Παναθηναϊκός AKTOR - Ολυμπιακός: Το twirl action των “ερυθρολεύκων” που τους κράτησε στο ματς, οι 20 πόντοι με 2 ντρίμπλες του Βεζένκοβ, και ο καθοριστικός Φουρνιέ
Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη του Ολυμπιακού επί του Παναθηναϊκού AKTOR. Το δίδυμο Φουρνιέ, Βεζένκοβ, οι 25 πόντοι των “ερυθρολεύκων” με κίνηση μακριά από την μπάλα, το play με το ποστάρισμα του Γουόκαπ και η επιλογή των Πειραιωτών να ζήσουν με τα σουτ του “τριφυλλιού”.
Ο Ολυμπιακός ήταν ο μεγάλος νικητής στο ντέρμπι με τον Παναθηναϊκό AKTOR για την 8η αγωνιστική της EuroLeague, σε ένα από τα πιο όμορφα παιχνίδια που έχουν παίξει μεταξύ τους οι δύο “αιώνιοι” εδώ και πολλά χρόνια.
Σε ένα ματς που οι επιθέσεις είχαν τον πρώτο λόγο, οι δύο ομάδες έριξαν στο παρκέ η κάθε μία την δική της φιλοσοφία. Ο Ολυμπιακός πόνταρε στα plays που βγάζει με διαρκή κίνηση - αλλά στο τέλος είδε τον Φουρνιέ να βάζει δύο μεγάλα καλάθι - ενώ ο Παναθηναϊκός AKTOR στο Pick and Roll και τα διαβάσματα που έκαναν οι περιφερειακοί του, οι οποίοι είτε εκτελούσαν, είτε δημιουργούσαν.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την νίκη των “ερυθρολεύκων”.
Το δίδυμο Φουρνιέ, Βεζένκοβ ξεχώρισε σε μία βραδιά χωρίς υστερήσαντες
Ο Ολυμπιακός ένιωσε άνετα από την αρχή το ματς στην επίθεση, παίρνοντας πόντους στο transition με τον Σάσα Βεζέκοβ και αυτό ήταν πολύ σημαντικό ενόψει της συνέχειας του αγώνα. Ο ταλαντούχος φόργουορντ έκανε την ζημιά του αθόρυβα στην πρώτη και την τρίτη περίοδο και τελείωσε τον αγώνα με 20 πόντους έχοντας κάνει μόλις 2 ντρίμπλες, σε μία κλασική… Βεζένκοβ εμφάνιση.
Την ίδια στιγμή βέβαια, ο Ολυμπιακός είχε σε σπουδαία βραδιά και τον Εβάν Φουρνιέ. Ο Γάλλος γκαρντ/φόργουορντ ξεκίνησε το ματς με ένα εύστοχο τρίποντο στην πρώτη κατοχή του Ολυμπιακού. Τα σουτ που έμειναν σε όλους βέβαια ήταν τα δύο τρίποντα - όπου ενδιάμεσα σκόραρε ένα δίποντο πατώντας την γραμμή του τριπόντου, που πρακτικά έκριναν το ματς.
Ο Ολυμπιακός πήρε πολλά από τους δύο σταρ του, έμεινε στο ματς χάρη στην απειλή που αποτελούν με και χωρίς την μπάλα (περισσότερα σε αυτό σε λίγο) και στο τέλος είδε τον Γάλλο να βάζει όλα τα μεγάλα σουτ. Η νίκη αυτή βέβαια ήρθε επειδή ο Ολυμπιακός σχεδόν δεν είχε παίκτη να υστερεί (παραφωνία πρακτικά ήταν μόνο ο Ράιτ).
Ο Ολυμπιακός πήρε πολλα από πολλούς. Στηρίχθηκε στο μέγεθος του Μιλουτίνοβ (12 πόντοι - 6 επιθετικά ριμπάουντ), στην κλάση του Γουίλιαμς-Γκος στην 2η περίοδο (13 πόντοι), στο απροσδόκητο που του δίνουν οι Βιλντόσα (8 πόντοι, με 6 εξ αυτών να έρχονται στην 3η περίοδο) και ΜακΚίσικ (8 πόντοι). Πήρε τα ριμπάουντ, προστάτεψε το καλάθι του.
Και, φυσικά, νίκησε γιατί ένας από τους κορυφαίους παίκτες του έμεινε μεν άποντος (Γουόκαπ), αλλά μοίρασε 11 ασίστ, που πρόσφεραν 24 πόντους. Κάτι που οδηγεί στο κομμάτι του αγώνα που πρόσεξαν πολλοί.
Το twirl action - που μοιάζει ανίκητο λόγω Φουρνιέ, Βεζένκοβ - που κράτησε το ματς τον Ολυμπιακό
Στην τρίτη περίοδο οι δύο ομάδες έπαιξαν ένα από τα καλύτερα δεκάλεπτα που θα βρει ποτέ κανείς στο ευρωπαϊκό μπάσκετ. Από τα μέσα της 3ης περιόδου υπήρχε ένα play του Ολυμπιακού που τράβηξε το ενδιαφέρον, κυρίως επειδή το έτρεξε σε συνεχόμενες κατοχές, σημειώνοντας συνεχόμενα καλάθια. Είναι το play που ξεκινούσε με Post Up του Γουόκαπ, ο οποίος διάβαζε την αντίπαλη άμυνα και έβρισκε είτε τον Βεζένκοβ όταν έκοβε στο καλάθι, είτε τον Φουρνιέ. Αυτό που έτρεξε ο Ολυμπιακός είναι το λεγόμενο twirl action, το οποίο εμφάνισε για πρώτη φορά την περσινή σεζόν, σε ένα ντέρμπι με τον Παναθηναϊκό AKTOR στο ΟΑΚΑ. Τι είναι όμως το twirl action;
Η λέξη twirl μεταφράζεται ως στριφογύρισμα στα ελληνικά. Στην μπασκετική διάλεκτο, αυτό που συμβαίνει είναι το εξής: Μία ομάδα (ο Ολυμπιακός) θέλει να δώσει stagger (διπλό) σκριν σε έναν παίκτη. Η ιδιαιτερότητα ωστόσο είναι η εξής: Ο παίκτης που παίρνει τα σκριν, έχει την επιλογή να κόψει μετά το πρώτο σκριν (αυτό λέγεται curl) ή μετά το δεύτερο σκριν για να πάρει την μπάλα. Αυτό είναι κάτι που αποφασίζει τελευταία στιγμή και σχετίζεται με το τι θα του δώσει η αντίπαλη άμυνα. Και αυτό είναι που κάνει απρόβλεπτο το τι θα ακολουθήσει. Ιδού ένα παράδειγμα:
Ο Γουόκαπ ποστάρει τον Σλούκα. Αυτό ξεκινάει την twirl action του Ολυμπιακού, με τον Βεζένκοβ να παίρνει stagger (διπλό) σκριν από Φουρνιέ και Φαλ.
Ο Βεζένκοβ κάνει curl και κόβει το καλάθι. Ο Γουόκαπ του πασάρει την μπάλα.
Ο Βεζένκοβ σκοράρει.
Στην αμέσως επόμενη επίθεση, ο Ολυμπιακός έτρεξε ξανά το ίδιο twirl action, αλλά με μία παραλλαγή:
Ο Γουόκαπ ποστάρει τον Σλούκα. Ο Βεζένκοβ ετοιμάζεται να πάρει stagger σκριν, αλλά τελικά αλλάζει γνώμη και παίρνει σκριν μόνο από΄τον Φουρνιέ και κόβει στο καλάθι. Ο Γουόκαπ του πασάρει την μπάλα.
Ο Βεζένκοβ σκοράρει
Λίγα δευτερόλεπτα αργότερα, ο Ολυμπιακός έτρεξε ξανά το ίδιο play, με νέα παραλλαγή:
Ο Γουόκαπ ποστάρει τον Σλούκα. Ο Βεζένκοβ ετοιμάζεται να πάρει stagger screen από τους Φουρνιέ και Φαλ
Ο Βεζένκοβ παίρνει και τα δύο σκριν και κόβει το καλάθι, με τον Λεσόρ να κλείνει τον χώρο. Ο Παναθηναϊκός AKTOR να κάνει αλλαγή στο σκριν, ο Φουρνιέ βλέπει τον Χουάντσο πάνω του και πάει να πάρει σκριν από τον Φαλ. Ο Γουόκαπ πασάρει στον Φουρνιέ.
Ο Φουρνιέ ευστοχεί σε τρίποντο.
Ο Ολυμπιακός χτύπησε αλύπητα τον Παναθηναϊκό AKTOR με το twirl action. Ο λόγος που έμοιαζε αδύνατο να το σταματήσει το “τριφύλλι” είναι επειδή πρόκειται για ένα play χωρίς ξεκάθαρο στόχο. Οι παίκτες που κάνουν επίθεση αποφασίζουν τελευταία στιγμή τι θα κάνουν, ανάλογα με το τι θα τους δώσει η άμυνα. Αυτό είναι που κάνει ξεχωριστό αυτό το play. Και γίνεται ακόμα πιο ξεχωριστό λόγω της παρουσίας των Βεζένκοβ και Φουρνιέ.
Οι δύο σταρ του Ολυμπιακού έχουν πολύ υψηλό μπασκετικό I.Q. Μαζί με τον γερόλυκο Νάντο Ντε Κολό είναι οι καλύτεροι παίκτες στην Ευρώπη στην κίνηση χωρίς την μπάλα. Είναι απρόβλεπτοι. Ό,τι και να δοκιμάσει η αντίπαλη άμυνα, οι ίδιοι έχουν ήδη το μυαλό τους την εναλλακτική. Το γεγονός ότι αμφότεροι αποτελούν απειλή και ως σουτέρ και ως cutters (παίκτες που κόβουν) και κάνουν σκριν ο ένας στον άλλο, είναι το κερασάκι στην τούρτα.
Σύμφωνα με το Hudl Instat, ο Ολυμπιακός πήρε 18 πόντους από κοψίματα το καλάθι και άλλους 7 με off screen actions (όπου έγινε σκριν μακριά από την μπάλα). Αυτό είναι ένα τεράστιο νούμερο, αλλά και ένα νούμερο που φωνάζει… Ολυμπιακός.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR έβαλε μεγάλα σουτ - ο Ολυμπιακός ρίσκαρε, αλλά νίκησε
Ο Παναθηναϊκός AKTOR συνήλθε άμεσα στο δεύτερο μέρος. Έπειτα από δύο κακά πρώτα δεκάλεπτα, έδειξε την κλάση του στην 3η περίοδο. Έχοντας απέναντί του μία άμυνα που αποφάσισε να αμυνθεί κυρίως με αλλαγές στο Pick and Roll, αλλά να κλείνει χώρους και να δίνει το σουτ, το “τριφύλλι” προσαρμόστηκε.
Οι γκαρντ του Παναθηναϊκού AKTOR - κυρίως ο Σλούκας - έχουν διαβάσει την άμυνα του Ολυμπιακού. Στις τρεις πρώτες κατοχές το “τριφύλλι” βρήκε ισάριθμα καλάθια στον Λεσόρ, χτυπώντας τον Φαλ. Ο Ολυμπιακός αντέδρασε, επιλέγοντας να αμυνθεί με αλλαγές στο Pick and Roll με αλλαγές. Δεν ήθελε όμως να εκθέσει τον ψηλό του. Έδινε βοήθειες στα drive των “πρασίνων”. Οι γκαρντ του Παναθηναϊκού AKTOR έσπαγαν σωστά την μπάλα στην περιφέρεια. Τα σουτ μπήκαν. Ιδού ένα παράδειγμα.
Ο Γκραντ παίρνει σκριν από τον Λεσόρ. Ο Φαλ είναι πολύ πίσω, ωστόσο τελικά σκοπεύει να κάνει αλλαγή στο σκριν.
Ο Γκραντ βλέπει την αλλαγή και πάει προς τα μέσα. Η άμυνα του Ολυμπιακού κλείνει πάνω του, αφήνοντας ελεύθερους τους Ναν και Ερνανγκόμεθ. Ο Γκραντ πασάρει στον Ερνανγκόμεθ.
Ο Ερνανγκόμεθ ευστοχεί σε τρίποντο.
Ο Ολυμπιακός πήρε ένα μεγάλο ρίσκο σε αυτό το ματς. Δεν ήθελε σε καμία περίπτωση να αφήσει τους ποιοτικούς γκαρντ του Παναθηναϊκού AKTOR να βρουν καλά σουτ σε κατάσταση Pick and Roll και να σουτάρουν μετά από ντρίμπλα. Οι “ερυθρόλευκοι” έκλειναν χώρους. Προτιμούσαν να δώσουν βοήθεια με δεύτερο - ή και τρίτο - παίκτη στον γκαρντ που είχε την μπάλα στο Pick and Roll για να τον υποχρεώσουν να πασάρει.
Ο Ολυμπιακός έδωσε κάτι και έχασε κάτι. Δεν άφησε τους γκαρντ των “πρασίνων” να γίνουν εκτελεστές (Η απόδειξη: Από τους 20 πόντους του Ναν, οι 9 ήρθαν από Catch and Shoot τρίποντο, φάση δηλαδή που δημιούργησε άλλος για αυτόν, ενώ άλλοι 5 ήρθαν στο transition). Ο Παναθηναϊκός AKTOR το διάβασε σωστά αυτό. Βρήκε σουτ από τον Χουάντσο και τον Οσμάν. Τελείωσε το ματς με 11/21 τρίποντα. Έβαλε μεγάλα σουτ. Απλώς αυτό δεν ήταν αρκετό. Ο λόγος; Ο Ολυμπιακός έβαλε περισσότερα μεγάλα σουτ. Κάποιες φορές το μπάσκετ είναι τόσο απλό.
Είναι αλήθεια πάντως ότι ο Παναθηναϊκός AKTOR δεν είχε πολλή κίνηση στην επίθεση. Δεν έβγαλε πολλά σουτ με καλή κυκλοφορία και έξτρα πάσα. Είναι όμως τέτοια η κλάση των παικτών του, που φάνηκε να μην έχει σημασία.
Μία μπασκετική ραψωδία και αυτά που έρχονται
Ήταν ένα απίθανο παιχνίδι. Πολλές φορές χρησιμοποιούνται με ευκολία λέξεις όπως “έπος”, “μυθικό” και άλλοι παρόμοιοι χαρακτηρισμοί για αγώνες μπάσκετ. Αυτή τη φορά όμως δεν υπάρχει υπερβολή σε τίποτα. Το χθεσινό (8/11) ντέρμπι ήταν πιθανότατα το καλύτερο φετινό ματς της EuroLeague και ίσως να είναι για αρκετό καιρό ακόμα.
Ήταν ένα ματς που ο Ολυμπιακός επιβεβαίωσε - ίσως και στον εαυτό του - ότι πλέον μπορεί να πάρει νίκες και μέσα από την επίθεση και όχι μόνο μέσα από την άμυνα, όπως ίσχυε πέρυσι. Ένα ματς που έδειξε το βάθος του. Ήταν και ένα παιχνίδι που ο Παναθηναϊκός AKTOR μπορεί να υποστηρίξει ότι έμεινε μέσα σε αυτό αν και για δύο δεκάλεπτα έμοιαζε εκτός κλίματος αγώνα, δείγμα της ποιότητας της ομάδας του.
Στο τέλος της ημέρας, οι δύο “αιώνιοι” έχουν ακόμα πολύ δρόμο μπροστά τους και πολλά ακόμα μεταξύ τους παιχνίδια. Το τρίτο φετινό ντέρμπι σίγουρα ήταν υπέροχο. Η κλάση και η ποιότητα των ομάδων όμως υπόσχεται ότι ίσως ακολουθήσουν κι άλλα τέτοια ματς στο μέλλον.