Το Χόλιγουντ οδηγεί Formula 1
Η κοινή πορεία διαδρομής του Νίκι Λάουντα και του Τζέιμς Χαντ όπως την είδε ένας βραβευμένος σκηνοθέτης και αποφάσισε να τη ζωντανέψει στη μεγάλη οθόνη. Δείτε το making of και φωτογραφίες της εποχής.
Όταν το Χόλιγουντ πιάνει στα χέρια του τα μηχανοκίνητα σπορ και ειδικότερα τη Φόρμουλα 1, το αποτέλεσμα είναι επιεικώς... άθλιο! Μέχρι που ήρθε ο Ρον Χάουαρντ και μας έδωσε ελπίδα!
Ο δημιουργός ταινιών όπως "Cocoon", "A Beautiful Mind", "Frost/Nixon" και "Apollo 13", βρίσκεται πίσω από την κινηματογραφική μεταφορά μιας θρυλικής "μονομαχίας" για τη διεκδίκηση του πρωταθλήματος των οδηγών το 1976 ανάμεσα στον Αυστριακό Νίκι Λάουντα και στον αείμνηστο Τζέιμς Χαντ.
Μια φιλία δύο σπουδαίων ανδρών και "καθαρών" αντιπάλων που ολοκληρώθηκε άδοξα με το θάνατο του Χαντ το 1993. Τόσο ο Λάουντα, όσο και ο Χαντ άφησαν ανεξίτηλα το σημάδι τους στη Φόρμουλα 1.
Ο μεν Λάουντα υπήρξε ο πρώτος σπουδαίος οδηγός που ασχολήθηκε με την "πολιτική" του σπορ και παραμένει ενεργός και σήμερα χάρη στη συνεργασία του με τη Mercedes, ενώ ο Χαντ βρέθηκε με επιτυχία πίσω από το μικρόφωνο του τηλεσχολιαστή. Και οι δύο δούλευαν πολύ στο γκαράζ με τους μηχανικούς τους, διεκδικώντας το καλύτερο από το μονοθέσιο τους κατά τη διάρκεια του αγωνιστικού τριημέρου.
Φυσικά, η ιστορία που κέντρισε το ενδιαφέρον του Χάουαρντ και των υπόλοιπων παραγωγών της ταινίας που φέρει τον τίτλο "Rush" και θα προβληθεί στους κινηματογράφους το 2013, ήταν το σοβαρό ατύχημα του Λάουντα στο (παλιό) Νίρμπουργκρινγκ και η... επιστροφή του από την κόλαση (σ.σ. To the Hell and Back ονομάζεται η αυτοβιογραφία του, από την οποία αντλήσαμε πολλές πληροφορίες) για να υπερασπιστεί τον τίτλο του στην Ιαπωνία.
Οι πραγματικοί πρωταγωνιστές γευματίζουν πριν από τον αγώνα
Νικητής ωστόσο και παγκόσμιος πρωταθλητής αναδείχθηκε ο Χαντ, ένας μπον βιβέρ ή γυναικάς όπως θα λέγαμε σήμερα. Έκανε έκλυτο βίο και οι καταχρήσεις στάθηκαν αιτία για να κοπεί βίαια το νήμα της ζωής του σε ηλικία 45 χρονών. Δυστυχώς, πλέον το όνομα του έχει συνδεθεί με την εξωαγωνιστική ζωή του και όχι με την αξιοπρόσεκτη καριέρα του.
Στους πρωταγωνιστικούς ρόλους στο φιλμ "Rush", τα γυρίσματα του οποίου έγιναν στη Μεγάλη Βρετανία, βρίσκονται ο Αυστραλός Κρις Χέμσγουορθ στο ρόλο του Χαντ και ο Ισπανός Ντανιέλ Μπρουλ στο ρόλο του Λάουντα. Ειδικά ο τελευταίος, ηθοποιός που έχει ερμηνεύσει δυνατούς χαρακτήρες, έχει συγκλονιστική ομοιότητα με τον σπουδαιότερο Αυστριακό αθλητή όλων των εποχών.
Ο Μπρουλ συνομιλεί με τον Χάουαρντ
Κι επειδή κάθε χολιγουντιανή ταινία έχει και μια όμορφη γυναίκα, υπάρχει αντίστοιχος χαρακτήρας και στο "Rush". Πρόκειται για τη Σούζι Μίλερ, την καλλονή που παντρεύτηκε ο Τζέιμς Χαντ και η οποία τον εγκατέλειψε σχεδόν ένα χρόνο μετά το γάμο τους, όταν δημιούργησε εξωσυζυγική σχέση με τον διάσημο ηθοποιό, Ρίτσαρντ Μπάρτον, γείτονα του ζευγαριού στην Ελβετία. Το ρόλο κρατάει η Ολίβια Γουάιλντ, γνωστή από την τηλεοπτική σειρά "House".
Ο Λάουντα υπήρξε γόνος εύπορης βιεννέζικης οικογένειας, ενώ και ο Χαντ μεγάλωσε με άνεση ως γιος επιτυχημένου χρηματιστή του Λονδίνου. Λάουντα και Χαντ, συνομίληκοι σχεδόν, γνωρίστηκαν σε αγώνες στη Μεγάλη Βρετανία και για ένα σύντομο χρονικό διάστημα υπήρξαν συγκάτοικοι στο Λονδίνο και... συμπαίκτες στη νυχτερινή ζωή της πόλης.
Ο Χαντ σε φωτογράφιση της εποχής
Στις αρχές της δεκαετίας του 70' οι δυο τους έκαναν το ντεμπούτο τους στη Φόρμουλα 1. Μαζί πήγαν σε μεγάλες ομάδες, ο μεν Λάουντα στη Ferrari και ο Χαντ στη McLaren, αφού και οι δύο είχαν εξαιρετική σχέση με τον Tζον Χόγκαν της Marlboro. Ο Λάουντα πανηγύρισε την πρώτη νίκη του στη Χαράμα (Ισπανία) το 1974 και ακολούθησε άλλη μια στο Ζάντβορτ (Ολλανδία). Ένα χρόνο αργότερα στο κλαμπ των νικητών πέρασε και ο Χαντ, επικρατώντας στο Ζάντβορτ με τη McLaren.
Το 1975 ο Λάουντα αναδείχθηκε παγκόσμιος πρωταθλητής με τη Ferrari, πρωτάθλημα που πανηγύρισε παρέα με τον Χαντ. Ωστόσο την επόμενη χρονιά οι δυο τους θα διεκδικούσαν μέχρι τέλους τον τίτλο!
Στο ξεκίνημα της χρονιάς όλα έδειχναν πως ο Λάουντα θα έκανε περίπατο και ο δεύτερος συνεχόμενος τίτλος θα ήταν γεγονός. Πήρε τη νίκη στους πέντε από τους πρώτους έξι αγώνες, παρά το γεγονός πως αγωνίστηκε στην Ισπανία με σπασμένα πλευρά, όταν αναποδογύρισε το τρακτέρ που οδηγούσε στο κτήμα του!
Ωστόσο στο Νίρμπουργκρινγκ έχασε τον έλεγχο της Ferrari στο τέλος του πρώτου γύρου και χτύπησε τον Μπρετ Λάνγκερ της Surtees-Ford. Το κόκκινο μονοθέσιο άρπαξε φωτιά και ο Λάουντα παγιδεύτηκε στα συντρίμμια. Τρεις οδηγοί ανέσυραν τον Λάουντα από το μονοθέσιο του. Υπέστη σοβαρά εγκαύματα στο κεφάλι, ενώ τα πνευμόνια του γέμισαν τοξικά αέρια. Παρά το γεγονός πως στάθηκε στα πόδια του, σύντομα έχασε τις αισθήσεις του και έπεσε σε κώμα.
Το ατύχημα του Λάουντα στο Ring
" Ο ιερέας ήρθε στο θάλαμο που νοσηλευόμουν για να με διαβάσει, σταύρωσε τα χέρια μου και μου είπε "αντίο φίλε μου". Λίγο έλειψε να πάθω καρδιακή προσβολή. Ήθελα κάποιος να με βοηθήσει να παραμείνω σε αυτόν τον κόσμο, όχι να με περάσει απέναντι. Συγκέντρωσα την προσοχή μου στη φωνή της γυναίκας μου, δεν έπρεπε να χάσω τις αισθήσεις μου γιατί φοβόμουν πως θα πεθάνω", έγραψε στην αυτοβιογραφία του ο Λάουντα.
Ως εκ θαύματος επέστρεψε μετά από τρεις αγώνες και τερμάτισε τέταρτος στη Μόντσα, ωστόσο τέσσερις νίκες σε έξι αγώνες έφεραν σε απόσταση αναπνοής τον Χαντ. Έτσι στον τελικό της Ιαπωνίας θα κρινόταν ο τίτλος. Υπό βροχή ο Χαντ τερμάτισε τρίτος και πήρε το πρωτάθλημα με διαφορά ενός βαθμού από τον φίλο του. Ο Λάουντα είχε εγκαταλείψει στον πρώτο γύρο, καθώς οι σταγόνες βροχής είχαν πλημμυρίσει τα μάτια του. Δεν μπορούσε να ανοιγοκλείσει τα βλέφαρα του μετά από το ατύχημα.
O Χαντ, ο Λάουντα και ο Πέτερσον λίγο πριν από την εκκίνηση στο Φούτζι
Ο Λάουντα υποβλήθηκε σε πολλαπλές χειρουργικές επεμβάσεις, ανέκτησε την όραση του σε μεγάλο βαθμό από το δεξί μάτι και επουλώθηκαν οι πληγές στο κρανίο του, όμως τα σημάδια βρίσκονται εκεί για να του θυμίζουν τον εφιάλτη του Νίρμπουργκρινγκ.
Το 1977 κατέκτησε το δεύτερο παγκόσμιο τίτλο του με τη Ferrari, ωστόσο η σχέση του με τον Έντσο Φεράρι είχε ήδη διαλυθεί όταν ο σπουδαιότερος άνθρωπος στην ιστορία της Φόρμουλα 1 έμαθε πως ο Λάουντα διαπραγματευόταν με τη Brabham του Μπέρνι Έκλεστοουν, ο οποίος πετούσε χρήματα δεξιά και αριστερά.
Ο Λάουντα εγκατέλειψε τη Ferrari πριν καν τελειώσει η σεζόν με τον Χαντ να μην καταφέρνει να διεκδικήσει το δεύτερο συνεχόμενο τίτλο του. Εκτός πίστας παρουσίασε προβλήματα συμπεριφοράς, πλήρωνε το ένα πρόστιμο μετά το άλλο, ενώ δεν μπήκε στον κόπο να ανέβει στο βάθρο στην τελευταία νίκη της καριέρας του στο Φούτζι.
Η τελευταία νίκη στην καριέρα του
Στη Μόντσα το 1978 ο Χαντ έχασε ολοκληρωτικά το ενδιαφέρον του για την καριέρα του μετά τον θάνατο του στενού φίλου του, του λιγομίλητου Σουηδού Ρόνι Πέτερσον. Εκείνη την εποχή τα σοβαρά ατυχήματα βρίσκονταν στην ημερήσια διάταξη. Το 1979 υπέγραψε ένα ηγεμονικό συμβόλαιο με τη Wolf Racing, όμως το μονοθέσιο δεν... πήγαινε πουθενά. Στις 8 Ιουνίου ανακοίνωσε την αποχώρηση του από την ενεργό δράση. Δεν ήταν καν ούτε 32 χρονών!
Στον αμέσως επόμενο αγώνα ήρθε και η σειρά του Λάουντα. Είχε απαιτήσει και είχε πάρει από τον Έκλεστοουν 2.000.000 δολάρια για να ανανεώσει το συμβόλαιο του με τη Brabham το 1980. " Την ημέρα εκείνη που νίκησα τον Μπέρνι, συνειδητοποίησα πως όλη αυτή η επιχείρηση δεν με ενδιέφερε πλέον". Ακόμα και σήμερα ίσως παραμένει ο μοναδικός άνθρωπος που... έπιασε κορόιδο τον Έκλεστοουν.
Μετά το τέλος της καριέρας τους ο Χαντ ασχολήθηκε με τον σχολιασμό αγώνων στο BBC και ο Λάουντα ίδρυσε την αεροπορική εταιρεία "Lauda Air" την οποία πούλησε αργότερα στη "Lufthansa". Το 1982 επέστρεψε στη Φόρμουλα 1 για λογαριασμό της McLaren και πήρε το πρωτάθλημα δύο χρόνια μετά. Μετά το θάνατο του Φεράρι, ο Λάουντα επέστρεψε στην ομάδα ως πρεσβευτής.
Στιγμιότυπο από την ταινία
Χρόνια αργότερα ο Χαντ παραδέχθηκε πως αναγκάστηκε να αποχωρήσει γιατί φοβόταν για τη ζωή του. " Δεν νομίζω πως αυτό θα συνέβαινε αν είχα στη διάθεση μου ένα μονοθέσιο που θα μπορούσε να νικήσει, γιατί έτσι ακριβώς είμαι. Όταν είμαι ανταγωνιστικός, δεν σκέφτομαι τίποτα άλλο. Όμως δεν είχα καλό μονοθέσιο τα τελευταία χρόνια της καριέρας μου και ποτέ δεν με ενδιέφερε απλά να είμαι ένας οδηγός αγώνων. Όταν οδηγείς ένα μονοθέσιο, όταν έχεις την ικανότητα, είναι σαν να κάνεις ποδήλατο. Δεν το ξεχνάς ποτέ! Δεν γίνεσαι χειρότερος. Μόνο το κεφάλι σου γυρίζει, έτσι;", είπε ο Χαντ. Ποτέ δεν μετάνιωσε για την πρόωρη αποχώρηση του, αν κι επιχείρησε να επανέλθει τα επόμενα χρόνια όταν ξεκίνησε να αντιμετωπίζει οικονομικά προβλήματα.
Μια ημέρα πριν πεθάνει είχε κάνει πρόταση γάμου στην Έλεν Ντάισον, με την οποία ήθελε να ζήσει το υπόλοιπο της ζωής του στο σπίτι του στο Γουίμπλεντον παρέα με τους δύο γιους του (από προηγούμενο γάμο), το αλσατικό λυκόσκυλο και το θρυλικό Austin A35 το οποίο ήταν παρκαρισμένο έξω από το σπίτι του. Είναι ο αγαπημένος οδηγός του Φινλανδού Κίμι Ράικονεν.
Ο Λάουντα έχει ενεργό ρόλο στη Φόρμουλα 1, συνεργάζεται πλέον με τη Mercedes και έπεισε τον Λιούις Χάμιλτον να αφήσει τη McLaren για τη γερμανική ομάδα. Δεν επιθυμεί να μιλάει για τα παλιά, ίσως γιατί οι περισσότεροι φίλοι και άξιοι αντίπαλοι του βρίσκονται εκεί ψηλά.
Ο Λάουντα όπως είναι σήμερα
Το σίγουρο είναι πως ο Χαντ και ο Λάουντα πρωταγωνίστησαν στη "χρυσή" εποχή της Φόρμουλα 1. Μακάρι η ιστορία τους να μεταφερθεί σωστά από τον Χάουαρντ στη μεγάλη οθόνη. Και μολονότι δεν συνηθίζεται, αλλά μια ταινία θα έχει δύο νικητές. Και όλους εμάς που θα μας επιτραπεί να κρυφοκοιτάξουμε σε μια εποχή που μεγαλώσαμε, διαβάζοντας για αυτή. Λίγη υπομονή μέχρι τον Σεπτέμβριο του 2013.