Το πρόγραμμα, η στρατηγική και τα μυστικά του GP του Μονακό
Αμέσως μετά την Ίμολα η Formula 1 ταξίδεψε δυτικά για το Μονακό, για τον 8ο αγώνα του φετινού πρωταθλήματος αυτό το τριήμερο (24-26/05). Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική και το πρόγραμμα του τριημέρου στο πριγκιπάτο.
Ο αγώνας του Μονακό είναι σαν τη μύγα μέσα στο γάλα στο πρωτάθλημα της F1, όχι μόνο λόγω της κοσμικής τoy ιδιαιτερότητας αλλά και διότι είναι ένα πολύ στενό σιρκουί δρόμου με πολύ ιδιαίτερες συνθήκες ρύθμισης των μονοθεσίων και διαχείρισης του αγώνα.
Τα αεροδυναμικά πλεονεκτήματα κάθε μονοθεσίου κάνουν στην άκρη, για το τριήμερο αυτό, και πιο πολύ μετρά η μηχανική του πρόσφυση στις αργές στροφές και η δυνατότητά του να διαχειρίζεται την επιφανειακή φθορά (graining) των ελαστικών.
Έτσι λοιπόν, αλλάζουν ριζικά τα δεδομένα αυτού του τριημέρου καθώς ο Μαξ Φερστάπεν και η Red Bull διεκδικούν την 6η φετινή τους νίκη στον 8ο γύρο της χρονιάς, και οι McLaren και Ferrari τη δεύτερή τους. Από την άλλη, βέβαια, στο Μονακό ποτέ δεν αποκλείεται μία έκπληξη.
Πέραν της ρύθμισης των μονοθεσίων, όλα στο Μονακό συνήθως κρίνονται και από τα απρόοπτα: ένα χτύπημα στη μπαριέρα, μια κίτρινη σημαία στο γρήγορο γύρο στις δοκιμές κατάταξης, ένα όχημα ασφαλείας στον αγώνα, η έλευση της βροχής. Έτσι, η μάχη της νίκης στο GP πολλές φορές μπορεί να μοιάζει με τη ρουλέτα στο καζίνο που διασχίζουν τα μονοθέσια στην άνω πλευρά του σιρκουί.
Στρατηγική
Στο Μονακό η Pirelli προσφέρει ξανά -όπως και στην Ίμολα- στις ομάδες τις τρεις πιο μαλακές της γόμες: τη C5 (μαλακή), C4 (μέση) και C3 (σκληρή), για έναν αγώνα που υπό φυσιολογικές συνθήκες είναι αγώνας μόνο ενός πιτ-στοπ.
Όπως συμβαίνει στα περισσότερα σιρκουί δρόμων η άσφαλτος δεν είναι καθόλου τραχιά, λόγω της καθημερινής της χρήσης από τα πολιτικά αυτοκίνητα, και τα ελαστικά πρέπει να βρίσκουν τη μέγιστη πρόσφυση στους δημόσιους δρόμους.
Το λιμάνι του Μόντε Κάρλο ασκεί τη μικρότερη καταπόνηση της χρονιάς στα ελαστικά, λόγω της χαμηλής μέσης ταχύτητας (μιας και οι οδηγοί είναι με πλήρες γκάζι σε ποσοστό μόλις 30% του γύρου) και των πολύ αργών στροφών.
Αυτή είναι μια κρίσιμη παράμετρος για την έγκαιρη θέρμανση των ελαστικών το Σάββατο, για τον έναν γύρο των δοκιμών κατάταξης. Μια άλλη είναι το graining, δηλαδή η φθορά των ελαστικών στην επιφάνειά τους - περίπτωση αντίστοιχη με της Μελβούρνης, όπου η Ferrari αντιμετώπισε πολύ καλύτερα από τη Red Bull την πτυχή αυτή της φθοράς της γόμας.
Πρόγραμμα GP Μονακό2024
Παρασκευή 24 Μαΐου
- 14:30-15:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
- 18:00-19:00: Ελεύθερες Δοκιμές 2 (FP2)
Σάββατο 25 Μαΐου
- 13:30-14:30: Ελεύθερες Δοκιμές 3 (FP3)
- 17:00-18:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)
Κυριακή 26 Μαΐου
- 16:00: Αγώνας (GP)
GP Μονακό 2024 / 24-26 Απριλίου 2024
- Πρώτο GP: 1950
- Μήκος πίστας: 3,337 km\
- Γύροι: 78
- Συνολική διαδρομή: 260,286 km
- Ρεκόρ γύρου: Λιούις Χάμιλτον, 1:12.909 (2021)
- Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν
- Περισσότερες νίκες: 6 (Άιρτον Σένα)
- Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 14-23° Κελσίου
- Πιθανότητα βροχής: <20% (Κυριακή), 40% (Παρασκευή, Σάββατο)
- Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 77%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 20’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
Δείτε όλες τις πίστες του πρωταθλήματος F1 2024 στο Μεγάλο Αφιέρωμα του SPORT24.
5 Hot Info για το σιρκουί του Μονακό
- Το GP του Μονακό γιορτάζει φέτος τα 70 χρόνια από το 1954 που προσμετρά στο πρωτάθλημα οδηγών της Formula 1. Πριν από την επαγγελματική εποχή του σπορ, που ξεκίνησε το 1950, είχαν διεξαχθεί 10 Grands Prix στο πριγκιπάτο. Το πρώτο από τα GP αυτά διεξήχθη στο μεσοπόλεμο, το 1929, μετά από πρωτοβουλία του κατασκευαστή σιγαρέτων Άντονι Νοζ που συνεργάστηκε με τη Λέσχη Αυτοκινήτου του Μονακό (ACM).
- Το στενό σιρκουί, ένα τούνελ από μπαριέρες, δεν αφήνει ούτε το παραμικρό χιλιοστό λάθους, κι έτσι ίσως πιο πολύ από οπουδήποτε αλλού κρίσιμο κριτήριο για την επιτυχία είναι η σταδιακή αυτοπεποίθηση που χτίζει ο οδηγός με τις ρυθμίσεις του μονοθεσίου του.
- Το μικρό πλάτος της πίστας και η απουσία εξόδων διαφυγής καθιστούν πρακτικά αδύνατες τις προσπεράσεις, κι αυτό σημαίνει ότι στο Μονακό η πολ ποζίσιον είναι η κρισιμότερη της χρονιάς. Επίσης, σημαίνει ότι παίζει σημαντικό ρόλο για το αποτέλεσμα ο σωστός χρονισμός των πιτ-στοπς στο πολύ πιθανό (77%) ενδεχόμενο της εισόδου του οχήματος ασφαλείας, κατά μέσο όρο -βάσει της στατιστικής- δύο φορές στον αγώνα.
- Κατά συνέπεια, όλοι οι οδηγοί θα προσπαθήσουν να επεκτείνουν τη μία και μοναδική τους αλλαγή ελαστικών όσο πιο πολύ μπορούν, για να εκμεταλλευτούν την πιθανή είσοδο του οχήματος ασφαλείας και να χάνουν τον ελάχιστο δυνατό χρόνο στα πιτς.
- Το τριήμερο αυτό στη σκηνή του Μονακό θα πλανιέται ζωηρότερη από όσο συνήθως η ανάμνηση του Άιρτον Σένα, στην 30ή επέτειο από το θάνατό του. Ο Βραζιλιάνος έχει ακόμα το ρεκόρ νικών (6), πολ ποζίσιονς (5) και βάθρων (8) στο Μονακό, και η McLaren -η πλέον πολυνίκης ομάδα στο πριγκιπάτο, με 17 νίκες- θα έχει τα μονοθέσιά της βαμμένα στα χρώματα του κράνους του Άιρτον και της βραζιλιάνικης σημαίας.