Γιώργος Αϊβάζογλου, ο Έλληνας του ΝΒΑ στο SPORT24: "Εχουμε μεγάλο πλάνο επένδυσης"
Λίγες ώρες πριν από το All-Star Game 2021, o Γιώργος Αϊβάζογλου, Head of Fan Engagement and Direct-to-Consumer σε Ευρώπη και Μέση Ανατολή, μιλάει στο SPORT24 για το σήμερα και για το αύριο της κορυφαίας Λίγκας του κόσμου.
Λένω πως όποια πέτρα κι αν σηκώσεις, έναν Έλληνα θα βρεις. Πως θα μπορούσε να είναι το NBA Office η εξαίρεση στον κανόνα; Πως θα μπορούσε η κορυφαία Λίγκα του κόσμου να μην έχει έναν Έλληνα σε επιτελικό ρόλο;
Ο Γιώργος Αϊβάζογλου, Head of Fan Engagement and Director-to-Consumer στην Ευρώπη και τη Μέση Ανατολή, έχει τον τελευταίο χρόνο έναν πολύ σημαντικό, έναν πολύ κρίσιμο, αλλά ταυτόχρονα και έναν πολύ δημιουργικό ρόλο: Να βάλει το NBA Basketball σε κάθε σπίτι, να βοηθήσει ώστε το κορυφαίο επίπεδο του αθλήματος παγκοσμίως να φτάσει στις οθόνες κάθε ανθρώπου τη στιγμή που το προϊόν δεν θεωρείται απλώς, αλλά είναι κιόλας πιο global από ποτέ.
Basket fan από τη Θεσσαλονίκη, ο Γιώργος Αϊβάζογλου μίλησε στο SPORT24 λίγες ώρες πριν από το All-Star Game 2021 για το παρόν και το μέλλον του ΝΒΑ, για την εμπειρία του μέσου fan της Λίγκας, για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο, για τις τεχνολογικές καινοτομίες που θα δούμε προσεχώς, αλλά και για το πόσο "βοήθησε" η πανδημία του Covid-19 ώστε να λειτουργήσει ένας τεράστιος οργανισμός στην εντέλεια.
- Πως αισθάνεστε που ως Έλληνας έχετε έναν τόσο σημαντικό ρόλο στο ΝΒΑ, την ώρα που ένας άλλος Έλληνας κάνει θραύση στα παρκέ;
Αισθάνομαι πολύ περήφανος ως Έλληνας για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο και για όσα έχει καταφέρει τα τελευταία χρόνια -να θυμίσω ότι μιλάμε για τον back to back MVP, 5 φορές All-Star και γενικότερα έναν από τους κορυφαίους παίκτες παγκοσμίως. Είναι έμπνευση για όλους εμάς που αγαπάμε και ασχολούμαστε με το μπάσκετ και ένας φανταστικός ambassador για τη χώρα μας. Από δικής μου πλευράς, χαίρομαι πολύ που τον τελευταίο χρόνο ανήκω στην οικογένεια του ΝΒΑ έχοντας την τιμή να επιβλέπω τη σχέση της λίγκας με τους φιλάθλους της, καθώς και τις εμπορικές της δραστηριότητες ως προς το περιεχόμενο, τα προϊόντα και τις υπηρεσίες που σχεδιάζουμε για αυτούς για την περιοχή της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής.
- Πόσο συχνά σας μιλούν για τον Γιάννη Αντετοκούνμπο και ποια είναι η 1η ερώτηση που σας κάνουν για εκείνον σε κάθε σχετική συζήτηση;
Πολύ συχνά, συνήθως με ρωτούν αν τον έχω γνωρίσει προσωπικά. Δυστυχώς δεν τον έχω συναντήσει ακόμα, οι περιορισμοί στα ταξίδια λόγω της πανδημίας δεν το έχουν επιτρέψει.
- Ποια είναι ακριβώς η αγορά της Μέσης Ανατολής, σε τι επίπεδο βρίσκεται και ποια είναι τα σχέδιά σας για τη διάθεση του προϊόντος σε αυτό το κοινό;
Πρόκειται για μία περιοχή ιδιαίτερου ενδιαφέροντος για εμάς και με πολύ μεγάλες προοπτικές εξέλιξης σε αθλητικό επίπεδο γενικότερα – μην ξεχνάμε ότι στο Κατάρ θα γίνει το Παγκόσμιο Κύπελλο Ποδοσφαίρου το 2022. Από πλευράς μας έχουμε φροντίσει εδώ και χρόνια να κάνουμε διαθέσιμους τους αγώνες στους fans μας μέσω τοπικών τηλεοπτικών πλατφορμών, αλλά και της δικής μας συνδρομητικής υπηρεσίας ΝΒΑ League Pass, καθώς και να ενισχύσουμε την παρουσία μας με το άνοιγμα του ΝΒΑ Store στη Ντόχα και τη λειτουργία ΝΒΑ Schools στο Ντουμπάι με περισσότερους από 100 παίκτες/μαθητές να συμμετέχουν.
- Ποιες είναι αυτή τη στιγμή οι σημαντικότερες αγορές στην Ευρώπη και την Ασία και πόσο σημαντικό είναι για εσάς και για το ΝΒΑ να έχετε δυναμικό παρόν πέρα από παραδοσιακά δυνατά markets όπως η Ινδία και οι Φιλιππίνες στην καθημερινότητα μικρότερων χωρών;
Στην Ευρώπη είναι κυρίως οι μεγάλες αγορές της Δυτικής Ευρώπης (Ισπανία, Αγγλία, Ιταλία, Γαλλία και Γερμανία) καθώς και χώρες που παραδοσιακά αγαπούν πολύ το μπάσκετ και κατ’ επέκτασιν το ΝΒΑ (Ελλάδα, Τουρκία, Ισραήλ). Στην Ασία σίγουρα η Κίνα και οι Φιλιππίνες – η Ινδία είναι μία ενδιαφέρουσα περίπτωση λόγω μεγέθους αγοράς, αλλά το μπάσκετ εκεί υστερεί ακόμα σε δημοφιλία έναντι άλλων αθλημάτων. Ως προς το δεύτερο κομμάτι της ερώτησης, θα ήθελα να πω ότι μας ενδιαφέρουν όλοι οι fans μας εξίσου και για αυτό έχουμε διασφαλίσει ότι το περιεχόμενό μας σε όλες του τις μορφές (live games, clips, highlights, etc.) αλλά και οι υπηρεσίες και τα προϊόντα μας (NBA League Pass, 2K, NBA Store) θα είναι διαθέσιμα σε όλους ανεξαρτήτως γεωγραφίας ή μεγέθους αγοράς.
- Ανησυχεί η Λίγκα για τα νούμερα τηλεθέασης; Πόσο την απασχολούν, την ώρα που το ΝΒΑ είναι προσβάσιμο πλέον σε κάθε πλατφόρμα και σε κάθε γωνιά του διαδικτύου;
Δεν θα έλεγα ότι ανησυχούμε, καθώς τα νούμερα τα πολλά τελευταία χρόνια τόσο στην Αμερική όσο και σε παγκόσμιο επίπεδο είναι πάρα πολύ καλά. Σίγουρα μας ενδιαφέρει η τηλεθέαση και σίγουρα είναι ένας –όχι ο μόνος όμως– δείκτης βάσει του οποίου αξιολογούμε τις προσπάθειές μας. Σε επίπεδο κατανάλωσης περιεχομένου, όπως πολύ σωστά αναφέρετε, μας ενδιαφέρει εξίσου η απόδοση του περιεχομένου μας και σε άλλα μέσα εκτός της τηλεόρασης, όπως στις πλατφόρμες των social media και στη συνδρομητική μας υπηρεσία NBA League Pass, στην οποία φέτος είχαμε ρεκόρ συνδρομών και τηλεθέασης – συνεπώς είναι κάτι που κοιτάζουμε σε συνολικό επίπεδο.
- Το engagement των fan με το προϊόν είναι πράγματι τεράστιο στα social media και συνεχώς αυξάνεται. Είναι, ίσως, αυτή μια εξήγηση για το γεγονός ότι αρκετός κόσμος διστάζει να παρακολουθήσει ολόκληρους αγώνες σε live μετάδοση και περιορίζεται σε highlights, σε viral στιγμές και σε condensed games;
Οι fans του ΝΒΑ έχουν αυξηθεί σημαντικά τα τελευταία χρόνια, ειδικά στην περιοχή μας – σε ευθεία συσχέτιση με το πόσο πολύ περισσότεροι Ευρωπαίοι παίκτες όχι απλά παίζουν, αλλά πρωταγωνιστούν πλέον στις ομάδες τους. Αυτό συνεπάγεται ότι η διάδρασή τους με το περιεχόμενό μας έχει περισσότερες από μία πλέον διαστάσεις, κάτι που φαίνεται στα αυξημένα νούμερα engagement που αναφέρετε. Μην ξεχνάμε ότι αρκετοί αγώνες γίνονται καθημερινές στις πρώτες πρωινές ώρες (Ελλάδας), κάτι που καθιστά τις συνθήκες παρακολούθησης ολόκληρου του παιχνιδιού δύσκολες για μια μεγάλη μερίδα των fans. Για αυτό και έχουμε εξασφαλίσει τα condensed games, τα highlights και οι viral στιγμές να είναι διαθέσιμα σε όλες τις πλατφόρμες λίγα μόνο λεπτά μετά το τέλος των αγώνων, για να ικανοποιήσουν όλους αυτούς που ενδιαφέρονται να μάθουν τι έγινε το επόμενο πρωί.
- Τι ευκαιρίες εξέλιξης πρόσφερε η πανδημία του Covid-19 στο ΝΒΑ; Για παράδειγμα, πόσο βοήθησε το προϊόν το γεγονός ότι οι media sessions διεξάγονται μέσω zoom calls και στη συνέχεια προσφέρονται ελεύθερες στο κοινό;
Σε επίπεδο αγωνιστικό, σίγουρα ήταν μια μεγάλη δοκιμασία που μας οδήγησε στο να σχεδιάσουμε το – πολύ επιτυχημένο – εγχείρημα της φούσκας του Ορλάντο, αλλά και τη φετινή χρονιά με τις ιδιαιτερότητες που αυτή έχει σε επίπεδο προγράμματος. Σε επίπεδο φιλάθλων, σίγουρα επισπεύσθηκαν καινοτομίες αναφορικά με "ψηφιακούς" φιλάθλους στα γήπεδα, δοκιμές σε επίπεδο τόσο οπτικών όσο και ακουστικών επιλογών (camera angles, enhanced audio and commentary options) αλλά και άλλου είδους φυσικά events τα οποία τώρα κάνουμε ψηφιακά (πχ Jr NBA clinics). Φυσικά ευχή όλων μας είναι να κρατήσουμε αρκετές από αυτές τις καινοτομίες, αλλά με το καλό να επανέλθουμε σύντομα σε μία κανονικότητα με φιλάθλους στα γήπεδα και στα events.
- Ποια θα είναι η επόμενη καινοτομία της Λίγκας, μετά από την εικονική πραγματικότητα (VR);
Πάρα πολλές. Αυτό που ειλικρινά με έχει εντυπωσιάσει βαθιά τον τελευταίο χρόνο που βρίσκομαι εδώ, είναι η διάθεση για συνεχή επανεφεύρεση σε όλα τα επίπεδα – αγωνιστικά, προγράμματος, τηλεοπτικού προϊόντος, εμπορικών υπηρεσιών. Θεωρώ ότι το ΝΒΑ είναι με διαφορά η κορυφαία Λίγκα παγκοσμίως ως προς την διάθεση να καινοτομήσει.
- Πόσο σημαντικό είναι για το ΝΒΑ να έχει και τους 30 οργανισμούς on board; Υπάρχουν ομάδες που δίνουν μεγάλη έμφαση στα social media και επενδύουν σε αυτά, υπάρχουν όμως και κάποιες πιο "παραδοσιακές" που βρίσκονται πιο πίσω σε σχέση με τον ανταγωνισμό.
Νομίζω όλες οι ομάδες έχουν αγκαλιάσει τη σχέση του brand με τους fans στα social media. Βλέπουμε επίσης πολλές από αυτές να μην μένουν στα στενά γεωγραφικά πλαίσια των αγορών στις οποίες εδρεύουν, αλλά να "ανοίγουν διάλογο" με φιλάθλους και από άλλες χώρες (χαρακτηριστικό παράδειγμα η ΚΑΕ Ελαφιακός).
- Φέτος, σε σχέση με τα προηγούμενα χρόνια, δεν είδαμε τον κόσμο να συμμετέχει μαζικά στην ψηφοφορία για την εκλογή των All-Stars. Με ποια καινοτομία θα μπορούσε το ΝΒΑ να ενεργοποιήσει ξανά το άλλοτε viral #NBAVote;
Θα έλεγα ότι δεν είναι απόλυτα συγκρίσιμη η φετινή χρονιά, καθώς λόγω της πανδημίας θα έχει μικρότερη χρονική διάρκεια. Ως συνέπεια αυτού, ο χρόνος που δόθηκε στους fans για να ψηφίσουν για το φετινό All Star Game είναι επίσης λιγότερος – αν το συγκρίνουμε με το αντίστοιχο χρονικό διάστημα πέρσι τα νούμερα έχουν αυξηθεί κατά 14%. Από πλευράς μας, είμαστε πάρα πολύ ικανοποιημένοι από τη συμμετοχή στην ψηφοφορία και για έναν επιπλέον λόγο, καθώς η περιοχή της Ευρώπης και της Μέσης Ανατολής ήταν πρώτη παγκοσμίως σε αγορές εκτός των ΗΠΑ και έχει την τιμή να έχει 6 εκπροσώπους στο φετινό All-Star Game – περισσότερους από ποτέ άλλοτε.
- Πόσο "φανατικό" θεωρείτε το ελληνικό κοινό σε σχέση με τους fans άλλων αγορών της Ευρώπης; Και πόσο έχει βοηθήσει ο Γιάννης Αντετοκούνμπο για να κερδίσει το ΝΒΑ νέες γενιές θαυμαστών;
Πολύ, οι Έλληνες έχουν βαθιά σχέση αγάπης με το μπάσκετ και με το ΝΒΑ. Και φυσικά χάρη στον Γιάννη η αγάπη αυτή έχει εκτοξευθεί, όπως αυτό αποδεικνύεται σε επίπεδο τόσο fan engagement όσο και εμπορικό (οι συνδρομές στο League Pass έχουν αυξηθεί σημαντικά, η φανέλα του είναι πρώτη σε πωλήσεις, οι Bucks η πιο δημοφιλής ομάδα μαζί με τους Lakers και τους Bulls). Και αν αναλογιστούμε τα επιτεύγματά του, αυτό δεν προκαλεί καμία απολύτως απορία – όντας ο μοναδικός παίκτης μαζί με τον Michael Jordan και τον Hakeem Olajuwon που κατάφερε να κερδίσει τα βραβεία MVP και DPOY την ίδια χρονιά.
- Ποιους παράγοντες/προπονητές/παίκτες απολαμβάνετε να παρακολουθείτε, ποιοι θεωρείτε ότι πρεσβεύουν τον outgoing χαρακτήρα του ΝΒΑ και αγγίζουν περισσότερο τον κόσμο με τη συμπεριφορά και τον χαρακτήρα τους;
Πάρα πολλούς! Νομίζω ένας βασικός λόγος που ο κόσμος αγαπάει το ΝΒΑ, περάν του καθαρά αγωνιστικού κομματιού, είναι η πολυμορφία και πολυχρωμία των πρωταγωνιστών, στους οποίους συμπεριλαμβάνονται φυσικά οι παίκτες (πρώην και νυν), οι προπονητές, αλλά και άλλοι άνθρωπου του οικοσυστήματος όπως οι GMs, διαιτητές και δημοσιογράφοι. Ένα άλλο κομμάτι που ξεχωρίζει είναι η σχέση του brand με στοιχεία lifestyle – είναι η πρωτοπόρα λίγκα στον κόσμο ως προς τις ρίζες της με τη μουσική, τη μόδα και το culture γενικότερα.
- Βρίσκεται στα σχέδια της Λίγκας η μετάδοση αγώνων μέσω του NBA League Pass σε ποιότητα 4Κ; Γενικώς, ποια είναι η εικόνα σας για τη συγκεκριμένη υπηρεσία και με ποιους τρόπους θα την κάνει η Λίγκα ακόμη πιο ελκυστική και προσβάσιμη προς το κοινό της;
Η απευθείας σχέση της λίγκας με τους φιλάθλους της, μέσω και συνδρομητικών υπηρεσιών όπως το ΝΒΑ League Pass, αποτελεί βασική στρατηγική προτεραιότητα για εμάς. Ως συνέπεια αυτού, έχουμε ένα μεγάλο πλάνο επένδυσης τόσο σε επίπεδο ποιοτικό (για παράδειγμα ανάλυση εικόνας σε 4Κ), όσο και σε επίπεδο personalisation στις επιλογές που δίνουμε στους fans για να απολαύσουν τους αγωνες των αγαπημένων τους ομάδων.