Ρεάλ - Παναθηναϊκός AKTOR: Η άμυνα των "πρασίνων" στο Pick and Roll που εκτέθηκε σε όλο το ματς και το απίστευτο +21 της βασικής πεντάδας των Μαδριλένων
Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την ήττα του Παναθηναϊκού AKTOR από την Ρεάλ. Ο τεράστιος αριθμός που δείχνει το πρόβλημα στην άμυνα στο Pick and Roll των “πρασίνων”, οι 32 πόντοι που πρόσφερε ο Καμπάσο και το +21 της βασικής πεντάδας των Μαδριλένων.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR δεν τα κατάφερε στην Μαδρίτη, γνωρίζοντας την ήττα με 90-86 από την Ρεάλ για την 4η αγωνιστική της EuroLeague, σε ένα παιχνίδι που η τελική διαφορά μάλλον κολακεύει τους “πρασίνους” και είναι και το πραγματικό κέρδος από το παιχνίδι.
Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat την ήττα του Παναθηναϊκού AKTOR.
Το +21 της βασικής πεντάδας της Ρεάλ και το -11 του Παναθηναϊκού AKTOR
Η Ρεάλ ήταν αυτή που έθεσε το τέμπο από την αρχή του αγώνα, ξεφεύγοντας με 14-3. Και ήταν η αρχική της πεντάδα που έκανε την διαφορά, επιβάλλοντας από το ξεκίνημα το ρυθμό της.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR φάνηκε να αιφνιδιάζεται. Η πεντάδα με την οποία ξεκίνησε ο Εργκίν Αταμάν το παιχνίδι εκτέθηκε στα πρώτα 3 λεπτά και 38 δευτερόλεπτα του αγώνα που βρέθηκε στο παρκέ, δείχνοντας να μην έχει ρυθμό. Αυτό βέβαια μοιάζει λογικό, αφού πριν από το παιχνίδι με τους Μαδριλένους, η συγκεκριμένη πεντάδα των “πρασίνων” είχε συνυπάρξει συνολικά στο παρκέ μόλις 1 λεπτό και 35 δευτερόλεπτα.
Η αλήθεια είναι ότι η τριάδα των Μπράουν, Ναν και Οσμάν που ξεκινησε στην περιφέρεια φαίνεται - στην θεωρία - να έχει ένα σημαντικό μειονέκτημα: Υστερεί στις αποστάσεις, αφού διαθέτει δύο γκαρντ που θέλουν να έχουν την μπάλα στα χέρια τους (Μπράουν, Ναν) αλλά δεν είναι ελίτ σουτέρ σε κατάσταση Spot Up (σουτ από στάση) και έναν φόργουορντ (Οσμάν) που ενώ κινείται καλά στην αδύνατη πλευρά, επίσης αισθάνεται μεγαλύτερη άνεση με την μπάλα στα χέρια και είναι απλώς καλός σουτέρ από στάση.
Αυτό ήταν και ένα θέμα που χτύπησε η Ρεάλ. Με τον Ταβάρες να καλύπτει τα νώτα τους, οι Μαδριλένοι γκαρντ συνήθως παίζουν πιο ψηλά στην άμυνα, αποφεύγουν τα μακρινά σουτ και στέλνουν τους πάντες πάνω στον ψηλό τους. Κόντρα σε αυτή την πεντάδα των “πρασίνων” όμως μπόρεσαν να παίξουν ακόμα πιο κλειστά. Ιδού ένα παράδειγμα:
Ο Οσμάν παίζει Pick and Roll με τον Λεσόρ, με τους πέντε παίκτες της Ρεάλ να είναι μέσα στο τρίποντο και τον Καμπάσο να ετοιμάζεται να δώσει βοήθεια, αφού δεν θεωρεί απειλή σε Spot Up κατάσταση τον Μπράουν. Ο Οσμάν πασάρει στον Μπράουν.
Ο Μπράουν θέλει να πάει προς το καλάθι. Όλοι οι παίκτες της Ρεάλ είναι μέσα από το τρίποντο, έτοιμοι να κλείσουν χώρους.
Ο Μπράουν πάει μέχρι μέσα και τρακάρει πάνω στην άμυνα της Ρεάλ, αστοχώντας σε σουτ.
Οι 32 πόντοι που έδωσε ο Καμπάσο και o τρόπος που η Ρεάλ εξέθεσε την άμυνα των "πρασίνων" Pick and Roll
Αυτός που καθόρισε τις εξελίξεις για την Ρεάλ ήταν βέβαια ο Φακούντο Καμπάσο. Ο Αργεντινός γκαρντ τελείωσε τον αγώνα με 19 πόντους και 5 ασίστ, που πρόσφεραν άλλους 13 πόντους στους συμπαίκτες του. Κοινώς, ήταν υπεύθυνος για 32 πόντους της ομάδας του.
*Με κυκλάκι τα εύστοχα σουτ, με "x" τα άστοχα
Ο Αργεντινός γκαρντ ήταν ο πρώτος που χτύπησε την άμυνα του Παναθηναϊκού AKTOR στο Pick and Roll. Με τους “πράσινους” - όπως πολλές ομάδες στην Ευρώπη - να τον μαρκάρουν παίζοντας under (δίνοντάς του δηλαδή το σουτ), ο Αργεντινός έβαλε τα σουτ που του έδωσε η αντίπαλη άμυνα. Μόλις βρήκε ρυθμό και οι “πράσινοι” προσαρμόστηκαν, η Ρεάλ είχε πάρει μπροστά. Και θα χτυπούσε τον Παναθηναϊκό AKTOR στο Pick and Roll όλο το βράδυ.
Σύμφωνα με το Hudl Instat, η Ρεάλ σημείωσε 24 πόντους σε κατάσταση Pick and Roll σε 18 κατοχές (1.33 ανά κατοχή, σε ένα τρομερό νούμερο). Αυτό τον αριθμό ίσως υπό προϋποθέσεις να τον άντεχαν οι “πράσινοι”. Όταν όμως συνδυάζεται με το γεγονός ότι η Ρεάλ πήρε 27 πόντους (σε 20 κατοχές, άρα 1.35 ανά κατοχή) σε κατάσταση Catch and Shoot (σουτ από στάση), τότε αλλάζουν τα δεδομένα.
Μία ομάδα μπορεί να αντέξει να δεχθεί πολλούς πόντους στο Pick and Roll ή στο Catch and Shoot, γιατί σημαίνει συνήθως ότι έχει κόψει το ένα από τα δύο στον αντίπαλό της. Όταν όμως δέχεται πολλούς πόντους και στις δύο καταστάσεις, αυτό σημαίνει ότι ο αντίπαλος ένιωσε άνετα. Σκόραρε όπως ήθελε. Η Ρεάλ βρήκε το ψεγάδι στην άμυνα του Παναθηναϊκού AKTOR στο Pick and Roll (την βοήθεια που δίνεται από την αδύνατη πλευρά στον παίκτη που ρολάρει) και βρήκε την πάσα στην απέναντι γωνία.
Σε εκείνη την γωνία βρισκόταν συνήθως ο Αλμπέρτο Αμπάλδε, που τελείωσε τον αγώνα με 13 πόντους με 3/4 τρίποντα. Και ήταν τα δικά του σουτ που βοήθησαν την Ρεάλ να ξεφύγει στο σκορ στην τρίτη περίοδο και να καθαρίσει ουσιαστικά το παιχνίδι. Ιδού ένα παράδειγμα:
Ο Καμπάσο παίζει Spain Pick and Roll με τον Ταβάρες και τον Μούσα (μετάφραση: Παίρνει το σκριν από Ταβάρες και ο Μούσα θα επιλέξει αν θα δώσει δεύτερο σκριν στον Ταβάρες πριν ανέβει στο τρίποντο)
Με τον Γιούρτσεβεν να παίζει Soft Hedge (βγαίνοντας στον Καμπάσο) και τον Ταβάρες να ρολάρει στο καλάθι, ο Σλούκας - που βρίσκεται στην αδύνατη πλευρά - προσπαθεί να κάνει “tag” στον ψηλό (να τον ακουμπήσει δηλαδή για να μην τον αφήσει να ρολάρει) αφήνοντας μόνο του τον Αμπάλδε. Ο Καμπάσο πασάρει στον Μούσα.
Ο Μούσα πασάρει στον Αμπάλδε
Ο Αμπάλδε ευστοχεί σε τρίποντο.
Η Ρεάλ βρήκε πολλές λύσεις στην άμυνα του Παναθηναϊκού AKTOR στο Pick and Roll. Πήρε πόντους από τους χειριστές της. Όταν οι “πράσινοι” πήγαν να πάρουν την μπάλα από αυτούς, τότε οι καλές της αποστάσεις είχαν ως αποτέλεσμα να χτυπήσουν στις περιστροφές του “τριφυλλιού”.
Μία ήττα που δεν θεωρείται εκτός προγράμματος και ο ρυθμός που λείπει
Ο Παναθηναϊκός AKTOR είναι ο πρωταθλητής Ευρώπης. Αυτό δεν σημαίνει όμως ότι θα νικάει πάντα και παντού. Μία ήττα στην Μαδρίτη από την - περσινή φιναλίστ - Ρεάλ δεν είναι εκτός προγράμματος. Όλα αυτά είναι γνωστά. Την ίδια στιγμή, είναι ξεκάθαρο ότι οι “πράσινοι” ακόμα δεν έχουν ρυθμό και ο Εργκίν Αταμάν δοκιμάζει πράγματα.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR - όπως και οι περισσότερες ομάδες στην Ευρώπη που έχουν διεθνείς - έχει παίκτες που βρίσκονται σε διαφορετικό επίπεδο φυσικής κατάστασης λόγω των Ολυμπιακών Αγώνων. Παράλληλα, προσπαθεί να εντάξει - όσο πιο ομαλά γίνεται - τρεις παίκτες που προβλέπεται να έχουν ρόλο. Είναι σαφές ότι προσπαθεί να βρει νέες σταθερές, νέους ρόλους για κάποιους. Εξίσου σαφές είναι ότι χρειάζεται χρόνος.
Οι “πράσινοι” έχουν ξεκινήσει σε χαμηλούς ρυθμούς. Έχουν το λεγόμενο “know how” από πέρυσι, οπότε πλέον πρέπει να βρουν τρόπο να μπουν όλα τα κομμάτια στην θέση τους. Οι δύο σερί ήττες ήρθαν μεν κόντρα σε ομάδες διαφορετικής ταχύτητας (Παρί και Ρεάλ), ωστόσο οι δύο αντίπαλοί του έχουν κάτι κοινό: Ίδιο κορμό σε βάθος διετίας, παίκτες που παίζουν καιρό μαζί και μπορούν να χτυπήσουν πιθανές αδυναμίες.
Ο Παναθηναϊκός AKTOR δεν έχει λόγο ανησυχίας αυτή τη στιγμή. Οφείλει όμως παράλληλα σιγά-σιγά να δείξει κάποια περισσότερα πράγματα από σποραδικά καλά διαστήματα, ώστε να δείξει ότι σιγά-σιγά ρολάρει.