Ο Παναθηναϊκός AKTOR ήταν ο μεγάλος νικητής στο ντέρμπι με τον Ολυμπιακό, επικρατώντας με 79-75 των “ερυθρολεύκων” στον τελικό του ΟΠΑΠ Final Eight του Κυπέλλου Ελλάδας.
Το Hudl Instat αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη του “τριφυλλιού”.
Η κλάση των Σλούκα – Ναν, που πρόσφεραν μαζί 47 πόντους
Στην ανάλυση των σημείων-κλειδιών του αγώνα είχε τονιστεί αυτό που λίγο-πολύ ξέρει όλη η Ευρώπη: Την δεδομένη περίοδο οι Κώστας Σλούκας και Κέντρικ Ναν έχουν πάρει για τα καλά τα ηνία στην επίθεση του Παναθηναϊκού AKTOR λόγω των τραυματισμών των Ματίας Λεσόρ και Ομέρ Γιούρτσεβεν, κουβαλώντας την ομάδα τους. Αυτό έκαναν και στο “αιώνιο” ντέρμπι, με τον Σλούκα να κρατάει τους “πράσινους” για τρεις περιόδους και τον Ναν να αναλαμβάνει δράση στο τέλος.
Ο Σλούκας ήταν αρχικά αυτός που ξεκόλλησε τον Παναθηναϊκό AKTOR στην επίθεση. Ο διεθνής γκαρντ σημείωσε 17 πόντους και μοίρασε 5 ασίστ, που πρόσφεραν άλλους 13 πόντους στους συμπαίκτες του. Ο Σλούκας ξεκίνησε σημαδεύοντας την επιλογή του Ολυμπιακού να τον μαρκάρει με αλλαγές στο Pick and Roll, σημαδεύοντας τον Νίκολα Μιλουτίνοβ. Ακολούθως, με τον Φαλ να παίζει Flat (μένοντας πίσω), σούταρε από την περιφέρεια.
*
Με κυκλάκι τα εύστοχα σουτ, με “x” τα άστοχα
Στην τέταρτη περίοδο, ωστόσο, ήταν η ώρα του Ναν (17 πόντοι και 1 ασίστ, που έδωσε άλλους 3 πόντους). Ο Αμερικανός γκαρντ είχε ένα κακό πρώτο μέρος, με 2 πόντους με 1/8 σουτ, με τον Ολυμπιακό να τον κλείνει σωστά, αφού δεν τον άφηνε να πάει προς το καλάθι και τον υποχρέωνε σε δύσκολα, μαρκαρισμένα σουτ. Στην 4η περίοδο όμως ο Ναν βρήκε τους χώρους που έψαχνε. Κι ακόμα κι αν τα αναλυτικά νούμερά του δεν ήταν καλά, η εικόνα του στην 4η περίοδο, όπου ανέλαβε δράση, τα κάλυψε όλα.
*
Με κυκλάκι τα εύστοχα σουτ, με “x” τα άστοχα
Σύμφωνα με το Hudl Instat, οι δύο σταρ του Παναθηναϊκού AKTOR ήταν συνολικά υπεύθυνοι για 47 από τους 79 πόντους της ομάδας τους (ένα τρίποντο του Ναν ήρθε από ασίστ του Σλούκα, για αυτό το άθροισμα δεν είναι 50 πόντοι). Αυτό σημαίνει ότι σχεδόν το 60% των πόντων της ομάδας (59.4% για την ακρίβεια) ήταν δική τους υπόθεση.
Ο Χουάντσο και το πλάνο εξάντλησης του Βεζένκοβ
Ο Χουάντσο Ερνανγκόμεθ (10 πόντοι, 17 ριμπάουντ), ήταν ένας από τους πλέον καθοριστικούς παίκτες του Παναθηναϊκού AKTOR. Ο Ισπανός άσκησε πίεση στον Βεζένκοβ με διαφορετικούς τρόπους. Κι ενώ όλοι θα σταθούν στην άμυνα του Χουάντσο στον σταρ του Ολυμπιακού – περισσότερα για αυτό σε λίγο – ήταν και αυτά που έκανε στην επίθεση που έκαναν την διαφορά.
Είναι γνωστό ότι ο Βεζένκοβ είναι πιθανότατα το καλύτερο 4αρι στην Ευρώπη στο ανοιχτό γήπεδο, με τον τρόπο που τρέχει πρώτος στο transition και κλειδώνει τον αντίπαλό του για να ποστάρει να είναι από τα δυνατά του σημεία. Τι γίνεται όμως όταν ο παίκτης που μαρκάρει (Χουάντσο) έχει ως εντολή να πηγαίνει συνεχώς στο επιθετικό ριμπάουντ; Εκεί, τα δεδομένα αλλάζουν.
Από τα 17 ριμπάουντ του Χουάντσο, τα 4 ήταν επιθετικά. Αυτά τα ριμπάουντ έδωσαν 8 πόντους στον Παναθηναϊκό AKTOR. Παράλληλα όμως άσκησαν άλλη πίεση στον Βεζένκοβ. Έχοντας ως έγνοια τον Ισπανό, δεν μπορούσε να τρέξει όπως συνήθως στο ανοιχτό γήπεδο, αφού ένα χαμένο αμυντικό ριμπάουντ μεταφραζόταν σε δύο πόντους για το “τριφύλλι”. Και όλα αυτά, χωρις καν να μπει στην εξίσωση ότι για μεγάλο διάστημα στον τελικό ο Παναθηναϊκός AKTOR έβαζε σε ρόλο σκρινέρ τον Χουάντσο, υποχρεώνοντας τον Βεζένκοβ να αμύνεται συνεχώς.
Ιδού ένα παράδειγμα με επιθετικό ριμπάουντ του Χουάντσο:
Ο Ναν παίρνει την μπάλα και ετοιμάζεται να εκδηλώσει επίθεση. Ο Χουάντσο είναι στην γωνία, με τον Βεζένκοβ να τον μαρκάρει.
Ο Ναν σουτάρει και Χουάντσο τρέχει στην πλάτη του Βεζένκοβ για να πάρει το επιθετικό ριμπάουντ.
Ο Χουάντσο σκοράρει με φόλοου.
Αυτό το πλάνο εμπεριέχει ρίσκο για τον Παναθηναϊκό AKTOR. Αν ο Χουάντσο δεν πάρει το επιθετικό ριμπάουντ, είναι ευάλωτος στο τρανζίσιον του Βεζένκοβ. Έπιασε όμως. Σύμφωνα με το Hudl Instat, ο σταρ του Ολυμπιακού είχε 0 πόντους στο transition.
Σε καταστάσεις μισού γηπέδου, ο Παναθηναϊκός AKTOR είχε ένα συγκεκριμένο πλάνο: Ξέχωρα από το κλασικό over play μακριά από την μπάλα (όπου ο Χουάντσο δεν τον άφηνε να πάρει πάσα), το “τριφύλλι” ήθελε να υποχρεώσει τον Βεζένκοβ να βάλει την μπάλα στο παρκέ. Αλλαγές στα σκριν μακριά από την μπάλα, αλλαγές στα handoff του Βεζένκοβ με τον Φαλ (όπου έπαιρνε την μπάλα χέρι με χέρι), βοήθειες από την αδύνατη πλευρά όταν πήγαινε προς το καλάθι, το πλάνο τα είχε όλα. Ο Βεζένκοβ δεν είχε χώρους. Και το αποτέλεσμα ήταν φάσεις σαν αυτή:
Ο Βεζένκοβ θέλει να πάρει σκριν από τον Γουίλιαμς-Γκος για να κόψει στο καλάθι. Ο Χουάντσο όμως τον ωθεί να πάει προς τα έξω, για να μην γίνει αλλαγή
Ο Βεζένκοβ είναι κάτω από το καλάθι και θέλει να πάρει σκριν από τον Φαλ για να βγει στην περιφέρεια και να πάρει πάσα του Γουίλιαμς-Γκος. Ο Χουάντσο τον ακολουθεί.
Ο Βεζένκοβ παίρνει την μπάλα και σουτάρει υπό πίεση από τον Χουάντσο και αστοχεί.
Ο Βεζένκοβ ακόμα κι έτσι τελείωσε το ματς με 17 πόντους και 7/17 σουτ, απλώς επειδή είναι ο… Βεζένκοβ και θα βρει τρόπους να σκοράρει. Ίδρωσε πολύ όμως για να βρει πόντους, κουράστηκε και αυτό στοίχισε στον Ολυμπιακό.
Η άμυνα στον Φουρνιέ, το -16 της βασικής πεντάδας των “ερυθρολεύκων” και η εξάντληση του Γουίλιαμς-Γκος, που φάνηκε στο φινάλε
Ο Παναθηναϊκός AKTOR ήταν απόλυτα συγκεντρωμενος. Ήθελε να μην χάσει από τους Φουρνιέ και Βεζένκοβ. Κι αν στον Βεζένκοβ το πλάνο ήταν να τον υποχρεώσει να βάλει την μπάλα στο παρκέ ή να πάρει δύσκολα σουτ, στην περίπτωση του Φουρνιέ ήθελε απλώς να διώξει την μπάλα από τα χέρια του ή να τον υποχρεώσει σε δύσκολα σουτ, παίζοντας Hedge Out στα Pick and Roll όπου ήταν χειριστής, θέλοντας να τον στείλει στο καλάθι και όχι να πάρει σουτ. Ιδού ένα παράδειγμα:
Ο Φουρνιέ θέλει να πάρει σκριν από τον Φαλ για να σουτάρει. Ο Γκραντ όμως τον μαρκάρει από μπροστά, στέλνοντάς τον από μέσα για να πάρει την μπάλα.
Ο Φουρνιέ παίρνει την μπάλα, με τον Γκραντ να τον στέλνει αμέσως στην πλάγια γραμμή και τον Μήτογλου να βγαίνει δυναμικά πάνω του.
Ο Φουρνιέ κάνει λάθος.
Ο Φουρνιέ ήταν εγκλωβισμένος, τελειώνοντας τον αγώνα με 11 πόντους με 4/13 σουτ και 3 λάθη, για 3 ασίστ σε 28 λεπτά συμμετοχής. Με τους δύο σταρ του καλά κλεισμένους, ο Ολυμπιακός είχε πρόβλημα και αυτό φαίνεται από ένα ακόμα νούμερο, που δείχνει την – λογική – εξάρτησή του από τους δύο φόργουορντ: Όταν οι δύο τους συνυπήρξαν στο παρκέ, για 25 λεπτά και 10 δευτερόλεπτα, ο Ολυμπιακός είχε -11 στο σύστημα -11. Η δε βασική του πεντάδα είχε άθροισμα -16. Ο Παναθηναϊκός AKTOR είχε πάει το παιχνίδι εκεί που ήθελε.
Κλείνοντας, υπήρχε μία ακόμα λεπτομέρεια, που γνώριζαν οι ομάδες πριν από το παιχνίδι: Ο Γουίλιαμς-Γκος ήταν μόνος του στην θέση του πόιντ γκαρντ, όπως είναι μόνος του εδώ και καιρό. Κάποια στιγμή θα κουραζόταν. Αυτό κι έγινε στο τέλος, με τον Αμερικανό (10 πόντοι, 5 ασίστ και 2 λάθη) να μην έχει την απαραίτητη φρεσκάδα και το καθαρό μυαλό να οργανώσει όπως έπρεπε την ομάδα του. Για αυτό και ο Ολυμπιακός δεν μπορούσε να πάρει σωστές αποφάσεις στο φινάλε.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR πήγε το ματς εκεί που ήθελε
Όταν κάποιος μιλάει κατόπιν εορτής, μοιάζει εύκολο να βγάλει συμπεράσματα. Σε τέτοια ντέρμπι, αρκεί ένα άστοχο σουτ εντός παίκτη ή ένα εύστοχο κάποιου άλλου και τότε η συζήτηση είναι διαφορετική. Ένα σουτ σαν το τρίποντο του Φουρνιέ στο φινάλε για παράδειγμα, που αν έβρισκε στόχο θα άλλαζαν τα δεδομένα. Με τα “Αν” όμως δεν γίνεται συζήτηση. Η συζήτηση αφορά το τι έγινε στο παρκέ και ποιο ήταν το πλάνο των δύο ομάδων.
Είναι ξεκάθαρο ότι ο Παναθηναϊκός AKTOR πήγε το ματς εκεί που ήθελε. Έκανε τον Ολυμπιακό να νιώσει άβολα. Κατέδειξε πιο εύκολα τις απουσίες των “ερυθρολεύκων” στις θέσεις των γκαρντ, από ότι ο Ολυμπιακός τις απουσίες του “τριφυλλιού” κάτω από το καλάθι. Αυτό δεν γίνεται να αμφισβητηθεί.
Από εκεί και πέρα, σε ματς που κρίνεται στο φινάλε, όλα είναι πάντα ανοιχτά. Ο Παναθηναϊκός AKTOR είδε τον Ναν να βρίσκει ρυθμό όταν έπρεπε, ενώ ο Ολυμπιακός δεν είδε τους δικούς του σταρ να μπορέσουν να τραβήξουν την ομάδα. Έτσι όμως είναι αυτά τα ντέρμπι. Οι δύο ομάδες κάνουν τα πλάνα τους και τα ακολουθούν πιστά. Στο τέλος, όμως, μιλάνε πράγματα όπως το ταλέντο, το καθαρό μυαλό, ακόμα και η τύχη. Ο Παναθηναϊκός AKTOR ήταν καλύτερος σε όλα αυτά και νίκησε. Και πήρε το Κύπελλο. Σύντομα οι δυο τους θα τα ξαναπούν. Και το επόμενο ματς τους αναμένεται και αυτό συγκλονιστικό.