Μονακό - Παναθηναϊκός AKTOR: Τα απίστευτα νούμερα των Σλούκα - Ναν που διέλυσαν τη Μονακό, το σημάδι στον Τζέιμς και ο αφελής Οκόμπο
Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την τεράστια νίκη του Παναθηναϊκού AKTOR στην έδρα της Μονακό. Οι ηγέτες Ναν και Σλούκας που διέλυσαν την άμυνα των Μονεγάσκων και ήταν υπεύθυνοι για 30 από τους 35 πόντους των “πράσινων” στην 4η περίοδο, το κυνήγι στον Τζέιμς και στις δύο πλευρές του παρκέ, ο clutch Γκριγκόνις και ο αφελής Οκόμπο.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR έδειξε τα δόντια του νικώντας την Μονακό (90-91) εκτός έδρας για την 15η αγωνιστική της EuroLeague. To buzzer-beater του Μάριους Γκριγκόνις έστειλε στον 7ο ουρανό τους συμπαίκτες του και τους φίλους των “πράσινων”, υπογράφοντας μία τεράστια νίκη.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη του “τριφυλλιού”.
Τα απίστευτα νούμερα των Σλούκα - Ναν, που κονιορτοποίησαν την Μονακό στην 4η περίοδο
Πριν από το παιχνίδι των δύο ομάδων, η Μονακό είχε την 2η καλύτερη άμυνα στην EuroLeague σε κατάσταση Pick and Roll, δεχόμενη μόλις 0.87 πόντους ανά κατοχή. Οι Μονεγάσκοι έχουν ένα σύνολο με γρήγορους (αλλά undersized) γκαρντ, επιλέγοντας παράλληλα να μαρκάρουν το Pick and Roll είτε παίζοντας Flat (δίνοντας το σουτ), είτε level (ο ψηλός έρχεται στο ύψος του σκριν), είτε Hedge Out (όταν εμπλέκεται ο Μοτιεγιούνας που έχει αργά πόδια και βγαίνει δυναμικά στον αντίπαλο γκαρντ πριν επιστρέψει στον παίκτη του). Ο Παναθηναϊκός AKTOR το ήξερε αυτό. Και διέλυσε την αντίπαλη άμυνα.
Σύμφωνα με το Hudl Instat, ο Παναθηναϊκός εκτέλεσε 21 επιθέσεις σε κατάσταση Pick and Roll όπου το σουτ πήρε ο χειριστής της μπάλας, σημειώνοντας 27 πόντους, κάτι που μεταφράζεται σε 1.29 πόντους ανά κατοχή, σε ένα μυθικό νούμερο. Οι “πράσινοι” έκαναν τόσο μεγάλη ζημιά στην Μονακό, που οι Μονεγάσκοι έπεσαν στην 8η (!) θέση στην άμυνα στο Pick and Roll στην EuroLeague, με το παθητικό της σε τέτοιες καταστάσεις να ανεβαίνει στους 0.91 πόντους ανά κατοχή!
Κύριοι υπεύθυνοι για αυτό ήταν οι Κέντρικ Ναν (14 πόντοι - 13 εκ των οποίων στην 4η περίοδο) και Κώστα Σλούκας (17 πόντοι). Οι δύο ηγέτες των “πράσινων” σημείωσαν παρέα 18 πόντους (11 και 7 αντίστοιχα) σε κατάσταση Pick and Roll, τιμωρώντας συνεχώς την άμυνα της Μονακό. Οι Μονεγάσκοι δοκίμασαν διάφορα πράγματα, έστελναν συχνά και τους δύο στο δεξί (αδύναμο) χέρι τους. Δεν είχε καμία σημασία. Οι δύο γκαρντ έβρισκαν πάντα λύσεις. Ιδού ένα παράδειγμα:
Ο Ναν στήνει Pick and Roll με τον Λεσόρ, με τον Τζέιμς να τον στέλνει δεξιά και τον Χολ να παίζει level (στο ύψος του σκριν)
Ο Ναν αλλάζει γωνία σκριν με τον Λεσόρ, φέρνοντας σε ανισσορροπία τον Τζέιμς, που θέλει να τον στείλει δεξιά
Ο Ναν αδειάζει τον Τζέιμς, πάει δεξιά και ευστοχεί σε τρίποντο
Η Μονακό είναι μία ιδιαίτερη ομάδα. Πιέζει καλά στην μπάλα, αλλά οι γκαρντ της είναι μέτριοι αμυντικοί. Έχει ψηλούς με μέγεθος, αλλά με εξαίρεση τον Μπράουν οι άλλοι υστερούν είτε αθλητικά (Μοτιεγιούνας), είτε τακτικά (Χολ, Κορνελί). Παίκτες που σουτάρουν μετά από ντρίμπλα μπορούν να της κάνουν ζημιά. Αυτό έκανε ο Παναθηναϊκός AKTOR, με συνολικά 4 παίκτες του να σκοράρουν σε κατάσταση Pick and Roll ως εκτελεστές. Συγκεκριμένα, το "τριφύλλι" πήρε 11 πόντους από τον Ναν, 7 από τον Σλούκα, 6 από τον Γκριγκόνις και 3 από τον Βιλντόσα σε κατάσταση Pick and Roll.
Οι Ναν και Σλούκας ήταν απλώς απολαυστικοί. Σύμφωνα με το Hudl Instat, στην 4η περίοδο ο Ναν ήταν υπεύθυνος για 20 από τους 35 πόντους των “πράσινων” (13 δικοί του και 7 από τις 3 ασίστ του) και ο Σλούκας για άλλους 10 πόντους (8 δικοί του και 2 από ασίστ). Κοινώς, οι δυο τους ήταν υπεύθυνοι για τους 30 από τους 35 πόντους των “πράσινων” στην 4η περίοδο. Βασικά ήταν υπεύθυνοι για τους πρώτους 30 πόντους του “τριφυλλιού”, για να ακολουθήσει το σημαντικό καλάθι του Λεσόρ και το νικητήριο τρίποντο του Γκριγκόνις.
Ο Τζέιμς δεν πήρε ανάσα σε καμία πλευρά του παρκέ
Ο Εργκίν Αταμάν είναι γνωστό ότι του αρέσει να σημαδεύει στην άμυνα τους σκόρερ των αντίπαλων ομάδων. Ο λόγος δεν είναι επειδή απαραίτητα ένας καλός σκόρερ είναι κακός αμυντικός. Η λογική πίσω από αυτή την επιλογή είναι ότι θέλει να υποχρεώσει τον πιο παραγωγικό παίκτη της αντίπαλης ομάδας να δουλέψει και στις δύο πλευρές του παρκέ. Αυτό έκανε και κόντρα στον Μάικ Τζέιμς.
Από το ξεκίνημα του αγώνα έγινε σαφές ότι ο Παναθηναϊκός AKTOR θα σημάδευε τον Τζέιμς. Η αρχή έγινε με τον Γκριγκόνις, ενώ στην συνέχεια την σκυτάλη πήραν ο Βιλντόσα και ο Ναν. Ο Τζέιμς υποχρεώθηκε να κυνηγάει τον προσωπικό του αντίπαλο. Σύμφωνα με το Hudl Instat, o σταρ της Μονακό ήταν ο κύριος αμυντικός σε 12 επιθέσεις του Παναθηναϊκού AKTOR, δεχόμενος συνολικά 19 πόντους, ενώ ο ίδιος σημείωσε 16. Ιδού οι τρόποι που κλήθηκε να αμυνθεί και οι πόντοι που δέχθηκε.
Την ίδια στιγμή, στην άλλη πλευρά του παρκέ ο Παναθηναϊκός AKTOR ήθελε να πάρει την μπάλα από τα χέρια του Αμερικανού. Για αυτό τον λόγο αποφάσισε να παίζει συχνά δυναμικό Hedge Out πάνω του στα Pick and Roll (ο ψηλός έβγαινε σε βοήθεια), υποχρεώνοντάς τον να πασάρει. Ιδού ένα παράδειγμα:
Ο Τζέιμς στήνει Pick and Roll με τον Μπράουν, με τον Μήτογλου να σπεύδει να ανέβει να βοηθήσει.
Ο Μήτογλου κάνει δυναμικό Hedge Out δίνοντας βοήθεια στο μαρκάρισμα του Τζέιμς, που πασάρει στον Μπράουν.
Ο Μπράουν αστοχεί σε σουτ από τα 4.5 μέτρα, με τον Τζέιμς να βρίσκεται πολύ μακριά από εκεί που υπάρχει δράση.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR ήθελε να πάρει αυτό το σουτ ο Μπράουν. Γενικά, ήθελε απλώς να φύγει η μπάλα από τα χέρια του Τζέιμς. Ο σταρ της Μονακό έδωσε τις σωστές πάσες. Βρήκε τους συμπαίκτες του. Τελείωσε τον αγώνα με 16 πόντους με 5/11 σουτ και 7 ασίστ (που πρόσφεραν άλλους 17 πόντους). Τα μόλις 11 σουτ που πήρε όμως ήταν η χαμηλότερη φετινή του επίδοση (το έχει κάνει άλλες δύο φορές).
Μοιάζει λίγο ειρωνικό, αλλά οι “πράσινοι” έβγαλαν τον Τζέιμς από το παιχνίδι του επειδή πλέον είναι πιο ώριμος από ποτέ και ξέρει πώς και πότε να πασάρει. Πρακτικά όμως ο Αμερικανός δεν είχε και άλλη επιλογή. Όχι όταν για παράδειγμα έπαιρνε την μπάλα και έβλεπε τρεις παίκτες να τον κλείνουν, όπως σε αυτή την φάση:
Ο καθοριστικός Γκριγκόνις και ο αφελής Οκόμπο
Ο Μάριους Γκριγκόνις ήταν ο ήρωας της βραδιάς για τον Παναθηναϊκό AKTOR. Ξέχωρα από το μεγάλο σουτ στο φινάλε, είχε μία γενικά ώριμη εμφάνιση (15 πόντοι με 3/4 δίποντα, 3/5 τρίποντα). Ιδού και οι τρόποι που σκόραρε:
Ο Λιθουανός έδωσε ανάσες στον Παναθηναϊκό AKTOR σε σημαντικά σημεία του αγώνα και το σουτ που σημείωσε στο τέλος ήταν απλώς το κερασάκι στην τούρτα. Ο ίδιος δήλωσε μετά το παιχνίδι στο SPORT24 ότι η Μονακό έκανε τα πάντα για να δώσει την νίκη στο “τριφύλλι”. Η αλήθεια είναι ότι το ματς το πήρε ο Παναθηναϊκός AKTOR δεν το έχασε η Μονακό. Αυτό δεν αλλάζει όμως ότι ο Ελί Οκόμπο έδωσε ένα ρεσιτάλ αφέλειας στα τελευταία δευτερόλεπτα.
Ο Γάλλος γκαρντ είναι ένας εκ των κορυφαίων παικτών στην Ευρώπη στο σουτ μετά από ντρίμπλα. Είναι ένας εξαιρετικός σκόρερ, αν και φέτος έχει περάσει στα ψιλά ότι κάνει μέχρι στιγμής μέτρια σεζόν. Υπάρχει όμως ένα κομμάτι στο οποίο υστερεί: Αυτό των αποφάσεων. Το έχε δείξει στο παρελθόν, το έδειξε και κόντρα στον Παναθηναϊκό AKTOR, όπου στα τελευταία δευτερόλεπτα έχει κάνει μαζεμένες γκάφες:
Είναι ο Οκόμπο αυτός που κάνει λάθος πάσα - σε επαναφορά - με το σκορ στο 88-86. Είναι αυτός που μετά το μεγάλο καλάθι και φάουλ που σημείωσε για το 90-88. Είναι αυτός που αστοχεί με… παιδικό τρόπο στην συμπληρωματική βολή στην συνέχεια - στέλνοντας την μπάλα στο ταμπλό - δίνοντας μία ακόμα ευκαιρία στον Παναθηναϊκό AKTOR. Και είναι πάλι αυτός που ξεχάστηκε στην τελευταία φάση, έκλεισε χωρίς λόγο προς την πλευρά του Μήτογλου και άφησε ελεύθερο τον Γκριγκόνις στην τελευταία φάση του αγώνα. Ο Οκόμπο είναι σπουδαίος παίκτης, αλλά παραμένει αφελής.
Μία νίκη χαρακτήρα
Σε έναν Παναθηναϊκό AKTOR που φέτος χτίστηκε από την αρχή, η νίκη στην έδρα της Μονακό έχει διπλή και τριπλή σημασία. Οι “πράσινοι” έδειξαν χαρακτήρα. Επέστρεψαν από το -15 σε μία έδρα που οι περισσότερες ομάδες λυγίζουν - και ενίοτε φεύγουν με μεγάλες διαφορές στο κεφάλι τους. Το ακόμα πιο ελπιδοφόρο για τους “πράσινους” είναι ότι αυτή η νίκη ήρθε μέσα από ομαδική προσπάθεια. Σίγουρα έπαιξε ρόλο η κλάση των παικτών του, αλλά είναι άλλο πράγμα να έχει μία ομάδα καλούς παίκτες και άλλο πράγμα να έχει καλό σύνολο.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR δείχνει πλέον ότι είναι ένα καλό σύνολο. Πήγε στο Μονακό και έπαιξε το δικό του μπάσκετ, είχε 6 παίκτες με διψήφιο αριθμό πόντων, βρήκε τον τρόπο να συνυπάρξουν αρμονικά ο Σλούκας με τον Ναν, πήρε πράγματα από παίκτες όπως ο Γκριγκόνις και ο Βιλντόσα. Είδε τον Λεσόρ και τον Μήτογλου να είναι σταθερά καλή. Όταν ανέβει και ο Ερνανγκόμεθ (που πρόσφερε λύσεις στην άμυνα στην 4η περίοδο) και επιστρέψει ο Παπαπέτρου, η ομάδα του Αταμάν θα είναι ακόμα καλύτερη.
Οι “πράσινοι” πήραν μία νίκη χαρακτήρα στην έδρα της Μονακό. Έδειξαν ότι πατάνε καλά στα πόδια τους. Αν συνεχίσουν έτσι, τότε μόνο καλύτερα μπορούν να γίνουν τα πράγματα.