Τομπάζης: "Είναι φυσικό οι νέοι κανονισμοί να αλλάξουν τις ισορροπίες στη Formula 1"
O διευθυντής του τομέα μονοθεσίων της FIA, ο Έλληνας αεροδυναμιστής Νικόλας Τομπάζης, θεωρεί ότι “είναι φυσικό να περιμένουμε έναν ανασχηματισμό” της δυναμικής των ομάδων της F1 με κάθε σετ μεγάλων αλλαγών των τεχνικών κανονισμών, σαν αυτό του 2026 που ανακοίνωσε σήμερα (6/06) η Ομοσπονδία.
Το νέο σετ αυτό των τεχνικών κανονισμών του 2026 περιλαμβάνει “μεγάλες αλλαγές”, όπως τις χαρακτήρισε ο Νικόλας Τομπάζης - αλλαγές τόσο στις μονάδες ισχύος όσο και στην αεροδυναμική των μονοθεσίων. Η τελευταία κάνει το επόμενο βήμα στα μονοθέσια του “ground effect”, που επέστρεψε στο σπορ με το πλαίσιο των κανονισμών που εφαρμόστηκαν από το 2022.
Κάθε νέο πλαίσιο κανονισμών δίνει την ευκαιρία σε όλες τις ομάδες να κάνουν καλύτερη δουλειά από τον ανταγωνισμό και να ανελιχθούν στη σειρά της εκκίνησης. Ειδικά με δεδομένο ότι οι μεγαλύτερες και πιο εύπορες ομάδες περιορίζονται από το όριο προϋπολογισμού που ισχύει στο σπορ τα τελευταία τρία χρόνια.
“Δεν ξεκινάμε να διαμορφώσουμε τους κανονισμούς με τις ισορροπίες της κορυφής στο μυαλό μας”, είπε ο Τομπάζης. “Δεν μπορούμε ποτέ να προβλέψουμε ποιος θα τους πετύχει σωστά και ποιος όχι. Αλλά όταν γίνονται μεγάλες αλλαγές, και αυτές είναι μεγάλες αλλαγές, όντως περιμένουμε να υπάρξει ένας κάποιος ανασχηματισμός. Δεν μπορούμε να προβλέψουμε τη φύση του ανασχηματισμού αυτού, αλλά είναι φυσικό να τον περιμένουμε.
Αυτό είναι το δεύτερο σετ κανονισμών με τους οποίος οι ομάδες θα εξελίξουν τα μονοθέσιά τους υπό το όριο προϋπολογισμού. Κι αυτή είναι η ευκαιρία για ορισμένες από τις μικρότερες ομάδες να κλείσουν τη διαφορά.
Οι μεγάλες ομάδες δεν μπορούν απλώς να ξοδέψουν ανεξέλεγκτα και προς όλες τις πιθανές κατευθύνσεις. Και όλες οι ομάδες θα πρέπει να θέσουν προτεραιότητες και να αποφασίσουν πού θα εστιάσουν τις προσπάθειές τους”, πρόσθεσε ο Έλληνας αεροδυναμιστής.
Οι νέοι κανονισμοί για τις μονάδες ισχύος είναι γνωστοί στους κατασκευαστές εδώ και καιρό, αλλά τώρα ξεκαθαρίστηκαν και οι τεχνικοί κανονισμοί για το σασί και την αεροδυναμική. Έτσι, εφεξής οι ομάδες μπορούν να εστιάσουν καλύτερα στη μελέτη τους για το σχεδιασμό των μονοθεσίων του 2026. Ωστόσο, δεν επιτρέπεται να ξεκινήσουν την αεροδυναμική εξέλιξη στην αεροσήραγγα πριν από την 1η Ιανουαρίου 2025.
Ο Τομπάζης είπε ότι οι νέοι κανονισμοί του 2026 είναι μια “μετριοπαθής μετεξέλιξη” των υφιστάμενων, αλλά και ότι θα επιφέρουν “σημαντικές οπτικές διαφοροποιήσεις σε σχέση με τα τωρινά αυτοκίνητα”. Και, επίσης, ότι θα βελτιώσουν ορισμένα από τα σημεία -ειδικά για τις μάχες μεταξύ των οδηγών στην πίστα- που χρίζουν βελτίωσης στο τωρινό πλαίσιο, που λήγει στο τέλος του 2025.
“Πιστεύουμε ότι κάναμε ένα βήμα για πιο αμφίρροπες αγωνιστικές μάχες το 2022. Αλλά υπήρξαν και κάποια πράγματα στα οποία κάναμε λάθος, και τώρα προσπαθούμε να τα κάνουμε απόλυτα σωστά. Πιστεύουμε ότι οι αγώνες θα είναι πολύ πιο συναρπαστικοί, και οι μάχες μεταξύ των μονοθεσίων πιο στενές”, συνέχισε ο Νικόλας Τομπάζης.
Και κατέληξε λέγοντας ότι για τη σύνταξη των νέων κανονισμών η FIA συμβουλεύτηκε και τις ομάδες: “Οι ομάδες και οι οδηγοί ενεπλάκησαν εις βάθος στη διαδικασία. Είχαμε τακτικές συναντήσεις με τους τεχνικούς εκπροσώπους των ομάδων, και επιπρόσθετα ζητήσαμε από τις ομάδες να κάνουν προσομοιώσεις για εμάς, τόσο στην αεροδυναμική όσο και στον προσομοιωτή.
Υπήρξαν οδηγοί που δοκίμασαν διάφορες εκδοχές του αυτοκινήτου στον προσομοιωτή για να διαπιστώσουν αν συγκεκριμένες μαράμετροι του αυτοκινήτου είναι σταθερές, κ.λπ. Όλα τα δεδομένα που αποκτήσαμε από τους οδηγούς και τις ομάδες ήταν θεμελιώδη για τη δημιουργία αυτών των κανονισμών”.