Η απόφαση του Μοχάμεντ μπεν Σουλαγέμ, προέδρου της FIA, να “τραβήξει το σκοινί” σε ό,τι έχει να κάνει με τον έλεγχο της συμπεριφοράς των οδηγών της F1 είναι το νέο επεισόδιο σε αυτό το σήριαλ που έχει ξεκινήσει από τον πρώτο του καιρό στο θώκο της Ομοσπονδίας.
Πρώτα απαγόρευσε στους οδηγούς να φορούν κοσμήματα και άλλα αξεσουάρ. Έπειτα τους απαγόρευσε να τοποθετούνται δημοσίως για πολιτικά, θρησκευτικά και άλλα κοινωνικού ενδιαφέροντος ζητήματα.
Και από το περασμένο Φθινόπωρο, από το GP της Σιγκαπούρης -με αφορμή της χρήσης της λέξης F*** από τον Μαξ Φερστάπεν στην επίσημη συνέντευξη Τύπου– η FIA προσπαθεί να θέσει ένα αυστηρό πλαίσιο μέσα στο οποίο οι οδηγοί πρέπει να συμπεριφέρονται, να δρουν και να μιλούν.
Κι ενώ ο κατάσταση με τον Μαξ Φερστάπεν φάνηκε να είχε εξομαλυνθεί, αφότου ο Ολλανδός εξέτισε την ποινή κοινωφελούς εργασίας (που του επέβαλλε η FIA για εκείνη τη λέξη στη Σιγκαπούρη) στη Ρουάντα, στο περιθώριο της περσινής βράβευσης των πρωταθλητών της FIA στην αφρικανική χώρα, τώρα ξαφνικά τα πράγματα πήραν εκ νέου αρνητική τροπή.
Η FIA ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα μία σειρά από αυστηρές ποινές, που περιλαμβάνουν βαριά πρόστιμα (έως 120.000 ευρώ) και ακόμα και απώλεια βαθμών ή και αποκλεισμούς από αγώνες σε όσους οδηγούς ξεπερνούν τα “ενδεδειγμένα πρότυπα συμπεριφοράς”.
Η συγκεκριμένη εγκύκλιος θέτει μια περίοδο δύο ετών κατά την οποία αν ένας οδηγός υποπέσει σε δεύτερο ή και τρίτο παράπτωμα “απρεπούς συμπεριφοράς” μπορεί ακόμα και να αποκλειστεί για έναν μήνα (!) από τα GP και να πληρώσει πρόστιμο έως και 120.000 ευρώ.
Όμως, αυτή η εξέλιξη κρύβει πολλά περισσότερα, και ξεπερνά τους απλούς κανόνες συμπεριφοράς. Μπαίνει στον τρόπο με τον οποίο ο Μπεν Σουλαγέμ θέλει να ασκεί τη διοίκηση της FIA και αφορά στις σχέσεις του με το σύνδεσμο των οδηγών της F1 (GPDA).
Σύμφωνα με τη FIA, “στόχος αυτής της νέας εγκυκλίου είναι να παρέχει ξεκάθαρες κατευθύνσεις στους αγωνοδίκες σχετικά με τις ποινές που προβλέπονται για την καταπάτηση συγκεκριμένων άρθρων του Αγωνιστικού Κώδικα. Θέτοντας ένα καλύτερα δομημένο πλαίσιο, η FIA θέλει να διασφαλίσει ότι οι ποινές θα επιβάλλονται επίσημα και με διαφάνεια, προς όφελος τόσο των αγωνοδικών όσο και των οδηγών / αγωνιζόμενων”.
Ο Μπεν Σουλαγέμ έχει επανειλημμένα δηλώσει ότι η F1 πρέπει να ευθυγραμμιστεί με άλλα σπορ, όπως το ποδόσφαιρο και το αμερικανικό ποδόσφαιρο, που τιμωρούν τους αθλητές τους όταν επιδεικνύουν απρεπή συμπεριφορά. Στο NFL, συγκεκριμένα, οι ποινές φτάνουν μέχρι και τα 80.000 δολάρια για φραστικές επιθέσεις.
Όμως, στο NFL οι ποινές αυτές συμφωνήθηκαν μεταξύ της αρχής του σπορ και του συνδέσμου των αθλητών. Στη Formula 1 δεν συνέβη κάτι τέτοιο – δεν ρωτήθηκε ποτέ από τη FIA η γνώμη των οδηγών. Και αυτό είναι το πρώτο και βασικό σημείο τριβής μεταξύ των δύο πλευρών.
Στο τέλος της περσινής σεζόν, ο GPDA δημοσίευσε μια ανοικτή επιστολή προς τον Μπεν Σουλαγέμ, καλώντας τον να τους “συμπεριφέρεται ως ενήλικες” και ζητώντας να συνεργαστεί με τους μετόχους της F1 ώστε να βελτιωθεί το σπορ. Επίσης, η επιστολή ανέφερε την άποψή τους ότι τα οικονομικά πρόστιμα δεν είναι ενδεδειγμένη λύση.
Ο πρόεδρος της FIA επέλεξε να μην απαντήσει, ενώ όταν ρωτήθηκε είπε ότι το θέμα “δεν είναι δική τους δουλειά, συγγνώμη, με όλο το σεβασμό, πρέπει να συγκεντρωθούν σε αυτό που ξέρουν να κάνουν καλύτερα, δηλαδή να αγωνίζονται”.
Ο GPDA άφησε αυτά τα σχόλια να “πέσουν κάτω”, ώσπου την περασμένη εβδομάδα ήρθε η ανακοίνωση της FIA για τις νέες ποινές “απρεπούς συμπεριφοράς” που περιμένουν τους οδηγούς από φέτος στα GP της Formula 1.
Οι οδηγοί εξεπλάγησαν για το γεγονός ότι δεν ρωτήθηκαν καν από τη FIA για την επιβολή των μέτρων αυτών, ενώ θεωρούν πως ο ορισμός “απρεπής συμπεριφορά” είναι εξαιρετά ασαφής και νεφελώδης, και μπορεί να περιλαμβάνει σχεδόν τα πάντα.
O Αγωνιστικός Κώδικας της FIA την εξηγεί ως εξής: “Η γενική χρήση της γλώσσας, είτε γραπτής είτε προφορικής, καθώς και οι χειρονομίες ή τα σήματα που είναι προσβλητικά, υβριστικά, χυδαία, αγενή ή κακοποιητικά, και που θα μπορούσαν λογικά να αναμένεται ή να εκληφθούν ως χυδαία ή αγενή, ή να προκαλέσουν προσβολή, ταπείνωση ή να θεωρηθούν ακατάλληλα. Αυτό περιλαμβάνει επίσης πράξεις όπως η επίθεση (όπως χτύπημα με αγκώνα, κλωτσιές, γροθιές, χτυπήματα κ.λπ.) ή η προτροπή σε οποιαδήποτε από τις παραπάνω ενέργειες.
Ο GPDA, σύμφωνα με πληροφορίες, ετοιμάζει μια πολύ δυναμική απάντηση στις πρόσφατα ανακοινωθείσες ποινές. Ένας από τους οδηγούς, που δεν κατονομάστηκε, δήλωσε στο BBC ότι “ο Μοχάμεντ μπεν Σουλαγέμ συμπεριφέρεται ως Δικτάτορας”.
Ενδεικτικά είναι και τα πρόσφατα λόγια του διευθυντή της Haas F1 Αγιάο Κομάτσου, σε πρόσφατη ερώτηση για τη FIA: “Πώς κρίνω τη FIA; Μη γράψετε πως ‘ο Αγιάο Κομάτσου πιστεύει ότι είναι ένα χάος’, αλλά αυτό είναι που σκέφτονται όλοι, και βιώνουν όλοι”.
Η συζήτηση σχετικά με τη σκληρότητα των προτεινόμενων ποινών συνοδεύεται από διαφωνίες για τον τρόπο με τον οποίο φαίνεται ότι η ψήφιση των νέων κανονισμών προωθήθηκε στο Παγκόσμιο Συμβούλιο Μηχανοκίνητου Αθλητισμού (WMSC) κατ’ εντολή του Μπεν Σουλαγέμ.
Καθώς πηγές αναφέρουν ότι οι διαδικασίες του WMSC έχουν αλλάξει αισθητά υπό το τρέχον καθεστώς, η στροφή προς περισσότερες διαδικτυακές συνεδριάσεις, και πιο πρόσφατα η αυξημένη χρήση γρήγορων ηλεκτρονικών ψηφοφοριών χωρίς διάλογο, έχει προκαλέσει δυσαρέσκεια, λόγω της αντίληψης ότι οι αλλαγές στους κανονισμούς και τα καταστατικά της FIA δεν περνούν πλέον από την απαραίτητη λεπτομερή εξέταση.
Στην περίπτωση των νέων κατευθυντήριων γραμμών για ανάρμοστη συμπεριφορά, η βιασύνη να εγκριθούν μέσω ηλεκτρονικής ψηφοφορίας, χωρίς προηγούμενη διαβούλευση με τους οδηγούς ή τους διοργανωτές πρωταθλημάτων, ούτε αναμονή για την επόμενη προγραμματισμένη συνάντηση, είχε ως αποτέλεσμα να μην λάβουν ομόφωνη υποστήριξη από το WMSC.
Μια πολύ σημαντική παράμετρος της υπόθεσης είναι ότι ένας από αυτούς που φέρεται να ψήφισαν κατά της πρότασης ήταν ο Διευθύνων Σύμβουλος της F1, Στέφανο Ντομενικάλι – κάτι που σπανίως παρατηρείται.
Η αίσθηση δυσφορίας για τον τρόπο που κάποιοι αισθάνονται ότι παρακάμπτονται οι δημοκρατικές διαδικασίες της FIA είναι ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα, δεδομένου ότι η φετινή είναι χρονιά εκλογών στη FIA. Και η επανεκλογή του Μπεν Σουλαγέμ, που μέχρι πριν από μερικούς μήνες φαινόταν να συγκεντρώνει πολλές πιθανότητες, τώρα κυκλώνεται από αμφιβολίες.