Το πρόγραμμα, η στρατηγική και τα μυστικά του GP Βελγίου στο Σπα
Μετά το πολύ αργό σιρκουί της Βουδαπέστης, η Formula 1 βρίσκεται αυτό το τριήμερο (26-28 Ιουλίου) σε μια εντελώς αντιδιαμετρική πίστα - στο πολύ γρήγορο Σπα, σε εκείνη που προκαλεί το μεγαλύτερο δέος όλων, για τον 14ο γύρο του φετινού πρωταθλήματος. Διαβάστε όλα όσα πρέπει να γνωρίζετε για τον ανταγωνισμό, τη στρατηγική του αγώνα και το πρόγραμμα του τριημέρου.
Το τελευταίο GP πριν τη διακοπή του σπορ για τον Αύγουστο φιλοξενείται στο καταπράσινο δάσος των Αρδεννών - ιστορικό θέατρο μαχών του β’ παγκοσμίου πολέμου.
Αυτή τη φορά δεν θα επικρατεί ο καύσωνας της Βουδαπέστης αλλά το διαρκές ενδεχόμενο βροχής - η οποία πολύ συχνά πέφτει μόνο σε ορισμένα τμήματα της πίστας των 7 χιλιομέτρων, της μεγαλύτερης του προγράμματος της Formula 1.
Στις μεγάλες υψομετρικές εναλλαγές του Σπα οι οδηγοί έχουν να αντιμετωπίσουν στροφές όπως η Eau Rouge, η Raidillon, η La Source, η Kemmel, η Stavelot και η Malmedy. Παρότι κάποιες από αυτές είναι τρομακτικά γρήγορες, ορισμένες είναι αργές και αυτό καθιστά γρίφο για τους μηχανικούς να πετύχουν τις ιδανικές ρυθμίσεις.
Έτσι, δεν είναι ασυνήθιστο κάποια μονοθέσια να είναι πολύ αποδοτικά στο πρώτο και στο τρίτο τμήμα της πίστας, που είναι πολύ γρήγορα, και να πασχίζουν στο μεσαίο που είναι και το πιο αργό. Όλα εξαρτώνται από τις επιλογές και τους συμβιβασμούς των μηχανικών και των οδηγών.
Κατά συνέπεια, αυτή δεν είναι μια πίστα σαφώς χαμηλής άντωσης, συνεπώς πολλά από τα δεδομένα που γνωρίζαμε για τον ανταγωνισμό από τους τελευταίους αγώνες μπορεί να είναι διαφορετικά.
Η McLaren MCL38 αποδίδει εξαιρετικά σε κάθε είδος σιρκουί, η Red Bull δεν είναι βέβαιη -για πρώτη φορά εδώ και χρόνια- ότι μπορεί να κερδίσει στο Σπα, η Mercedes φιλοδοξεί να αποδείξει στο Βέλγιο την ταχύτητα που έδειξε στο Σίλβερστοουν, ενώ η Ferrari αναμένεται να υστερεί σε άντωση στα γρήγορα τμήματα, και να δοκιμαστεί ξανά από την απειλή των αναπηδήσεων από το ανασχεδιασμένο της δάπεδο.
Στρατηγική
Οι δύο κρισιμότερες παράμετροι για τη διαχείριση των ελαστικών και τη στρατηγική στον αγώνα του Βελγίου είναι η πολύ ισχυρές δυνάμεις που ασκούνται στους τροχούς στις πολύ γρήγορες στροφές της πίστας, καθώς και η νέα άσφαλτος που έχει στρωθεί φέτος στα 7 χιλιόμετρα του σιρκουί του Σπα.
Η Pirelli απέκτησε την εμπειρία της νέας ασφάλτου στον αγώνα των 24 Ωρών του Σπα πριν από έναν μήνα, και διαπίστωσε ότι η νέα επιφάνεια της πίστας προσφέρει πολύ περισσότερη πρόσφυση, σε βαθμό που φέτος οι χρόνοι των μονοθεσίων θα πέσουν κατά αρκετά δευτερόλεπτα.
Παρόλα αυτά, η ιταλική εταιρεία επέλεξε για τον αγώνα αυτό τις τρεις μεσαίες της γόμες, δηλαδή τη C2 (σκληρή), τη C3 (μέση) και τη C4 (μαλακή). Παρά τις ισχυρές δυνάμεις που ασκούνται στα ελαστικά στο Σπα, άλλωστε, υπάρχουν και πίστες με ακόμη μεγαλύτερες - όπως το Σίλβερστοουν και η Σουζούκα.
Πέραν της νέας επιφάνειας και των πολύ γρήγορων στροφών, ο καιρός επίσης παίζει σημαντικό ρόλο στο δάσος των Αδρεννών. Όχι μόνο με τη βροχή, που μόνο σπάνια δεν έρχεται, αλλά και με τις αλλαγές της θερμοκρασίας και της υγρασίας που μπορεί να αλλάζουν από τη μία ημέρα στην άλλη, και μάλιστα ενίοτε όχι σε όλο το μήκος της τεράστιας αυτής πίστας.
Επιπλέον, ακριβώς επειδή το σιρκουί είναι τόσο μεγάλο, ακόμα και το παραμικρό λάθος στην σωστή στιγμή της επιλογής των ενδιάμεσων βρόχινων ελαστικών είτε των σλικς για στεγνό, αναλόγως των συνθηκών, μπορεί να καταστρέψει τον αγώνα ενός οδηγού, και πολύ περισσότερο τις δοκιμές κατάταξής του.
Πέρσι δεν έβρεξε στον αγώνα, και στην εκκίνηση η πλειοψηφία των οδηγών (13) διάλεξε τη μέση γόμα για την εκκίνηση, ενώ άλλοι 7 ρίσκαραν με τη μαλακή. Αυτές ήταν και οι δύο δημοφιλέστερες γόμες όλου του αγώνα, καθώς η προτιμητέα στρατηγική των οδηγών περιλάμβανε δύο πιτ-στοπς. Μόνο ο Τζορτζ Ράσελ, από τους πρωτοπόρους, έκανε μόνο μία αλλαγή ελαστικών - μοιράζοντας στη μέση τους 44 γύρους του αγώνα με δύο σετ μέσης και μαλακής γόμας.
Πρόγραμμα GP Βελγίου 2024
Παρασκευή 26 Ιουλίου
- 14:30-15:30: Ελεύθερες Δοκιμές 1 (FP1)
- 18:00-19:00: Ελεύθερες Δοκιμές 2 (FP2)
Σάββατο 27 Ιουλίου
- 13:30-14:30: Ελεύθερες Δοκιμές 3 (FP3)
- 17:00-18:00: Δοκιμές κατάταξης (Q)
Κυριακή 28 Ιουλίου
- 16:00: Αγώνας (GP)
GP Βελγίου 2024 / 26-28 Ιουλίου 2024
- Πρώτο GP: 1950
- Μήκος πίστας: 7,004 km
- Γύροι: 44
- Συνολική διαδρομή: 308,052 km
- Ρεκόρ γύρου: Βάλτερι Μπότας, 1:46.286 (2018)
- Νικητής 2023: Μαξ Φερστάπεν
- Περισσότερες νίκες: 6 (Μίκαελ Σουμάχερ)
- Πρόβλεψη θερμοκρασίας αέρα: 30-34° Κελσίου
- Πιθανότητα βροχής: 2% (Κυριακή), 12% (Σάββατο), 5% (Παρασκευή)
- Πιθανότητα εισόδου του οχήματος ασφαλείας: 75%
- Απώλεια χρόνου στο πιτ-στοπ: 18,90’’ (εκ των οποίων τα 2,5’’ σε στάση)
5 Hot Info για την πίστα του Σπα
- Οι αγώνες του μότορσπορ στο δάσος των Αρδεννών ξεκίνησαν πριν από έναν αιώνα, με τις πρώτες αναμετρήσεις μεταξύ μοτοσικλετιστών το 1921. Ένα χρόνο μετά έγινε εκεί το πρώτο Grand Prix Βελγίου, σε ένα τεράστιο loop 14,9 χιλιομέτρων του επαρχιακού οδικού δικτύου που συνέδεε τα χωριά Σπα-Φρανκορσάμπ, Μαλμεντί και Σταβελό.
- Το GP Βελγίου ήταν ένας από τους εφτά αγώνες του πρώτου πρωταθλήματος Formula 1, το 1950, με νικητή του Χουάν Μανουέλ Φάντζιο και δεύτερο τον Νίνο Φαρίνα (των δύο πιλότων της εργοστασιακής Alfa Romeo). Η πίστα ανασχεδιάστηκε το 1979 και έμεινε μισή (7,004 km), όμως παραμένει το μεγαλύτερο σε μήκος σιρκουί του προγράμματος της F1.
- Το Βέλγιο φιλοξενεί φέτος τη Formula 1 για 68η φορά στην ιστορία (από καταβολής της επαγγελματικής F1 το 1950). Το Σπα έχει τη μερίδα του λέοντος με 56 GP, ενώ 10 αγώνες έχει φιλοξενήσει το Ζόλντερ και 2 η πίστα της Νιβέλ.
- Η πιο επιτυχημένος οδηγός της ιστορίας στο Βέλγιο είναι ο Μίκαελ Σουμάχερ, με 6 νίκες. Η πρώτη ήρθε το 1992, ακριβώς έναν χρόνο μετά το εκθαμβωτικό του ντεμπούτο στη F1 με την ομάδα της Jordan. Στην πίστα της απόλυτης οδηγικής δεξιότητας, μετά τον “Σούμι” πέντε νίκες έχει ο Άιρτον Σένα, και από τρεις οι Λιούις Χάμιλτον, Κίμι Ράικονεν και Τζίμι Κλαρκ. Ο Χάμιλτον έχει επίσης των ρεκόρ των 6 πολ ποζίσιονς.
- Η πίστα του Σπα έχει επιφυλάξει στο παρελθόν ορισμένες συγκλονιστικές και εμβληματικές στιγμές της ιστορίας της F1, και μία από αυτές είναι εκείνη που πολλοί θεωρούν μία από τις πιο θεαματικές προσπεράσεις όλων των εποχών: την έκανε το 2000 ο Μίκα Χάκινεν με τη McLaren στη Ferrari του Μίκαελ Σουμάχερ, αξιοποιώντας την παρουσία του Ρικάρντο Ζόντα με τη BAR τον οποίο οι δύο μεγάλοι πρωταθλητές πέρασαν αστραπιαία από αριστερά και δεξιά στα φρένα του σικέιν Λε Κομπ.