Ο Ολυμπιακός γυρνάει τον διακόπτη
Η σκυταλοδρομία στον Λόιντ, η κλάση των Σλούκα, Σπανούλη, Πρίντεζη, τα σουτ του Χάρισον και η... αναισθησία του Λαρεντζάκη. Ο Στέφανος Μακρής αναλύει την νίκη του Ολυμπιακού επί του Ερυθρού Αστέρα.
Σκληρός. Συμπαγής. Αυτές οι λέξεις περιγράφουν πιθανότατα καλύτερα την εικόνα του Ολυμπιακού στο Βελιγράδι κόντρα στον Ερυθρό Αστέρα, στην νίκη των “ερυθρόλευκων” με 81-79. Γιατί αυτό ήταν η ομάδα του Πειραιά από την δεύτερη περίοδο κι έπειτα: Σκληρή και συμπαγής.
Προερχόμενος από τον θρίαμβο κόντρα στην Μπαρτσελόνα, ο Ολυμπιακός κλήθηκε να αντιμετωπίσει μία σκληρή ομάδα όπως ο Ερυθρός Αστέρας. Και αν για ένα δεκάλεπτο έμοιαζε να παρουσιάζει τις προ Βαρκελώνης ασθένειες σε άμυνα και επίθεση, από την δεύτερη περίοδο έδειξε να βρίσκει πατήματα, βγάζοντας στο παρκέ την εικόνα μίας μαχητικής ομάδας. Μίας ομάδας που θα απαντήσει με ξύλο στο ξύλο και θα προσαρμοστεί στα δεδομένα ενός παιχνιδιού, ανεξάρτητα με το ποιος παίκτης βρίσκεται στο παρκέ, για να πάρει αυτό που θέλει.
ΤΟ ΜΟΥΔΙΑΣΜΕΝΟ ΞΕΚΙΝΗΜΑ ΚΑΙ Η ΣΤΟΧΕΥΣΗ ΤΩΝ ΣΕΡΒΩΝ
Το ξεκίνημα του αγώνα δεν θα μπορούσε να είναι καλύτερο για τον Ερυθρό Αστέρα. Οι Σέρβοι ξεκίνησαν ξεκάθαρα σημαδεύοντας τον Οκτάβιους Έλις στο Πικ εν Ρολ, με τον Γουόλντεν να εκμεταλλεύεται στην αρχή την επιλογή του Ολυμπιακού να μαρκάρει τα Πικ εν Ρολ που εμπλεκόταν με soft help (ο Έλις έμενε πίσω σχεδόν στην λογική του Drop), δίνοντάς του δύο τρίποντα. Το μεγαλύτερο πρόβλημα για τους “ερυθρόλευκους” ωστόσο ήρθε από λάθος διαβάσματα των παικτών του στην άμυνα.
Οι ψηλοί του Ολυμπιακού που ξεκίνησαν το παιχνίδι (Ζαν-Σαρλ, Έλις) φάνηκε αρκετές φορές να μην εμπιστεύονται τις αμυντικές περιστροφές της ομάδας από την αδύνατη πλευρά. Αποτέλεσμα ήταν να σπεύσουν σε βοήθεια στις διεισδύσεις των Σέρβων από την δυνατή πλευρά, δηλαδή σε μία πάσα απόσταση. Αυτό όμως οδήγησε σε τρία (εύστοχα) ελεύθερα τρίποντα από τρεις διαφορετικούς ψηλούς των αντιπάλων τους (κατά σειρά: Ριθ, Γιαγκόντικ-Κουρίντζα και Ο'Μπράιαντ). Την ίδια στιγμή, ο Σάσα Ομπράντοβιτς πέρασε σε θέση σμολ φόργουορντ τον Νταβίντοβατς, με τον Σέρβο να τιμωρεί στο post τον Ολυμπιακό, που σε εκείνο το σημείο αγωνιζόταν με τρεις περιφερειακούς. Η διαφορά είχε ξεφύγει.
ΟΙ ΕΚΤΕΛΕΣΤΕΣ ΣΠΑΝΟΥΛΗΣ-ΣΛΟΥΚΑΣ ΚΑΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΣΤΟ ΞΥΛΟ
Αν στην άμυνα ο Ολυμπιακός πλήρωνε την απουσία συγκέντρωσης, στην επίθεση χρειάστηκε λίγο χρόνο για να αντιμετωπίσει την λογική του Ερυθρού Αστέρα, που ήθελε με κάθε κόστος να κόψει την δημιουργία των “ερυθρόλευκων” σε καταστάσεις Πικ εν Ρολ. Οι Σέρβοι έδειξαν από την αρχή ότι δεν ήθελαν να δεχθούν καλάθια από ρολαρίσματα των σέντερ (Μάρτιν, Έλις), κλείνοντας συνεχώς τους χώρους. Έκαναν από νωρίς σαφές ότι θα άφηναν το σουτ στον Ολυμπιακό και θα ζητούσαν από τον Σλούκα να έχει εκτελεστικό και όχι οργανωτικό ρόλο. Και αυτός είναι και ο λόγος που ο διεθνής γκαρντ ήταν αυτός που σκόραρε με συνέπεια στην αρχή, αφού πήρε τα σουτ που του έδωσε η αντίπαλη άμυνα και τα έβαλε.
Κάπου εκεί όμως εμφανίστηκε ο παράγοντας Βασίλης Σπανούλης. Σε μία ιστορική βραδιά για αυτόν – αφού έγινε ο πρώτος σκόρερ στην ιστορία της EuroLeague και του Κυπέλλου Πρωταθλητριών – ο αρχηγός του Ολυμπιακού ανέλαβε εξ αρχής εκτελεστικό ρόλο, δίνοντας λύσεις στο σκοράρισμα, ενώ αποφόρτισε και τον Σλούκα.
Ο Ολυμπιακός απέκτησε έτσι ισορροπία στην επίθεση, ενώ παράλληλα έβρισκε λύσεις στην άμυνα με την ταυτόχρονη παρουσία των Τζένκινς-ΜακΚίσικ στην άμυνα. Κυρίως ωστόσο στην άλλη πλευρά του παρκέ άρχισε να ρίχνει ξύλο, απαντώντας στο παιχνίδι των Σέρβων. Με τους διαιτητές να αφήνουν το παιχνίδι να γίνει πιο physical και για τις δύο ομάδες, οι “ερυθρόλευκοι” έβαλαν χέρια στην μπάλα, έσπρωξαν, έκαναν τα φάουλ που έπρεπε. Και αν ο ΜακΚίσικ δεν είχε ένα-δύο επιπόλαια τελειώματα θα είχαν πλησιάσει νωρίτερα στο σκορ.
Η ΣΚΥΤΑΛΟΔΡΟΜΙΑ ΣΤΟΝ ΛΟΪΝΤ, Ο ΧΑΡΙΣΟΝ ΚΑΙ Ο ΠΡΙΝΤΕΖΗΣ
Έχοντας μαζέψει την διαφορά στο τέλος του πρώτου ημιχρόνου, στην τρίτη περίοδο ο Ολυμπιακός παρουσιάστηκε πιο αποφασισμένος και στις δύο πλευρές του παρκέ. Και αυτό φάνηκε από το ξεκίνημα, όταν πλέον ο βαθμός της πίεσης στην άμυνα ανέβηκε, ειδικά όταν έγινε σαφές ότι η σκυταλοδρομία στο μαρκάρισμα του Λόιντ συνεχίστηκε. Συνολικά πέντε παίκτες πέρασαν από το μαρκάρισμα του σταρ των Σέρβων (Τζένκινς, ΜακΚίσικ, Παπανικολάου, Χάρισον Λαρεντζάκης), με τον Ολυμπιακό να ψάχνει τρόπους να διώξει την μπάλα από τα χέρια του Αμερικανού παίζοντας δυναμικά Hedge Out στα Πικ εν Ρολ που εμπλεκόταν. Κάπως έτσι, ξεκίνησε και η αντεπίθεση.
Με την άμυνα να σφίγγει, ο Ολυμπιακός βρήκε ευκαιρίες να τρέξει, βγάζοντας δύο τρίποντα στον Χάριστον στο transition. Ενδιάμεσα, ο Αμερικανός σημείωσε ακόμα ένα τρίποντο μετά από ντρίμπλα. Την ίδια στιγμή, σε καταστάσεις σετ γηπέδου υπήρχε πλέον το αποκούμπι του Πρίντεζη, ο οποίος έδινε πόντους ποστάροντας όταν υπήρχε η ευκαιρία. Το παιχνίδι είχε γυρίσει τούμπα.
Καθόλου τυχαία, αυτή η ανατροπή ήρθε με τον Γουόλντεν στον πάγκο με τρία φάουλ. Με τον Σέρβο εκτός, η επίθεση του Ερυθρού Αστέρα κόλλησε, αφού ο Λόιντ ήταν καλά κλεισμένος και το... Plan B με τα ποσταρίσματα του Νταβίντοβατς εγκαταλείφθηκε νωρίς, αφού ο Χάρισον έβγαλε μερικές εξαιρετικές προσωπικές άμυνες. Πλεον το ματς ήταν στα ίσα.
ΤΟ ΔΙΔΥΜΟ ΣΛΟΥΚΑ-ΣΠΑΝΟΥΛΗ ΚΑΙ Η ΑΝΑΙΣΘΗΣΙΑ ΤΟΥ ΛΑΡΕΝΤΖΑΚΗ
Με το παιχνίδι στην τελική ευθεία, ο Γιώργος Μπαρτζώκας αποφάσισε να κλείσει το ματς με τριάδα Σλούκα-Σπανούλη-Λαρεντζάκη στο παρκέ. Ο λόγος; Με τους διαιτητές να αφήνουν περισσότερο τις επαφές και το ματς να γίνεται κλειστό, ήθελε την δημιουργία του δίδυμμου Σλούκα-Σπανούλη, ξέροντας ότι θα μπορούσε να κρύψει τουλάχιστον τον ένα στο μαρκάρισμα του Ντόμπριτς. Τότε όμως ήταν που μπήκε στην εξίσωση ο Λαρεντζάκης.
Ερχόμενος από την άκρη του πάγκου, ο διεθνής γκαρντ ήταν αυτός που έμελλε να αλλάξει τις ισορροπίες, τόσο με την άμυνά του στον Λόιντ, όσο και με το θράσος του. Γνωστός για το γεγονός ότι έχει αυτοπεποίθηση στην επίθεση και δεν φοβάται να σουτάρει – σε βαθμό που μοιάζει να έχει μία αναισθησία και να μην τον νοιάζει αν αστόχησε σε σουτ λίγο νωρίτερα – ο Λαρεντζάκης σημείωσε τρία μεγάλα τρίποντα. Εκμεταλλεύτηκε έτσι απόλυτα την απόφαση των Σέρβων να μην τον σεβαστούν και να του δώσουν το σουτ επειδή είναι ρούκι στην διοργάνωση και θεωρείται απλώς ο 12ος παίκτης του Ολυμπιακού.
Στο φινάλε του αγώνα είχε γίνει πλέον ξεκάθαρο ότι όλα θα κρινόντουσαν σε απλές στιγμές. Ένα λάθος στην μία πλευρά, ένα κακό σουτ, μία λάθος απόφαση. Τότε ήταν που ο Γιώργος Μπαρτζώκας πήρε την απόφαση να πάρει την μπάλα από τα χέρια των Σλούκα και Σπανούλη και να την δώσει σε αυτά του Πρίντεζη για τις δύο κρισιμότερες επιθέσεις. Ο υπαρχηγός του Ολυμπιακού στάθηκε στο ύψος των προσδοκιών τιμωρώντας τον Ριθ. Το παιχνίδι είχε τελειώσει.
ΜΕΓΑΛΩΝΕΙ ΤΟ ΡΟΤΕΪΣΟΝ, ΑΥΞΑΝΟΝΤΑΙ ΟΙ ΛΥΣΕΙΣ
Δύο ημέρες μετά την νίκη επί της Μπαρτσελόνα, ο Ολυμπιακός έδειξε χαρακτήρα στο Βελιγράδι. Άντεξε στους κραδασμούς, πήρε μία σημαντική νίκη και συνεχίζει να δείχνει ότι μέρα με τη μέρα εμφανίζεται και καλύτερος. Πάνω από όλα όμως έδειξε ότι υπάρχει πάντα τρόπος να αισθανθούν χρήσιμοι και οι 12 παίκτες σε έναν αγώνα.
Η επιστροφή του Χάρισον είναι δεδομένο ότι έλυσε τα χέρια του Μπαρτζώκα, αφού του έδωσε τον απαραίτητο τρίτο πόλο δημιουργίας-εκτέλεσης στην περιφέρεια για να αποφορτιστούν οι Σλούκας-Σπανούλης. Παράλληλα, η τριάδα Πρίντεζη, Ζαν-Σαρλ, Βεζένκοβ δείχνει να βρίσκει μία ισορροπία στην θέση του πάουερ φόργουορντ, όπου προσαρμόζεται ανάλογα με τον αντίπαλο, την ίδια στιγμή που οι ΜακΚίσικ και Παπανικολάου κάνουν αυτά που πρέπει. Ο Μάρτιν είναι σταθερός με εξαίρεση τον αγώνα με τους Σέρβους. Μέσα σε όλα, κόντρα στον Ερυθρό Αστέρα εμφανίστηκε ο Λαρεντζάκης, δείχνοντας ότι είναι πάντα έτοιμος να βοηθήσει, ενώ και ο Έλις είχε αρκετές καλές στιγμές στην άμυνα.
Ο Ολυμπιακός δείχνει πλέον να ανοίγει το ροτέισον. Οι λύσεις είναι περισσότερες. Πάνω από όλα όμως, σε αυτό το ζευγάρι αγώνων με Μπαρτελόνα-Ερυθρό Αστέρα έδειξε ότι μπορεί σιγά-σιγά να πετύχει αυτό που θέλει ο κόουτς Μπαρτζώκας: Να έχει σταθερά υψηλή ένταση ανεξάρτητα με το ποιοι παίκτες βρίσκονται στο παρκέ. Αν αυτό συνεχιστεί, τότε μόνο καλά πράγματα μπορούν να συμβούν.