Ολυμπιακός - Παναθηναϊκός AKTOR: Το απίθανο +16 του καυτού Ναν, η πεντάδα-κλειδί και ο ρόλος του Χουάντσο στην άμυνα
Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη του Παναθηναϊκού AKTOR. Ο Κέντρικ Ναν που έκανε τα πάντα στην επίθεση και το “πάντρεμα” με τον Γκραντ που έκανε την διαφορά, η πεντάδα των “πράσινων” που έφερε τούμπα το ματς και ο Χουάντσο Ερνανγκόμεθ που έδεσε όλη την άμυνα.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR έδειξε τα δόντια του στο Game 4 των τελικών της Stoiximan Basket League κόντρα στον Ολυμπιακό. Οι “πράσινοι” ήταν εμφανώς ανώτεροι, πήραν την νίκη με 85-88 και έφεραν στα ίσα την σειρά, στέλνοντάς την σε Game 5 στο ΟΑΚΑ.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη των “πράσινων”.
Ένα εξωφρενικά παραγωγικό μέρος που έδωσε πλεονέκτημα στον Παναθηναϊκό AKTOR
Δεδομένου όσων είχαν προηγηθεί τις προηγούμενες ημέρες και του άγχους του Game 4, θα περίμενε κανείς ότι οι ομάδες θα ήταν μαγκωμένες, τουλάχιστον στο ξεκίνημα του αγώνα. Αποδείχθηκε ότι επιφύλασσαν στον κόσμο το πιο παραγωγικό πρώτο μέρος της σειράς.
Οι δύο ομάδες διάβαζαν ό,τι τους έδινε η αντίπαλη άμυνα. Ο Ολυμπιακός έψαχνε στην αρχή τον Μιλουτίνοβ, μετά χτυπούσε στο Pick and Roll για να βγάλει ελεύθερα σουτ. Ο Παναθηναϊκός AKTOR απαντούσε σημαδεύοντας τον Σέρβο στο Pick and Roll, αλλά και πασάροντας όταν έπρεπε στον Λεσόρ.
Το σκορ ξέφυγε, πήγε ψηλά. Το τέλος του πρώτου μέρους βρήκε τον Ολυμπιακό να προηγείται με 51-44, αφού ο Γκραντ μείωσε με ένα τρελό τρίποντο από το κέντρο. Όλα έμοιαζαν καλά για τους “ερυθρόλευκους”. Υπήρχε όμως μία λεπτομέρεια: Ο Ολυμπιακός ήταν μπροστά χάρη στην επίθεσή του, όχι την άμυνά του. Την φετινή σεζόν όμως έχει χτιστεί για να παίρνει τα ματς με την άμυνά του. Αντιθέτως, ο Παναθηναϊκός AKTOR είναι μία ομάδα φυσει επιθετική, που παίζει και άμυνα. Αν το παιχνίδι συνεχιζόταν στον ίδιο ρυθμό, το προφίλ των ομάδων ολόκληρη την σεζόν υποδείκνυε ότι σταδιακά το πάνω χέρι θα πήγαινε στους “πράσινους”, εκτός αν ο Ολυμπιακός έκανε απανωτές υπερβάσεις στην επίθεση.
Η πεντάδα-κλειδί και ο καθοριστικός ρόλος του Χουάντσο
Το δεύτερο μέρος βρήκε τον Εργκίν Αταμάν να ξεκινάει τον Χουάντσο Ερνανγκόμεθ σε θέση πάουερ φόργουορντ. Μετά από 2.5 λεπτά, με το σκορ στο 54-46, πέρασε στο παρκέ τον Κέντρικ Ναν αντί του Ιωάννη Παπαπέτρου. Οι “πράσινοι” έπαιξαν από νωρίς το χαρτί με την παρουσία των τριών γκαρντ τους (Σλούκας, Γκραντ, Ναν) στο παρκέ. Και θα δικαιώνονταν άμεσα.
Η ταυτόχρονη παρουσία τριών γκαρντ που μπορούν να δημιουργήσουν το δικό τους σουτ (αλλά μπορούν να σουτάρουν και σε Spot Up καταστάσεις) είναι ένα από τα όπλα των “πράσινων”. Ο λόγος είναι ότι είναι σχεδόν αδύνατο για τους αντιπάλους του Παναθηναϊκού AKTOR να έχουν ταυτόχρονα στο παρκέ τρεις ελίτ αμυντικούς περιφερειακούς. Όλο και κάποιος θα είναι έστω μία ταχύτητα κάτω.
Εκεί χτυπάνε όλη την σεζόν οι “πράσινοι” και εκεί χτύπησαν και χθες, δίνοντας εναλλάξ την μπάλα στους τρεις χειριστές τους. Σύμφωνα με το Hudl Instat, ο Παναθηναϊκός AKTOR σημείωσε 21 πόντους στις 18 κατοχές που συνυπήρξαν οι τρεις γκαρντ του (1.16 πόντοι ανά κατοχή), σε ένα ελίτ νούμερο, που έκανε την διαφορά. Ενώ συνέβαιναν όμως όλα αυτά, την διαφορά στην πραγματικότητα την έκανε η άμυνα των “πράσινων”, όπου σημαίνοντα ρόλο έπαιξε ο Χουάντσο Ερνανγκόμεθ.
Ο Ισπανός είναι ο άνθρωπος που έδεσε την άμυνα του “τριφυλλιού”. Ο τρόπος που δίνει βοήθειες, είτε από την δυνατή είτε από την αδύνατη πλευρά, πρέπει να διδάσκεται. Βέβαια, δεν είναι σίγουρο ότι ακόμα και αν κάποιος προσπαθήσει να το διδάξει, θα τα καταφέρει. Ο συνδυασμός του αμυντικού I.Q, μάκρους και αθλητικών προσόντων του Ερνανγκόμεθ δεν συναντάται εύκολα. Αυτό φάνηκε σε πολλές περιπτώσεις. Υπήρχε όμως μία φάση που το έδειξε στον απόλυτο βαθμό. Ιδού το παράδειγμα:
Ο Γουόκαπ παίζει Pick and Roll με τον Μιλουτίνοβ. Ο Ερνανγκόμεθ, που μαρκάρει τον Παπανικολάου, έχει ήδη κλείσει μέσα για να αποκλείσει πιθανό drive, αλλά ταυτόχρονα είναι αρκετά κοντά στον Παπανικολάου.
Ο Γουόκαπ βλέπει τον Ερνανγκόμεθ να κλείνει τον χώρο. Βλέπει όμως στην ρακέτα και τον Γκραντ, οπότε πασάρει στον Γουίλιαμς-Γκος στην αδύνατη πλευρά.
Ο Γουίλιαμς-Γκος βλέπει τον Γκραντ να κλείνει πάνω του και ετοιμάζεται να πάει προς το καλάθι. Ο Ερνανγκόμεθ το βλέπει αυτό και ετοιμάζεται να βγει σε βοήθεια.
Ο Γουίλαμς-Γκος φτάνει κάτω από το καλάθι, αλλά εκεί τον περιμένει ο Ερνανγκόμεθ. Ο Ισπανός κλείνει τόσο το λέι-απ του Αμερικανού, όσο και μία πιθανή πάσα στον Παπανικολάου στην γωνία.
Ο Γουίλιαμς-Γκος σουτάρει υπό την πίεση του Λεσόρ. Ο Ερνανγκόμεθ βρίσκεται ακόμα στην ρακέτα, κόβοντας πιθανή πάσα στον Παπανιλάου, αλλά ταυτόχρονα είναι αρκετά κοντά στον Μιλουτίνοβ.
Μπορούν να ειπωθούν πολλά για αυτή την φάση. Μπορεί κάποιος να πει ότι ο Γουίλιαμς-Γκος θα μπορούσε να πασάρει νωρίτερα στον Παπανικολάου, ή αντί να σουτάρει να πάσαρε στον Μιλουτίνοβ. Ότι υπήρχε χρόνος. Όλα αυτά είναι καλά στην θεωρία. Όταν όμως μία άμυνα είναι τόσο επιθετική όσο των “πράσινων” και κλείνει χώρους με τέτοια ταχύτητα χάρη στον Ερνανγκόμεθ (αλλά και τον Γκραντ), αυτό δεν είναι τόσο απλό όσο φαίνεται.
Το απίθανο +16 του Ναν και το πάντρεμα με τον Γκραντ
Στο τέλος της ημέρας βέβαια, το παιχνίδι κρίθηκε για έναν ακόμα λόγο: Ο Παναθηναϊκός AKTOR είχε τον Κέντρικ Ναν (25 πόντοι και 4 ασίστ, που έδωσαν άλλους 9 πόντους, αλλά και το εξωφρενικό +16 στο σύστημα +/- σε ματς που κρίθηκε με διαφορά 3 πόντων) και ο Ολυμπιακός… δεν είχε τον Κέντρικ Ναν. Σε ένα ματς που έπεφταν κορμιά, που κάθε καλάθι έμπαινε με αίμα, ο Αμερικανός ήταν αυτός που πήρε από το χέρι τους “πράσινους” και βάζοντας το ένα μεγάλο καλάθι μετά το άλλο στο δεύτερο μέρος οδήγησε εκ του ασφαλούς την ομάδα του.
Τα προσωπικά καλάθια του Αμερικανού ήταν αυτά που φάνηκαν. Στην πραγματικότητα όμως ήταν τα τρία τρίποντα που έβαλε σε κατάσταση Spot Up που δείχνουν τόσο το πολύπλευρο ταλέντο του, όσο και το πρόβλημα της άμυνας του Ολυμπιακού. Οι “ερυθρόλευκοι” βλέπουν σε όλη την σειρά τον Παναθηναϊκό AKTOR να χτυπάει τον - εμφανώς όχι στο 100% - Μιλουτίνοβ στο Pick and Roll, αλλά και ποστάροντάς τον με τον Λεσόρ. Το να παίξουν οι Πειραιώτες Flat ή Drop στο Pick and Roll (δίνοντας το σουτ) είναι απαγορευτικό επειδή οι γκαρντ των "πράσινων" σουτάρουν καλά μετά από ντρίμπλα. Αυτό τους έχει οδηγήσει στην απόφαση να πάνε στις αλλαγές. Οι γκαρντ του Παναθηναϊκού AKTOR όμως δεν έχουν πρόβλημα με αυτό.
Το “τριφύλλι” βρήκε πάλι ανοιχτούς διαδρόμους. Με τον Μιλουτίνοβ στην περιφέρεια δεν υπάρχει κάποιος να προστατέψει το καλάθι. Αυτό σημαίνει συνήθως ένα λέι-απ για τον Παναθηναϊκό AKTOR, με τους “πράσινους” να σημειώνουν 40 πόντους στο “ζωγραφιστό”. Αν ο Ολυμπιακός κάνει αμυντική περιστροφή για να κλείσει την ρακέτα του, στο τέλος μπορεί να βρεθεί μόνος του στην περιφέρεια κάποιος περιφερειακός. Στο Game 4 αυτός ήταν ο Ναν. Ο Αμερικανός έβαλε τρία καθοριστικά τρίποντα με Spot Up, όταν ο παίκτης του έσπευσε σε βοήθεια είτε σε drive, είτε σε ποστάρισμα του Λεσόρ. Και άλλαξε τα δεδομένα.
Μέσα σε όλα αυτά όμως, δεν γίνεται να περάσει απαρατήρητος ο Γκραντ (15 πόντοι με 5/7 σουτ και 4 ασίστ, που έδωσαν άλλους 8 πόντους). Ο Αμερικανός γκαρντ συμπλήρωσε ιδανικά τον Ναν. Έβαλε τα σουτ που έπρεπε. Σύμφωνα με το Hudl Instat, οι “πράσινοι” είχαν +8 στο σύστημα +/- όταν συνυπήρξαν οι δυο τους.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR έχει το πάνω χέρι, ο Ολυμπιακός μία τελευταία ευκαιρία
Είναι ξεκάθαρο ότι ο Παναθηναϊκός AKTOR έχει πλέον το πάνω χέρι στην σειρά. Η επιστροφή από το 0-2 και το γεγονός ότι το Game 5 γίνεται στο ΟΑΚΑ αρκούν για αυτό. Παράλληλα όμως, είναι και η εικόνα των δύο ομάδων που δείχνει πώς έχουν αλλάξει τα δεδομένα.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR δείχνει να έχει προσαρμοστεί πλέον στην άμυνα του Ολυμπιακού. Ο Ναν έχει βρει ρυθμό, διαβάζει καλύτερα καταστάσεις. Η άνεση με την οποία χτυπάει τις αλλαγές των “ερυθρολεύκων” στα δύο τελευταία παιχνίδια το δείχνει αυτό. Την ίδια στιγμή, ο Λεσόρ εξακολουθεί να πληγώνει τους Πειραιώτες κάτω από το καλάθι. Το “τριφύλλι” έχει δύο σημεία αναφοράς. Και όλα αυτά χωρίς καν να έχει γίνει ακόμα αναφορά στον Σλούκα και τον Γκραντ, που έδωσαν για ακόμα μία φορά πράγματα.
Από την άλλη πλευρά, ο Ολυμπιακός μοιάζει αυτή την στιγμή κουρασμένος ψυχολογικά και σωματικά. Έχει πληγωθεί από την απουσία του Φαλ και στις δύο πλευρές του παρκέ. Έχασε το σημείο αναφοράς του στην επίθεση και το μέγεθός του στην άμυνα. Ο Μιλουτίνοβ είναι κάτι παραπάνω από σαφές ότι δεν βρίσκεται στο 100% από άποψη φυσικής κατάστασης. Είναι καλός όσο έχει δυνάμεις, αλλά όσο περνάει η ώρα η κούραση τον καταβάλλει. Ο Σέρβος δείχνει να αδυνατεί να ποστάρει τους αντίπαλους ψηλούς στην επίθεση και γίνεται στόχος στην άμυνα.
Την ίδια στιγμή, το γεγονός ότι ο Παναθηναϊκός AKTOR έχει ρίξει την προσοχή του στον Γουίλιαμς-Γκος έχει βγάλει εκτός ρυθμού την επίθεση των “ερυθρολεύκων”. Στα δύο τελευταία ματς ο Ολυμπιακός είχε μόνο εκλάμψεις, είτε χάρη σε κάποια προσωπικά καλάθια του Κάναν, είτε επειδή ποστάρει με τους γκαρντ του, δημιουργώντας ανισορροπία. Αυτό το πλάνο όμως δεν γίνεται να ακολουθηθεί για 40 λεπτά. Η επίθεση του Ολυμπιακού στηρίζεται στην ροή και την καλή κυκλοφορία της μπάλας και αυτό δεν έχει φανεί στα δύο τελευταία ματς.
Το αυριανό (14/6) Game 5 των δύο ομάδων (21:15, ΕΡΤ3 και LIVE από το SPORT24) βρίσκει τον Παναθηναϊκό AKTOR ως το φαβορί. Ο Ολυμπιακός όμως δεν θα παραδοθεί εύκολα. Φέτος εξάλλου μετράει δύο νίκες στο ΟΑΚΑ. Το Game 5 της σειράς θα είναι το 12ο φετινό ντέρμπι. Θα είναι παράλληλα το παιχνίδι Νο82 και για τους δύο την φετινή σεζόν σε όλες τις διοργανώσεις, σε ένα εξαντλητικό πρόγραμμα. Ένα μαραθώνιος 9 μηνών θα φτάσει στο τέλος του.