Ο Γιούκι Τσουνόντα στο κόκπιτ της Red Bull RB20 στις δοκιμές του περασμένου Δεκεμβρίου στο Άμπου Ντάμπι
PIRELLI F1 MEDIA
Στην κρίσιμη σύσκεψη των διοικητών της Red Bull αυτή την εβδομάδα στο Ντουμπάι φέρεται να αποφασίστηκε η αναβάθμιση τον Γιούκι Τσουνόντα στη βασική της ομάδα, στη θέση του Λίαμ Λόσον που ήταν απογοητευτικός στα δύο πρώτα φετινά GP της Formula 1 με την RB21.
Κατά συνέπεια, οι πληροφορίες από τη Βρετανία αναφέρουν ότι είναι θέμα χρόνου -μέχρι να διευθετηθούν οι τελευταίες νομικές λεπτομέρειες- να γίνει και η επίσημη ανακοίνωση της αντικατάστασης του Νεοζηλανδού από τον Ιάπωνα, ενόψει του επόμενου GP της F1 στην πατρίδα του Τσουνόντα, στην πίστα της Σουζούκα στις 4-6 Απριλίου.
Η διαφαινόμενη αλλαγή αυτή δεν έχει να κάνει μόνο με τα πολύ φτωχά αποτελέσματα του Λόσον στους δύο πρώτους φετινούς αγώνες της F1 –καθώς ο νεαρός αποτυγχάνει να βρει τις ρυθμίσεις της Red Bull RB21 που θα βγάλουν στην επιφάνεια την ταχύτητά του- σε συνδυασμό με τις εξαιρετικές φετινές εμφανίσεις του Τσουνόντα με την VCARB 02 της β’ ομάδας των Αυστριακών, της Racing Bulls.
Έχει να κάνει, η απόφαση της αλλαγής, με τη συνεχιζόμενη υποστήριξη στο πρόσωπο του Τσουνόντα από τη Honda – η οποία συνεργάζεται στενά με τη Red Bull από το 2019 προμηθεύοντας κινητήρες στις δύο ομάδες της Red Bull.
Οι Ιάπωνες της Honda χρηματοδοτούσαν και υποστήριζαν την πορεία του Τσουνόντα στην Alpha Tauri / RB τα τελευταία 4 χρόνια, και επίσης πίεσαν τη Red Bull να βάλει τον Ιάπωνα στο κόκπιτ της περσινής RB20 στις δοκιμές του Άμπου Ντάμπι τον περασμένο Δεκέμβριο, αμέσως μετά το τέλος της σεζόν του 2024.
Σε αυτές τις δοκιμές ο 24χρονος Γιούκι εντυπωσίασε την RBR, τόσο με την ταχύτητα όσο και με την τεχνική του ανάλυση σχετικά με τη ρύθμιση του μονοθεσίου στα μέτρα του. Η Honda πίεσε τη Red Bull να επιλέξει τον Τσουνόντα για τη θέση του Σέρτζιο Πέρεζ το 2025, αλλά εντέλει η ομάδα του Μίλτον Κινς κατέληξε στην επιλογή του Λόσον.
Λίαμ Λόσον
AP Photo/Darko Bandic
Παρότι ο Τσουνόντα -με 4 σεζόν της F1 στο ενεργητικό του- ήταν πολύ πιο έμπειρος από τον Λόσον που είχε κάνει μόλις 11 GP, η επιλογή του Νεοζηλανδού βασίστηκε στις αμφιβολίες της RBR σχετικά με τις συχνές -μέχρι τότε- συναισθηματικές εξάρσεις του Τσουνόντα στους αγώνες και στον τρόπο με τον οποίο ο Ιάπωνας θα χειριζόταν την πίεση της συνύπαρξης με τον Φερστάπεν.
Για να το πετύχει χρειάστηκε να αποζημιώσει με αρκετά εκατομμύρια δολάρια τον Πέρεζ, με τον οποίο είχε συμβόλαιο μέχρι το τέλος του 2026, και μαζί να απολέσει τις χορηγίες πολλών ακόμα εκατομμυρίων από τους προσωπικούς χορηγούς του Μεξικανού.
Τώρα, η Honda φέρεται να υποστηρίζει και οικονομικά την προώθηση του Τσουνόντα στη μεγάλη ομάδα της Red Bull, καλύπτοντας ένα ποσοστό του ποσού που χάθηκε με τον Πέρεζ. Στόχος της πρώτης είναι ο Γιούκι να γίνει ο πρώτος Ιάπωνας με σταθερή καριέρα σε πρωταγωνιστική θέση στη F1 και επίσης ο πρώτος οδηγός από τη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου που θα ανέβει στο βάθρο ενός GP μετά από 13 χρόνια.
Ο χρονισμός αυτών των εξελίξεων είναι πολύ σημαντικός για τη Honda, διότι θέλει να αξιοποιήσει από πλευράς προβολής και marketing την αναβάθμιση του Ιάπωνα στην ομάδα της Red Bull στο GP της πατρίδας και των δύο πλευρών.
Για την ακρίβεια, θέλει να την αξιοποιήσει δύο ημέρες νωρίτερα, την Τετάρτη 2/4, οπότε η Red Bull έχει προγραμματίσει από καιρό μια “παρέλαση” του μονοθεσίου της στους δρόμους του Τόκιο – και στην οποία ο Γιούκι θα μπορούσε να κάνει την πρώτη του εμφάνιση με την ομάδα.
Ο Γιούκι Τσουνόντα στο GP Αυστραλίας 2025
AP Photo/Heath McKinley
Όλα τα παραπάνω έρχονται στο τελευταίο έτος της συνεργασίας της Red Bull με τη Honda, καθώς από το 2025 οι Ιάπωνες θα παρέχουν τις μονάδες ισχύος τους στην Aston Martin F1, ενώ οι Αυστριακοί θα αγωνίζονται με τους κινητήρες της νεοσύστατης Red Bull Ford Powertrains.
Παρόλα αυτά, η Honda έχει επιβεβαιώσει ότι θα συνεχίσει την υποστήριξη του Τσουνόντα και άλλων νεαρών Ιαπώνων που έχει υπό την “ομπρέλα” της ακόμα και σε προγράμματα που δεν σχετίζονται με το δικό της στη F1.
Στο -πολύ πιθανό πλέον- σενάριο της αλλαγής θέσης του Τσουνόντα με τον Λόσον, ο Νεοζηλανδός θα υποβαθμιστεί στην ομάδα της RB με σκοπό να ανακτήσει την αυτοπεποίθησή του με ένα μονοθέσιο που δεν είναι σχεδιασμένο πάνω στα οδηγικά μέτρα του Μαξ Φερστάπεν.