X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

FINAL FOUR 2024

Το προφίλ της Φενέρμπαχτσε: Ο συνδυασμός δημιουργίας-εκτέλεσης, το Post Up παιχνίδι και οι άμυνες στο Pick and Roll

24MEDIA CREATIVE TEAM/ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΜΠΑΝΤΟΥΝΑΣ

Ο Στέφανος Μακρής αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat το προφίλ της Φενέρμπαχτσε, την οποία θα αντιμετωπίσει ο Παναθηναϊκός AKTOR στον πρώτο ημιτελικό του Final Four (19:00, Novasports Prime και LIVE από το SPORT24). Η παρουσία πολλών εκτελεστών και δημιουργών, το Post Up παιχνίδι, οι καλύτερες πεντάδες και οι προσαρμογές στην άμυνα στο Pick and Roll. 

Ο Παναθηναϊκός AKTOR αντιμετωπίζει απόψε (26/5) την Φενέρμπαχτσε (19:00, Novasports Prime και LIVE από το SPORT24) στον πρώτο ημιτελικό του Final Four της EuroLeague, θέλοντας την πρόκριση στον τελικό.

Το SPORT24 αναλύει με την βοήθεια του Hudl Instat το προφίλ της αντιπάλου των “πράσινων”.

Η σύγκριση των δύο ομάδων

Ξεκινώντας από τα βασικά: Στην ανάλυση της Φενέρμπαχτσε τέθηκαν υπόψη μόνο όσα έκανε η τουρκική ομάδα από τότε που άλλαξε προπονητή, φέρνοντας τον Σαρούνας Γιασικεβίτσιους στην θέση του Δημήτρη Ιτούδη, αφού το δείγμα (23 αγώνες) ήταν ασφαλές για να ληφθεί υπόψη κατά πόσο μπόρεσε να περάσει την φιλοσοφία του. Ιδού αρχικά η σύγκριση των δύο ομάδων.

“ΚΑΤ σημαίνει “κατοχές” και “Π” σημαίνει πόντοι ανά αγώνα σε τέτοια κατάσταση

Αν κάποιος έχει παρακολουθήσει την πορεία του Σαρούνας Γιασικεβίτσιους και δει τους αριθμούς της Φενέρ, μπορεί να αντιληφθεί ότι ο Λιθουανός τεχνικός θέλησε μεν να περάσει την φιλοσοφία του, αλλά περισσότερο προσαρμόστηκε στο υλικό του. Η μεγαλύτερη απόδειξη για αυτό αρχικά είναι ότι με αυτόν στον πάγκο η Φενέρ έπαιζε στο 4ο πιο γρήγορο τέμπο στην EuroLeague με 83.1 κατοχές (ο Παναθηναϊκός AKTOR παίζει στο 6ο πιο αργό με 81.8 κατοχές).

Ακόμα μεγαλύτερη απόδειξη ωστόσο είναι ότι η Φενέρ γενικά… τρέχει (κάτι που ο Σάρας σχεδόν είχε… απαγορεύσει σε Μπαρτσελόνα και Ζάλγκιρις), παίρνοντας 10.6 πόντους στο ανοιχτό γήπεδο (7η καλύτερη επίδοση στην EuroLeague). Το τελευταίο είναι κάτι που σαφώς πρέπει να ληφθεί υπόψη από τον Παναθηναϊκό AKTOR, αφού σύμφωνα με το Hudl Instat οι “πράσινοι” έχουν την 3η χειρότερη άμυνα στο transition (κατάσταση αιφνιδιασμού) στην EuroLeague, δεχόμενοι 10.8 πόντους ανά αγώνα.

Από εκεί και πέρα, είναι σαφές ότι υπάρχουν κάποιες ομοιότητες στις δύο ομάδες στο πώς επιτίθενται, αφού αμφότερες χρησιμοποιούν πολλά συστήματα που ξεκινούν από το Pick and Roll, ενώ ποστάρουν συχνά.

Οι πολλοί δημιουργοί, το Spread Pick and Roll και το Post Up παιχνίδι

Η Φενέρμπαχτσε είναι μία ομάδα με πολύ βάθος. Απόδειξη για αυτό είναι ότι επί Γιασικεβίτσιους 13 (!) παίκτες της έχουν τουλάχιστον 11 λεπτά μέσο όρο συμμετοχής. Δεδομένου ότι οι ομάδες παρατάσσονται με 12αδες, αυτό λέει πολλά για το πώς μοιράζει τον χρόνο ο Γιασικεβίτσιους.

Το πρώτο που κάνει την Φενέρ να ξεχωρίζει είναι το γεγονός ότι διαθέτει στο ρόστερ της πολλούς δημιουργούς. Η τετράδα των Καλάθη (δημιουργικά), Γκούντουριτς, Γουίλμπεκιν (εκτελεστικά και δημιουργικά) και Ντόρσεϊ (κυρίως εκτελεστικά) είναι μία από τις πιο βαθιές γραμμές γκαρντ στην EuroLeague και όλα αυτά χωρίς να λαμβάνεται υπόψη ο - ενίοτε παραγκωνισμένος - Γιαμ Μαντάρ. Πολλά πράγματα στην επίθεση της Φενέρ ξεκινούν από το λεγόμενο “Spread Pick and Roll”. Τι είναι αυτό; Είναι το λεγόμενο Pick and Roll στο οποίο εμπλέκονται ο γκαρντ με τον ψηλό και την ίδια στιγμή οι τρεις άλλοι παίκτες της πεντάδες βρίσκονται εκτός της γραμμής του τριπόντου, ανοίγοντας το γήπεδο. Ιδού ένα παράδειγμα:

Ο Καλάθης παίζει Pick and Roll με τον Παπαγιάννη, με τους άλλους τρεις παίκτες της Φενέρ να βρίσκονται στο τρίποντο.

PRINTSCREEN

Με τον Παπαγιάννη να ρολάρει στο καλάθι, ο Μπράουν κλείνει πάνω του από την αδύνατη πλευρά. Ο Καλάθης πασάρει στον Χέιζ-Ντέιβις.

PRINTSCREEN

Ο Χέιζ-Ντέιβις ευστοχεί σε τρίποντο.

PRINTSCREEN

Στα μάτια του κόσμου αυτό μοιάζει με ένα απλό Pick and Roll. Αυτό που το κάνει όμως τόσο δύσκολο να αντιμετωπιστεί (πέρα από το γεγονός ότι εμπλέκεται ένας από τους καλύτερους πασέρ στην ιστορία του ευρωπαϊκού μπάσκετ όπως ο Καλάθης), είναι ότι η αντίπαλη άμυνα πρέπει να ανοίξει τελείως, αφού υπάρχουν πολλές απειλές από την περιφέρεια.

Η Φενέρ έχει στο ρόστερ της φέτος 8 παίκτες που σουτάρουν τουλάχιστον με 36.7% από την γραμμή του τριπόντου. Και αν κάποιος πει - δικαίως - ότι ο Καλάθης (36.7%) δεν είναι σουτέρ, πρέπει τότε να λάβει υπόψη ότι οι Γκούντουριτς (33.9% φέτος) και Πιέρ (31.2% φέτος) σουτάρουν γενικά πολύ καλύτερα από τα φετινά ποσοστά τους.

Η Φενέρ ωστόσο δεν είναι απλώς μία ομάδα που παίζει Pick and Roll. Είναι πολυσύνθεση. Ο Γιασικεβίτσιους βρήκε ένα ρόστερ που στην γραμμή ψηλών έχει παίκτες που ταιριάζουν στην φιλοσοφία του. Βασικά, βρήκε ένα ρόστερ που έχει ψηλούς (και ημίψηλους) που μπορούν να ποστάρουν. Αυτό του έχει δώσει την δυνατότητα να περνάει συχνά την μπάλα στο Post, κυρίως στον Τζόναθαν Μότλι και τον Χέιζ-Ντέιβις, ενώ υπάρχει πάντα και η επιλογή του (επίσης εξαιρετική στο post) Νταϊσόν Πιέρ.

Οι καλύτερες πεντάδες και ο αναβαθμισμένος ρόλος του Μπιμπέροβιτς

Είναι κάτι παραπάνω από σαφές ότι η τριάδα των Καλάθη, Γουίλμπεκιν και Χέιζ-Ντέιβις είναι αυτή που ορίζει τις ισορροπίες στην Φενέρ. Η απόδειξη για αυτό είναι ότι - επί θητείας Γιασικεβίτσιους - έχουν συνυπάρξει σε 23 διαφορετικές πεντάδες και συνολικά 219 λεπτά και 54 δευτερόλεπτα. Καθόλου τυχαία, έχουν συνυπάρξει και σε δύο από τις πιο σημαντικές πεντάδες της Φενέρ.

Η μία πεντάδα είναι αυτή που έχει βρεθεί στο παρκέ περισσότερο από κάθε άλλη πεντάδα της Φενέρ επί Γιασικεβίτσιους:

Η άλλη είναι η πεντάδα με το καλύτερο +/- (μίνιμουμ 10 λεπτά συνύπαρξης):

Αν κάποιος παρατηρήσει αυτές τις δύο πεντάδες, μπορεί μάλλον να δει κάτι πολύ ενδιαφέρον: Το τέταρτο μέλος των δύο αυτών πεντάδων είναι ο Ταρίκ Μπιμπέροβιτς (7.1 πόντοι με 54.4% στα τρίποντα σε 17 λεπτά συμμετοχής). Ο Τουρκοβόσνιος γκαρντ/φόργουορντ έχει αναβαθμισμένο ρόλο φέτος και μάλιστα επί Γιασικεβίτσιους αγωνίζεται σχεδόν όσο και ο Πιέρ (17 λεπτά και 24 δευτερόλεπτα αυτός, έναντι 17 λεπτών και 33 δευτερολέπτων του Αμερικανού). Το καλό σουτ του Μπιμπέροβιτς, σε συνδυασμό με το μέγεθός του (2.01 μέτρα) αρέσουν στον Γιασικεβίτσιους, που τον έχει μετατρέψει σε σημαντικό γρανάζι στην μηχανή του.

Ο μικρότερος ρόλος του Πιέρ μέσα στην σεζόν δεν σημαίνει βέβαια ότι έχει παραγκωνιστεί. Ο Αμερικανός έχασε αρκετούς αγώνες λόγω τραυματισμού, ωστόσο παραμένει πολύτιμος - και βασικός. Ο Πιέρ είναι πολυσύνθερος και ένας εκ των καλύτερων αμυντικών της Φενέρ. Αυτή η αναβάθμιση του Μπιμπέροβιτς όμως έδωσε μία διαφορετική ισορροπια στην Φενέρ και - κυρίως - απαραίτητο βάθος στην θέση του σμολ φόργουορντ.

Η άμυνα στο Pick and Roll και οι (πολλές) προσαρμογές

Αν υπάρχει ένα πράγμα για το οποίο φημίζονται οι ομάδες του Γιασικεβίτσιους, αυτό είναι η καλή άμυνα σε κατάσταση Pick and Roll. Αυτό ισχύει και στην Φενέρ, η οποία με αυτόν στον πάγκο δέχεται 0.93 πόντους ανά κατοχή στο Pick and Roll (4η καλύτερη άμυνα), αλλά και μόλις 10.3 πόντους ανά αγώνα σε κατάσταση Catch and Shoot (3η καλύτερη επίδοση).

Η άμυνα της Φενέρ είναι ιδιαίτερη. Με εξαίρεση τον Καλάθη (και τον παραγκωνισμένο Μαντάρ), οι άλλοι τρεις γκαρντ της ομάδας (Γουίλμπεκιν, Γκούντουριτς, Ντόρσεϊ) είναι επιεικώς μέτριοι αμυντικοί. Και οι τρεις ωστόσο είναι τουλάχιστον επαρκείς αμυντικοί πάνω στην μπάλα, ενώ οι Γκούντουριτς (1.98 μέτρα) και Ντόρσεϊ (1.96 μέτρα) έχουν μέγεθος. Το θέμα ωστόσο στην Φενέρ είναι η αμυντική προσέγγιση στο Pick and Roll, αφού είναι πιθανότατα η ομάδα που κάνει τις περισσότερες προσαρμογές.

Συνήθως οι ομάδες έχουν μία-δύο βασικές αρχές που βάζουν στην άμυνα στο Pick and Roll. Η Φενέρ όμως προσαρμόζει κάθε άμυνά της στα πρόσωπα που εμπλέκονται αμυντικά και επιθετικά. Αν για παράδειγμα ο ψηλός που αμύνεται στο Pick and Roll είναι ο Μότλι, μπορεί να παίξει από Flat (ο ψηλός δίνει το σουτ, μένοντας πισω), μέχρι Hedge Out (δυναμική άμυνα ψηλού στον χειριστή) και αλλαγές. Αν εμπλέκεται ο Σανλί, συνήθως παίζει Drop (ο ψηλός μένει πίσω). Αν εμπλέκεται ο Παπαγιάννης, τότε παιζει level (ο ψηλός είναι στο ύψος του αντίπαλου σκρινέρ) ή Flat (μένει πίσω για να δώσει το σουτ). Αν εμπλέκεται ο Χέιζ-Ντέιβις (που έπαιξε στο 5 κόντρα στην Μονακό) θα κάνει αλλαγές.

Την ίδια στιγμή όμως, η Φενέρ κάνει και άλλες προσαρμογές. Στοχεύει σε παίκτες. Στους μέτριους σουτέρ μετά από ντρίμπλα θα αμυνθεί με Flat. Στους καλούς σουτέρ μπορεί να παίξει ICE (κόβοντας τον κεντρικό διάδρομο) ή weak hand (στέλνοντας τον παίκτη στο αδυναμο χέρι του). Στο ματς με τον Παναθηναϊκό AKTOR στο ΟΑΚΑ για παράδειγμα για τον δεύτερο γύρο, η Φενέρ έστελνε τον (αριστερόχειρα) Ναν στο δεξί του χέρι και τον δεξιόχειρα Γκριγκόνις στο αριστερό του χέρι, ενώ στον Γκραντ έπαιζε Drop (δίνοντάς του το σουτ) και στον Βιλντόσα έπαιζε Flat.

Ιδού ένα παράδειγμα της άμυνας στον Ναν:

Ο Ναν θέλει να παίξει Pick and Roll με τον Λεσόρ και ο Καλάθης τοποθετεί το σώμα του με τέτοιο τρόπο ώστε να τον στείλει στο δεξί του χέρι.

PRINTSCREEN

Ο Ναν πάει μέχρι το καλάθι και αστοχεί σε λέι-απ.

PRINTSCREEN

Ιδού και ένα παράδειγμα άμυνας στον Γκραντ:

Ο Γκραντ παίρνει σκριν από τον Λεσόρ, με τον Σανλί να μένει πίσω παίζοντας Drop

PRINTSCREEN

Ο Γκραντ πάει προς το καλάθι, με τον Γουίλμπεκιν να τον πιέζει και αστοχεί σε σουτ από τα 3.5 μέτρα.

PRINTSCREEN

Η Φενέρ ποντάρει στο μέγεθος της. Με εξαίρεση τον Γουίλμπεκιν (1.88 μέτρα) και τον Μαντάρ (1.90 μέτρα) κανείς άλλος πάικτης της ομάδας δεν είναι κοντύτερος από 1.96 μέτρα. Όλα αυτό το μάκρος και η πίεση στην μπάλα δημιουργεί καταστάσεις. Κάνει δύσκολη την δημιουργία για μία αντίπαλη ομάδα και ακόμα πιο δύσκολο το να βρεθεί ελεύθερο σουτ. Οι περιστροφές της τουρκικής ομάδας είναι καλές. Η Φενέρ έχει ψεγάδια, που ξεκινούν με την απουσία αμυντικού φίλτρου στους περισσότερους γκαρντ της εκτός του Καλάθη και μεγαλώνουν όταν είναι στο παρκέ ο Σανλί. Είναι όμως μία στιβαρή ομάδα αμυντικά.

Ένα σπουδαίο παιχνίδι

Ο Παναθηναϊκός AKTOR θα βρει απέναντί του μία πολεμική μηχανή. Το βάθος και το μέγεθος της Φενέρ είναι αυτό που την έφερε μέχρι το Final Four. Ο Σαρούνας Γιασικεβίτσιους έχει τουλάχιστον δύο παίκτες σε κάθε θέση. Έχει δημιουργούς (Καλάθης, Γκούντουριτς, Μαντάρ), έχει σκόρερ (Ντόρσεϊ, Γουίλμπεκιν), έχει εκτελεστές (Μπιμπέροβιτς, Χέιζ-Ντέιβις, Σέστινα), ημίψηλους και ψηλούς που ποστάρουν (Χέιζ-Ντέιβις, Πιέρ, Μότλι). Έχει μέγεθος.

Ο Παναθηναϊκός AKTOR όμως έχει να αντιπαρατάξει τα δικά του πράγματα. Το δίδυμο των Ναν, Σλούκα αναμένεται να κουβαλήσει μεγάλο κομμάτι σε δημιουργία και εκτέλεση. Οι Γκριγκόνις, Παπαπέτρου, Μήτογλου και Ερνανγκόμεθ θα τα βάλουν με το μέγεθος των Τούρκων στην θέση τους. Ο Λεσόρ θα πρέπει να δώσει μάχες με τον (επιρρεπή στα φάουλ) Μότλι και τα θηρία της Φενέρ. Αν οι “πράσινοι” αποκωδικοποιήσουν την άμυνα της Φενέρ στο Pick and Roll, τότε θα έχουν το πάνω χέρι.

Ο Παναθηναϊκός AKTOR επέστρεψε σε Final Four έπειτα από 12 χρόνια. Και μοιάζει πιο έτοιμος από ποτέ για την υπέρβαση. Η Φενέρ είναι μία δυσκολοκατάβλητη ομάδα. Μία σκληρή ομάδα. Το ίδιο όμως έχει αποδείξει φέτος ότι είναι και το “τριφύλλι”.

Ο δρόμος για το Βερολίνο είχε πάθος, όνειρα και μοναδικές συγκινήσεις για τον Παναθηναϊκό AKTOR. Και τώρα είναι ανοικτός και γράφει το όνομά του. Καλή επιτυχία στο Final-4! Πάμε στοίχημα. Μέγας χορηγός ΚΑΕ ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ AKTOR.

18+ 21+ | Αρμόδιος Ρυθμιστής ΕΕΕΠ | Κίνδυνος εθισμού & απώλειας περιουσίας | ΓΡΑΜΜΗ ΣΤΗΡΙΞΗΣ: 1114| Παίξε Υπεύθυνα |

TAGS FINAL FOUR 2024 BASKETBALL ANALYSIS EUROLEAGUE ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ ΠΑΝΑΘΗΝΑΪΚΟΣ ΜΠΑΣΚΕΤ ΦΕΝΕΡΜΠΑΧΤΣΕ FINAL FOUR EUROLEAGUE FINAL FOUR
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ