Το πρόγραμμα, η στρατηγική και τα μυστικά του GP των ΗΠΑ στο Τέξας
Η πρώτη από τις δύο τριάδες διαδοχικών GP που θα μας φέρνουν στην αυλαία του φετινού πρωταθλήματος της Formula 1 θα διεξαχθεί στην αμερικανική ήπειρο, ξεκινώντας αυτό το τριήμερο με το GP των ΗΠΑ στο “Circuit of the Americas”, στο Όστιν του Τέξας. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική και το πρόγραμμα του 19ου φετινού τριημέρου.
Η τελική ευθεία στην οποία μπαίνει η Formula 1 μονοπωλείται πλέον από το ενδιαφέρον για τη μάχη των δύο πρωταθλημάτων, καθώς με τα τεκταινόμενα του καλοκαιριού -την κατακόρυφη άνοδο της απόδοσης της McLaren και τη απότομη πτώση της Red Bull- ο Λάντο Νόρις έχει πλησιάσει τον Μαξ Φερστάπεν στους 52 βαθμούς, ενώ η McLaren πήρε το προβάδισμα στους κατασκευαστές με διαφορά 41 βαθμών από την RBR.
Απομένουν 6 αγώνες και 3 Sprint για το τέλος της σεζόν, οπότε μαθηματικά όλα είναι ανοιχτά - καθώς οι νίκες στα GP και στα Sprint, μαζί με τον ταχύτερο γύρο, θα μοιραστούν 180 βαθμούς στους νικητές.
Από το Μάιο και μέχρι και το προηγούμενο GP, σχεδόν πριν από έναν μήνα στη Σιγκαπούρη, η McLaren MCL38 ήταν το σημείο αναφοράς μεταξύ των μονοθεσίων, παίρνοντας αυτό το ρόλο από τη Red Bull RB20. Και η ομάδα δηλώνει πολύ προσεκτική στις αναβαθμίσεις που προγραμματίζει για την MCL38, στη λεπτή ισορροπία να μην διαταράξει την ισορροπία της και να μην την αφήσει στάσιμη.
Η απόδοση της τελευταίας άρχισε να παίρνει αρνητική τροπή από τον Ιούνιο, που η ομάδα του Μίλτον Κινς της πρόσθεσε μία σειρά αναβαθμίσεων που δεν απέδωσαν τα αναμενόμενα. Στη Μόντσα αρχές Σεπτεμβρίου η RB20 έφτασε στον πάτο του βαρελιού, αλλά έκτοτε ένα νέο δάπεδο βελτίωσε δραστικά την απόδοσή της στο Αζερμπαϊτζάν και στη Σιγκαπούρη. Και ακολουθούν κι άλλες αναβαθμίσεις.
Παρότι αυτές τις μέρες η RBR ταλανίζεται από την υπόθεση της υποψίας άλλων ομάδων ότι παρανομεί σχετικά με τη ρύθμιση του ύψους του μονοθεσίου υπό καθεστώς παρκ-φερμέ, που απαγορεύεται, η πρωταθλήτρια ευελπιστεί ότι βρίσκεται σε καλό δρόμο για να ανακάμψει και να υπερασπιστεί τους τίτλους της. Αυτό ήταν, άλλωστε, κάτι που δήλωσε και ο Μαξ Φερστάπεν.
Οι Ferrari και Mercedes βρίσκονται στο Όστιν με σημαντικές αναβαθμίσεις τόσο της Ferrari SF-24 όσο και -σε μεγαλύτερο βαθμό- της Mercedes W15, προκειμένου να επιστρέψουν στη μάχη της νίκης.
Για τη Scuderia αυτή είναι μάλλον η τελευταία ευκαιρία να γυρίσει στη φετινή μάχη του τίτλου κατασκευαστών, καθώς βρίσκεται 34 βαθμούς πίσω από τη Red Bull. Η Mercedes δεν κυνηγά απολύτως τίποτα, καθώς έμεινε στη μοναχική 4η θέση των κατασκευαστών, αλλά σίγουρα κάνει αρκετές δοκιμές για το μονοθέσιο του 2025.
Ελαστικά & στρατηγική
Η νέα άσφαλτος που στρώθηκε τα δύο τελευταία χρόνια στο COTA κάνει ιδιαίτερα κρίσιμη την πρώτη περίοδο των ελεύθερων δοκιμών σχετικά με τη φθορά των ελαστικών με αυξημένο βάρος στις συστοιχίες γύρων.
Η τριπλέτα των ελαστικών της Pirelli εδώ, πάντως, είναι η ίδια με των προηγούμενων ετών: η σκληρή είναι η C2 (με λευκή περίμετρο), η μέση είναι η C3 (κίτρινη) και η μαλακή η C4 (κόκκινη).
Οι δυνάμεις που ασκούνται στα ελαστικά κατανέμονται ισόποσα στους εμπρός και πίσω τροχούς και οι κάθετες είναι ισχυρότερες των οριζόντιων. Συνήθως η φθορά της γόμας είναι θερμική, και συνεπώς σε μεγάλο βαθμό εξαρτώμενη από τις καιρικές συνθήκες - που αναμένονται συννεφιασμένες.
Οι αποφάσεις των ομάδων για τη στρατηγική θα προκύψουν από τα δεδομένα της νέας ασφάλτου και των συστοιχιών γύρων στο Sprint του Σαββάτου. Στο περσινό Sprint οι περισσότεροι οδηγοί επέλεξαν τη μέση γόμα, και μόνο λίγοι ρίσκαραν με τη μαλακή.
Ανάλογες ήταν και οι επιλογές για τον περσινό αγώνα της Κυριακής, όπου κυριάρχησε η μέση γόμα ενώ η μαλακή χρησιμοποιήθηκε από κάποιους μόνο στο τέλος.
Με τον σχετικά λίγο χαμένο χρόνο στα πιτς η στρατηγική των 2 πιτ-στοπ είναι φυσιολογικά η ταχύτερη στο Όστιν, αλλά αν η νέα άσφαλτος αποδειχθεί λιγότερο τραχιά μπορεί να είναι φέτος πιο εύκολη η προστασία της γόμας στον αγώνα ώστε να επιτρέψει τη στρατηγική ενός πιτ-στοπ.
Μακράν το ελαστικό που προτιμήθηκε το 2023 ήταν το C3 (μέση γόμα), αλλά και πάλι η νέα άσφαλτος θα καθορίσει αν θα μπει στην εξίσωση περισσότερη φέτος η C2 (σκληρή) για τη στρατηγική ενός πιτ-στοπ.
Πρόγραμμα GP ΗΠΑ 2024
- Παρασκευή 18 Οκτωβρίου
20:30-21:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
- Σάββατο 19 Οκτωβρίου
00:30-01:14 Sprint Qualifying (SQ)
21:00-22:00: Αγώνας Sprint (SR) - Κυριακή 20 Οκτωβρίου
01:00-02:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)
22:00: Αγώνας (GP)
GP ΗΠΑ 2024 / 18-20 Οκτωβρίου 2024
- Πρώτο GP: 1959 (Sebring)
- Μήκος πίστας: 5,513 km
- Γύροι: 56
- Συνολική διαδρομή: 308,405 km
- Ρεκόρ γύρου: Σαρλ Λεκλέρ, 1:36.169 (2019)
- Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν
- Περισσότερες νίκες: 6 (Λιούις Χάμιλτον)
- Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 25-29° Κελσίου
- Πιθανότητα βροχής: <20% (Κυριακή), 20% (Σάββατο), <20% (Παρασκευή)
- Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 14%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 20,3’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
Δείτε όλα όσα αξίζει να γνωρίζετε για το πρωτάθλημα F1 2024 στο Μεγάλο Αφιέρωμα του SPORT24.
5 Hot Info για την πίστα του Όστιν
- Ο αγώνας του Τέξας είναι ο δεύτερος από τους τρεις της σεζόν στις ΗΠΑ. Προηγήθηκε το Μαϊάμι το Μάιο και ακολουθεί το Λας Βέγκας το Νοέμβριο. Η F1 κατάφερε, χάρη στην αμερικανική Liberty Media που απέκτησε το 2017 τα εμπορικά δικαιώματα της F1, να βρει το δρόμο της στην αχανή χώρα της αστερόεσσας.
- Το επιχείρησε πολλές φορές στο παρελθόν, ειδικά το 1983 που έγιναν και πάλι 3 GP σε μια σεζόν στις ΗΠΑ: στο Λονγκ Μπιτς, στο Ντιτρόιτ και στο Λας Βέγκας. Όμως το εγχείρημα ήταν αποτυχημένο, κυρίως λόγω της αδιάφορης χάραξης των σιρκουί στις πόλεις αυτές.
- Η F1 αποτύγχανε διαδοχικά στην Αμερική, παρότι έχει επισκεφτεί τις ΗΠΑ 77 φορές μέχρι σήμερα. Μόνο τρεις χώρες έχουν διοργανώσει περισσότερα GP: η Ιταλία (107), η Βρετανία και η Γερμανία (που έχουν από 79 η καθεμία). Συνολικά 11 πόλεις έχουν φιλοξενήσει GP: Όστιν, Ντάλας, Ντιτρόιτ, Ινδιανάπολη, Λας Βέγκας (σε δύο διαφορετικά σιρκουί), Λονγκ Μπιτς, Μαϊάμι, Φοίνιξ, Ρίβερσαϊντ, Σέμπρινγκ, Ουόκτινς Γκλεν. Διαβάστε περισσότερα εδώ.
- Το σιρκουί του Όστιν (COTA)σχεδιάστηκε από τον Γερμανό αρχιτέκτονα Χέρμαν Τίλκε με σκοπό να ξαναβάλει τη F1 στον αμερικανικό χάρτη. Για το λόγο αυτό, για να προσφέρει το μέγιστο θέαμα, άντλησε την έμπνευσή του από ορισμένα θρυλικά σημεία άλλων πιστών: από συστοιχίες στροφών του Σίλβερστοουν ή της Σουζούκα, από τον τομέα του “Σταδίου” (Motodrom) του Χόκενχαϊμ, καθώς και από την ατελείωτη στροφή 8 της πίστας της Κωνσταντινούπολης.
- Το 2012, στο πρώτο GP της ιστορίας στη νεότευκτη πίστα του Όστιν, εμπρός σε 100.000 θεατές, ο Λιούις Χάμιλτον πήρε την τελευταία του νίκη με τη McLaren πριν από τη μεταγραφή του στη Mercedes το 2013. Ήταν ένα συναρπαστικό GP, καθώς ο Χάμιλτον καταδίωκε τον πρωτοπόρο Σεμπάστιαν Φέτελ (Red Bull) και κατάφερε να περάσει επικεφαλής όταν ο Γερμανός έχασε χρόνο πίσω από έναν πιο αργό συνδυασμό. Επίσης, στην ίδια πίστα, έξι χρόνια μετά ο Κίμι Ράικονεν πέτυχε την τελευταία νίκη του στη Formula 1, με τη Ferrari.