Opel: Μια συναρπαστική ιστορία που ξεκίνησε 160 χρόνια πριν
Πώς η εταιρία που ίδρυσε ο Άνταμ Όπελ τον Σεπτέμβριο του 1862 πέρασε σταδιακά από την παραγωγή ραπτομηχανών στα ποδήλατα και στα αυτοκίνητα.
Σεπτέμβριος 2022 και η Opel γιορτάζει μια πολύ ξεχωριστή επέτειο. Πριν από 160 χρόνια, ο Άνταμ Όπελ ίδρυσε την εταιρεία του στο Ρουσελχαϊμ της Γερμανίας, θέτοντας τις βάσεις για μια διεθνώς δραστήρια και επιτυχημένη εταιρεία. Ξεκινώντας από την παραγωγή ραπτομηχανών το 1862, η Opel έγινε στη συνέχεια ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ποδηλάτων στον κόσμο και, τελικά, η γνωστή μας μάρκα αυτοκινήτων.
1862: Το ξεκίνημα
Ο Άνταμ ήταν ο μεγαλύτερος γιος του Φιλίπ Γουίλχεμ Όπελ - ενός κλειδαρά και αυθεντία στο είδος του – και είχε προδιαγεγραμμένη πορεία, αφού μια μέρα επρόκειτο να αναλάβει και να συνεχίσει την επιχείρηση του πατέρα του. Ο Άνταμ όμως είχε άλλα σχέδια, καθώς το μεγάλο του όνειρο ήταν το Παρίσι.
Έχοντας ζήσει στη Λιέγη, τις Βρυξέλες και το Λονδίνο, τελικά έφτασε στον πολυπόθητο προορισμό του, όπου και πήρε την απόφαση να δραστηριοποιηθεί στον κλάδο των ραπτομηχανών. Στα τέλη Αυγούστου του 1862, σε ηλικία 25 ετών, επέστρεψε στον τόπο καταγωγής του το Ρούσελχαϊμ και δημιούργησε το λιτό εργαστήριό του στο σπίτι των γονιών του – ενάντια στις τότε επιθυμίες του πατέρα του, ο οποίος δεν είχε κανένα πραγματικό ενδιαφέρον για τις ραπτομηχανές.
Έχοντας ζήσει σε κοσμοπολίτικες πόλεις, η επιστροφή του στο μέρος όπου γεννήθηκε ήταν μεγάλη αλλαγή για τον νεαρό ταξιδευτή. Όμως εκεί, στην πόλη των 2.000 κατοίκων, ο Άνταμ έθεσε τις βάσεις για την παγκόσμια εταιρεία Opel.
Η διαδικασία συναρμολόγησης της πρώτης ραπτομηχανής κράτησε μήνες. Μετά την ολοκλήρωσή της, ο δεξιοτέχνης ράφτης Χουμέλ από το Ρούσελχαϊμ την αγόρασε και τη χρησιμοποίησε επί 40 χρόνια. Ακόμα και τότε το μότο ήταν: “Opel, η αξιόπιστη”.
Το 1863, ο Άνταμ Όπελ έστησε τη δική του μονάδα παραγωγής σε ένα αχρησιμοποίητο βουστάσιο του θείου του. Από το Παρίσι, ο αδερφός του, Γκέοργκ, προμήθευε τον Άνταμ με χάλυβα, βελόνες και ολοκληρωμένες ραπτομηχανές για μεταπώληση.
Μια πρώτη αγγελία έκανε την εμφάνισή της, με τον Άνταμ να προσλαμβάνει τον πρώτο του υπάλληλο. Ο Όπελ όχι μόνο κατασκεύαζε ραπτομηχανές, αλλά και τις εμπορευόταν με μεγάλη επιτυχία.
Τα χρόνια που ακολούθησαν η επιχείρηση ραπτομηχανών άνθισε και ο Όπελ άνοιξε κι άλλο τα φτερά του. Το 1868 έχτισε ένα νέο εργοστάσιο με διώροφη αίθουσα παραγωγής, ατμομηχανή και ένα παρακείμενο κτίριο κατοικιών και γραφείων. Αφότου μεταφέρθηκε εκεί, 40 άτομα εργάζονταν για τη νεοσύστατη εταιρεία.
Την ίδια χρονιά, παντρεύτηκε τη Σόφι, η οποία ανέλαβε την τήρηση των βιβλίων στην εταιρείας. Οι αριθμοί παραγωγής αυξήθηκαν γρήγορα, κυρίως επειδή η Opel σχεδίαζε ειδικές ραπτομηχανές για να ανταποκριθεί σε συγκεκριμένες απαιτήσεις μεμονωμένων. Το 1886, κατασκευάστηκαν 18.000 μηχανές. Η εταιρεία έγινε ένας από τους μεγαλύτερους κατασκευαστές ραπτομηχανών στη Γερμανία, με εξαγωγές σε όλη την Ευρώπη
1887: Από τις ραπτομηχανές στα ποδήλατα
Η εκβιομηχάνιση προσέφερε στην οικογένεια Opel περαιτέρω επιχειρηματικές ευκαιρίες τη δεκαετία του 1880. Σε ένα ταξίδι στο Παρίσι το 1884, ο Άνταμ Όπελ γνώρισε το penny-farthing, ένα ποδήλατο με τεράστια μπροστινή ρόδα. Εκείνε την εποχή στη Γαλλική πρωτεύουσα, τα ποδήλατα ήταν ήδη ένα συνηθισμένο μέσο μεταφοράς.
Ο επιχειρηματίας αποφάσισε να αγοράσει ένα, ωστόσο πέρασαν αρκετοί μήνες πριν το πρώτο από τα δικά του μοντέλα βγει από το εργοστάσιο του το 1886. Το φθινόπωρο του 1887, ένας εικονογραφημένος τιμοκατάλογος σηματοδότησε την επίσημη έναρξη μιας σημαντικής περιόδου στην ιστορία της εταιρείας.
Όπως συνέβη πρωτύτερα με τις ραπτομηχανές, η Opel γρήγορα υιοθέτησε σύγχρονες τεχνολογίες για τα ποδήλατά της. Το 1888, το penny-farthing που σηματοδότησε την έναρξη της παραγωγής ποδηλάτων στο Ρούσελχαϊμ, αντικαταστάθηκε από το σύγχρονο ποδήλατο με χαμηλούς τροχούς. Μέχρι το 1890, είχαν πουληθεί 2.200 δίτροχα.
Οι πέντε γιοι του Άνταμ και της Σόφι ήταν οι καλύτεροι πρεσβευτές της εταιρείας με περισσότερες από 550 νίκες σε αγώνες ποδηλάτων. Τη δεκαετία του 1920, η Opel έγινε ο μεγαλύτερος κατασκευαστής ποδηλάτων στον κόσμο, με 15.000 εμπόρους να πουλούν τα ποδήλατα της εταιρίας. Με την εισαγωγή της γραμμής συναρμολόγησης το 1923, ένα ποδήλατο έβγαινε από τη γραμμή παραγωγής κάθε επτά δευτερόλεπτα.
1899: Η Opel αρχίζει να κατασκευάζει αυτοκίνητα
Το αποφασιστικό βήμα στην ιστορία της εταιρείας – το οποίο προώθησαν οι πέντε γιοι του Άνταμ Όπελ μετά το θάνατό του το 1895 – ήταν η έναρξη παραγωγής αυτοκινήτων το 1899. Γεγονός που καθιστά την Opel έναν από τους πρωτοπόρους σε αυτό τον κλάδο αλλά και έναν από τους κατασκευαστές αυτοκινήτων με την πιο πλούσια παράδοση στον κόσμο.
Στις 21 Ιανουαρίου 1899, η Opel απέκτησε την “Anhaltische Motorwagenfabrik” από τον Φρίντριχ Λούτζμαν από το Ντεσό. Την ίδια χρονιά, ξεκίνησε η παραγωγή αυτοκινήτων στο Ρούσελχαϊμ με το Opel “Patent-Motorwagen System Lutzmann”.
Το 1906 κατασκευάστηκε το 1.000ό όχημα. Το αποκορύφωμα ήρθε την επόμενη χρονιά όταν η Opel ορίστηκε προμηθευτής της αυτοκρατορικής αυλής, παρότι η γερμανική εταιρία συνέχισε να υπηρετεί τον “εκδημοκρατισμό” της αυτοκίνησης, με μοντέλα όπως το μικρό 4/8 hp “Doktorwagen” του 1909.
Τις επόμενες δεκαετίες, η Opel έγραψε ιστορία εστιάζοντας στην άνεση και την ασφάλεια και υιοθετώντας τις πιο σύγχρονες τεχνολογίες. Στην πορεία, η μάρκα αναπτυσσόταν συνεχώς έχοντας ως βασική της φιλοσοφία να καταστήσει την κινητικότητα προσιτή σε όλους.
Πριν από 160 χρόνια, ο Άνταμ Όπελ ενθουσίασε τους πελάτες με τις πρώτες του ραπτομηχανές. Σήμερα, η Opel συνεχίζει να εξελίσσεται με το βλέμμα στο μέλλον, το οποίο φυσικά διαγράφεται ηλεκτρικό.
Η γκάμα της γερμανικής φίρμας περιλαμβάνει μοντέλα όπως τα Corsa-e και Mokka-e και τα τρία ελαφριά επαγγελματικά Combo, Vivaro και Movano που είναι αμιγώς ηλεκτρικά οχήματα, καθώς και τα Opel Grandland και Opel Astra τα οποία διατίθενται και σε εκδόσεις plug-in hybrid.
Η γκάμα των ηλεκτρικών συστημάτων μετάδοσης κίνησης ολοκληρώνεται με το Opel Vivaro-e HYDROGEN, ενώ ιδανικό για νεαρούς οδηγούς ηλικίας 16 ετών και άνω είναι το ηλεκτρικό διθέσιο τετράτροχο Opel Rocks-e, που αναμένεται στην Ελλάδα μέσα στο 2023.