Παναθηναϊκός AKTOR - Μπαρτσελόνα: Ο μαγικός Ναν και η πεντάδα με τον Μήτογλου στο 5 που άλλαξε το παιχνίδι
Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη-θρίλερ του Παναθηναϊκού AKTOR επί της Μπαρτσελόνα. Η κλάση του Ναν, το πέρασμα του Μήτογλου σε θέση σέντερ που άνοιξε χώρους και η πεντάδα που άλλαξε τα δεδομένα.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR επέζησε στο θρίλερ με την Μπαρτσελόνα, παίρνοντας την νίκη με 90-89 για την 13η αγωνιστική της EuroLeague, επιστρέφοντας στα θετικά αποτελέσματα.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη των “πρασίνων”.
Το οξυγόνο του Μπράουν και το ξέσπασμα του Ναν
Ο Παναθηναϊκός AKTOR τα βρήκε σκούρα και στις δύο πλευρές του παρκέ κόντρα στην Μπαρτσελόνα. Ο Λορέντζο Μπράουν (18 πόντοι) ήταν αυτός που τον κράτησε στην αρχή, σημειώνοντας πολλά προσωπικά καλάθια, δίνοντας οξυγόνο σε μία δυσλειτουργική επίθεση. Ήταν όμως ο Κέντρικ Ναν (29 πόντοι) αυτός που σε όλο το ματς φρόντιζε να δηλώνει παρών όταν χρειάστηκε.
Σε ένα παιχνίδι όπου τίποτα - ειδικά στην επίθεση - δεν έδειχνε να πηγαίνει καλά, ο Αμερικανός σημείωσε τρία buzzer-beater (τα δύο με σουτ από το κέντρο), δίνοντας ανάσες στην ομάδα του σε δύσκολα σημεία. Το θέμα ωστόσο ήταν τι έκανε μετά το τρίτο του buzzer-beater, με το οποίο μείωσε σε 63-69 στο φινάλε της τρίτης περιόδου.
Έχοντας βρει πλέον ρυθμό, ο Ναν χτύπησε σε απανωτές επιθέσεις τον Μπίλι Ερνανγκόμεθ σε κατάσταση Pick and Roll. Η Μπαρτσελόνα αμυνόταν σχεδόν σε όλο το ματς “ICE” στο Pick and Roll (μετάφραση: Δεν άφηνε τον χειριστή της μπάλας να πάει προς τον κεντρικό διάδρομο και τον έστελνε στην πλάγια γραμμή). Για τρεις περιόδους αυτό είχε αποτέλεσμα. Στην 4η περίοδο όμως ο Ναν είχε πάρει φωτιά. Τα υπόλοιπα ήταν ιστορία.
*Με κυκλάκι τα εύστοχα σουτ, με "x" τα άστοχα
Ο Ναν είναι ένας γεννημένος σκόρερ. Αν βρει χώρο, έστω και ελάχιστο, θα σκοτώσει μία ομάδα. Η Μπαρτσελόνα τον άφησε να βρει ρυθμό. Και στο τέλος το πλήρωσε. Βέβαια, για να φτάσει ο Παναθηναϊκός AKTOR σε απόσταση βολής, χρειάστηκε να κάνει κάτι ακόμα, προκειμένου να ξεκλειδώσει τον Ναν.
Το πέρασμα του Μήτογλου σε θέση σέντερ και το "5 out" που έκανε την διαφορά
Ο Εργκίν Αταμάν δοκίμασε αρκετά πράγματα κόντρα στην Μπαρτσελόνα. Για την ακρίβεια, έριξε στο παρκέ 19 διαφορετικές πεντάδες. Οι Καταλανοί όμως πάντα έβρισκαν τρόπους να πληγώνουν τους “πράσινους”, ειδικά σε κατάσταση Pick and Roll με τον Χουάν Νούνιεθ, κάτι που άνοιξε τους διαδρόμους και στους υπόλοιπους.
Έχοντας δοκιμάσει όλα αυτά, ο Αταμάν αποφάσισε στο τέλος να παίξει το τελευταίο του χαρτί, ρίχνοντας στο παρκέ τρεις γκαρντ και τον Ντίνο Μήτογλου σε θέση σέντερ. Ήταν η πεντάδα που έφερε τούμπα το ματς.
Το πέρασμα του Μήτογλου σε θέση σέντερ άνοιξε το γήπεδο για τον Ναν. Ο Παναθηναϊκός AKTOR έπαιζε πλέον το λεγόμενο “5 out”. Είχε δηλαδή 5 σουτέρ στο παρκέ, κάτι που άνοιξε διαδρόμους, ενώ οι τρεις γκαρντ (Σλούκας, Ναν, Μπράουν) μπορούσαν να παίξουν Pick and Roll με άνεση. Η αξία της παρουσίας του Μήτογλου φάνηκε στο ξεκίνημα της τέταρτης περιόδου, όταν σε διαδοχικές φάσεις οι “πράσινοι” χτύπησαν με διαφορετικό τρόπο την Μπαρτσελόνα. Ιδού η πρώτη φάση:
Ο Σλουκας ζητάει σκριν από τον Μήτογλου. Ο Βέσελι ετοιμάζεται να παίξει Soft Hedge, για να κλείσει τον διάδρομο του Σλούκα
Ο Μήτογλου κάνει Pop Out (μετάφραση: Βγαίνει στο τρίποντο). Ο Σλούκας τού πασάρει την μπάλα.
Ο Μήτογλου ευστοχεί σε τρίποντο.
Στην αμέσως επόμενη φάση, οι “πράσινοι” έστησαν πάλι σκριν ψηλά, αυτή τη φορά για τον Ναν. Και έγινε το εξής:
Ο Ναν ζητάει σκριν από τον Μήτογλου. Ο Βέσελι - που δέχθηκε τρίποντο από τον Μήτογλου μία φάση νωρίτερα - ανεβαίνει λίγο πιο ψηλά από ότι συνήθως.
Ο Ναν πάει αντίθετα από το σκριν και έχει ελεύθερο διάδρομο, αφού ο Βέσελι μένει στον Μήτογλου, ενώ ο Μπράουν (κάτω γωνία) μένει πάνω στον Χουάντσο.
Ο Ναν τελειώνει την φάση, αφού κάτω από το καλάθι είναι μόνο ο κοντύτερος Πάντερ.
Ο Μήτογλου είχε 9 πόντους σε 18 λεπτά και 45 δευτερόλεπτα συμμετοχής. Είχε όμως κάτι ακόμα: +9 στο σύστημα +/-, το καλύτερο νούμερο των “πρασίνων”, μαζί με τον Κώστα Σλούκα. Ακόμα πιο εντυπωσιακό ωστόσο είναι άλλο. Σύμφωνα με το Hudl Instat, ο Μήτογλου πέρασε 11 λεπτά και 54 δευτερόλεπτα σε θέση σέντερ. Σε αυτό το διάστημα το “τριφύλλι” είχε +12 στο σύστημα +/-.
Είναι ξεκάθαρο ότι τα σουτ του Ναν έφεραν τούμπα το ματς. Ο Αμερικανός ήταν σε μεγάλη βραδιά. Ο Μήτογλου όμως ήταν ο παίκτης που καθόρισε τις εξελίξεις. Η επιθετικότητα που έβγαλε στην άμυνα - με αυτόν στο παρκέ ο Παναθηναϊκός AKTOR δεχόταν μόλις 0.85 πόντους ανά κατοχή - και, κυρίως, ο τρόπος που άνοιξε το γήπεδο στην επίθεση άλλαξε τα δεδομένα.
Το οριακό φινάλε, οι βολές του Λεσόρ και οι λεπτομέρειες που κάνουν την διαφορά
Η Μπαρτσελόνα δεν τα παράτησε ποτέ. Έδειξε χαρακτήρα ακόμα και μετά την τρικυμία της τέταρτης περιόδου. Έβαλε μεγάλα σουτ, είδε τον Άλεξ Αμπρίνες να κερδίζει φάουλ σε προσπάθεια για τρίποντο και ισοφάρισε σε 89-89 λίγο πριν από το φινάλε.
Η μπάλα στην τελευταία επίθεση όμως πήγε στον Παναθηναϊκό AKTOR, με τον Λορέντζο Μπράουν να τροφοδοτεί τον Ματίας Λεσόρ και τον Γάλλο να κερδίζει το φάουλ, διαμορφώνοντας το τελικό 90-89 με 1/2 βολές. Κάπου εδώ είναι καλό να αναφερθούν κάποιες λεπτομέρειες που δεν φαίνονται πάντα, τουλάχιστον όχι με την πρώτη ματιά.
Παράδειγμα: Με το σκορ στο 85-84 για τον Παναθηναϊκό AKTOR, η Μπαρτσελόνα επέλεξε να παίξει Pick and Roll ο Κέβιν Πάντερ με τον Γιαν Βέσελι. Κι ας ήξερε ότι ο Παναθηναϊκός AKTOR παίζει δυναμικό Hedge Out (ο ψηλός βγαίνει δυναμικά) και ο Λεσόρ είναι πιθανότατα ο καλύτερος ψηλός στην Ευρώπη σε αυτή την άμυνα. Κι ας είχε χάσει μερικές φάσεις νωρίτερα ο Πάντερ την μπάλα σε αντίστοιχη φάση, με τον Μήτογλου να του κλέβει την μπάλα. Ο Λεσόρ έκλεψε την μπάλα από τον Πάντερ και κάρφωσε στον αιφνιδιασμό για το 87-84.
Στην τελευταία του επίθεση, ο Παναθηναϊκός AKTOR επέλεξε να δώσει την μπάλα στον Λορέντζο Μπράουν, ο οποίος έστησε Pick and Roll με τον Μήτογλου. Τον Μήτογλου μάρκαρε ο Πάρκερ, ο πιθανότατα χειρότερος αμυντικός των “μπλαουγκράνα”. Ο Μπράουν έφτασε εύκολα μέχρι το καλάθι και πάσαρε στον Λεσόρ, που κέρδισε το φάουλ.
Αυτές οι δύο φάσεις και η εξέλιξή τους μοιάζουν με λεπτομέρειες. Είναι όμως τέτοιες λεπτομέρειες που στο τέλος μπορούν να κάνουν την διαφορά ανάμεσα στην νίκη και την ήττα. Το να έχει δηλαδή ένας παίκτης ή μία ομάδα την σκέψη να αποφύγει να παίξει Pick and Roll με τον παίκτη που μαρκάρει ο Λεσόρ, όταν δεν έχει συμπληρώσει ομαδικά φάουλ ο Παναθηναϊκός AKTOR, άρα θα βγει ο Γάλλος επιθετικά στην μπάλα. Και την ίδια στιγμή να πάρει την μπάλα ο τρίτος δημιουργός της ομάδας (Μπράουν) και να σημαδέψει τον χειρότερο αμυντικό της Μπαρτσελόνα (Πάρκερ) στο Pick and Roll. Η κατάληξη των δύο φάσεων δεν έχει σημασία. Σημασία έχει να πάρεις την σωστή απόφαση.
Μία απαραίτητη νίκη
Ο Παναθηναϊκός AKTOR είχε ανάγκη αυτό το αποτέλεσμα. Αν οι δύο σερί ήττες γινόντουσαν τρεις, ειδικά κόντρα στην Μπαρτσελόνα των απουσιών, η ψυχολογία της ομάδας δεν θα βρισκόταν σε καλό επίπεδο. Καλό είναι το “know how” που έχει το “τριφύλλι” και η σιγουριά ότι κάποια στιγμή η ομάδα θα ρολάρει, ωστόσο είναι ακόμα καλύτερο όταν αυτό συνδυάζεται με μία νίκη, ώστε να φανεί ότι - πράγματι - η ομάδα θα αρχίσει κάποια στιγμή να ρολάρει.
Είναι ξεκάθαρο ότι ο Παναθηναϊκός AKTOR ακόμα ψάχνεται. Οι ρόλοι των νέων παικτών ακόμα είναι υπό συζήτηση, κάτι που φαίνεται και από την χρησιμοποίηση των Οσμάν και Γιούρτσεβεν, ακόμα και του Μπράουν σε κάποια παιχνίδια. Η νίκη κόντρα στην Μπαρτσελόνα ωστόσο είναι ένα καλό μαξιλαράκι. Αύριο (5/12) βέβαια απέναντι στο “τριφύλλι” θα βρεθεί η φορμαρισμένη Παρτίζαν, στο καυτό Βελιγράδι. Ο βαθμός δυσκολίας ανεβαίνει. Και ο Παναθηναϊκός AKTOR θα πρέπει να δείξει ότι μπορεί να ανταπεξέλθει σε ένα ματς ειδικών καταστάσεων.