Ολυμπιακος: Ο Παπανικολάου που τιμώρησε το τρικ της Βαλένθια, οι 26 πόντοι από ασίστ του Σλούκα και το +30 της μαγικής τετράδας
Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του InStat Scout την σπουδαία νίκη του Ολυμπιακού στην έδρα της Βαλένθια. Ο Παπανικολάου που τιμώρησε το τρικ της Βαλένθια, το απίθανο +30 της μαγικής τετράδας του Ολυμπιακού και η ήρεμη δύναμη του Κώστα Σλούκα.
Ο Ολυμπιακός έκανε… παρέλαση στο 2ο ημίχρονο στην Βαλένθια και άλωσε με 92-85 την Fonteta, δείχνοντας ξανά τα δόντια του στην EuroLeague.
Οι “ερυθρόλευκοι” επέστρεψαν με άνεση από το -15 και έκαναν το 4/4 επί ισπανικού εδάφους (νωρίτερα μέσα στην σεζόν άλωσαν τις έδρες της Μπαρτσελόνα, της Ρεάλ και της Μπασκόνια), παραμένοντας την κορυφή της EuroLeague.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του InStat Scout την νίκη των “ερυθρόλευκων”.
Το Five Out της Βαλένθια προβλημάτισε μέχρι να αναλάβει δράση ο Μπλακ
Η Βαλένθια είναι μία… ιδιαίτερη ομάδα. Διαθέτει γρήγορους γκαρντ και αρκετά ημίψηλα κορμιά, ενώ - με εξαίρεση τον Αλεξάντερ - όλοι οι ψηλοί της σουτάρουν από την περιφέρεια. Αυτό της δίνει την δυνατότητα να παίζει το λεγόμενο “Five Out” στην επίθεση, όπου έχει και τους 5 παίκτες της δηλαδή στην γραμμή του τριπόντου, ανοίγοντας το γήπεδο για τον Κρις Τζόουνς. Και ήταν αυτό που αρχικά δυσκόλεψε τον Ολυμπιακό.
Τα δύο μαζεμένα τρίποντα του Μπόγιαν Ντούμπλιεβιτς τράβηξαν μακριά από το καλάθι τον Μουσταφά Φαλ. Ο Ολυμπιακός υποχρεώθηκε να προσαρμοστεί στην άμυνα του, να αλλάξει τις περιστροφές του έπειτα από το Pick and Pop της ισπανικής ομάδας με τον Μαυροβούνιο ψηλό (όπου έβγαινε στο τρίποντο μετά το σκριν), δίνοντας βοήθεια με τρίτο παίκτη. Οι “νυχτερίδες” το διάβασαν αυτό. Βρήκαν χώρους και σουτ που έβαλαν και για αυτό ξέφυγαν στο σκορ.
Η είσοδος του Ταρίκ Μπλακ - που συνδυάστηκε με την έξοδο του Ντούμπλιεβιτς - άλλαξε τα δεδομένα. Ο Ολυμπιακός πήγε στην λογική των αλλαγών σε όλα τα σκριν, τα πράγματα απλοποιήθηκαν και οι “ερυθρόλευκοι” μάζεψαν την διαφορά. Το πέρασμα του Μπόλομποϊ όμως στην θέση του Μπλακ, η επάνοδος του Ντούμπλιεβιτς και ο οίστρος του Πρέπελιτς ανέβασαν ξανά την διαφορά. Στο μεσοδιάστημα ωστόσο ο Ολυμπιακός είχε βρει ήδη απάντηση στο τρικ της Βαλένθια.
Ο ρόλος του Παπανικολάου
Οι Ισπανοί εστίασαν όλη την άμυνά τους στον Βεζένκοβ. Για αυτό και έκαναν ένα τρικ: Έριξαν πάνω του τον δικό τους σμολ φόργουορντ (Κλαβέρ και μετά Λόπεζ-Αροστέγκι), στέλνοντας αντίστοιχα τον πάουερ φόργουορντ (Γουέμπ και μετά Ριβέρο) στον Παπανικολάου.
Η λογική των Ισπανών ήταν ότι ήθελαν τον καλύτερο αμυντικό τους (Κλαβέρ) στον σταρ του Ολυμπιακού, ποντάροντας στην αθλητικότητα των Γουέμπ και Ριβέρο για να μην πληγωθούν από την close out επίθεση του Παπανικολάου (μετάφραση: Το πώς δηλαδή ο αρχηγός του Ολυμπιακού υποδέχεται την μπάλα και βλέποντας τον αμυντικό να κλείνει πάνω του πάει προς το καλάθι ή σουτάρει από στάση). Αποδείχθηκε ότι δεν υπολόγισαν σωστά.
Ο Παπανικολάου (22 πόντοι με 4/4 δίποντα, 4/6 τρίποντα και 3 ασίστ) έδωσε ένα σεμινάριο για το πώς πρέπει να συμπεριφέρεται ένας παίκτης που κινείται στην αδύνατη πλευρά. Εκμεταλλευόμενος το γεγονός ότι οι Γουέμπ και Ριβέρο δεν ξέρουν (λόγω θέσης) πώς να συμπεριφέρονται αμυντικά όταν μαρκάρουν στην αδύνατη πλευρά, εξέθεσε την Βαλένθια και τιμώρησε το τρικ της, είτε κόβοντας προς το καλάθι, είτε παίρνοντας την μπάλα για να εκτελέσει. Σύμφωνα με το InStat Scout, ο Παπανικολάου σκόραρε με τους εξής τρόπους:
Catch and Shoot (σουτ από στάση): 12 πόντοι σε 5 κατοχές
Cuts (κοψίματα προς το καλάθι): 3 πόντοι σε 1 κατοχή
Catch and Drive (υποδοχή της μπάλας, ντρίμπλα και σουτ): 3 πόντοι σε 1 κατοχή
Off Screen (βγαίνοντας από σκριν): 2 πόντοι σε 1 κατοχή
Isolation (ένας εναντίον ενός): 2 πόντοι σε 1 κατοχή
Το 3ο δεκάλεπτο, η μαγική 4αδα, οι Γουόκαπ-Βεζένκοβ και το +24 του Πρέπελιτς
Η τρίτη περίοδος του Ολυμπιακού κόντρα στην Βαλένθια ήταν μαγική. Ο Ολυμπιακός ήταν καταιγιστικός σε άμυνα και επίθεση, παίρνοντας το πάνω χέρι στηριζόμενος σε ένα επιμέρους σκορ 30-13. Για να γίνει αυτό, χρειάστηκε αρχικά να ξεκινήσει στο δεύτερο μέρος ο ΜακΚίσικ αντί του Κάναν. Οι πρώτοι σπόροι για αυτό που θα ακολουθούσε είχαν ήδη μπει.
Ο Ολυμπιακός ανέβασε την πίεση στην άμυνά του, με τον ΜακΚίσικ να πιέζει τον Κρις Τζόουνς και τον Γουόκαπ (ο καλύτερος παίκτης των “ερυθρόλευκων” στην άμυνα μακριά από την μπάλα) να κυνηγάει πίσω από τα σκριν τον Πρέπελιτς. Οι “ερυθρόλευκοι” συνέχισαν να παίζουν άμυνα με αλλαγές. Με τον Τζόουνς όμως καλά κλεισμένο και τον Πρέπελιτς να περνάει στον πάγκο με 4 φάουλ - αφού ο Ολυμπιακός τον σημάδεψε με τον ΜακΚίσικ - η Βαλένθια άρχισε να παίζει μπάσκετ που δεν της ταίριαζε. Αυτό έδωσε στον Ολυμπιακό την ευκαιρία να τρέξει.
Οι “ερυθρόλευκοι” βρήκαν την άμυνα της Βαλένθια σε ανισορροπία. Ο Βεζένκοβ είχε απελευθερωθεί χάρη στον οίστρο του Παπανικολάου και έκανε ζημιές, χτυπώντας τα μις-ματς των Ισπανών. Ο Γουόκαπ τιμώρησε το “Under” της Βαλένθια στα Pick and Roll που έστηνε (οι Ισπανοί πήγαιναν κάτω από το σκριν και του έδιναν το σουτ, όπως ο Παναθηναϊκός στον ημιτελικό του Final Eight), ευστοχώντας σε μαζεμένα τρίποντα. Ο Ολυμπιακός είχε ρυθμό.
Οι “ερυθρόλευκοι” πρακτικά έπαιξαν με 6 παίκτες στην 3η περίοδο: Γουόκαπ (Σλούκας), ΜακΚίσικ, Παπανικολάου, Βεζένκοβ και Φαλ μοιράστηκαν το παρκέ. Αφήνοντας έξω τους δύο πόιντ γκαρντ (Γουόκαπ, Σλούκας), οι άλλοι τέσσερις έβγαλαν παρέα +30 στο σύστημα +/-! Ακόμα πιο εντυπωσιακό βέβαια είναι ότι ο Πρέπελιτς της Βαλένθια είχε +24 (!) σε αγώνα που η ομάδα του ηττήθηκε με 7 πόντους διαφορά, δείγμα του πόσο σημαντικό ήταν ότι ο Ολυμπιακός τον σημάδεψε με τον ΜακΚίσικ και τον έβγαλε εκτός αγώνα στην τρίτη περίοδο.
Η ήρεμη δύναμη του Σλούκα
Δεν γίνεται να μιλήσει κάποιος για την νίκη του Ολυμπιακού χωρίς να σταθεί σε αυτά που έκανε ο Κώστας Σλούκας. Ο ηγέτης των “ερυθρόλευκων” είχε 10 πόντους και 9 ασίστ, από τις οποίες η ομάδα του Πειραιά πήρε άλλους 26 πόντους. Είναι όμως το… timing των ασίστ του διεθνή γκαρντ που έκαναν την διαφορά.
Αρχικά, ο Σλούκας ήταν αυτός που φρόντισε για το καλύτερο διάστημα του Ολυμπιακού στο πρώτο μέρος, όταν μοίρασε 4 ασίστ, με το Pick and Roll του με τον Μπλακ να δημιουργεί χώρους και για τους υπόλοιπους. Το πέρασμά του στο παρκέ με το σκορ στο 56-59, πάνω που ο Ολυμπιακός είχε φέρει τούμπα το ματς και ο Γουόκαπ χρειαζόταν ανάσες, κλείδωσε το ματς για τους “ερυθρόλευκους”.
Από το 56-59 ο Ολυμπιακός πήγε το σκορ στο 58-73, ενώ λίγο αργότερα το σκορ έγινε 69-80. Σε αυτό το διάστημα ο Σλούκας ήταν υπεύθυνος (άμεσα ή έμμεσα) για 17 από τους 21 πόντους της ομάδας του. Συγκεκριμένα, σημείωσε 5 πόντους και μοίρασε άλλους 12 πόντους με 4 ασίστ (σε ισάριθμα τρίποντα). Σε έναν συμβολισμό μάλιστα όσων προηγήθηκαν, στην φάση που κλείδωσε το ματς, ήταν αυτός που έδωσε την ασίστ στον Παπανικολάου για το τρίποντο του αρχηγού της ομάδας που έκανε το σκορ 78-88 με 40 δευτερόλεπτα να μένουν για το φινάλε.
Μαθήματα δημιουργίας στο “Φοντέτα”
Σε μία βραδιά που ξεκίνησε εφιαλτικά, ο Ολυμπιακός βρήκε τον τρόπο να φέρει το παιχνίδι στα μέτρα του και να πάρει μία - ακόμα - πανάξια νίκη, δίνοντας μαθήματα δημιουργίας στο “Φοντέτα”.
Ο Ολυμπιακός τελείωσε το ματς με 25 ασίστ, από τις οποίες πήρε συνολικά 60 πόντους. Κοινώς, το 70.5% των πόντων του ήρθε μέσα από συνεργασίες, σε ένα τρομερό νούμερο. Πίσω από τους 26 πόντους που πρόσφερε ο Σλούκας με τις 9 ασίστ του, υπάρχουν οι 16 που πρόσφερε ο Μουσταφά Φαλ (8 από ασίστ και άλλους 8 με τα σκριν του), οι 11 πόντοι που μοίρασε ο Γουόκαπ (6 ασίστ) και οι 7 πόντοι που έδωσε ο Παπανικολάου (3 ασίστ). Ένας Παπανικολάου που χρειάστηκε μόλις 4 ντρίμπλες για να σημειώσει 22 πόντους (3 εκ των οποίων στην ίδια φάση), συναγωνιζόμενος τον Βεζένκοβ (20 πόντοι με μόλις 2 ντρίμπλες). Και όλα αυτά χωρίς να γίνει αναφορά στον ΜακΚίσικ, που είχε 11 πόντους, αλλά και +26 στο σύστημα +/-, το καλύτερο (με τεράστια διαφορά) ανάμεσα στους συμπαίκτες του, με τον Παπανικολάου να ακολουθεί με +11.
Ο Ολυμπιακός έδωσε μαθήματα δημιουργίας, αλλά και συνοχής στην Βαλένθια. Ο τρόπος που τιμώρησε το τρικ των Ισπανών με τον Παπανικολάου, η στόχευση πάνω στον Πρέπελιτς με τον ΜακΚίσικ, όλα αυτά έπαιξαν ρόλο σε μία ακόμα νίκη. Ο Ολυμπιακός έμοιαζε - ξανά - με λερναία ύδρα στην επίθεση και χαμαιλέοντα στην άμυνα. Το σεμινάριο μπάσκετ στην Βαλένθια ολοκληρώθηκε με τον καλύτερο τρόπο.