Opel Rekord D: Ο Εκατομμυριούχος από το Ρούσελχαιμ
Έκανε ντεμπούτο μισό αιώνα πριν, το 1972 και ήταν το πρώτο πετρελαιοκίνητο επιβατικό μοντέλο της Opel με μοτέρ 2,1 λίτρων και 60 ίππων. Υπήρχε βέβαια και το Commodore GS/E με 160 ίππους.
Το Opel Rekord D, η τέταρτη γενιά ενός εμβληματικού για την γερμανική εταιρία μοντέλου, γιόρτασε τα 50ά του γενέθλια τον Ιανουάριο του 2022. Ο προκάτοχός του είχε ανεβάσει πολύ ψηλά τον πήχη με την παραγωγή του να ξεπερνά τα 1,2 εκατομμύρια οχήματα, νούμερο που αντιστοιχούσε στο ένα όγδοο όλων των οχημάτων που είχε κατασκευάσει η Opel μέχρι τότε, στα 70 χρόνια της στην παραγωγή αυτοκινήτων!
Το Rekord D λοιπόν, που μπήκε στην παραγωγή το Δεκέμβριο του 1971, ακολούθησε τα χνάρια του μοντέλου που αντικαθιστούσε. Αυτό ωστόσο δεν το εμπόδισε να έχει το δικό του προσανατολισμό. Για παράδειγμα, αντίθετα με το Rekord C, του οποίου το σχήμα θύμιζε μπουκάλι της coca-cola κοντά στην κολόνα C, επηρεασμένο από τη σχεδιαστική γλώσσα των αντίστοιχων μοντέλων των ΗΠΑ, η νέα σχεδίαση είχε ευρωπαϊκά χαρακτηριστικά.
Καθαρές και λειτουργικές γραμμές, λείες επιφάνειες, μεγάλα παράθυρα και μία χαμηλή μεσαία γραμμή καθόριζαν το διαχρονικό εξωτερικό του στυλ.
Όπως συνέβαινε με το μοντέλο από το οποίο πήρε τη σκυτάλη, ήταν διαθέσιμο σε τρεις επιλογές αμαξώματος: η κλασική λιμουζίνα με δύο ή τέσσερις πόρτες, το σπορ δίθυρο κουπέ και ένα στέισον (caravan) με τρεις ή πέντε πόρτες. Για επαγγελματική χρήση και σύμφωνα με την παράδοση του θρυλικού “Schnelllieferwagen” των δεκαετιών του ‘50 και του ‘60, η Opel προσέφερε επίσης το Rekord van, ένα τρίθυρο στέισον με κλειστά τα πίσω πλαϊνά παράθυρα.
Το νέο μοντέλο ανέβασε περεταίρω τον πήχη στην παθητική ασφάλεια. Ενισχύσεις στα πλαϊνά τμήματα και την οροφή προσέφεραν προστασία σε περίπτωση πλευρικών συγκρούσεων και ανατροπών, ενώ ζώνες ελεγχόμενης παραμόρφωσης προστάτευαν τους επιβάτες σε ενδεχόμενη εμπρόσθια σύγκρουση.
Αν και το “D” στην ονομασία προέρχεται από την ιεράρχηση των γενιών (Rekord A, B, C, D) και δεν παραπέμπει στο “Diesel”, εντούτοις το Rekord D αποτέλεσε τη βάση για το πρώτο πετρελαιοκίνητο επιβατικό μοντέλο της Opel. Τον Σεπτέμβριο του 1972 κάτω από το καπό του πήρε θέση η έκδοση παραγωγής ενός κινητήρα που είχε καταρρίψει το παγκόσμιο ρεκόρ!
Ο υπετροφοδοτούμενος diesel των 95 ίππων με θάλαμο στροβιλισμού είχε γιορτάσει το ντεμπούτο του τον προηγούμενο Ιούνιο σε ένα πρωτότυπο. Το Opel GT Diesel με ένα αεροδυναμικά βελτιστοποιημένο αμάξωμα πέτυχε 18 διεθνή και δύο παγκόσμια ρεκόρ στην πίστα δοκιμών της Opel στο Ντουντενχόφεν.
Στο Rekord, ο νέος κινητήρας με ανάφλεξη μέσω συμπίεσης παρήγαγε 60 ίππους, κατανάλωνε κατά μέσο όρο 8,7 λίτρα diesel ανά 100 km και εξασφάλιζε τελική ταχύτητα έως 135 km/h – όχι ακριβώς αυτό που λέμε “γρήγορο”, κάτι που όμως ίσχυε για όλα τα πετρελαιοκίνητα μοντέλα της εποχής.
Το Opel Rekord 2100 D ήταν αναγνωρίσιμο από το εξόγκωμα στο καπό. Λόγω του επικεφαλής εκκεντροφόρου και της τροποποιημένης κυλινδροκεφαλής, το ύψος του πετρελαιοκινητήρα ήταν μεγαλύτερο συγκρινόμενο με αυτό των κινητήρων βενζίνης.
Η γκάμα βενζινοκινητήρων του Rekord D ήταν εξελιγμένα σύνολα των δοκιμασμένων τετρακύλινδρων μονάδων με διάταξη camshaft-in-head (CIH) (εκκεντροφόρος μέσα στην κυλινδροκεφαλή), που είχαν ήδη κατασκευαστεί πάνω από δύο εκατομμύρια φορές μέχρι την εποχή του λανσαρίσματος. Το βασικό μοντέλο είχε κινητήρα 1.7 με 66 ίππους, η έκδοση S του ίδιου μοτέρ απέδιδε 83 ίππους και ο μεγαλύτερος κινητήρας των 1.9 λίτρων είχε ισχύ 97 ίππων
Από το Μάρτιο του 1972, το Commodore B σηματοδότησε μία επέκταση της γκάμας προς τα πάνω, γεφυρώνοντας το κενό ανάμεσα στο Rekord και τα Admiral και Diplomat που βρίσκονταν στην κορυφή.
Το Commodore B μοιραζόταν το ίδιο σχήμα αμαξώματος με το Rekord, αλλά διέθετε πολυτελέστερο εξοπλισμό και ήταν διαθέσιμο μόνο με εξακύλινδρους κινητήρες.
Οι εξελίξεις ήταν ραγδαίες: μετά το 2.5 Commodore S 115 hp ακολούθησε το GS 130 hp και στη συνέχεια το 2.8 GS με δύο καρμπυρατέρ και 142 hp. Τέλος, το Σεπτέμβριο του 1972, το κορυφαίο της γκάμας Commodore GS/E έκανε μία εντυπωσιακή είσοδο στη σκηνή. Ο κινητήρας 2.8 160 hp με ηλεκτρονικό ψεκασμό καυσίμου προσέφερε συναρπαστικές επιδόσεις.
Το κουπέ μπορούσε να αναπτύξει τελική ταχύτητα 200 km/h, ενώ η τετράθυρη λιμουζίνα έφτανε στα 195 km/h. “Το GS/E απευθύνεται στους λάτρεις των ισχυρών αυτοκινήτων τουρισμού που επιθυμούν να καλύπτουν μεγάλες αποστάσεις με υψηλότερες ταχύτητες”, δήλωνε τότε η Opel.
Ώπως αναμενόταν, το Commodore GS/E αποδείχτηκε ισχυρός αντίπαλος στο μηχανοκίνητο αθλητισμό και σε αγώνες ράλλυ. Το 1973, ο νεαρός τότε Βάλτερ Ρερλ έτρεξε για πρώτη φορά με Opel στο Ράλλυ Μόντε Κάρλο. Με επιτυχία, αν και η έλλειψη ομολογκασιόν ανάγκασε το Commodore GS/E coupé που είχε προετοιμάσει η Irmscher να αγωνιστεί στην κατηγορία Group 2 για τροποποιημένα οχήματα.
Ωστόσο, το Commodore και το Rekord γιόρτασαν τους μεγαλύτερους θριάμβους τους εκτός αγωνιστικής πίστας και ειδικών διαδρομών. Στις αρχές Σεπτεμβρίου του 1976, μία χρυσαφί λιμουζίνα Rekord D πέρασε από τη γραμμή παραγωγής ως τα επόμενο εκατομμυριοστό μοντέλο της σειράς – επιβεβαιώνοντας ότι η αγορά πραγματικά “χρειάζεται το Rekord”, όπως είχε δηλώσει η Opel στο λανσάρισμά του το 1972.
Σηματοδοτώντας αυτό το ορόσημο, η ειδική έκδοση περιορισμένης παραγωγής “Millionaire” με κινητήρα S 2.0 100 hp και εξοπλισμό “Berlina” κυκλοφόρησε στην αγορά. Όταν λανσαρίστηκε η επόμενη και τελευταία γενιά Rekord το Σεπτέμβριο του 1977, 1.128.196 μονάδες του Rekord D και άλλες 140.827 του Commodore B είχαν περάσει από τη γραμμή παραγωγής του Ρούσελχαϊμ.