Το άστρο του Βεζένκοβ και το "κλείδωμα" του Έρικσον
Ο Βεζένκοβ που “σκότωσε” την Αλμπα, η εξουδετέρωση του off screen παιχνιδιού του Έρικσον και η άμυνα με αλλαγές. Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του InStat Scout την νίκη του Ολυμπιακού.
Ο Ολυμπιακός έδειξε χαρακτήρα στο Βερολίνο. Σε ένα παιχνίδι που παίχθηκε σε λίγο πιο ψηλό τέμπο από ότι ήθελε, επικράτησε 84-80, σημείωσε την 3η σερί νίκη του – κάτι που είχε να συμβεί 2 μήνες – και... έβγαλε τα κομπιουτεράκια.
Ήταν ένα ιδιαίτερο παιχνίδι για τον Ολυμπιακό, όπως βασικά για όποια ομάδα αντιμετωπίζει την Άλμπα Βερολίνου του Αΐτο Ρενέσες, που παίζει ένα διαφορετικό μπάσκετ. Και ήταν ένα παιχνίδι που ενώ οι “ερυθρόλευκοι” έδειχναν να το καθαρίζουν στην τέταρτη περίοδο, στο τέλος πήγαν να το χάσουν, μέχρι να βγει μπροστά ο πιο σταθερός παίκτης της ομάδας από το ξεκίνημα της σεζόν. Ο Σάσα Βεζένκοβ, ο οποίος είχε βραδιά καριέρας με 31 πόντους. Μία βραδιά που φάνηκαν στο παρκέ όλα τα πλεονεκτήματά του.
ΕΞΟΥΔΕΤΕΡΩΝΟΝΤΑΣ ΤΟΝ ΕΡΙΚΣΟΝ
Ο Ολυμπιακός μπήκε στο παρκέ έχοντας στο μυαλό του αρκετά πράγματα. Το πρώτο που είχε – και το έδειξε από νωρίς – ήταν ότι δεν έπρεπε για κανέναν λόγο να αφήσει τον Μάρκους Έρικσον να βρει ρυθμό. Ένα χέρι θα ήταν πάντα πάνω στο σουτ του Σουηδού, για χάρη του οποίου ο Ολυμπιακός άλλαξε μέχρι και τον τρόπο που αμύνεται σε off screen καταστάσεις: Όλη την σεζόν οι “ερυθρόλευκοι” μαρκάρουν τους σουτέρ παίζοντας “σκιά”, με τον παίκτη δηλαδή να ακολουθεί πίσω από τον σουτέρ στα σκριν. Κόντρα στον Σουηδό ωστόσο επέλεξαν να αμυνθούν με “Top-Lock” και “Lock and Trail” (εξαίρεση μόνο δύο φάσεις στην τρίτη περίοδο που έγινε αλλαγή στο σκριν μακριά από την μπάλα). Τι σημαίνει αυτό;
Ο Γιώργος Μπαρτζώκας έδωσε εντολή στους παίκτες που μάρκαραν τον Σουηδό να τον μαρκάρουν από μπροστά όταν ετοιμαζόταν να πάρει σκριν μακριά από την μπάλα και κατόπιν να κολλήσουν πάνω του για να μην μπορέσει να πάρει εύκολα την μπάλα. Τα δύο παραδείγματα που παρουσιάζονται είναι ξεκάθαρα
Στην πρώτη εικόνα φαίνεται ότι ο Τζένκινς δεν κοιτάζει καν την μπάλα μαρκάροντας τον Έρικσον.
Στην δεύτερη εικόνα είναι η σειρά του Λαρεντζάκη να κοιτάζει τον Έρικσον, έχοντας πλάτη στην μπάλα, προκειμένου να μην τον αφήσει να βρει χώρο.
Ο Ολυμπιακός πήρε άριστα στον τρόπο που αντιμετώπισε τον Σουηδό, αλλά και γενικά την Άλμπα σε off screen καταστάσεις. Σύμφωνα με το InStat Scout, η Άλμπα τρέχει 8.6 off screen καταστάσεις ανά αγώνα στην EuroLeague (περισσότερες από κάθε άλλη ομάδα) και σκοράρει με ποσοστό 43%. Κόντρα στον Ολυμπιακό μπόρεσε να επιχειρήσει μόλις 5 επιθέσεις με αυτό τον τρόπο, έχοντας 1/4 τρίποντα και 1/1 δίποντο (στην πρώτη φάση του αγώνα, σε ένα κόψιμο του Λάμερς) σε όλο τον αγώνα.
Όσον αφορά τον Έρικσον, το Shot Chart του από το παιχνίδι, το οποίο παρατίθεται, τα λέει όλα: Ο Σουηδός δεν ένιωσε ποτέ άνετα κόντρα στην άμυνα του Ολυμπιακού, τελειώνοντας τον αγωνα με 7 πόντους με 3/9 σουτ (2/3 τρίποντα, 1/6 τρίποντα), ενώ είναι χαρακτηριστικό ότι σύμφωνα με το InStat Scout στα 7 από τα 9 σουτ που επιχείρησε ήταν στενά μαρκαρισμένος, ενώ σε ένα ακόμα είχε χέρι μπροστά του, κάτι που σημαίνει ότι είχε μόλις ένα ελεύθερο σουτ σε όλο τον αγώνα.
Οι προσπάθειες για σουτ του Έρικσον κόντρα στον Ολυμπιακό (Πηγή: InStat Scout)
Το ακόμα πιο εντυπωσιακό πάντως είναι το εξής: Ενώ όλη την σεζόν ο Έρικσον εκδηλώνει το 30% των προσπαθειών του σε καταστάσεις off screen, κόντρα στον Ολυμπιακό δεν εκδήλωσε καμία επίθεση σε τέτοια κατάσταση (είχε μόνο 3 προσπάθειες σε Catch and Shoot κατάσταση), σε μία ξεκάθαρη απόδειξη ότι ο Ολυμπιακός τον έβγαλε από την ζώνη άνεσής του.
Ο ΡΥΘΜΟΣ ΤΗΣ ΑΛΜΠΑ ΚΑΙ Η ΑΠΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΟΛΥΜΠΙΑΚΟΥ
Ακόμα πάντως και με τον Έρικσον εξουδετερωμένο, η Άλμπα είναι η αλήθεια ότι στο ξεκίνημα του αγώνα είχε το πάνω χέρι και αυτό οφειλόταν στο γεγονός ότι το παιχνίδι πήγαινε στο δικό της (γρήγορο) τέμπο. Ένα τέμπο στο οποίο έχει συνηθίσει να παίζει, υποχρεώνοντας τους αντιπάλους της να ακολουθήσουν.
Οι Γερμανοί χτύπησαν τα αρχικά προβλήματα στην άμυνα του Ολυμπιακού χτυπώντας στα μις-ματς, ενώ επέλεξαν να δώσουν το σουτ στον Τσαρλς Τζένκινς, ο οποίος χαράμισε τρία ελεύθερα σουτ (απόρροια της δημιουργίας του Σλούκα), μην αφήνοντας τον Ολυμπιακό να ξεφύγει στην αρχή, αλλά και να μείνει κοντά στο σκορ στην συνέχεια. Στην δεύτερη περίοδο ωστόσο τα δεδομένα άλλαξαν.
Με τον Κώστα Κουφό να μην μπορεί να ακολουθήσει τον ρυθμό του αγώνα, ο Γιώργος Μπαρτζώκας πέρασε στο παρκέ τον Λίβο Ζαν-Σαρλ στην θέση του σέντερ και ακολούθησε από (πολύ) νωρίς την λογική των αλλαγών στο Πικ εν Ρολ, ανατρέποντας τα δεδομένα, για να φέρει το παιχνιδι στα ίσα. Πλέον υπήρχε μία ισορροπία και έμελλε να φανεί ποια ομάδα θα ξεσπούσε.
Ο ΒΕΖΕΝΚΟΒ “ΣΚΟΤΩΣΕ” ΜΑΚΡΙΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΜΠΑΛΑ ΤΗΝ ΑΛΜΠΑ
Ο Ολυμπιακός ξεκίνησε την τρίτη περίοδο με τον Σάσα Βεζένκοβ σε θέση σμολ φόργουορντ, σε μία κίνηση που έμελλε να δώσει πνοή στην επίθεσή του, κυρίως για έναν απλό λόγο: Με τον Βούλγαρο στο πλευρό του Πρίντεζη άνοιξαν περισσότεροι οι χώροι, δίνοντας “ανάσα” στην επιθετική λειτουργία του Ολυμπιακού, ο οποίος κάπως έτσι άντεξε το επιθετικό ξέσπασμα της Άλμπα στο ίδιο διάστημα.
Σε μία βραδιά που ο Βεζένκοβ σημείωσε 31 πόντους, αυτό που τον βοήθησε να διαλύσει την άμυνα των Γερμανών ήταν η ικανότητά του σε Catch and Shoot καταστάσεις (τρίποντο από στάση). Σύμφωνα με το InStat Scout, o Βούλγαρος σημείωσε και τα 6 τρίποντα σε κατάσταση Catch and Shoot, δεχόμενος 6 ασίστ αντίστοιχα (3 του Σλούκα και από μία των Λαρεντζάκη, Ζαν-Σαρλ και ΜακΚίσικ). Συνολικά είχε 10/16 σουτ (4/9 δίποντα, 6/7 τρίποντα), με τα 7 από τα 10 καλάθια που σημείωσε να έχουν προέλθει από ασίστ, ενώ σημείωσε ακόμα ένα δίποντο ποστάροντας, ένα έπειτα από ριμπάουντ και ένα σε κατάσταση transition.
Οι προσπάθειες για σουτ του Βεζένκοβ κόντρα στην Άλμπα (Πηγή: InStat Scout)
Ο Ολυμπιακός είδε το ψεγάδι στο αμυντικό πλάνο της Αλμπα (που έπαιζε με δυναμικό Hedge Out τα Πικ εν Ρολ, δίνοντας βοήθεια από τις γωνίες στον παίκτη που ρόλαρε από την γωνία) και την χτύπησε με καλή κυκλοφορία, με την μπάλα να φτάνει όσες φορές χρειάστηκε στον Βούλγαρο, ο οποίος είχε μία βραδιά καριέρας, κυρίως επειδή έκανε αυτά που τον βοηθούν να αισθανθεί άνετα. Καθόλου τυχαία, η φάση που έμελλε να κρίνει το παιχνίδι ήταν καρμπόν με τις φάσεις που έλαμψε ο Βεζένκοβ, με τον Σλούκα να στήνει ένα Πικ εν Ρολ και να τον βρίσκει στην αριστερή γωνία, με τον 25χρονο φόργουορντ να ευστοχεί και να “κλειδώνει” την νίκη.
ΙΔΙΟΙ ΔΙΑΚΡΙΘΕΝΤΕΣ ΣΤΟ ΚΥΝΗΓΙ ΤΟΥ ΘΑΥΜΑΤΟΣ
Ο Ολυμπιακός μετράει τρεις σερί νίκες. Και, για ακόμα ένα παιχνίδι, είχε λίγο πολύ τους ίδιους διακριθέντες, σε μία απόδειξη ότι έχει ξεκαθαρίσει το ροτέισον και οι ρόλοι. Η εκτελεστική ικανότητα του Βεζένκον, η δυνατότητα του Σλούκα να δημιουργεί για τους συμπαίκτες του, οι μαζεμένοι πόντοι του ΜακΚίσικ στο τρανζίσιον, η επίδραση του Ζαν-Σαρλ στο αμυντικό κομμάτι του παιχνιδιού, το two-way παιχνίδι του μαχητικού Λαρεντζάκη και οι vintage στιγμές των Σπανούλη και Πρίντεζη είναι πράγματα που δείχνουν να επαναλαμβάνονται με συνέπεια πλέον.
Ο Ολυμπιακός έχασε σημαντικό δρόμο στην προσπάθειά του για μία θέση στην 8αδα με τις μαζεμένες ήττες του πριν μερικές εβδομάδες. Με ρεκόρ 14-16 και 4 αγωνιστικές να μένουν για το τέλος, ειναι δύο νίκες πίσω από την 8η Ζενίτ και την 9η Μπασκόνια, έχοντας μπροστά του ακόμα με 15 νίκες την Βαλένθια και την Ζάλγκιρις, υστερώντας σχεδόν σε όλες τις ισοβαθμίες. Ακόμα κι έτσι όμως, είναι σίγουρα ενθαρρυντικό ότι συνεχίζει να παλεύει, χτίζοντας κάτι και για την νέα σεζόν.
Χρειάστηκε να φτάσει Μάρτιος, αλλά ο Ολυμπιακός δείχνει πάλι να βρίσκει ρυθμό. Να ρολάρει. Ενδεχομένως να είναι πολύ αργά πλέον για να σωθεί η σεζόν. Δεν είναι όμως αργά για να... μετρηθούν αρκετοί ενόψει της νέας σεζόν. Οι τελευταίοι τέσσερις αγωνες της κανονικής περιόδου θα έχουν πολύ ενδιαφέρον.
Photo Credits: Eurokinissi