Παναθηναϊκός AKTOR - Ερυθρός Αστέρας: Ο πολύτιμος Μήτογλου, η τιμωρία στην άμυνα με αλλαγές των Σέρβων και το +15 των Σλούκα, Γκραντ
Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη του Παναθηναϊκού AKTOR επί του Ερυθρού Αστέρα. Ο τρόπος που οι “πράσινοι” τιμώρησαν την άμυνα με αλλαγές των Σέρβων, το +15 που είχαν οι Σλούκας, Γκραντ όταν συνυπήρχαν και ο καθοριστικός Μήτογλου.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR πήρε ακόμα μία νίκη στην EuroLeague, επικρατώντας με 82-65 του Ερυθρού Αστέρα στο φινάλε του πρώτου γύρου.
Οι “πράσινοι” δυσκολεύτηκαν αρκετή ώρα από το συμπαγές σύνολο του Γιάννη Σφαιρόπουλου, ωστόσο στο τέλος βρήκαν τον τρόπο για να φτάσουν στην νίκη.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη των “πράσινων”.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR τιμώρησε τα ψεγάδια της άμυνας με αλλαγές των Σέρβων
Ο Παναθηναϊκός AKTOR είχε απέναντί του μία ιδιαίτερη και σκληρή ομάδα. Ο Ερυθρός Αστέρας έχει αρκετά ημίψηλα κορμιά, αλλά και 3 γκαρντ που είναι αδύναμοι αμυντικά λόγω μεγέθους (Τεόντισιτς, Ντος Σάντος, Νέντοβιτς). Οι Σέρβοι παίζουν άμυνα με αλλαγές στο Pick and Roll, κάτι που έκαναν και κόντρα στον Παναθηναϊκό AKTOR. Οι “πράσινοι” έχουν αρκετούς γκαρντ που μπορούν να τιμωρήσουν στο ένας εναντίον ενός τέτοιες καταστάσεις. Κόντρα στον Ερυθρό Αστέρα αποφάσισαν να ακολουθήσουν τον άλλο δρόμο: Αυτό της τροφοδότησης του ψηλού. Και αυτό άλλαξε τα δεδομένα.
Ο Παναθηναϊκός θέλησε να πληγώσει τον Ερυθρό Αστέρα κοντά στο καλάθι. Να ταΐσει τους ψηλούς του, να φορτώσει με φάουλ τους Σέρβους. Αυτό ακριβώς έκανε, κάτι που φαίνεται από ένα απλό νούμερο: Η τριάδα των Λεσόρ, Μήτογλου και Αντετοκούνμπο κέρδισε συνολικά 13 φάουλ (8, 3 και 2 αντίστοιχα). Τα περισσότερα εξ αυτών οι τρεις ψηλοί του Παναθηναϊκού τα κέρδισαν όταν προσπαθούσαν να πάρουν θέση κοντά στο καλάθι μετά το Pick an Roll ή όταν πόσταραν, υποχρεώνοντας τους κοντύτερους αντιπάλους τους να τους σταματήσουν με φάουλ.
Παράλληλα, η άμυνα με αλλαγές δημιουργεί ακόμα ένα πρόβλημα: Τα πολλά χαμένα αμυντικά ριμπάουντ. Ο Παναθηναϊκός AKTOR το εκμεταλλεύτηκε και αυτό, αφού τελείωσε τον αγώνα με 15 επιθετικά ριμπάουντ, ανανεώνοντας συνεχώς επιθέσεις, κάτι απαραίτητο σε μία βραδιά που σούταρε μόλις με 22.2% στα τρίποντα (5/22).
Τα κοψίματα του Μήτογλου και οι 15 πόντοι σε Catch and Drive
Τα πολλά κερδισμένα φάουλ των ψηλών και τα επιθετικά είναι τα προφανή κέρδη που είχε ο Παναθηναϊκός AKTOR. Υπάρχουν όμως δύο ακόμα πράγματα και αναδεικνύονται με το Hudl Instat. Το πρώτο είναι ότι οι “πράσινοι” σημείωσαν 15 πόντους σε καταστάσεις Catch and Drive (μετάφραση: υποδοχή της μπάλας στην περιφέρεια, επίθεση στην άμυνα που κλείνει και είτε διείσδυση, είτε σουτ). Το δεύτερο είναι ότι ο Παναθηναϊκός AKTOR πήρε 11 πόντους από κόψιμο στο καλάθι. Αμφότερα συνδέονται με τον τρόπο που διάβασα οι “πράσινοι” την άμυνα των Σέρβων.
Η άμυνα με αλλαγές μπορεί να γίνει πιο πολύπλοκη από ότι φαίνεται. Συχνά προϋποθέτει δεύτερη αλλαγή στην ίδια φάση (κάτι που έκανε συχνά ο Ερυθρός Αστέρας). Τι σημαίνει αυτό; Ότι μετά την πρώτη αλλαγή κοντού-ψηλού στο Pick and Roll, έρχεται από την αδύνατη πλευρά ο δεύτερος ψηλός και “παίρνει” τον ψηλό που ρολάρει, με τον κοντό να αλλάζει εκ νέου μαρκάρισμα.
Άλλες φορές, στην πιο απλή μορφή της άμυνας, η ομάδα που αμύνεται απλώς δίνει βοήθεια στο μαρκάρισμα όταν τροφοδοτηθεί ο ψηλός. Όταν συμβαίνει αυτό, η ομάδα που κάνει επίθεση πρέπει να δείξει αντανακλαστικά και να επιτεθεί αμέσως. Αυτό έκανε ο Παναθηναϊκός. Ιδού ένα παράδειγμα όπου τιμώρησε τον Ερυθρό Αστέρα με κόψιμο στο καλάθι:
Ο Σλούκας παίζει Pick and Roll με τον Λεσόρ, με τον Ερυθρό Αστέρα να ετοιμάζεται να κάνει αλλαγή στο σκριν
Ο Ερυθρός Αστέρας κάνει την αλλαγή στο σκριν και ετοιμάζεται να κλείσει τους χώρους στον Λεσόρ. Ο Γκραντ (στην γωνία) και ο Μήτογλου (στις 45 μοίρες) ανοίγουν το γήπεδο
Ο Λεσόρ παίρνει την μπάλα και η άμυνα κλείνει πάνω του. Ο Μήτογλου κόβει στο καλάθι, ενώ ο Γκραντ είναι στην γωνία.
Ο Λεσόρ πασάρει στον Μήτογλου, που σκοράρει
Ιδού και ένα παράδειγμα που ο Παναθηναϊκός τιμώρησε την άμυνα των Σέρβων με Catch and Drive:
Ο Μήτογλου ποστάρει τον Ντος Σάντος, με τον Λεσόρ κάτω από το καλάθι και τον Γκριγκόνις στην αδύνατη πλευρά.
Ο Μήτογλου γυρίζει και βρίσκει απέναντί του τον Μπόλομποϊ και την άμυνα των Σέρβων να κλείνει. Πασάρει στον Γκριγκόνις, ενώ ο Λάζιτς κλείνει προς τον Λιθουανό.
Ο Γκριγκόνις επιτίθεται στην close out άμυνα του Λάζιτς και πάει προς το καλάθι (Catch and Drive)
Ο Γκριγκόνις σκοράρει
Ο ρόλος του Μήτογλου ήταν ξανά κομβικός για τον Παναθηναϊκό AKTOR. Ο διεθνής ψηλός είχε 15 πόντους (7 εκ των οποίων σημείωσε με κοψίματα στο καλάθι), 5 ριμπάουντ και 2 ασίστ (που πρόσφεραν άλλους 6 πόντους). Το θέμα με τον Μήτογλου ήταν ότι έκανε τα απλά. Έδωσε λύσεις όταν χρειαζόταν, έβγαλε την έξτρα πάσα. Ιδού και το Shot Chart του:
Ιδού και οι τρόποι που σκόραρε:
Τα σχήματα με Σλούκα - Γκραντ, ο Καλαϊτζάκης και η νίκη που χρειαζόταν
Σε ένα βράδυ που ο Ναν δεν είχε ρυθμό, ο Παναθηναϊκός AKTOR νίκησε χάρη στο βάθος του. Η ποιότητα της περιφερειακής γραμμής των “πράσινων” έκανε την διαφορά. Το δε δίδυμο Σλούκα, Γκραντ οδηγούσε τον Παναθηναϊκό AKTOR σε όλο το παιχνίδι. Σύμφωνα με το Hudl Instat, οι δύο γκαρντ συνυπήρξαν κόντρα στον Ερυθρό Αστέρα για 14 λεπτά και 16 δευτερόλεπτα. Σε αυτό το διάστημα το “τριφύλλι” είχε +15 στο σύστημα +/-. Κανένα άλλο δίδυμο παικτών της ομάδας δεν είχε καλύτερο άθροισμα.
Ο Σλούκας και ο Γκραντ έχουν βρει πλέον χημεία και αυτό φαίνεται. Ξέρουν πλέον πώς να παίζει ο ένας μαζί με τον άλλο, αλλά και… μακριά από αυτόν. Την ίδια στιγμή, θα είναι άδικο να μην γίνει αναφορά στον Παναγιώτη Καλαϊτζάκη. Ο διεθνής γκαρντ/φόργουορντ έβγαλε μεγάλες άμυνες στο ξεκίνημα του αγώνα (και στην τρίτη περίοδο) στον Μίλος Τεόντοσιτς. Τα μακριά του χέρια και η αθλητικότητά του δυσκόλεψαν τον Σέρβο μαέστρο, με τον Καλαϊτζάκη να δίνει το σύνθημα σε αυτή την πλευρά του παρκέ.
Το βασικό για τον Παναθηναϊκό είναι ότι πήρε την νίκη παίζοντας καλό μπάσκετ. Η άμυνα των “πράσινων” δέχθηκε μόλις 54 πόντους σε καταστάσεις σετ παιχνιδιού (ο Ερυθρός Αστέρας σημείωσε και 11 πόντους στον αιφνιδιασμό). Η επίθεσή του έδειξε τον δρόμο με διαφορετικό τρόπο. Το “τριφύλλι” πατάει πλέον καλά στα πόδια του. Τα καλύτερα μοιάζουν να είναι μπροστά του.