Το πρόγραμμα, η στρατηγική και τα μυστικά του GP του Κατάρ στο Λοσάιλ
Στον πρώτο από τους δύο αγώνες της Μέσης Ανατολής που κλείνουν το φετινό πρωτάθλημα της Formula 1, στο Κατάρ, θα παιχτούν οι τελευταίες πράξεις για την ανάδειξη της φετινής πρωταθλήτριας ομάδας μεταξύ των McLaren-Ferrari. Διαβάστε όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική και το πρόγραμμα του 23ου φετινού αγωνιστικού τριημέρου.
Μετά την κατάκτηση του φετινού πρωταθλήματος της Formula 1 από τον Μαξ Φερστάπεν την περασμένη Κυριακή στο Λας Βέγκας, τα “φώτα” στρέφονται τώρα στο μεγάλο ντέρμπι μεταξύ της McLaren και της Ferrari για τον τίτλο των κατασκευαστών, στους δύο τελευταίους αγώνες της σεζόν στη Μέση Ανατολή.
Η McLaren μπορεί αυτό το τριήμερο να “κλειδώσει” μαθηματικά το πρωτάθλημα αν φύγει από το Λοσάιλ -που έχει και αγώνα Sprint, που δίνει επιπλέον βαθμούς, το Σάββατο- έχοντας κερδίσει 21 βαθμούς περισσότερους από τη Scuderia.
Δεν είναι μικρό το ενδεχόμενο να συμβεί κάτι τέτοιο, διότι η πίστα του Κατάρ -με τις παρατεταμένες γρήγορες στροφές της- ταιριάζει ιδιαίτερα στο μονοθέσιο MCL38 της McLaren, και λιγότερο στη Ferrari SF-24 - όπως παραδέχθηκε και ο διευθυντής της ιταλικής ομάδας, Φρεντ Βασέρ.
Μάλιστα, η Scuderia έχει και το εμπόδιο όχι μόνο της Red Bull και του Μαξ Φερστάπεν, που κανείς δεν μπορεί να ξεγράφει από τη μάχη της κορυφής μετά τη βελτίωση της RB20 στους τελευταίους αγώνες, αλλά και της Mercedes.
Η ομάδα του Μπράκλεϊ αισιοδοξεί ότι μπορεί να συνεχίσει -μετά το θριαμβευτικό 1-2 στο Λας Βέγκας- νικηφόρα και στο Κατάρ, καθώς η ιδιαίτερα ομαλή επιφάνεια της ασφάλτου στην πίστα του Λοσάιλ της επιτρέπει να ρυθμίσει χαμηλά στο έδαφος τη Mercedes W15 και να αντλήσει το μέγιστο της αεροδυναμικής της απόδοσης.
Ελαστικά & στρατηγική
Σε αντίθεση με το Λας Βέγκας που η Pirelli παρείχε στις ομάδες τις τρεις μαλακότερες γόμες της, στο Κατάρ τις προμηθεύει με τις τρεις σκληρότερες. Συνεπώς, μόνο η C3 είναι η ίδια, η οποία στο Λας Βέγκας ήταν η μαλακή και εδώ είναι η σκληρή.
Στις πολλές και πολύ γρήγορες στροφές του Λοσάιλ τα ελαστικά δέχονται δυνάμεις αντίστοιχες με εκείνες της Σουζούκα και του Σίλβερστοουν. Έτσι, αυτό το τριήμερο η σκληρή γόμα είναι η C1 (με τη λευκή περίμετρο), η μέση είναι η C2 (κίτρινη) και η μαλακή η C3 (κόκκινη).
Η FIA συνεργάστηκε στενά με την Pirelli και τους διοργανωτές αυτού του αγώνα για να μην επαναληφθεί το μεγάλο περσινό πρόβλημα της υπερβολικής καταπόνησης των ελαστικών - που ώθησε τους αγωνοδίκες στην απόφαση να γίνουν υποχρεωτικά δύο πιτ-στοπς από κάθε οδηγό στον αγώνα.
Δεδομένου ότι μεγάλο μέρος της καταπόνησης οφειλόταν στα πυραμιδοειδή κερμπς, φέτος σε 7 από τις 16 στροφές τα κερμπς εξομαλύνθηκαν (και τοποθετήθηκε μια λωρίδα αμμοπαγίδας στην έξοδο για να αποθαρρύνει τους οδηγούς να περνούν τα όρια της πίστας), προκειμένου να αντιμετωπιστεί το πρόβλημα - παράλληλα με τις δοκιμές των ελαστικών από τους μηχανικούς της Pirelli στο Μιλάνο.
Η επιφάνεια της πίστας στρώθηκε πέρσι με νέα άσφαλτο, και το graining (η φθορά της επιφάνειας των ελαστικών λόγω ολίσθησης) θα είναι και πάλι πρόβλημα εδώ - αν και για τους αντίθετους λόγους σε σχέση με το Λας Βέγκας. Αυτό είναι πολύ πιθανό να προκαλέσει αλυσιδωτά το πρόβλημα της εκτεταμένης φθοράς των ελαστικών λόγω αυξημένης θερμότητας, και κατά συνέπεια να επηρεάσει τις στρατηγικές των ομάδων στον αγώνα.
Αν αφήσουμε στην άκρη την εξαίρεση του 2023, δύο χρόνια νωρίτερα (καθώς το 2021 ο αγώνας αυτός εντάχθηκε εκτάκτως στο πρόγραμμα λόγω του κορονοϊού) οι πρωτοπόροι Χάμιλτον και Φερστάπεν έκαναν δύο πιτ-στοπς, αλλά πολλοί άλλοι οδηγοί επέλεξαν στρατηγική μίας αλλαγής ελαστικών.
Δεδομένου ότι τα μονοθέσια έχουν αλλάξει εντελώς από τότε, και ότι στο περσινό Sprint 12 οδηγοί εκκίνησαν με τη μέση γόμα και 8 οδηγοί με τη μαλακή, είναι μάλλον παράτολμο να κάνουμε προβλέψεις για τη στρατηγική του αγώνα πριν οι ομάδες αποκτήσουν την εμπειρία των ελεύθερων δοκιμών και του Sprint Qualifying, σήμερα το απόγευμα (29/11).
Πρόγραμμα GP Κατάρ 2024
Παρασκευή 29 Νοεμβρίου
- 15:30-16:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
- 19:30-20:14 Sprint Qualifying (SQ)
Σάββατο 30 Νοεμβρίου
- 16:00-17:00: Αγώνας Sprint (SR)
- 20:00-21:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)
Κυριακή 1 Δεκεμβρίου
- 18:00: Αγώνας (GP)
GP Κατάρ 2024 / 29 Νοεμβρίου - 1 Δεκεμβρίου 2024
- Πρώτο GP: 2021
- Μήκος πίστας: 5,419 km
- Γύροι: 57
- Συνολική διαδρομή: 308,611 km
- Ρεκόρ γύρου: Μαξ Φερστάπεν, 1:24.319 (2023)
- Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν
- Περισσότερες νίκες: 1 (Μαξ Φερστάπεν, Λιούις Χάμιλτον)
- Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 19-23° Κελσίου
- Πιθανότητα βροχής: 0% (Κυριακή), 0% (Σάββατο), <20% (Παρασκευή)
- Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 50%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 26,28’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
Δείτε όλα όσα αξίζει να γνωρίζετε για το πρωτάθλημα F1 2024 στο Μεγάλο Αφιέρωμα του SPORT24.
5 Hot Info για τον αγώνα του Λοσάιλ
- Από το κρύο (10° Κελσίου) της ερήμου της Νεβάδας στις ΗΠΑ, το καραβάνι της F1 έκανε ταξίδι 13.000 χιλιομέτρων για να φτάσει στη ζέστη (25°) της ερήμου της Μέσης Ανατολής στο Κατάρ - με 11 ώρες διαφορά ανάμεσα στις δύο ζώνες. Είναι, και αυτός, νυχτερινός αγώνας, αλλά περιλαμβάνει το 6ο και τελευταίο Sprint για το 2024.
- Το GP του Κατάρ προστέθηκε στο πρόγραμμα της F1 το 2021, αναπληρωματικά στην περίοδο της ματαίωσης άλλων GP λόγω των παγκόσμιων επιπτώσεων της πανδημίας. Από το 2023 ξεκίνησε το 10ετές συμβόλαιο της χώρας με τη F1, αλλά ο περσινός αγώνας θα μείνει στην ιστορία ως ένας από τους πλέον επίπονους για τους οδηγούς του σπορ, όλων των εποχών.
- Στις συνθήκες καύσωνα και πολύ υψηλής υγρασίας, ήρθε να προστεθεί και η απόφαση να κάνουν οι οδηγοί το ανώτατο 18 γύρους με κάθε σετ ελαστικών – δηλαδή υποχρεωτικά δύο πιτ-στοπς στον αγώνα. Αυτό είχε ως αποτέλεσμα να κινούνται με κάθε σετ στο απόλυτο όριο, και οι 57 διαδοχικοί γύροι σε ρυθμό δοκιμών κατάταξης ήταν τόσο εξαντλητικοί που πολλοί οδηγοί έφτασαν στα όρια θερμοπληξίας ή και λιποθυμίας, και άλλοι έκαναν εμετό μέσα από το κράνος τους.
- Για να μην επαναληφθεί κάτι τέτοιο, η F1 μετέφερε τον αγώνα φέτος στο Νοέμβριο και η οργάνωση εξομάλυνε τα κερμπς (που προκαλούσαν την καταπόνησης των ελαστικών), ενώ από το 2025 θα εισαχθεί στα μονοθέσια και ένα σύστημα κλιματισμού των οδηγών για τους αγώνες που κρίνεται αναγκαίο.
- Στους δύο αγώνες της F1 που έχουν διεξαχθεί μέχρι σήμερα στο Κατάρ, τις νίκες μοιράστηκαν οι Λιούις Χάμιλτον και Μαξ Φερστάπεν, ενώ το 2021 ο Φερνάντο Αλόνσο κέρδισε με την Alpine ένα θριαμβευτικό βάθρο, το πρώτο του μετά την επιστροφή του στο σπορ από τη διετή απουσία του.