Το πρόγραμμα, η στρατηγική και τα μυστικά του GP Ολλανδίας στο Ζάντβορτ
Μετά τις διακοπές του καλοκαιριού, η Formula 1 2024 μπαίνει αυτό το τριήμερο (23-25/8) στην τελική ευθεία των 10 GP μέχρι το Δεκέμβριο με τον 15ο γύρο της φετινής σεζόν στο Ζάντβορτ της Ολλανδίας - σε μια ιστορική πίστα που γύρισε το 2021 μετά από 36 χρόνια. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική του αγώνα και το πρόγραμμα του τριημέρου.
Η χάραξη της πίστας του Ζάντβορτ, στις όχθες της Βόρειας Θάλασσας, προβάλλει μία από τις μεγαλύτερες προκλήσεις όλης της σεζόν στους μηχανικούς των ομάδων, λόγω της μίξης αργών και γρήγορων, ακόμα και κεκλιμένων στροφών.
Η παράμετρος αυτή καθιστά εύκολο για έναν οδηγό με τους μηχανικούς του να τα θαλασσώσουν με τις ρυθμίσεις, αλλά γενικώς από πλευράς ανταγωνισμού δεν αναμένεται να υπάρξουν ιδιαίτερες αλλαγές σε σχέση με τα τελευταία GP του Ιουλίου, στη Βουδαπέστη και στο Σπα. Άλλωστε, τα εργοστάσια των ομάδων ήταν κλειστά για τις δύο προηγούμενες εβδομάδες.
Η McLaren δείχνει να διατηρεί την κορυφαία της απόδοση σε κάθε είδους πίστα, ενώ η Red Bull δεν αναμένεται να έχει κάποια ιδιαίτερη αναβάθμιση της RB20 - αντιθέτως, μπορεί να επαναφέρει ορισμένα παλαιότερα εξαρτήματά της για να ανακτήσει λίγη από τη χαμένη της απόδοση.
Την ίδια στιγμή, η Mercedes έχει λύσει το γόρδιο δεσμό της W15 και -μετά από 3 νίκες στα 4 τελευταία GP- οι χαμηλές θερμοκρασίες του Ζάντβορτ θα της ταιριάξουν, ενώ η Ferrari ελπίζει να επιστρέψει στο βάθρο με τις τροποποιήσεις του δαπέδου που εισήγαγε τον Ιούνιο αλλά της προκάλεσαν πολύ έντονα προβλήματα αναπηδήσεων.
Στρατηγική
Οι δύο κεκλιμένες στροφές (3 και 14) του Ζάντβορτ επιτρέπουν το πέρασμά τους με πολύ υψηλότερες ταχύτητες, κι έτσι ασκούν μεγαλύτερες πιέσεις στα ελαστικά. Αυτός είναι ο κύριος λόγος που η Pirelli επιλέγει για τον αγώνα αυτό τις τρεις σκληρότερες γόμες της.
Έτσι, στον αγώνα αυτό η C1 είναι η σκληρή (με τη λευκή περίμετρο), η C2 είναι η μέση (κίτρινη) και η C3 η μαλακή (κόκκινη). Η θερμοκρασία αναμένεται να κυμανθεί στους 15-21° Κελσίου, και αυτό θα βοηθήσει τους οδηγούς να διαχειριστούν ακόμα και τη μαλακή γόμα. Ενδεικτικό είναι ότι πέρσι ο Γιούκι Τσουνόντα έκανε 50 γύρους με τη γόμα αυτή.
Στην περσινή εκκίνηση οι 19 από τους 20 οδηγούς επέλεξαν τη μαλακή γόμα (πλην του Λιούις Χάμιλτον που διάλεξε τη μέση). Αμέσως μετά την εκκίνηση, όμως, ξεκίνησε να βρέχει και έκτοτε εναλλάχτηκαν δύο φορές τα ενδιάμεσα βρόχινα με τα σλικς ελαστικά. Συνεπώς, ο αγώνας εκείνος δεν προσφέρεται για συμπεράσματα.
Σε στεγνές συνθήκες, οι προσομοιώσεις δείχνουν ότι η ταχύτερη στρατηγική περιλαμβάνει 1 πιτ-στοπ. Άλλωστε, η δυνατότητα προσπεράσεων είναι πολύ περιορισμένη σε μια πίστα τόσο στενή, και με τόσο μικρές ευθείες. Αν οι θερμοκρασίες του αέρα μείνουν χαμηλά, πιθανότατα η μαλακή γόμα θα προτιμηθεί από τις ομάδες και για τον αγώνα.
Πρόγραμμα GP Ολλανδίας 2024
Παρασκευή 23 Αυγούστου
- 13:30-14:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
- 17:00-18:00: Ελεύθερες Δοκιμές 2 (FP2)
Σάββατο 24 Αυγούστου
- 12:30-13:30: Ελεύθερες Δοκιμές 3 (FP3)
- 16:00-17:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)
Κυριακή 25 Αυγούστου
- 16:00: Αγώνας (GP)
GP Ολλανδίας 2024 / 23-25 Αυγούστου 2024
- Πρώτο GP: 1952
- Μήκος πίστας: 4,259 km
- Γύροι: 72
- Συνολική διαδρομή: 306,587 km
- Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:11.097 (2021)
- Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν
- Περισσότερες νίκες: 4 (Τζιμ Κλαρκ)
- Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 15-21° Κελσίου
- Πιθανότητα βροχής: <20% (Κυριακή), 60% (Σάββατο), 40% (Παρασκευή)
- Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 67%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 21,52’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
Δείτε τα πάντα για το πρωτάθλημα της F1 2024 στο Μεγάλο Αφιέρωμα του SPORT24.
5 Hot Info για την πίστα του Ζάντβορτ
- Η πίστα του Ζάντβορτ έχει φιλοξενήσει όλα τα -συνολικά 33- GP της Formula 1 που έχουν διεξαχθεί επί ολλανδικού εδάφους στην ιστορία του σπορ, σε διάφορες χρονικές περιόδους από το 1952 και μετά. Ο Τζιμ Κλαρκ είναι ο ρέκορντμαν με 4 νίκες στις όχθες της Βόρειας Θάλασσας, αλλά φέτος ο Μαξ Φερστάπεν μπορεί να τις ισοφαρίσει.
- Το Ζάντβορτ άνοιξε μαζί με το Σίλβερστοουν λίγο μετά το β’ παγκόσμιο πόλεμο, το 1948, πάνω στο κύμα του ενθουσιασμού των Ευρωπαίων για τους αγώνες αυτοκινήτου. Αρχικά περιλάμβανε και δημόσιους δρόμους περιμετρικά του θερινού θερέτρου που ήταν η πόλη, μαζί με τμήματα της μόνιμης πίστας. Σύμβουλος στο σχεδιασμό της διαδρομής (που αρχικά είχε μήκος 4,2 χιλιομέτρων) ήταν ο νικητής του ΛεΜάν το 1927 Σάμι Ντέιβις.
- Το πρώτο GP διοργανώθηκε εκεί στην τρίτη σεζόν της επαγγελματικής F1, το 1952, και το κέρδισε κυριαρχόντας ο Αλμπέρτο Ασκάρι, επικεφαλής του 1-2-3 που σημείωσε τη μέρα εκείνη η Scuderia Ferrari. Τις επόμενες δεκαετίες το σπορ θα επισκέπτονταν το Ζάντβορτ ανά περιόδους. Έτσι και το 2020, η επιτυχία του Φερστάπεν κατέστησε εφικτή την επιστροφή του GP Ολλανδίας στο πρόγραμμα έπειτα από 35 χρόνια απουσίας (από το 1985, που είχε κερδίσει ο Νίκι Λάουντα). Όμως η πανδημία μετέθεσε την επιστροφή του για το ‘21. Από τότε, ο Μαξ παραμένει ο μοναδικός νικητής του αγώνα της χώρας του.
- Το σιρκουί του Ζάντβορτ έχει διατηρήσει μέχρι σήμερα τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά του και τη σπειροειδή σχεδίαση, που περιλαμβάνει 14 στροφές (4 αριστερές και 10 δεξιές) στα 4,259 χιλιόμετρά του. Όμως, η μεγαλύτερη ιδιαιτερότητα της πίστας είναι οι κεκλιμένες στροφές 3 και 14, με κλίση 19 και 18 μοιρών αντίστοιχα - μεγαλύτερη από εκείνη των στροφών του οβάλ της Ινδιανάπολης.
- Μία εμβληματική στιγμή της F1 στο Ζάντβορτ ήταν η πρώτη νίκη τόσο του Τζέιμς Χάντ όσο και της ομάδας της Hesketh. Ο αγώνας ξεκίνησε σε υγρή άσφαλτο, που πολύ γρήγορα στέγνωσε. Ο Βρετανός μπήκε για σλικς ελαστικά στον 7ο γύρο, αλλά οι υπόλοιποι πρωτοπόροι -όπως ο Νίκι Λάουντα της Ferrari- δεν τον ακολούθησαν. Ήταν μια εμπνευσμένη κίνηση, που έφερε τον Χαντ επικεφαλής. Ο Βρετανός αμύνθηκε μέχρι τέλους στην πίεση του Λάουντα, κι έτσι κατάφερε να πετύχει τη μία και μοναδική νίκη της Hesketh, ίσως της πιο αντισυμβατικής ομάδας της ιστορίας, και την πρώτη από τις συνολικά 10 της καριέρας του.