Δέκα κρυμμένοι θησαυροί στο Μουσείο της Mazda
Από το μικρό τρίκυκλο που ξαναέχτισε τη Χιροσίμα μέχρι το αγωνιστικό που σχεδιάστηκε ειδικά για το game Gran Turismo, και από το διαλυμένο CX-30 μέχρι το πρωτότυπο Group C που κέρδισε το Le Mans: 10 κρυμμένοι θησαυροί στο μουσείο της Mazda στη Χιροσίμα.
Το μουσείο της Mazda, ανακαινισμένο τον Μάιο του 2022, αποτελεί αγαπημένο προορισμό για τους επισκέπτες της Χιροσίμα στην Ιαπωνία. Στις 10 ζώνες του, σημαντικά κεφάλαια της ιστορίας της Mazda αλλά και του αυτοκινήτου γενικότερα, περιμένουν να μας εντυπωσιάσουν...
Η Mazda άλλωστε διαθέτει μια πλούσια ιαπωνική κληρονομιά. Με έτος ίδρυσης το 1920, ως Toyo Cork Kogyo Co (μετονομάστηκε σε Toyo Kogyo το 1927 και, τελικά, Mazda το 1984), πριν δηλαδή από περίπου 102 χρόνια, η αυτοκινητοβιομηχανία με έδρα τη Χιροσίμα γνώρισε χρόνια συνεχούς επιτυχίας με πολλές καινοτομίες και με πολλά εμβληματικά μοντέλα. Αυτό που πολλοί δεν γνωρίζουν, ωστόσο, είναι πόσο βαθιά φτάνουν οι ρίζες της Mazda.
Το Μουσείο Mazda, που βρίσκεται στα κεντρικά γραφεία της εταιρίας στη Χιροσίμα και είναι προσβάσιμο στο κοινό, είναι το ιδανικό μέρος για να βιώσει κανείς αυτό το ιδιαίτερο παρελθόν. Σε πάνω από 10 διαφορετικές ζώνες, το μουσείο αναδεικνύει περισσότερα από 100 χρόνια αυτής της μοναδικής ιστορίας, από προκλητικές και καινοτόμες τεχνολογίες μέχρι βραβευμένο σχεδιασμό και φουτουριστική μηχανική.
Κάθε ζώνη αποτυπώνει το ατίθασο πνεύμα της ιαπωνικής μάρκας, με πολλές αυτοκινητιστικές εκπλήξεις, όπως οι δέκα παρακάτω.
- Ζώνη 1: Το μικρό τρίκυκλο που ξαναέχτισε τη Χιροσίμα
Στην Οσάκα της Ιαπωνίας, ο Jujiro Matsuda ξεκίνησε το ταξίδι της Mazda και ενός από τα πρώτα οχήματά της, που επίσης είναι και ένα από τα πιο αξιοσημείωτα: το τρίτροχο “φορτηγό”. Το Type-TCS καλωσορίζει τους επισκέπτες στο Μουσείο της Mazda και αποτυπώνει τέλεια την ιστορία της μάρκας.
Κατασκευάστηκε εξ ολοκλήρου από εγχώρια κατασκευασμένα εξαρτήματα, ήταν 40% πιο ισχυρό από τον προκάτοχό του, το Type-DA, ενώ μπορούσε να μεταφέρει ένα εντυπωσιακό φορτίο 400 κιλών. Αργότερα, το 1938, η Mazda λάνσαρε το Type-GA και ξανάρχισε την παραγωγή μόλις τέσσερις μήνες μετά το τέλος του Β' Παγκοσμίου Πολέμου. Την επόμενη χρονιά, το 1946, έφτασε στην κορυφή της αγοράς με όγκο παραγωγής 2.430 οχημάτων.
Έλαβε γρήγορα το παρατσούκλι “Πράσινο Πάνελ”, λόγω του πράσινου πίνακα οργάνων που συμβολίζει την ειρήνη και την ασφάλεια. Το Type-GA παραγόταν μέχρι το 1949. Σήμερα, στο Μουσείο Mazda μπορεί κανείς να θαυμάσει το μοντέλο-διάδοχό του, το Type-GB, στο εμβληματικό χρώμα "Green Panel".
- Ζώνη 2-3: Ο ερχομός του Soul Red Crystal
Στα μέσα του 20ου αιώνα, η Mazda έστρεψε την προσοχή της στα επιβατικά οχήματα. Από ελαφριά χάτσμπακ μέχρι πολυτελή σεντάν, μια σειρά από ποικιλόμορφα οχήματα άρχισε να εμφανίζεται σε όλο τον κόσμο. Τα πιο ιστορικά και αναγνωρίσιμα οχήματα της Mazda περιλαμβάνουν τα Cosmo Sport, Savanna και Cosmo AP.
Συγκεκριμένα, το Cosmo AP ήταν ένα από τα πρώτα οχήματα που κυκλοφόρησαν με κόκκινο χρώμα, κάτι σπάνιο όσον αφορά τα οχήματα στα μέσα του 20ου αιώνα, καθώς τα οχήματα υψηλής τεχνολογίας κατασκευάζονταν συνήθως με μαύρα, λευκά ή ασημί χρώματα. Με αυτήν την αντισυμβατική προσέγγιση έγινε η ιδιαίτερη σύνδεση της Mazda με το κόκκινο χρώμα, το οποίο εξακολουθεί να είναι συνώνυμο της μάρκας, μέχρι και σήμερα.
Όσον αφορά το Cosmo Sport, είναι κάπως σπάνιο καθώς σήμερα εξακολουθούν να κυκλοφορούν γύρω στα 480 από τα περίπου 1200 οχήματα που κατασκευάστηκαν.
- Ζώνη 4: Το πρωτότυπο Group C Sports που κέρδισε το Le Mans
Η Mazda έδειξε το αντισυμβατικό της πνεύμα σε ένα σύνολο από παγκόσμιους αγώνες ταχύτητας, συμπεριλαμβανομένων των Le Mans και IMSA. Ένα από τα πιο εντυπωσιακά παραδείγματα είναι το Mazda 787B, το οποίο κέρδισε τον απαιτητικό 24ωρο αγώνα Le Mans.
Το μουσείο παρουσιάζει το 787B στα pit, όπου οι επισκέπτες μπορούν επίσης να δουν αναμνηστικά για ένα τα πιο διάσημα γεγονότα των αγώνων αντοχής. Το 1991, ο Johnny Herbert, ο Volker Weidler και ο Bertrand Gachot οδήγησαν την ομάδα Mazdaspeed σε μια ιστορική νίκη.
- Ζώνη 5-6: Ο μοναδικός κινητήρας V12
Η ιδιαίτερη φιλοσοφία της ιαπωνικής μάρκας συνεχίζει να παρουσιάζεται στη Ζώνη 5-6, όπου πλέον αναδεικνύεται η “επιθετική” της παρουσία στην αγορά τη δεκαετία του ογδόντα. Ένα από τα εκθέματα που αξίζει να δει κανείς είναι ο πρώτος και μοναδικός κινητήρας V12 της Mazda. Είχε κυβισμό 4000 cc και εξελίχθηκε από τα τέλη της δεκαετίας του 1980 έως και το 1992.
Συνδέοντας δύο κινητήρες V6, η ομάδα εξέλιξης ήθελε να φτιάξει έναν κινητήρα για το καλύτερο αυτοκίνητο στον κόσμο. Ο κινητήρας V12 δεν κυκλοφόρησε ποτέ στην αγορά, αλλά το πνεύμα αμφισβήτησης της Mazda παρέμεινε ζωντανό στα σχέδια του, όπου συμπεριλαμβάνεται και ένας περιστροφικός κινητήρας με τρεις ρότορες, καθώς και ένας κινητήρας V6 Miller.
- Ζώνη 7: Το SUV που έφερε στον κόσμο τη φιλοσοφία “Kodo: Η Ψυχή της Κίνησης”
Τα Mazda CX-5, Mazda6 και MX-5 αντιπροσωπεύουν τη νέα εποχή της Mazda και αλλάζουν τα δεδομένα μέσα από την τεχνολογία Skyactiv και τον μοναδικό σχεδιασμό Kodo.
Το Mazda CX-5 SUV εικότερα, που κυκλοφόρησε το 2012, ήταν το πρώτο όχημα που παρουσίασε το νέο σχεδιαστικό θέμα της Mazda “Kodo: Soul of Motion”. Λέγεται ότι η κομψή, σπορ σιλουέτα ήταν εμπνευσμένη από ένα τσιτάχ, τη στιγμή που είναι έτοιμο να επιτεθεί στο θήραμά του. Η μοντέρνα αυτή σχεδίαση του συνδυάστηκε με την τεχνολογία Skyactiv, η οποία μεγιστοποιεί την οδηγική απόδοση και την αποδοτικότητα. Πρόκειται για ένα αρκετά γοητευτικό crossover.
- Ζώνη 8-9: Ένα διαλυμένο αυτοκίνητο, που... καταστράφηκε επίτηδες
Τα εξαιρετικά οχήματα έχουν και ασυμβίβαστα πρότυπα ασφαλείας. Μπορεί κανείς να δει μια σειρά από εντυπωσιακά παραδείγματα, καθώς και να παρακολουθήσει τα οχήματα της Mazda να κατασκευάζονται σε πραγματικό χρόνο. Ένα Mazda CX-30 που έχει υποστεί ζημιά κατά τη διάρκεια δοκιμών ρουτίνας ασφαλείας αποτελεί μια από τις πιο αναγνωρίσιμα θεάματα στο Μουσείο της Mazda.
Αν και η ζημιά στο μπροστινό μέρος του οχήματος είναι μεγάλη, το πιλοτήριο και το εσωτερικό παραμένουν καλά προστατευμένα. Στη Ζώνη 9, μπορείτε επίσης να περπατήσετε πάνω από τη γραμμή παραγωγής της Mazda στο εργοστάσιο της Ujina, το οποίο παράγει 1.000 αυτοκίνητα κάθε μέρα. Κάθε όχημα χρειάζεται περίπου 15 ώρες εργασίας για να ολοκληρωθεί.
- Ζώνη 10: Ανακαλύπτοντας τον επόμενο αιώνα
Ανάμεσα στα εκθέματα αυτής εδώ της ζώνης, ο επισκέπτης θα δει ένα ποδήλατο, έναν καναπέ, ένα εντυπωσιακό γλυπτό Goshintai, και τα συναρπαστικά Mazda Vision Coupe και RX-VISION.
Κάθε ένα από αυτά τα αυτοκίνητα δημιουργήθηκε χρησιμοποιώντας τις συνδυαστικές δεξιότητες ενός έμπειρου τεχνίτη του πηλού, ο οποίος μετέτρεψε ιδέες σε μοντέλα φυσικού μεγέθους, που αργότερα θα γίνονταν πρωτότυπα οχήματα.
Κοντά στα δύο πρωτότυπα αυτοκίνητα βρίσκεται το Mazda LM55 Vision Gran Turismo, ένα μοντέλο αυτοκινήτου σε φυσικό μέγεθος που διατίθεται στο παιχνίδι Gran Turismo. Το όχημα συνδυάζει τη σχεδιαστική φιλοσοφία Kodo της Mazda μαζί με στοιχεία του Mazda 787B, το οποίο κέρδισε το Le Mans.