FORMULA 1

Τομπάζης: "Πολύ νωρίς, ακόμα, να αφαιρέσουμε το DRS από τη Formula 1"

@ 2019 Darron Cummings / AP Images
Ο Νικόλας Τομπάζης, διευθυντής του τμήματος μονοθεσίων της FIA @ 2019 DARRON CUMMINGS / AP IMAGES

Οι νέοι αεροδυναμικοί και σχεδιαστικοί κανονισμοί των φετινών μονοθεσίων της Formula 1 έχουν βελτιώσει σημαντικά τις προσπεράσεις και το θέαμα στα GP, αλλά ο τεχνικός διευθυντής μονοθεσίων της FIA, Νικόλας Τομπάζης, λέει ότι προς το παρόν το σύστημα DRS είναι χρήσιμο.

Το σύστημα DRS επιτρέπει το άνοιγμα της πίσω πτέρυγας σε δύο ως τέσσερις προκαθορισμένες ευθείες σε κάθε πίστα, για όσους οδηγούς ακολουθούν το προπορευόμενο μονοθέσιο σε απόσταση μικρότερη του ενός δευτερολέπτου. Ο περιορισμός, έτσι, της αεροδυναμικής αντίστασης τους επιτρέπει να επιτύχουν υψηλότερη ταχύτητα, ώστε να ευνοηθεί η προσπέραση.

Ο Νικόλας Τομπάζης σχεδίασε τους νέους φετινούς τεχνικούς κανονισμούς των φετινών μονοθεσίων της F1 με κύριο στόχο να μην χαλούν τη ροή του αέρα και κατά συνέπεια την αεροδυναμική στήριξη του μονοθεσίου που ακολουθεί σε κοντινή απόσταση το προπορευόμενο - ώστε επίσης να απoκτούν καλύτερες προϋποθέσεις για να επιχειρήσουν οι οδηγοί τους την προσπέραση.

Για να το πετύχει βασίστηκε στη -μερική- επαναφορά του ground effect, με το οποίο η πλειοψηφία της άντωσης παράγεται από το δάπεδο αντί για τις πτέρυγες. Οι νέοι κανονισμοί στέφθηκαν με επιτυχία, όπως φάνηκε τουλάχιστον από το πλήθος των προσπεράσεων στα δύο πρώτα φετινά GP, αλλά ο Τομπάζης υποστηρίζει ότι είναι ακόμα νωρίς να σκεφτεί το σπορ την αποδέσμευση του συστήματος DRS από τα μονοθέσια.

"Θα ήταν καλοί να το εξαλείφαμε, αλλά με αυτοκίνητα που παράγουν τόσο πολύ [αεροδυναμικό] φορτίο, και δεδομένου ότι η ποιότητα του αέρα που απορρέει από αυτά είναι ακόμα περιορισμένη, αν και λιγότερο, δεν μπορεί να γίνει κάτι τέτοιο", δήλωσε για το DRS ο Έλληνας αεροδυναμιστής στην ιταλική La Gazzetta dello Sport. "Ωστόσο, οι ζώνες DRS μπορούν να περιοριστούν σε μήκος. Δεν θέλουμε να κάνουμε εύκολες τις προσπεράσεις", συνέχισε.

Σχολιάζοντας την επιτυχία των νέων κανονισμών, ο Τομπάζης συμπλήρωσε: "Δεν θα με εξέπληττε αν εμφανιζόταν ένα αυτοκίνητο που να κυριαρχούσε απόλυτα, οπότε ξεκινήσαμε πολύ καλά από αυτή την άποψη. Περιμένω επίσης κι άλλους να μπουν στη μάχη της κορυφής τους προσεχείς μήνες. Για μια περίσταση σαν αυτή που βρεθήκαμε πέρσι, όπου οι δύο διεκδικητές του τίτλου ισοβαθμούσαν πριν τον τελευταίο αγώνα, χρειάζεται τύχη. Και αυτός δεν είναι ο σκοπός των κανονισμών".

Με την άποψη του Τομπάζη για το DRS συμφωνεί και ο διευθυντής της Mercedes F1, Τότo Βολφ, ενόψει του GP Αυστραλίας αυτό το τριήμερο (8-10 Απριλίου) που θα έχει 4 ζώνες DRS στο σιρκουί του Άλμπερτ Παρκ. "Μπορώ να πω ότι μου αρέσει. Τα αυτοκίνητα προσφέρουν αυτό που ζητήσαμε. Προφανώς το DRS είναι ένα σπουδαίο πλεονέκτημα, όμως παρέχει και ένα πολύ όμορφο σόου. Ως θεατής το βρήκα πολύ διασκεδαστικό", είπε ο Αυστριακός.

Ο Λάντο Νόρις της McLaren, στο μεταξύ, είπε για την επίδραση των νέων φετινών σχεδιαστικών κανονισμών της F1: "Προσπέρασα τον Εστεμπάν Οκόν [της Alpine] στον προτελευυταίο γύρο με το DRS. Με τους παλιούς κανονισμούς θα τον είχα απωθήσει μακριά με τους στροβιλισμούς πίσω μου, αλλά με τα νέα αυτοκίνητα ήταν σε θέση να μείνει κοντά μου και να με περάσει στον τελευταίο γύρο".

Και ο Κάρλος Σάινθ της Ferrari συμπλήρωσε: "Πιστεύω ότι χωρίς το DRS οι προσπεράσεις θα ήταν σημαντικά περιορισμένες. Οπότε, πιστεύω ότι είναι ακόμα καλύτερο να το έχουμε, αλλά πρέπει να διασφαλίσουμε ότι το πλεονέκτημα που προσφέρει δεν θα είναι τόσο πολύ που θα κάνει τις προσπεράσεις εύκολες".

Η παύση εξέλιξης των κινητήρων

Παράλληλα, στη συνέντευξή του στην ιταλική εφημερίδα ο Νικόλας Τομπάζης αναφέρθηκε -μεταξύ άλλων- και στο επερχόμενο "πάγωμα" των κινητήρων, την ολοκληρωτική παύση της εξέλιξής τους μέχρι και το τέλος του 2025 - λέγοντας ότι αυτό προχωρά κανονικά.

Πολλοί υποστηρίζουν ότι ίσως υπάρξουν ορισμένες αναθεωρήσεις ή άλλοι κλυδωνισμοί στο θέμα αυτό, επειδή η Mercedes φαίνεται να υστερεί λίγο σε απόδοση (πλέον) σε σχέση με τις μονάδες ισχύος της Ferrari και της Honda/Red Bull.

"Πρώτα από όλα, κανένας από τους τέσσερις κινητήρες δεν έχει προβλήματα αυτή τη στιγμή", είπε ο τεχνικός διευθυντής μονοθεσίων της FIA. "Η απόδοση είναι παρεμφερής. Και όταν συζητούσαμε το θέμα της παύσης, συμφωνήσαμε πως αν ένας [κατασκευαστής] αντιμετώπιζε μπελάδες τότε όλοι θα συζητούσαμε καλή τη πίστει πώς θα μπορούσε να λύσει το πρόβλημα. Δεν υπάρχει κανένας λόγος να καταδικάσουμε κάποιον να μείνει πίσω για τέσσερα χρόνια".

Ο Τομπάζης κατέληξε: "Σίγουρα, δεν είναι ιδανικό να παγώνεις την εξέλιξη των κινητήρων για πολύ καιρό. Αλλά έπρεπε να το κάνουμε, διότι θα ήταν μη βιώσιμο για τους κατασκευαστές να εξελίσσουν αυτούς τους κινητήρες και μαζί εκείνους που θα εισαχθούν το 2026. Θα υπάρξει όριο [προϋπολογισμού] και για τους κινητήρες; Ναι".

TAGS FORMULA 1
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ