Το πρόγραμμα, η στρατηγική και τα μυστικά του GP Σιγκαπούρης
Από το Μπακού του Αζερμπαϊτζάν, μέσα στην εβδομάδα η Formula 1 ταξίδεψε 7 χιλιάδες χιλιόμετρα νοτιοανατολικά στην Ασία, για το GP της Σιγκαπούρης αυτό το τριήμερο (20-22 Σεπτεμβρίου), 18ο GP του φετινού πρωταθλήματος. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική του νυχτερινού αγώνα και το πρόγραμμα του τριημέρου.
Στις όχθες της θάλασσας της Νότιας Κίνας, στους δρόμους του ασιατικού λιμανιού -μιας σύγχρονης πόλης-κράτους στο νοτιότερο άκρο της Μαλαισιανής Χερσονήσου- θα στηθεί το σκηνικό ενός ακόμα απρόβλεπτου αγώνα της F1 - σε μια σεζόν που έχει δει τέσσερις ομάδες να κερδίζουν από τουλάχιστον τρεις νίκες η καθεμία, και 7 διαφορετικούς νικητές.
Στη θεωρία, το σιρκουί της Μαρίνα Μπέι ταιριάζει ιδιαίτερα στις προδιαγραφές της Ferrari SF-24, η οποία φαντάζει να είναι το βασικό φαβορί για την πολ ποζίσιον και τη νίκη του τριημέρου. Η Scuderia θέλει να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία για να ενισχύσει τις ελπίδες της για τη φετινή μάχη του πρωταθλήματος κατασκευαστών.
Ωστόσο, η McLaren έδειξε στο Μπακού ότι μπορεί να κερδίζει ακόμα και σε πίστες που δεν είναι απολύτως στα μέτρα της MCL38, του σφαιρικά αποδοτικότερου μονοθεσίου της F1 από το Μάιο μέχρι και σήμερα.
Η ομάδα του Ουόκινγκ ελπίζει να αυξήσει το προβάδισμα 20 βαθμών που έχει από τη Red Bull Racing και 51 βαθμών από τη Ferrari, ενώ ο Λάντο Νόρις αποσκοπεί -μετά τη χαμένη ευκαιρία του Μπακού- να μειώσει περαιτέρω την υστέρηση 59 βαθμών από τον επικεφαλής του πρωταθλήματος Μαξ Φερστάπεν, ενώ απομένουν 7 GP για το τέλος της σεζόν.
Για τη RBR δεν είναι μυστικό ότι η μη ομαλή άσφαλτος της Σιγκαπούρης δεν επιτρέπει τη βέλτιστη αξιοποίηση των αεροδυναμικών προδιαγραφών της RB20, και η ομάδα του Μίλτον Κινς δεν κρύβει ότι θα χρειαστεί μια υπέρβαση για να κερδίσει τη νίκη αυτό το τριήμερο.
Όσο για τη Mercedes, μετά τις δυσκολίες που αντιμετώπισε στους δύο τελευταίους αγώνες σχετικά με την αποδοτικότητα του νέου της δαπέδου, και των αεροδυναμικών αναβαθμίσεων της W15, στη Σιγκαπούρη θα έχει και πάλι “αντίπαλο” την υψηλή θερμοκρασία που δεν τη βοηθά καθόλου στη διαχείριση των ελαστικών.
Ελαστικά & στρατηγική
Για τρίτο διαδοχικό αγώνα, μετά τη Μόντσα και το Μπακού, οι ομάδες έχουν στη διάθεσή τους στη Σιγκαπούρη τις τρεις μαλακότερες γόμες της Pirelli: σκληρή είναι η C3 (με λευκή περίμετρο), μέση η C4 (κίτρινη) και μαλακή η C5 (κόκκινη).
Η χωρίς αμφιβολία καλύτερη στρατηγική στον αγώνα της Μαρίνα Μπέι περιλαμβάνει μόνο ένα πιτ-στοπ. Ο κύριος λόγος είναι ότι η είσοδος/έξοδος από τα πιτς με όριο ταχύτητας 60 km/h κοστίζει πολύ χρόνο στους οδηγούς - 29 δευτερόλεπτα.
Όμως, δεδομένου ότι η εμφάνιση του οχήματος ασφαλείας σε αυτόν τον αγώνα είναι συχνή, δεν αποκλείεται πολλοί οδηγοί να εκμεταλλευτούν μια ανάλογη ευκαιρία φέτος για να τροποποιήσουν τη στρατηγική τους κάνοντας και δεύτερο πιτ-στοπ, ώστε με μικρό κόστος να βρεθούν στην πίστα με τις μαλακότερες γόμες.
Σε μια τέτοια περίπτωση θα μπορούσαν να βάλουν ακόμα και τη μαλακή γόμα στον αγώνα, ενώ σε φυσιολογικές συνθήκες προβλέπεται ένα stint με τη μέση και ένα με τη σκληρή. Από την άλλη, δεν ήταν λίγοι και οι οδηγοί που πέρσι ρίσκαραν βάζοντας τη μαλακή στην εκκίνηση για να κερδίσουν θέσεις στους πρώτους γύρους.
Η φθορά της γόμας σε αυτό το σιρκουί είναι κυρίως θερμική, από την άνοδο της θερμοκρασίας τους, και λιγότερο επιφανειακή από γλιστρήματα στην άσφαλτο.Κατά συνέπεια, η ρύθμιση των μονοθεσίων για τον περιορισμό της καταπόνησης των ελαστικών είναι κρίσιμη, και επιβλαβής για αυτά η παραμονή ενός μονοθεσίου στο “βρώμικο” αέρα του προπορευόμενού του.
Συνήθως στη Μαρίνα Μπέι, συμπληρώνει η Pirelli, οι οδηγοί στο πρώτο stint κάνουν αγώνα προσεκτικής συντήρησης του πρώτου τους σετ ελαστικών, ώστε να παρατείνουν το πιτ-στοπ τους πριν βάλουν το δεύτερο. Αυτό δημιουργεί “τρενάκια” αυτοκινήτων χωρίς τη δυνατότητα προσπεράσεων - κι ίσως αυτός είναι ο λόγος που η FIA πρόσθεσε και 4η (!) ζώνη DRS στο φετινό αγώνα της Σιγκαπούρης.
Όλα αυτά, βεβαίως, ισχύουν αν όλα κυλήσουν φυσιολογικά. Όμως, το ενδεχόμενο 40% βροχής στον αγώνα και η εμφάνιση κάθε χρόνο του οχήματος ασφαλείας στον αγώνα της Σιγκαπούρης, μάλλον συντείνουν προς το αντίθετο.
Πρόγραμμα GP Σιγκαπούρης 2024
Παρασκευή 20 Σεπτεμβρίου
- 12:30-13:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
- 16:00-17:00: Ελεύθερες Δοκιμές 2 (FP2)
Σάββατο 21 Σεπτεμβρίου
- 12:30-13:30: Ελεύθερες Δοκιμές 3 (FP3)
- 16:00-17:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)
Κυριακή 15 Σεπτεμβρίου
- 15:00: Αγώνας (GP)
GP Σιγκαπούρης 2024 / 20-22 Σεπτεμβρίου 2024
- Πρώτο GP: 2008
- Μήκος πίστας: 4,940 km
- Γύροι: 62
- Συνολική διαδρομή: 306,143 km
- Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:35.867 (2023)
- Νικητής 2023: Κάρλος Σάινθ
- Περισσότερες νίκες: 5 (Σεμπάστιαν Φέτελ)
- Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 26-33° Κελσίου
- Πιθανότητα βροχής: 40% (Κυριακή), 40% (Σάββατο), 20% (Παρασκευή)
- Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 100%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 29,02’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
Δείτε όλα όσα αξίζει να γνωρίζετε για το πρωτάθλημα F1 2024 στο Μεγάλο Αφιέρωμα του SPORT24.
5 Hot Info για την πίστα της Μαρίνα Μπέι
- Η Σιγκαπούρη βρίσκεται πάνω στη γραμμή του Ισημερινού. Η εμπειρία στους Τροπικούς δεν είναι εύκολη για τους οδηγούς, καθώς η υψηλή θερμοκρασία και -κυρίως- η πολύ υψηλή υγρασία (που πέφτει σπάνια κάτω από το 70%) τους καταπονούν τόσο πολύ που καθένας μπορεί να χάσει έως και 3 κιλά υγρών στη διάρκεια του αγώνα.
- Το σιρκουί της Μαρίνα Μπέι μπήκε στο πρόγραμμα της F1 το 2008 και διασχίζει ορισμένα από τα πιο εμβληματικά σημεία της πόλης, ανάμεσα στους υψηλούς ουρανοξύστες. Η Σιγκαπούρη έγινε εκείνη τη χρονιά η πρώτη χώρα στην ιστορία που διοργάνωσε νυχτερινό αγώνα της Formula 1. Το 2023 το σιρκουί τροποποιήθηκε λίγο, με στόχο να βελτιωθεί η “ροή” του, και οι στροφές του μειώθηκαν από 23 σε 19.
- Στους 9 από τους 14 μέχρι στιγμής αγώνες της Σιγκαπούρης κέρδισε ο κάτοχος της πολ ποζίσιον - συνεπώς θα είναι πολύ κρίσιμες οι δοκιμές κατάταξης του Σαββάτου (21/9). Ο Σεμπάστιαν Φέτελ πέτυχε τις 4 από τις 5 νίκες του εκεί από την πρώτη θέση της εκκίνησης, και είναι ο πλέον πολυνίκης στο ασιατικό λιμάνι. Αν ο Λιούις Χάμιλτον κερδίσει φέτος, όμως, θα τον ισοφαρίσει.
- Δύο από τις νίκες εκεί έχει ο Φερνάντο Αλόνσο, και η πρώτη εξ αυτών σημειώθηκε στον παρθενικό αγώνα του 2008 που ο Ισπανός οδηγούσε για τη Renault F1. Ήταν ο αγώνας του μεγάλου σκανδάλου του μοναδικού έως σήμερα σικέ GP, στον οποίο -όπως αποδείχθηκε ένα χρόνο αργότερα- ο διευθυντής της Renault F1 Φλάβιο Μπριατόρε έδωσε την εντολή στον έτερο οδηγό της ομάδας Νέλσον Πικέ Τζούνιορ να προσκρούσει εσκεμμένα στις μπαριέρες ακριβώς τη στιγμή που θα έπρεπε ώστε ο Αλόνσο να εκμεταλλευτεί την ευκαιρία της εισόδου του οχήματος ασφαλείας, να κάνει το πιτ-στοπ του και να κερδίσει.
- Το 2019 ο Φέτελ πέτυχε στη Μαρίνα Μπέι την τελευταία του νίκη στη F1. Ο Γερμανός οδηγούσε τότε για τη Ferrari, και στον αμέσως προηγούμενο αγώνα ένα τετ-α-κε τον είχε ρίξει στην 13η θέση, ενώ ο ομόλογός του Σαρλ Λεκλέρ κέρδιζε μέσα στη Μόντσα. Ο Φέτελ, με την πλάτη στον τοίχο, με το undercut τόσο στον Λεκλέρ όσο και στον Χάμιλτον (και παρά τα τρία οχήματα ασφαλείας) έδωσε την απάντησή του.