ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ

"Κλειδί" το low post και το transition

"Κλειδί" το low post και το transition

Λίγο πριν το τρίτο ντέρμπι "αιωνίων" μέσα σε ένα μήνα το Sport24.gr εξηγεί πως το low post θα κρίνει τις πιθανότητες νίκης των δύο ομάδων. Η αλλαγή τακτικής των "πρασίνων", ο Ντάνιελ Χάκετ και η -κόντρα στη λογική- θεωρία.

Τρίτο ντέρμπι "αιωνίων" σε ένα μήνα και το ενδιαφέρον για το πού θα κάτσει η μπίλια είναι μεγάλο. Μπορεί ο Ολυμπιακός να έχει ως παρακαταθήκη το +25 (88-63) του αγώνα στο ΣΕΦ, για τον α' γύρο, αλλά αυτό δεν σημαίνει πως η διάθεση για νίκη, η ένταση, το πάθος θα περισσέψουν.

Ομοίως κι η τακτική προσέγγιση, τα mind games και η αυταπάρνηση εντός παρκέ για να έρθει το θετικό αποτέλεσμα. Έστω και για ψυχολογικούς λόγους, ή -στο φινάλε- για την πιθανότητα ήττας του Ολυμπιακού στο υπόλοιπο της regular season της Stoiximan.gr Basket League.

Αυτό στο οποίο θα "πατήσει" η ομάδα του Τσάβι Πασκουάλ για να πάρει τη νίκη, θα είναι η εικόνα που είχε στον ημιτελικό του Κυπέλλου Ελλάδος στο ΣΕΦ. Εκεί όπου έλεγξε τον ρυθμό, πήγε το παιχνίδι στα δικά της μέτρα και πήρε το εισιτήριο για τον τελικό.

Η σημασία του low post

Ποιο ήταν, λοιπόν, το κύριο συστατικό του "διπλού"; Το low post. Πάνω σε αυτό "έχτισε" σταδιακά το "τριφύλλι" τον αγωνιστικό του ρυθμό, ρίχνοντας παράλληλα αυτόν του Ολυμπιακού, ο οποίος βρήκε πολύ λιγότερες ευκαιρίες για να τρέξει το γήπεδο, να εκμεταλλευτεί την ταχύτητα με την οποία "ανοίγει" το επιθετικό του transition. Οι αριθμοί αναφέρουν άλλωστε πως στον ημιτελικό, οι "ερυθρόλευκοι" σημείωσαν 8 πόντους από αιφνιδιασμό (πρωτεύοντα ή δευτερεύοντα) στη διάρκεια του αγώνα. Αριθμό που κατέγραψε μόνο στο δ' δεκάλεπτο της αναμέτρησης για την EuroLeague, δέκα ημέρες νωρίτερα.

Θυμάστε ενδεχομένως ότι ο Ολυμπιακός "καθάρισε" το παιχνίδι στην τελευταία περίοδο, "χτυπώντας" στο ανοιχτό γήπεδο -κυρίως με τον Ιωάννη Παπαπέτρου. Τότε (στις 6/1) οι "ερυθρόλευκοι" σημείωσαν 8 πόντους στο transition, μέσα σε μερικά λεπτά. Θύτες οι Ιωάννης Παπαπέτρου (τρίποντο και δίποντο) και Ντόμινικ Ουότερς (τρίποντο).

Αυτό έχει και εξήγηση βέβαια, πέρα από το κομμάτι της συγκέντρωσης και της συνέπειας στο αμυντικό πλάνο του προπονητή. Κι αφορά τον... τρόπο επίθεσης. Δεν είναι λίγες οι φορές που οι προπονητές επιλέγουν να πάνε το παιχνίδι κοντά στο καλάθι -σε εκτός έδρας αγώνες. Οι λόγοι αρκετοί:

1) Να δημιουργήσουν φθορά στον αντίπαλο

2) Να έχουν περισσότερους παίκτες πίσω από την μπάλα

3) Να ρίξουν τον ρυθμό

4) Να περιορίσουν τα μακρινά ριμπάουντ (που προκύπτουν από άστοχα μακρινά σουτ

Δούρειος Ίππος ο Μπουρούσης

Αυτό ακριβώς έκαναν οι "πράσινοι" σε πολύ μεγάλο βαθμό στον παιχνίδι του Κυπέλλου Ελλάδος. Η αλλαγή στην επιθετική στόχευσή τους φάνηκε με το "καλημέρα", κι αφορούσε στην ταυτόχρονη παρουσία των Κρις Σίνγκλετον και Γιάννη Μπουρούση στην αρχική πεντάδα. Ο πρώτος για να "ανοίξει" το γήπεδο χάρη στην ικανότητά του στο περιφερειακό σουτ, κι ο δεύτερος για πάρει από νωρίς επιθετικές πρωτοβουλίες.

Τι είδαμε στην πράξη; Μέχρι το 3'02'', ο διεθνής σέντερ είχε παίξει ήδη τέσσερις φορές με πλάτη στο καλάθι, έχοντας 1/2 δίποντα και 2 κερδισμένα φάουλ. Το βασικό είναι ότι έβγαλε νωρίς εκτός κλίματος αγώνα τον Κεμ Μπιρτς (ο καλύτερος αμυντικός του Ολυμπιακού), ο οποίος στη συνέχεια ουδέποτε μπόρεσε να βοηθήσει με συνέπεια την ομάδα του.

Σε όλο αυτό, οι "ερυθρόλευκοι" είχαν να αντιτάξουν το παιχνίδι με πλάτη του Γιώργου Πρίντεζη, αλλά και τα 2/2 δίποντα του Πάτρικ Γιανγκ σε αντίστοιχες φάσεις, όπου "κλείδωσε" τον αντίπαλο ψηλό στο κέντρο της ρακέτας.

Η διαφορά με τα δύο πρώτα ντέρμπι

Αν όλα αυτά δεν σας λένε τίποτα, η στατιστική καταγραφή των post plays των δύο ομάδων στα τρία ντέρμπι που έχουν γίνει, επί των ημερών του Τσάβι Πασκουάλ, θα σας πείσει. Κι αυτό γιατί ο Παναθηναϊκός έπαιξε στον ημιτελικό του Κυπέλλου περισσότερες φορές κοντά στο καλάθι απ ότι στα δύο ντέρμπι της EuroLeague. Μαζί! Πιο συγκεκριμένα, οι παίκτες του Τσάβι Πασκουάλ έπαιξαν με πλάτη 18 φορές, τη στιγμή που στις δύο αναμετρήσεις που προηγήθηκαν έκαναν το ίδιο συνολικά 14 φορές. Την ίδια ώρα, οι αριθμοί του Ολυμπιακού είναι σταθεροί (13, 15 και 12), κυρίως λόγω της παρουσίας του Γιώργου Πρίντεζη, που παίρνει συγκεκριμένο αριθμό επιθέσεων -ειδικά εν τη απουσία του Τζέιμς Γκιστ.

Ο αριθμός των post plays

Αγώνας Ολυμπιακός Παναθηναϊκός
EuroLeague (77-79) 13 7
EuroLeague (77-69) 15 7
Κύπελλο Ελλάδος (67-77) 12 18

Η δράση των παικτών στο Κύπελλο Ελλάδος

Όνομα Post plays Όνομα Post plays
Γιώργος Πρίντεζης 7 Γιάννης Μπουρούσης 9
Πάτρικ Γιανγκ 4 Κέι Σι Ρίβερς 5
Ματ Λοτζέσκι 1 Αλεσάντρο Τζεντίλε 3
Κένι Γκάμπριελ 1
Νικ Καλάθης 1

Ο Χάκετ άλλαξε το παιχνίδι

Πέραν βέβαια της στόχευσης του Παναθηναϊκού στο παιχνίδι κοντά στο καλάθι, υπάρχει κι ένα στοιχείο που επιτρέπει την επιμονή σε αυτό. Η απουσία του Ντάνιελ Χάκετ. Πρόκειται για τον παίκτη που (μαζί με τον Βαγγέλη Μάντζαρη) έδινε τη δυνατότητα στον Γιάννη Σφαιρόπουλο να αμυνθεί με αλλαγές στα σκριν (on ή off ball). Ούτως ή άλλως, οι "πράσινοι" διαθέτουν μόλις έναν παίκτη (βλ. Γιάννης Μπουρούσης) που μπορεί να "χτυπήσει" στις αλλαγές.

Από τη στιγμή όμως, που δεν υπάρχει αυτός στο παρκέ, τα δεδομένα αλλάζουν. Ο Ντόμινικ Ουότερς και ο Έρικ Γκριν δεν μπορούν να λειτουργήσουν σε αυτή την αμυντική τακτική, την ώρα που κι ο Βασίλης Σπανούλης δεν μπορεί να μπαίνει στη λογική της φθοράς και του ξύλου απέναντι σε ψηλότερους και δυνατότερους αντιπάλους.

Δεν είναι τυχαίο άλλωστε, πως τη στιγμή της κοινής παρουσίας των δύο πρώτων στην πεντάδα του Ολυμπιακού στον ημιτελικό του Κυπέλλου Ελλάδος, το "τριφύλλι" πόσταρε τρεις φορές μέσα σε 1'43'' τον Έρικ Γκριν. Η "ερυθρόλευκη" άμυνα δεν μπορούσε άλλωστε να κρύψει και τους δύο κοντούς της. Κι αυτός που την πλήρωσε ήταν ο Έρικ Γκριν.

Το παιχνίδι "in the paint"

Αυτή βέβαια δεν είναι η μοναδική μεγάλη διαφορά στον τρόπο με τον οποίο επιτέθηκαν οι "πράσινοι" στο αντίπαλο καλάθι. Κι αυτό γιατί στην ίδια κατηγορία μπαίνει το παιχνίδι "in the paint", το οποίο σε μεγάλο βαθμό συμπεριλαμβάνει το low post. Η αλλαγή στον τρόπο εκτέλεσης δεν είναι απλά σημαντικά, αλλά θα μπορούσε να πει κάποιος ότι μιλάμε για... μετάλλαξη.

Οι παίκτες του Τσάβι Πασκουάλ επικεντρώθηκαν σε επιθέσεις που αφορούσαν το "βαμμένο", κι αυτό απέδωσε καρπούς. Φυσικά δεν αναφερόμαστε μόνο στο παιχνίδι με πλάτη, αλλά επίσης στα επιθετικά ριμπάουντ και τις διεισδύσεις. Κι έχουμε λοιπόν:

Οι επιθέσεις στη ρακέτα

Αγώνας Αριθμός Ποσοστό
EuroLeague (77-79) 9/22 40.9%
EuroLeague (77-69) 10/24 41.6%
Κύπελλο Ελλάδος (67-77) 17/27 62.9%

Είναι περιττό να πούμε πόσο σημαντική είναι η διαφορά στο ποσοστό ευστοχίας των σουτ που εκδηλώθηκαν στη ρακέτα. Όπως επίσης το πως αυτό επηρέασε τον τρόπο επίθεσης του Ολυμπιακού, που είχε σαφώς λιγότερες ευκαιρίες για να εκδηλώσει αιφνιδιασμό (πρωτεύοντα ή δευτερεύοντα), ή να ανοίξει κάπως τον ρυθμό, προσπαθώντας να επιβάλλει το transition ως κύρια μορφή επίθεσης των δύο ομάδων.

Εδώ είναι που ισχύει για τον Παναθηναϊκό η άποψη του "less is more". Όσο λιγότερο τρέξουν οι δύο ομάδες, τόσο περισσότερες είναι οι πιθανότητές του για νίκη. Κάτι που θα κληθεί να επιβεβαιώσει στο ΟΑΚΑ.

Αναλυτικά το shooting chart των τριών ντέρμπι που προηγήθηκαν:

Παναθηναϊκός - Ολυμπιακός 77-79

"Κλειδί" το low post και το transition

Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός 77-69

"Κλειδί" το low post και το transition

Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός 67-77

"Κλειδί" το low post και το transition

Η επίθεση φέρνει την άμυνα

Σε αντίθεση λοιπόν με τη γενικά αποδεκτή παραδοχή πως " μέσω της άμυνας βρίσκει ρυθμό η επίθεση", σε αυτή την περίπτωση ισχύει το αντίθετο. Όσο καλύτερα λειτουργήσει επιθετικά ο Παναθηναϊκός και καταφέρει να μεταφέρει το παιχνίδι κοντά στο "ερυθρόλευκο" καλάθι, τόσες περισσότερες πιθανότητες θα έχει να αμυνθεί δίχως αμυντική ανισορροπία ή αριθμητικό μειονέκτημα.

Κι όσο λιγότερες είναι οι κατοχές στο παιχνίδι, ακολούθως τόσο πιο κοντά στη νίκη θα είναι η ομάδα του Τσάβι Πασκουάλ, η οποία -θυμίζουμε ότι- θέλει τη νίκη απόψε για να "πιάσει" τους "ερυθρόλευκους" στην κορυφή της κατάταξης στη Stoiximan.gr Basket League, με την ελπίδα μιας ήττας τους στα εναπομείναντα παιχνίδια, προκειμένου να έχει αυτή το απόλυτο πλεονέκτημα έδρας στα playoffs. Χώρια το ψυχολογικό κέρδος.

TAGS ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΕΙΔΗΣΕΙΣ