Tο πρόγραμμα, η στρατηγική και τα μυστικά του GP Αζερμπαϊτζάν στο Μπακού
Η Formula 1 άφησε πίσω της την Ευρώπη για τη σειρά των 8 ασιατικών και αμερικανικών αγώνων που θα κλείσουν τη φετινή σεζόν. Η πρώτη στάση είναι στο Νότιο Καύκασο, που φιλοξενεί στο Μπακού το 17ο φετινό GP. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική του αγώνα και το πρόγραμμα του τριημέρου.
Η ραγδαία πτώση της απόδοσης της Red Bull RB20 τους τελευταίους μήνες σε συνδυασμό με την άνοδο των McLaren, Mercedes και Ferrari, καθώς και με τις ιδιαιτερότητες του σιρκουί της πρωτεύουσας του Αζερμπαϊτζάν, κάνει σχεδόν αδύνατες τις προβλέψεις για αυτό το τριήμερο.
Με βεβαιότητα, όμως, μπορεί να πει κανείς ότι η McLaren MCL38 είναι καλή σε κάθε είδους σιρκουί, συνθήκες και θερμοκρασίες και με κάθε τύπο ελαστικών, καθώς και ότι το Μπακού ταιριάζει στη Ferrari SF-24 και ότι η Scuderia έλυσε τα προβλήματα αναπηδήσεων που είχε με το ανασχεδιασμένο της δάπεδο και επέστρεψε στην φόρμα που είχε νωρίς στη χρονιά.
Αντίθετα, οι Mercedes και Red Bull καλούνται αυτό το τριήμερο να βρουν λύσεις στα νέα τους προβλήματα: η πρώτη επέλεξε να επαναφέρει το παλιό δάπεδο της W15, ενώ η δεύτερη εξακολουθεί να προσπαθεί να κάνει τις αναβαθμίσεις της RB20 να δουλέψουν.
“Το Μπακού είναι πάντα δύσκολο για προβλέψεις σχετικά με το ανταγωνισμό” είπε ο επιχειρησιακός διευθυντής μηχανολογίας της Mercedes F1, Άντριου Σόβλιν. “Σε κάθε πίστα φέτος μπορεί να υπάρχουν τρεις ή τέσσερις ομάδες με διαφορά 1-2 δεκάτων του δευτερολέπτου, οπότε είναι δύσκολο να υπολογίσουμε πού θα βρεθούμε όλοι στις κατατακτήριες και σε ρυθμό αγώνα.
Θα περιμέναμε τη McLaren να είναι γρήγορη, αλλά επίσης έχουμε δει και τη Ferrari τελευταία να έχει ισχυρή απόδοση και δεν μπορείς ποτέ να μην υπολογίζεις τη Red Bull. Το Μπακού είναι μια πρόκληση, διότι έχουμε αυτό το πολύ στενό, γεμάτο στροφές και αργό 2ο τμήμα της πίστας, που ακολουθείται από μια πολύ μεγάλη ευθεία.
Απαιτεί ρύθμιση σχετικά χαμηλής άντωσης, που δεν έχεις συνήθως με όλες αυτές τις αργές και κλειστές στροφές, αλλά τη χρειάζεσαι για τη μεγάλη ευθεία”, πρόσθεσε ο Βρετανός.
Αυτό σημαίνει πως η μηχανική πρόσφυση -από τις αναρτήσεις και τα ελαστικά- είναι αυτή που κατά κύριο λόγο καλείται να κάνει ένα μονοθέσιο ταχύ στο 2ο αυτό τμήμα του σιρκουί του Μπακού.
Ελαστικά & στρατηγική
Όπως συνήθως συμβαίνει στα σιρκουί δρόμου, η Pirelli διαθέτει αυτό το τριήμερο στις ομάδες τις τρεις μαλακότερες γόμες της: η μαλακή με την κόκκινη περίμετρο είναι η C5, η μέση (κίτρινη) η C4 και η σκληρή (λευκή) η C3.
Δεδομένου ότι οι δρόμοι της πίστας είναι ανοικτοί στο κοινό, στη διάρκεια του τριημέρου η πρόσφυση της ασφάλτου θα βελτιώνεται ραγδαία, καθώς η ιδανική γραμμή θα στρώνεται με γόμα από τα μονοθέσια.
Επίσης, φέτος στη διαχείριση των ελαστικών θα παίξει σημαντικό ρόλο και η αυξημένη θερμοκρασία, η οποία το Σεπτέμβριο είναι υψηλότερη στο Μπακού σε σχέση με τον Απρίλιο - κατά τον οποίο διεξαγόταν ο αγώνας του Αζερμπαϊτζάν μέχρι πέρσι.
Μάλιστα, μπορεί κιόλας να αλλάζει η θερμοκρασία της ασφάλτου στο μήκος της πίστας, από τα σημεία της πίστας που βρίσκονται στον ήλιο σε σχέση με όσα είναι στη σκιά των υψηλών κτηρίων, προκαλώντας έναν ακόμα γρίφο για τη διαχείριση των ελαστικών.
Οι πολύ υψηλές τελικές ταχύτητες στη μεγάλη ευθεία του Μπακού καταπονούν ιδιαίτερα τα ελαστικά, δεδομένης της πολύ υψηλής άντωσης που παράγει το μονοθέσιο - πιέζοντάς το προς την άσφαλτο. Επιπλέον, τα ελαστικά θα καταπονούνται ακόμα περισσότερο από την προαναφερθείσα ανάγκη των ομάδων να βασιστεί σε αυτά στο αργό 2ο τμήμα της πίστας.
Σχετικά με τη στρατηγική, για τον αγώνα του Μπακού παραδοσιακά οι ομάδες επιλέγουν μόνο ένα πιτ-στοπ, επιλέγοντας τη σκληρή γόμα (C3) για το μεγαλύτερο stint. Βεβαίως, όπως σε κάθε σιρκουί δρόμου, το ενδεχόμενο μίας ή περισσότερων περιόδων αυτοκινήτου ασφαλείας είναι πολύ υψηλό, συνεπώς δεν αποκλείεται να δούμε ορισμένα στρατηγικά ρίσκα.
Το 2023, πάντως, όλοι οι οδηγοί έκαναν το ένα και μοναδικό τους πιτ-στοπ στον 11ο γύρο, όταν μπήκε το όχημα ασφαλείας, αλλάζοντας τη μέση γόμα -με την οποία είχαν εκκινήσει- με τη σκληρή, και τερματίζοντας με αυτήν.
Πρόγραμμα GP Αζερμπαϊτζάν 2024
Παρασκευή 13 Σεπτεμβρίου
- 12:30-13:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
- 16:00-17:00: Ελεύθερες Δοκιμές 2 (FP2)
Σάββατο 14 Σεπτεμβρίου
- 11:30-12:30: Ελεύθερες Δοκιμές 3 (FP3)
- 15:00-16:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)
Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου
- 14:00: Αγώνας (GP)
GP Αζερμπαϊτζάν2024 / 13-15 Σεπτεμβρίου 2024
- Πρώτο GP: 2017 (2016 ως Ευρωπαϊκό GP)
- Μήκος πίστας: 6,003 km
- Γύροι: 51
- Συνολική διαδρομή: 306,049 km
- Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:43.009 (2021)
- Νικητής 2023: Σέρτζιο Πέρεζ
- Περισσότερες νίκες: 2 (Σέρτζιο Πέρεζ)
- Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 22-29° Κελσίου
- Πιθανότητα βροχής: 0% (Κυριακή), 0% (Σάββατο), 0% (Παρασκευή)
- Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 57%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 19,8’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
Δείτε όλα όσα αξίζει να γνωρίζετε για το πρωτάθλημα F1 2024 στο Μεγάλο Αφιέρωμα του SPORT24.
5 Hot Info για την πίστα του Μπακού
- Το όνομα του Μπακού προέρχεται από την περσική λέξη Kubac, που σημαίνει “ριπή ανέμου”. Η πίστα του είναι ένα ακόμη σιρκουί πόλης, όπως το Μονακό, η Σιγκαπούρη και το Λας Βέγκας, καθώς η διαδρομή του αγώνα περνά από την παλιά πόλη του Icheri Sheher και τα μεσαιωνικά τείχη της πόλης.
- Στα 6 χιλιόμετρα του σιρκουί, παρά τις 20 στροφές του, η τεράστια ευθεία του (μήκους 2 km) θεωρείται η “Μέκκα” του slipstreaming - με ταχύτητες που μπορεί να ξεπερνούν τα 350 km/h, πριν φτάσει στην πολύ φαρδιά "Στροφή 1" των 90 μοιρών που ακολουθεί, προσφέροντας ευκαιρίες προσπέρασης.
- Το 2016 ο Βάλτερι Μπότας που τότε οδηγούσε για τη Williams, έφτασε σε τελική ταχύτητα τα 378 km/h. Πρόκειται για ανεπίσημο ρεκόρ της Formula 1 που κρατά ως και σήμερα.
- Ο Σέρτζιο Πέρεζ είναι ο μοναδικός οδηγός της F1 που έχει παραπάνω από μία νίκη στο Μπακού, χάρη στους θριάμβους του εκεί πέρσι και το 2021. Αντίστοιχα, ο Σαρλ Λεκλέρ είναι ο “βασιλιάς” των πολ ποζίσιονς εκεί, έχοντας κερδίσει τρεις διαδοχικές τα ισάριθμα τελευταία χρόνια - αλλά καμία νίκη. Αντίθετα, η Red Bull δεν έχει καμία πολ ποζίσιον, αλλά τις περισσότερες νίκες (4) εκεί.
- Το GP στο Μπακού διεξάγεται από το 2016 με μόνη εξαίρεση το 2020, λόγω της πανδημίας, και μεταξύ των πολλών συμβάντων εκεί περιλαμβάνεται και η περιβόητη σύγκρουση των δύο οδηγών της Red Bull το 2018, Μαξ Φερστάπεν και Ντάνιελ Ρικιάρντο. Ο Αυστραλός επιχείρησε στον 41ο γύρο να περάσει τον Ολλανδό για την 4η θέση, αλλά ο Μαξ άλλαξε δύο φορές κατεύθυνση για να χαλάσει το κενό αέρος που έδινε στον Ρικιάρντο, με αποτέλεσμα ο τελευταίος να προσκρούσει στην ουρά της RB14 του Ολλανδού καθώς επιχειρούσε να τον περάσει από την εσωτερική στα φρένα, και να εγκαταλείψουν και οι δύο. Δείτε το Video: