Από το 4L στο Arkana: 5 εμβληματικά hatchback από τη Renault
Τα αυτοκίνητα χάτσμπακ οφείλουν την ύπαρξή τους σε μια πρόταση: “Θέλω να βλέπω χώρο φόρτωσης”.
Το ασυνήθιστο σχήμα του Renault 4L έμελλε να γράψει ιστορία στην αγορά του αυτοκινήτου, για ένα χαρακτηριστικό που στις μέρες μας μπορεί να είναι συνηθισμένο, αλλά ουσιαστικά πυροδότησε μια μικρή επανάσταση όταν πρωτοπαρουσιάστηκε: την 5η πόρτα, ή αλλιώς το αμάξωμα ‘hatch’.
Όλα ξεκίνησαν από μια πρόταση: “Θέλω να βλέπω χώρο φόρτωσης”, ήταν η φράση που χρησιμοποιούσε ο Πιέρ Ντρέιφους, CEO της Renault από το 1955 έως το 1975, κατά τη διάρκεια της ενημέρωσης των ομάδων που ήταν υπεύθυνες για το σχεδιασμό του Renault 4.
Με την 5η πόρτα και ένα επίπεδο πάτωμα, το Renault 4 μπορούσε να παίξει το ρόλο ενός μοντέλου saloon, ενός station wagon, και ενός ελαφρού επαγγελματικού, ταυτόχρονα. Από το θρυλικό 4L μέχρι το σημερινό Arkana, μεσολάβησαν ακόμη τρία εμβληματικά hatchback από τη Renault.
Renault 4L / 1961
Το Renault 4 παρουσιάστηκε το 1961, μία περίοδο κατά την οποία οι άνθρωποι στη Γαλλία είχαν ήδη αρχίσει να εγκαταλείπουν την αγροτική ζωή και να μετακομίζουν πιο κοντά στις αστικές περιοχές. Οι δημόσιες συγκοινωνίες απείχαν όμως ακόμα πολύ από το να προτιμώνται, ιδιαίτερα στα περίχωρα των πόλεων και των αστικών κέντρων.
Μοιραία, υπήρχε η ανάγκη για ένα αυτοκίνητο κατάλληλο τόσο για αγροτικές όσο και για αστικές περιοχές, ένα αυτοκίνητο που θα μπορούσε να οδηγήσει ο καθένας για να πάει για ψώνια αλλά και στη δουλειά του. Ήταν επίσης μια εποχή που ο αριθμός των εργαζόμενων γυναικών αυξανόταν σημαντικά, και η αγοραστική δύναμη των νοικοκυριών άρχισε να διευρύνεται.
Σε αυτό το πλαίσιο, το αυτοκίνητο που σύντομα θα γινόταν γνωστό ως “κατρέλ”, εκ του "4L", παρείχε μια λύση 24 ώρες το 24ωρο, 7 ημέρες την εβδομάδα, τόσο για την αστική όσο και για την αγροτική ζωή, και όλα αυτά χάρη στην “ταπεινή” 5η πόρτα του! Η επανάσταση των hatchback μόλις είχε ξεκινήσει.
Η 5η πόρτα εξασφάλιζε στο χρήστη ευκολία στη φόρτωση, καθιστώντας το 4L ιδανικό για κάθε τρόπο ζωής. Προσέφερε παράλληλα μεγαλύτερη ευκολία διαμόρφωσης, δίνοντας τη δυνατότητα στους μηχανικούς και τους σχεδιαστές να δημιουργήσουν το πρώτο “αυτοκίνητο για να ζεις μαζί του” - “voiture à vivre” στα γαλλικά).
Χάρη στην 5η πόρτα οι σχεδιαστές μπόρεσαν να διαφοροποιηθούν από την παραδοσιακή δομή των 3 όγκων (καπό, καμπίνα, πορτμπαγκάζ) και με την πάροδο των χρόνων να δημιουργήσουν νέους τύπους οχημάτων, όπως τα μοντέλα ‘ενός όγκου’ όπως τα MPV, αλλά και τα ιδιαίτερα δημοφιλή σήμερα SUV.
Αυτή η 5η πόρτα έπαιξε το ρόλο της ώστε το Renault 4 να γίνει γρήγορα ένα κοινωνικό φαινόμενο. Ένα αυτοκίνητο τύπου “blue jean”, που θα ταίριαζε με λίγα λόγια σε όλες τις ηλικίες και κοινωνικές τάξεις, σε ολόκληρο τον κόσμο.
Πάνω από 8 εκατομμύρια μονάδες πουλήθηκαν σε περισσότερες από 100 χώρες, για μια περίοδο μεγαλύτερη των 30 ετών.
Renault 16 / 1965
Η 5η πόρτα αποτέλεσε το κλειδί της επιτυχίας του 4L, για αυτό και η Renault τόλμησε να επεκτείνει το συγκεκριμένο χαρακτηριστικό και σε μία ακόμη πιο παραδοσιακή κατηγορία, αυτή των οικογενειακών σεντάν, στην οποία προσφέρονταν μέχρι τότε μόνο μοντέλα 3 όγκων, με κλασικό δηλαδή πορτμπαγκάζ.
Το Renault 16, που παρουσιάστηκε το 1965, ήταν ο προάγγελος μιας επανάστασης άνευ προηγουμένου, που έδειξε το δρόμο σε μοντέλα hatchback μεγαλύτερων κατηγοριών. Αν το καλοσκεφτεί κανείς, το Renault 16 ήταν σαν μια μεγάλη έκδοση του Renault 4: και τα δύο ήταν hatchback, διέθεταν 5η πόρτα και προσέφεραν απίστευτες δυνατότητες σε ό,τι αφορά τη διαμόρφωση των πίσω καθισμάτων.
Renault 5 / 1972
Η σχεδιαστική λογική “χάτσμπακ” ήταν ιδανική για το πρώτο σουπερμίνι της Renault. Το Renault 5 ήταν ένα σουπερμίνι της νέας εποχής, πολύ μπροστά από τα περισσότερα αυτοκίνητα της γενιάς του.
Λανσαρίστηκε στην αγορά το 1972, απόλυτα προσαρμοσμένο στις συνθήκες που διαμορφώνονταν τη δεκαετία του ‘70, με την αστική τάξη να αναδύεται και τα προάστια των πόλεων να γίνονται πολυπληθέστερα.
Σχεδιασμένο σαν ένα ευέλικτο 3θυρο χάτσμπακ, ικανό στην πόλη αλλά και στον ανοιχτό δρόμο, το Renault 5 είχε απήχηση σε όλα τα είδη αγοραστών, χάρη στη στρογγυλεμένη του σχεδίαση και τις λιτές γραμμές του.
Το πρακτικό πορτμπαγκάζ που άνοιγε μαζί με το τζάμι και τα φωτιστικά σώματα στις άκρες, στη λογική του R4L, οι πλαστικοί προφυλακτήρες που δεν στράβωναν στα μικροατυχήματα (το πρώτο ευρωπαϊκό μοντέλο που είχε πλαστικούς προφυλακτήρες), τα πλευρικά προστατευτικά, ήταν στοιχεία που το βοήθησαν να βρει νέους αγοραστές, ειδικότερα γυναίκες και νέους σε ηλικία, που απολάμβαναν τον παιχνιδιάρικο χαρακτήρα του.
Το βολικό χάτμσπακ αμάξωμα βοήθησε στην εξέλιξη διαφόρων εκδόσεων, όπως το Le Car, μια έκδοση για την αμερικανική ήπειρο.
To 1976, ο όρος ‘hatchback’ πήγε ένα βήμα παραπέρα, αποκτώντας σπορ χροιά στο “πρόσωπο” του Renault 5 Alpine. Ήταν ένα από τα πρώτα ‘hot hatch’, καθώς προηγήθηκε του VW Golf GTI κατά δύο μήνες!
Η πεντάθυρη έκδοση του R5 ακολούθησε το 1979, ενώ η παραγωγή του σταμάτησε το 1985, όταν αντικαταστάθηκε από το Renault Super 5.
Renault 25 / 1983
Στην πραγματικότητα, οποιοδήποτε μοντέλο αυτοκινήτου θα μπορούσε να είναι hatchback, συμπεριλαμβανομένων των saloon, των κουπέ και των αυτοκινήτων πόλης. Η Renault άρχισε να εξελίσσει μια μεγάλη γκάμα μοντέλων hatchback, όπως τα R20 και R30, το Fuego, το R11 αλλά και το πολυτελές R25.
Το Renault 25 στην κορυφαία έκδοση Baccara παρουσιάστηκε το 1983 και ήταν η ναυαρχίδα της γαλλικής φίρμας.
Το R25 πήγε τη λογική της 5ης πόρτας που είχε και ο προκάτοχός του, το R20, ένα βήμα παραπέρα, χάρη στο τζάμι με τις γωνίες στις άκρες που αγκάλιαζε το πορτμπαγκάζ. Η liftback σιλουέτα συνέβαλε στο ιδιαίτερα αεροδυναμικό σχήμα με τον εξαιρετικό για την εποχή συντελεστή Cd 0,28.
Ένα ακόμη στοιχείο που έκανε ξεχωριστό το R25, ήταν η βαλίτσα φύλαξης ρούχων που διέθετε κάτω από την εταζέρα της 5ης πόρτας.
Renault Arkana / 2021
Από τη σύγχρονη γκάμα της Renault, το νέο Arkana ξεχωρίζει ως ο πιο ιδιαίτερος πρεσβευτής των hatchback. Υιοθετώντας τη λογική των coupe SUV, οι Γάλλοι σχεδιαστές ταίριαξαν την 5η πόρτα στο SUV τους δημιουργώντας ένα κομψό και ελκυστικό σχέδιο που προσφέρει εξαιρετική πρακτικότητα.
Σύμφωνα με τη Renault, το Arkana διαθέτει ένα ευρύχωρο, εύκολα προσβάσιμο, εσωτερικό, που παρέχει περισσότερο χώρο φόρτωσης από ό,τι θα συνέβαινε με ένα απλό πορτμπαγκάζ.