Ο Χουάν Πάμπλο Μοντόγια με τη BMW WIllians στο GP Βραζιλίας του 2004. Οι ομάδες της F1 χρησιμοποιούσαν κινητήρες V10 μέχρι το τέλος του 2005.
AP Photo/Silvia Izquierdo
Η πρόταση του προέδρου της FIA, Μοχάμεντ Μπεν Σουλαγέμ, να σκεφτεί σοβαρά η Formula 1 το ενδεχόμενο να επαναφέρει τους δεκακύλινδρους κινητήρες με τη χρήση 100% βιώσιμων καυσίμων κερδίζει έδαφος – καθώς οι δύο μεγάλοι πρωταθλητές του σπορ, Λιούις Χάμιλτον και Μαξ Φερστάπεν, συμφωνούν, αν και με ορισμένες προϋποθέσεις.
Η χρήση βιώσιμων καυσίμων μπορεί να “απενοχοποιήσει” τη F1 από τις “κατηγορίες” της αμέλειας για την κλιματική αλλαγή, και συντάσσεται με τις προσπάθειες κατασκευαστών σπορ αυτοκινήτων -όπως οι Porsche, Ferrari, Mercedes, Lamborghini- να κρατήσουν και μετά το 2035 στη ζωή τους κινητήρες εσωτερικής καύσης -επίσης με βιοκαύσιμα- για να ικανοποιήσουν το πελατολόγιό τους.
Επιπλέον, η προτεινόμενη κατάργηση των υβριδικών συστημάτωντων μονάδων ισχύος θα απαλλάξει τους κατασκευαστές από τεράστια ποσά επενδύσεων για το σχεδιασμό και την εξέλιξή τους.
Οι κινητήρες V10 χρησιμοποιούνταν στη F1 μέχρι το 2005, πριν αντικατασταθούν από τους V6 και το 2014 από τους V6 Turbo με υβριδική υποστήριξη από δύο ηλεκτροκινητήρες, που υφίστανται μέχρι και σήμερα.
Το 2026 οι νέοι κινητήρες θα παραμείνουν υβριδικοί, αλλά με έναν ηλεκτροκινητήρα – που όμως θα παράγει πολύ μεγαλύτερο ποσοστό (50%) της συνολικής ισχύος. Και τα καύσιμα θα είναι 100% βιώσιμα.
Η ιδέα του Μπεν Σουλαγέμ για την επιστροφή στους V10 το 2030 αρχίζει να κερδίζει έδαφος. Αρχικά, βρήκε σύμφωνο τον διευθυντή της Red Bull Racing, Κρίστιαν Χόρνερ, που δήλωσε ενθουσιασμένος αν η F1 επανέφερε “τον ήχο των αγώνων στα GP”. Και τώρα, την υποστήριξή τους εξέφρασαν και δύο πρωταθλητές της F1, ο Λιούις Χάμιλτον και ο Μαξ Φερστάπεν.
“Ελπίζω ότι σε 20 χρόνια θα έχουμε σπουδαίους αγώνες και αυτοκίνητα που θα ακούγονται ωραία”, είπε ο Χάμιλτον. “Σίγουρα ελπίζω να μην είναι αμιγώς ηλεκτρικά, αλλά βιώσιμα με κινητήρες V10 ή V12, με μηδενικό αποτύπωμα άνθρακα ή κάτι τέτοιο”, πρόσθεσε ο Βρετανός.
Ο Μαξ Φερστάπεν στο περιθώριο του GP Αυστραλίας 2025
AP Photo/Asanka Brendon Ratnayake
Ο Μαξ Φερστάπεν, από την πλευρά του, υποστήριξε στο motorsport.com: “Φυσικά και το βρίσκω πολύ καλή ιδέα. Αλλά αν είναι πιθανό ή όχι, αυτή είναι προφανώς μια πολύ διαφορετική ιστορία.
Πιστεύω ότι είναι πάντα καλύτερο να μην λες κάποια πράγματα φωναχτά. Είναι καλύτερο να προσπαθείς να λύνεις τα πράγματα στο παρασκήνιο – αυτό θα ήταν καλύτερο για όλους”, κατέληξε ο Ολλανδός.
Η FIA έχει ήδη θεσπίσει ομάδα εργασίας για την περαιτέρω μελέτη του ενδεχομένου χρήσης των V10 στη F1. Ένας εκπρόσωπος της Ομοσπονδίας δήλωσε: “Βρισκόμαστε σε συζητήσεις με όλες τις πλευρές για να καθορίσουμε την τεχνική κατεύθυνση της F1 μετά τον κύκλο κανονισμών του 2026.
Ένας κινητήρας V10 που θα λειτουργεί με βιώσιμα καύσιμα είναι μέρος αυτών των συζητήσεων, συνδεδεμένος με περιβαλλοντικά μέτρα και μέτρα περιορισμού του κόστους. Πρέπει να εξετάσουμε ποια είναι η κατάλληλη τεχνική κατεύθυνση για το άθλημα.
Παρότι είμαστε απόλυτα προσηλωμένοι στην εισαγωγή των κανονισμών του 2026 και στις προοπτικές του ανταγωνιστικού αγωνιστικού θεάματος που θα φέρουν, οφείλουμε παράλληλα να κοιτάμε και το μέλλον.
Η πρόθεση μας είναι να δημιουργήσουμε μια ειδική ομάδα εργασίας, η οποία θα έχει ως αρμοδιότητα τη διερεύνηση όλων των πιθανών σεναρίων”.