Ολυμπιακός - Βίρτους Μπολόνια: Το ολοκληρωτικό μπάσκετ, η αλλαγή στο ροτέισον και οι 88 πόντοι από ασίστ
Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του InStat Scout την άνετη νίκη του Ολυμπιακού επί της Βίρτους Μπολόνια. Οι 88 πόντοι από ασίστ, η κίνηση χωρίς την μπάλα που διέλυσε τους Ιταλούς και η αλλαγή στο ροτέισον που ίσως δείχνει κάποια πράγματα.
Ο Ολυμπιακός ισοπέδωσε την Βίρτους Μπολόνια με το εμφατικό 117-71, κάνοντας επίδειξη δύναμης κόντρα στους Ιταλούς.
Οι “ερυθρόλευκοι” έπαιξαν ολοκληρωτικό μπάσκετ και δεν άφησαν κανένα περιθώριο αντίδρασης στους Ιταλούς, που δεν κατάφεραν ποτέ να βγάλουν αντίδραση, με αποτέλεσμα από ένα σημείο κι έπειτα απλώς να αποδεχθούν την μοίρα τους.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του InStat Scout την νίκη του Ολυμπιακού.
Η αποδιοργάνωση της μέτριας επίθεσης των Ιταλών ήταν η αρχή
Υπάρχει ένα θέμα με την Βίρτους Μπολόνια, παρά την λάμψη που έχει στο ρόστερ της. Ένα θέμα το οποίο προσέχει όλο και περισσότερος κόσμος και πάτησε πάνω σε αυτό και ο Ολυμπιακός: Η επίθεσή της είναι - επιεικώς - μέτρια. Η απουσία ενός περιφερειακού παίκτη με κάθετο παιχνίδι (με εξαίρεση σε έναν βαθμό τον Κορντινιέ, από τον οποίο όμως ο Σκαριόλο ζητάει διαφορετικά πράγματα) δυσκολεύει τα πράγματα, ειδικά όταν η ομάδα δέχεται πίεση. Από εκεί ξεκίνησε και ο Ολυμπιακός.
Οι “ερυθρόλευκοι” ξεκίνησαν με τον Κάναν πάνω στον Χάκετ και τον Γουόκαπ πάνω στον Λούντμπεργκ. Ο προφανής λόγος είναι ότι ο Λούντμπεργκ είναι ο πρώτος σκόρερ των Ιταλών. Ο κύριος λόγος ωστόσο είναι ότι ο Δανός είναι αυτός που παίρνει τα περισσότερα σκριν μακριά από την μπάλα και ο Γουόκαπ είναι ο καλύτερος παίκτης των “ερυθρόλευκων” στο να σπάει αυτά τα σκριν. Καθόλου τυχαία, μόλις στο παρκέ πέρασε ο Τεόντοσιτς, ήταν πάλι ο Γουόκαπ αυτός που πήγε στο μαρκάρισμά του (και κατόπιν οι Παπανικολάου και Λαρεντζάκης), αφήνοντας τον χειριστή της μπάλας στον Κάναν.
Ο Ολυμπιακός πίεση ασφυκτικά στην μπάλα τους Ιταλούς. Στα πρώτα 7 λεπτά του αγώνα, όσο ήταν ο Φαλ στο παρκέ, στο Pick and Roll οι “ερυθρόλευκοι” έπαιζαν “Flat”, μένοντας δηλαδη πίσω. Από το 8ο λεπτό κι έπειτα - όταν στο παρκέ πέρασε ο Μπλακ - η λογική πλέον ήταν η αλλαγή σε όλα τα σκριν. Ο λόγος σαφής: Ο Ολυμπιακός δεν πίστευε - και σωστά - ότι η Βίρτους έχει κάποιον παίκτη να παίξει ένας με έναν και να χτυπήσει αυτό το μις-ματς. Την ίδια στιγμή - με τον Τζαϊτέ να περνάει όλο το πρώτο μέρος στον πάγκο με δύο φάουλ και τον Σενγκέλια να ψάχνει ακόμα ρυθμό - οι Ιταλοί δεν μπορούσαν να χτυπήσουν ούτε μέσα στο καλάθι. Η επίθεσή τους είχε ήδη αποδιοργανωθεί.
Το ρεσιτάλ δημιουργίας και τα handoff που γίνονται Pick and Roll
Όσο η άμυνα έκανε αυτά που έπρεπε στην επίθεση όλα δούλευαν ρολόι. Ο Τόμας Γουόκαπ μοίρασε τις 6 από τις 8 ασίστ του (21 πόντους πήρε ο Ολυμπιακός από αυτές) στο πρώτο 7λεπτο του αγώνα. Τα περισσότερα στον Ολυμπιακό ξεκινούσαν από το Pick and Roll, ωστόσο ήταν η κίνηση μακριά από την μπάλα που έκανε την διαφορά για τον Ολυμπιακό, που είδε και τον Κάναν (8 πόντοι και 3 ασίστ στην πρώτη περίοδο) να φαίνεται να βρίσκει σιγά-σιγά τον ρόλο του ως ο γκαρντ που κυνηγάει η αντίπαλη άμυνα και ενίοτε έχει ρόλο δεύτερου δημιουργού.
Ο Ολυμπιακός ήταν ισοπεδωτικός στην αρχή. Και μετά πέρασε στο παρκέ και ο καλύτερος δημιουργός του, ο Κώστας Σλούκας. Εκείνο ήταν πλέον το σημείο που οι “ερυθρόλευκοι” έστησαν πάρτι, με όλα να ξεκινούν από τρεις άξονες: 1. Την κίνηση του Σλούκα μακριά από την μπάλα όπου πρώτα έπαιρνε σκριν και μετά δεχόταν πάσα. 2. Το handoff (πάσα χέρι με χέρι) με τον Μπλακ και 3. Το άμεσο γύρισμα του συστήματος σε Pick and Roll, με τον διεθνή γκαρντ να ορίζει πλέον τις εξελίξεις.
Πρέπει να τονιστεί ότι ο ρόλος του Μπλακ ήταν κομβικός σε αυτό. Ο Αμερικανός σέντερ είναι - με διαφορά - ο καλύτερος ψηλός των “ερυθρόλευκων” σε αυτό το παιχνίδι. Κάνει τα καλύτερα “βυθίσματα” στο καλάθι (και ας μην είναι τόσο θεαματικά όσο αυτά του Μπόλομποϊ) και - κυρίως - είναι πολύ καλός όταν επιλέγει να κάνει Short Roll (μένει στα 4-5 μέτρα μετά το σκριν και εξετάζει τις επιλογές του, πασάροντας ενίοτε στην περιφέρεια) αφού βοηθάει στην λογική της συνεχούς κίνησης που προϋποθέτει το σύστημα του Ολυμπιακού.
Σύμφωνα με το InStat Scout, ο Ολυμπιακός πήρε συνολικά 88 πόντους από τις 33 ασίστ του. Αυτό σημαίνει ότι το 75% των πόντων του ήρθαν έπειτα από συνεργασίες, σε ένα απίθανο νούμερο. Οι “ερυθρόλευκοι” πήραν μάλιστα 26 πόντους σε καταστάσεις Catch and Shoot (σουτ από στάση) και 13 από κοψίματα στο καλάθι.
Το διαφορετικό ροτέισον που ίσως δείχνει κάτι
Όλοι οι προπονητές έχουν ένα συγκεκριμένο ροτέισον στο μυαλό τους και ο Γιώργος Μπαρτζώκας δεν αποτελεί εξαίρεση. Ο έμπειρος τεχνικός συνηθίζει να ακολουθεί μία συγκεκριμένη λογική, ειδικά στο πρώτο μέρος κάθε αγώνα, όπου δίνει χρόνο συμμετοχής σε 10-11 παίκτες, πριν περιορίσει το ροτέισον από την τρίτη περίοδο κι έπειτα. Κόντρα στην Βίρτους προχώρησε σε δύο κινήσεις που δεν έχει συνηθίσει.
Η πρώτη κίνηση ήταν ότι έπειτα από 8 λεπτά αγώνα πέρασε ταυτόχρονα στο παρκέ τους Πίτερς και Μπλακ στις θέσεις των Βεζένκοβ και Φαλ. Αυτό είχε ενδιαφέρον κυρίως γιατί πολύ συχνά ο Βούλγαρος παίζει όλο το πρώτο δεκάλεπτο και κάθεται στην δεύτερη περίοδο (ενίοτε ξεκινάει κιόλας την δεύτερη περίοδο ή την τελειώνει). Η δεύτερη κίνηση ήταν ότι ο Κάναν έπαιξε 12 συνεχόμενα λεπτά πριν περάσει στον πάγκο (όλη την πρώτη περίοδο και το πρώτο δίλεπτο της δεύτερης περιόδου), όταν συχνά είτε είναι ο πρώτος γκαρντ που περνάει στον πάγκο, είτε παίζει όλη την πρώτη περίοδο και μετά βλέπει όλη την δεύτερη περίοδο από τον πάγκο.
Είναι σαφές ότι μπορεί να υπάρξει η σκέψη ότι ευνόησαν οι καταστάσεις για να συμβεί αυτό. Η ταυτόχρονη αλλαγή των Φαλ-Βεζένκοβ (και όχι μόνο του Γάλλου όπως γίνεται συνήθως) έγινε με το σκορ στο 26-13. Οι Πίτερς και Μπλακ κέρδισαν όμως με το σπαθί τους - και την παρουσία τους στην δεύτερη περιοδο - το δικαίωμα να πάρουν τόσο μαζεμένο χρόνο συμμετοχής, διευρύνοντας την διαφορά όσο συνυπήρξαν στο παρκέ, ενώ ο Κάναν φαίνεται πως ανταμείφθηκε για το καλό του πρώτο δεκάλεπτο.
Είναι σαφές ότι ένα παιχνίδι δεν μπορεί να αποτελέσει κριτήριο για το κατά πόσο θα αλλάξει κάτι στο ροτέισον του Ολυμπιακού από εδώ και πέρα. Δεν παύει ωστόσο να αποτελεί γεγονός ότι υπήρξε ταυτόχρονη αλλαγή στην γραμμή ψηλών στο ίδιο λεπτό, κάτι που - σε επίπεδο EuroLeague - o Γιώργος Μπαρτζώκας δεν κάνει συχνά, όπως και ότι ο Κάναν έπαιξε 12 σερί λεπτά.
Η άνετη νίκη και η μεγάλη εικόνα
Σε ένα παιχνίδι που από ένα σημείο κι έπειτα πιάνουν όλα, είναι λίγο επικίνδυνο να προβεί κάποιος σε συμπεράσματα. Αυτό που είναι γεγονός είναι ότι ο Ολυμπιακός είχε ένα ξέσπασμα που φαινόταν να έχει ανάγκη, παίρνοντας το βέλτιστο και από τους 12 παίκτες του.
Ακόμα κι έτσι, η εικόνα του Μπλακ ήταν πράγματι ενθαρρυντική για τους “ερυθρόλευκους”, αφού αν ο Αμερικανός πιάσει αυτό τα στάνταρ απόδοσης τότε δεν θα χρειάζεται να… λιώνει στο παρκέ ο Φαλ και ενδεχομένως να ενεργοποιηθεί περισσότερο ο Μπόλομποϊ. Παράλληλα, το γεγονός ότι ο Κάναν φάνηκε να είναι ξανά πιο επιθετικός από ότι το προηγούμενο διάστημα - κάτι που βέβαια ξεκίνησε στο ντέρμπι με τον Παναθηναϊκό - είναι επίσης κάτι που χρήζει προσοχής.
Στο τέλος της ημέρας, ο Ολυμπιακός έκανε το καθήκον του κόντρα στην Βίρτους Μπολόνια, σε ένα παιχνίδι που - πριν ξεκινήσει - είχε χαρακτηριστεί επικίνδυνο. Οι “ερυθρόλευκοι” όμως το έκαναν να φαίνεται εύκολο χτυπώντας κάθε αδυναμία των Ιταλών, παίζοντας ολοκληρωτικό μπάσκετ. Μένει να φανεί τι θα ακολουθήσει από εδώ και πέρα.