ, και μπήκε η Ford με το Raptor T1+ (κεντρική φωτό) καθώς και η Dacia με το Sandrider. Τα δύο αυτά πρωτότυπα κατασκευάζουν οι βρετανικές M-Sport και Prodrive αντίστοιχα.

Ο Κάρλος Σάινθ, όπως και ο Ματίας Έκστρομ, βρήκαν νέο “καταφύγιο” στη Ford, μαζί με τον πρώην νικητή του Ντακάρ, Νάνι Ρόμα. Ο πρώτος, στα 62 του χρόνια, διεκδικεί την 5η του νίκη στο Ντακάρ, αν και το Raptor Τ1+ είναι ακόμα σε βρεφικό στάδιο εξέλιξης τόσο της ταχύτητας όσο και της αξιοπιστίας του.

Η Dacia δεν έχει το ίδιο πρόβλημα, καθώς το Sandrider βασίζεται στο πρωτότυπο Hunter που εξέλισσε τα τελευταία χρόνια η Prodrive για ιδιωτικές ομάδες. Και ολοκλήρωσε κι ένα εκτενές πρόγραμμα δοκιμών εξέλιξης, για να φτάσει να κερδίσει το Ράλι Μαρόκου στο τέλος το 2024.

DACIA MEDIA
Τα πληρώματα της εργοστασιακής Dacia στο ντεμπούτο της ρουμανικής εταιρείας στο Ράλι Ντακάρ. Δεύτερος από αριστερά ο Σεμπαστιάν Λεμπ και τρίτος ο Νάσερ Αλ Ατίγια. DACIA MEDIA

Συνεπώς, ο Νάσερ Αλ Ατίγια είναι από τα φαβορί για την 6η νίκη του στον αγώνα, στην 21η του συμμετοχή στο Ντακάρ. Το έτερο Sandrider θα οδηγεί ο θρύλος του WRC Σεμπαστιάν Λεμπ, που εκκινεί για 9η φορά το Ντακάρ και εξακολουθεί να κυνηγά την παρθενική του νίκη σε αυτό, για να την προσθέσει δίπλα στα 9 του παγκόσμια πρωταθλήματα ράλι.

Την ομάδα της Dacia συμπληρώνει ο Νάνι Ρόμα, που έχει κερδίσει το Ντακάρ το 2004 με μοτοσικλέτα και το 2014 με αυτοκίνητο, και η Κριστίνα Γκουτιέρεζ που έχει πλούσια εμπειρία και πέρσι κέρδισε την κατηγορία Τ3.

Περνώντας στην εργοστασιακή Toyota Gazoo Racing, η ιαπωνική εταιρεία ποντάρει κυρίως στο μεγάλο ταλέντο του μόλις 22χρονου Αμερικανού Σεθ Κιντέρο και επίσης και του Λούκας Μοράες. Ο Βραζιλιάνος έκανε την έκπληξη ανεβαίνοντας στο βάθρο στο πρώτο του Ντακάρ, το 2023.

Παράλληλα, η Toyota GR διαθέτει και έμπειρους οδηγούς, όπως τον νικητή του Ντακάρ το 2009 Ζινιέλ ντε Βιγέρ, ενώ τα Mini της ομάδας X-Raid θα δώσουν και πάλι το παρόν με τον Γκερλέν Σιτσερί και τον Γκιγιόμ ντε Μέβιους.

Η “δορυφορική” Toyota Overdrive, έχει στις τάξεις της τον τοπικό Γιαζίντ Αλ-Ραζί που έχει λάβει μέρος 10 φορές στον αγώνα και διεκδικούσε με αξιώσεις τη νίκη πέρσι - πριν τον σταματήσει ένα ατύχημα στη 10η ΕΔ.

Η ίδια ομάδα διαθέτει και τον Ρόκας Μπατσιούσκα, παγκόσμιο πρωταθλητή πέρσι στις δύο μικρότερες κατηγορίες του W2RC. Αλλά αναμφίβολα το πιο συναρπαστικό πλήρωμα της Overdrive είναι οι θρυλικοί αναβάτες των δύο τροχών Τόμπι Πράις και Σαμ Σάντερλαντ, που έχουν κερδίσει μαζί 4 Ντακάρ με τις μοτοσικλέτες της ΚΤΜ και φέτος κάνουν το πέρασμα στους τέσσερις τροχούς.

MCH PHOTO / HRC
Ο Σκάιλερ Χάους της εργοστασιακής Honda MCH PHOTO / HRC

Τα φαβορί στις μοτοσικλέτες

Περνώντας στις μοτοσικλέτες, μια αρμάδα από 21 αναβάτες της κορυφαίας κατηγορίας Rally GP κάνει νετελώς απρόβλεπτη -και φέτος- τη μάχη της νίκης στα 5.146 αγωνιστικά χιλιόμετρα.

Ο περσινός νικητής Ρίκι Μπράμπεκ της Honda και ο Κέβιν Μπερναβίδες της ΚΤΜ είναι φέτος οι μόνοι αναβάτες που έχουν κερδίσει στο παρελθόν τον αγώνα, αλλά μια σειρά από αναβάτες διεκδικούν φέτος με αξιώσεις την πρώτη τους νίκη. Σε αυτούς περιλαμβάνεται ο Ρος Μπραντς της Hero, παγκόσμιος πρωταθλητής του W2RC και δεύτερος στο περσινό Ντακάρ.

Η ΚΤΜ κάνει την ολομέτωπη επίθεσή της για να επιστρέψει στην κορυφή -υπό το βάρος των σοβαρών οικονομικών προβλημάτων της- με τον Κέβιν Μπεναβίδες, με τον αδελφό του Λουτσιάνο και επίσης με τον Ντάνιελ Σάντερς και τον εντυπωσιακό 19χρονο Έντγκαρ Καρνέτ - τον νεαρότερο εργοστασιακό αναβάτη της Ιστορίας του αγώνα.

Όλοι τους θα έχουν να αντιμετωπίσουν τη “στρατιά” από τις εργοστασιακές Honda CRF450 Rally που θα οδηγούν οι Ρίκι Μπράμπεκ, Πάμπλο Κιντανίγια, Σκάιλερ Χάους, Αντριέν βαν Μπεβερέν και Τόσα Σαρέινα.

TAGS ΡΑΛΙ ΝΤΑΚΑΡ ΡΑΛΙ ΝΤΑΚΑΡ 2025 MOTORSPORTS
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ