Alfa Romeo SZ & RZ: Το φουτουριστικό concept που βρήκε το δρόμο για την παραγωγή
Οι SZ και RZ είναι από τα πιο ιδιαίτερα μοντέλα της σύγχρονης ιστορίας της Alfa Romeo, όχι μόνο λόγω των επιδόσεων και των καινοτόμων τεχνολογιών που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη σχεδίαση και παραγωγή τους, αλλά γιατί καταφέρνουν ακόμη και τώρα να προκαλούν σε κάθε εμφάνισή τους.
H Alfa Romeo SZ σχεδιάστηκε για να τραβήξει την προσοχή – και αυτό ακριβώς έκανε. Χαμηλή, με σφηνοειδής μορφή και εξαιρετικά ψηλά την γραμμή στο προφίλ που χωρίζει τις γυάλινες επιφάνειες από τις μεταλλικές (beltline), η SZ ήταν το αποτέλεσμα ενός φιλόδοξου προγράμματος με τίτλο ES30 ("Experimental Sportcar 3.0 litre").
Υπεύθυνος για το βασικό σχήμα του αυτοκινήτου ήταν ο Ρόμπερτ Όπρον του Centro Stile Fiat, με τον Αντόνιο Καστελάνα να βάζει τις τελικές πινελιές στο υπέροχο σχέδιο και το εσωτερικό. Η παραγωγή του μοντέλου -το πρώτο που κατασκευάστηκε με τη χρήση συστημάτων CAD/CAM (computer aided design/manufacturing) ανατέθηκε το 1989 στην καροσερία Zagato, απ’ όπου προήλθε και το τελικό όνομα S.Z. (Sprint Zagato).
Την SZ διαδέχτηκε το 1992 (και μέχρι το 1994) η εξίσου ξεχωριστή και πιο σπάνια R.Z. (Roadster Zagato), με τη συνολική παραγωγή να φτάνει σχεδόν τις 1.000 μονάδες.
Το αμάξωμα από συνθετικά υλικά έντυνε τον θρυλικό V6 “Busso” που εφοδίαζε και την 75 3.0i Quadrifoglio Verde του 1987. Για την περίσταση η απόδοση έφτανε του 210 ίππους, οι οποίοι έφταναν στους πίσω τροχούς μέσω ενός 5ταχυτου κιβωτίου τοποθετημένου πριν τον πίσω άξονα. Η επιτάχυνση 0-100 km/h ήταν υπόθεση 7’’ (7,5’’ στην RZ) ενώ η τελική ταχύτητα έφτανε τα 245 km/h (RZ: 230 km/h).
Οι SZ/RZ είναι από τα πιο ιδιαίτερα μοντέλα της σύγχρονης ιστορίας της μάρκας, όχι μόνο λόγω των επιδόσεων ή και των καινοτόμων τεχνολογιών που χρησιμοποιήθηκαν κατά τη σχεδίαση και παραγωγή τους, αλλά γιατί καταφέρνουν ακόμη και τώρα να προκαλούν σε κάθε εμφάνισή τους.
Μπορεί κανείς άλλωστε να δει μέχρι και σήμερα την επιρροή τους, μέσα από τη νέα φωτεινή υπογραφή των 3+3 φωτιστικών σωμάτων που χαρακτηρίζουν την Tonale, αλλά και τις νέες Giulia και Stelvio.