Ετσι μπαίνουν οι τελικοί στο σπίτι σου!
Η φετινή stoiximan.gr Basket League ολοκληρώθηκε την Κυριακή 11/6, ημέρα που το Sport24.gr βρέθηκε στο ΣΕΦ για να καλύψει... τον τρόπο που κάλυψαν το ματς τίτλου μεταξύ του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού η COSMOTE TV. Ένα θα σου πω: ήμασταν παντού και τα είδαμε όλα.
Όπως γνωρίζεις, το Sport24.gr δεν αφήνει το παραμικρό να πέσει κάτω. Εφόσον λοιπόν, είχαμε κάνει την αρχή, τον περασμένο Μάρτιο, με το να σου παρουσιάσουμε πώς καλύπτουν τα κανάλια Novasports ένα ποδοσφαιρικό ντέρμπι "αιωνίων" , αποταθήκαμε στα κανάλια COSMOTESPORT για να ζητήσουμε... την κάλυψη της κάλυψης αγώνα μπάσκετ μεταξύ του Ολυμπιακού και του Παναθηναϊκού. Το αίτημα μας έγινε αποδεκτό και παρέα με τη Γεωργία Παναγοπούλου (tourettephoto.com) δώσαμε ραντεβού για το ΣΕΦ, την Κυριακή 11/6. Ο πέμπτος τελικός της stoiximan.gr Basket League ξεκινούσε στις 21.00. Ήμασταν στον Πειραιά στις 18.30, ώστε να προλάβουμε να πάρουμε τις απαραίτητες πληροφορίες πριν περάσουμε στο παρασύνθημα και παρακολουθήσουμε ένα ακόμα παιχνίδι, από το βαν. Εμπειρία που τη λες και μοναδική, αν σκεφτείς πως είχαμε μπροστά μας ό,τι συνέβαινε και αφορούσε το ματς που έκρινε το φετινό πρωταθλητή στο μπάσκετ, από όλους τους χώρους του Σταδίου!
Για αρχή θα σου πω κάποια νούμερα. Το τεχνικό κομμάτι (τεχνικοί, χειριστές video, ηχολήπτες, οπερατέρ, φροντιστές και άνθρωποι της παραγωγής) το ανέλαβαν 40 άνθρωποι. Συν επτά δημοσιογράφοι, σύνολο 47, οι οποίοι για μία ακόμη φορά κλήθηκαν να δουλέψουν ως ένας, ώστε να σου δώσουν ένα άρτιο αποτέλεσμα. Από αυτά που δεν αφήνουν απορίες.
Ο Περικλής Κ. Ασπρούλιας (τον βλέπεις όρθιο, αριστερά στη φωτογραφία -με την ευκαιρία να σου πω ότι μπροστά του, με το χέρι στον αέρα, είναι ο αρχισυντάκτης Ρήγας Δάρδαλης και δίπλα στον Ρήγα είναι ο σκηνοθέτης του αγώνα, Δημήτρης Αρβανίτης) έχει τη σκηνοθετική επίβλεψη όσων παραγωγών βλέπετε στα κανάλια COSMOTESPORT. Και ήταν ο άνθρωπος με τον οποίον επικοινωνήσαμε, ευθύς εξ αρχής για να μάθουμε τις βασικές λεπτομέρειες για το βράδυ που τελείωσε η φετινή stoiximan.gr Basket League.
"Μια τυπική μετάδοση αγώνα μπάσκετ περιλαμβάνει 5 με επτά κάμερες. Όσο προχωράμε στα playoffs και φτάνουμε στους τελικούς, αυτός ο αριθμός αυξάνεται και γιατί προστίθενται pregame και postgame εκπομπές. Στην COSMOTE TV έχουμε τα δικαιώματα του Ολυμπιακού και της ΑΕΚ στο μπάσκετ και όπως προσπαθούσαμε να σκεφτούμε τρόπους να κάνουμε πιο ελκυστικό το προϊόν, να το φέρουμε πιο κοντά στον τηλεθεατή προσθέσαμε διάφορα στοιχεία. Για παράδειγμα, την κάμερα μπροστά από τους VIP, που μετακινείται με ρόδες και μας έδινε οπτική σαν να κάθεσαι από το σπίτι σου, δίπλα στο παρκέ. Αυτή η κάμερα αφορά έναν που την "τρέχει" και έναν που "φτιάχνει" το πλάνο". Αυτή η κάμερα, δεν υπήρχε την Κυριακή 11/6. Τι υπήρχε; Θα σου πω, αφού πρώτα πάρουμε την ιστορία από την αρχή.
Τα παιδιά που είναι υπεύθυνα για τις καλωδιώσεις, για τη σύνδεση που γίνεται με τις κάμερες και τα μικρόφωνα, με το βαν (ώστε να 'χεις εσύ ήχο και εικόνα σαν να κάθεσαι στις γραμμές του γηπέδου) πηγαίνουν στο όποιο στάδιο τουλάχιστον 5 ώρες πριν την εκκίνηση του αγώνα. Σε ευρωπαϊκά παιχνίδια, πηγαίνουν από την παραμονή για την προετοιμασία και ανήμερα πάλι είναι οι πρώτοι που φτάνουν στο χώρο, για να κάνουν την εγκατάσταση. Τι εννοώ; Δες λίγο.
Σου έδειξα τα βαν, σου έδειξα και από πού βγαίνουν τα καλώδια, μαζί και το πώς φτάνουν στο εσωτερικό. Εδώ θα σου πω ότι μόνο το "Γ. Καραϊσκάκης" και το "Απ. Νικολαϊδης" έχουν υποδομές, ώστε να μη χρειάζεται το ταξίδι με... βάρκα το καλώδιο μέχρι τα ενδότερα και τα μέρη που μπορούν να εγγυηθούν την άρτια μετάδοση. Τώρα, θα κάνουμε μια μαθηματική πράξη. Οι κάμερες για τον πέμπτο τελικό της stoiximan.gr Basket League ήταν 20. Επί 150 μέτρα καλώδιο η κάθε μία, ίσον 3000 μέτρα. Μια στιγμή. Δεν τελείωσα.
6.000 μέτρα καλώδια
Υπήρχαν και 15 μικρόφωνα που ήθελαν καλωδίωση. Επί 150 με 200 μέτρα έκαστο, ας βάλουμε άλλα 2.250 το μίνιμουμ και 3000 το μάξιμουμ. Σύνολο, 6.000 μέτρα που χειροκίνητα "φεύγουν" από τα βαν, κάνουν τη διαδρομή παρέα με τα "καρούλια" -διότι δίχως αυτά, προφανώς και θα έχανε η μάνα το παιδί και το παιδί τη μάνα- από όπου υπάρχει χώρος (πάνω από πεζούλια, σε διαδρόμους, κάτω από πόρτες και ούτω καθ' εξής, με τρόπο που να μην φύγουν από τη θέση τους ανά πάσα ώρα και στιγμή -ας πούμε γιατί κάποιος απρόσεχτος σκόνταψε πάνω τους) και καταλήγουν όπου πρέπει να καταλήξουν. Εν προκειμένω, υπήρχε κάμερα στις αφίξεις των ομάδων, στα αποδυτήρια (από μία) και όλες οι άλλες ήταν εντός της αρένας. Και μετά, γίνεται η σύνδεση. Που αν νομίζεις πως είναι απλή υπόθεση, απλά ρίξε μια πιο προσεχτική ματιά, στη φωτογραφία που ακολουθεί.
Όπως συμβαίνει συνήθως, σε οτιδήποτε έχει καλλιτεχνική υφή, η προετοιμασία είναι το ήμισυ του παντός. Μόλις ολοκληρωθεί, ακολουθεί το στήσιμο με τις κάμερες. Κατόπιν των όσων έχουν αποφασιστεί στις συσκέψεις, οι cameramen πηγαίνουν στις θέσεις τους και αρχίζουν τις δοκιμές, ώστε να είναι έτοιμοι την ώρα που πρέπει να είναι έτοιμοι. Ο σκηνοθέτης του πέμπτου τελικού, Δημήτρης Αρβανίτης εξήγησε στο Sport24.gr ότι "εξυπακούεται πως σε τέτοια παιχνίδια επιστρατεύονται οι πιο έμπειροι, ώστε να διασφαλιστεί πως δεν θα "χαθεί" κάτι. Ή, επειδή μιλάμε για μηχανήματα, θα "χαθούν" τα λιγότερα δυνατά. Όταν μιλάμε για "ζωντανή" κάλυψη, αντιλαμβάνεσαι πως υπάρχει ένας μεγάλος βαθμός δυσκολίας, γιατί δεν μπορείς να γυρίσεις το χρόνο πίσω, ούτε να τους σταματήσεις και να ζητήσεις να το ξαναπάνε. Οι εικονολήπτες λοιπόν, είναι οι πιο έμπειροι και οι κάμερες οι περισσότερες δυνατές, ώστε να υπάρχουν σε όλα τα καίρια σημεία και να έχουμε τη δυνατότητα να απαντάμε σε κάθε απορία" και δη στο μπάσκετ που η κίνηση είναι διαρκής, οι επαφές πολλές και πάντα χρειάζεται ένα (μη σου πω 2-3) replays από όλες τις οπτικές γωνίες -ει δυνατόν. "Εδώ θα ήθελα να σου πω ότι και σε κάλυψη με 40 κάμερες μπορεί να χαθεί φάση. Δηλαδή, έχει χαθεί φάση. Το θέμα είναι να μαθαίνεις από τα λάθη σου και να προετοιμάζεσαι για την επόμενη φορά, έχοντας στο μυαλό ότι ο τηλεθεατής έχει ως απαίτηση την άρτια εικόνα".
Πού είναι οι κάμερες
Πίσω στον τρόπο που παρατάσσονται οι κάμερες, ώστε να επιτυγχανθεί η καλύτερη δυνατή κάλυψη, υπάρχουν εκείνες τις οποίες οι εικονολήπτες εναποθέτουν στην πλάτη τους και κάνουν δουλειά -που συνήθως αφορά κίνηση. Σε αυτήν την κατηγορία άνηκαν την Κυριακή 11/6 αυτή που ανέλαβε να μεταφέρει εικόνα από τις αφίξεις των αποστολών, εκείνες που σας έβαλαν στα αποδυτήρια πριν και μετά το ματς, αυτή που κάλυψε την έξοδο των ομάδων από τη φυσούνα... από πολύ κοντά αλλά και οι δυο που ήταν στους πάγκους. Στους οποίους πάγκους βλέπετε συχνά και το "καλάμι", ένα... μακρύ πράγμα που σας μεταφέρει τον ήχο. "Ξεκινώντας τη συνεργασία μας με τον Ολυμπιακό και την ΑΕΚ, ένα από τα ζητούμενα μας ήταν η δυνατότητα να βάλουμε "καλάμι" για να ακούμε τους κόουτς" αποκαλύπτει ο Περικλής Ασπρούλιας, πριν προσθέσει και ότι "το δεύτερο ζητούμενο ήταν να 'χουμε σε κάθε δεκάλεπτο ένα μικρό παραθυράκι και κάποιο μέλος του τεχνικού τιμ να μιλά για την προπονητική προσέγγιση του αγώνα". Καλά σκέφτηκες πως αυτά, ως νεόφερτα στην ελληνική πραγματικότητα, δεν φαίνονταν να είναι πολύ εύκολες υποθέσεις. Έγιναν όμως, με την άμεση συμφωνία των ΚΑΕ και μετά έγιναν και μέρος των μεταδόσεων. Έτσι, οι κάμερες που μπαίνουν στους πάγκους σου δίνουν και αυτές τις flash interviews... που λένε και στο χωριό μου, το Ματσατσούσες.
Ένα πολύ σημαντικό κομμάτι, για την εικόνα που φτάνει στο σπίτι σου, είναι οι γερανοί, οι οποίοι βρίσκονται στα δυο καλάθια "και ουσιαστικά μέσω αυτών μεταβάλλεται το ύψος που βλέπεις τη φάση και το γήπεδο" εξηγεί ο Περικλής, "ξεκινούν από χαμηλά και πηγαίνουν προς τα ψηλά. Επίσης, υπάρχουν οι ultra κάμερες, για τα replay και μπορείς να διαλέξεις ταχύτητα. Έχουμε μια slow motion και μια super slow motion. Ανάλοτα με τις θέσεις στις οποίες τις τοποθετείς, έχεις τη δυνατότητα να δείξεις δράσεις, αντιδράσεις και κάθε λεπτομέρεια -ας πούμε μια ιδιαιτερότητα σε άμυνα". Σίγουρα δεν μένεις με την απορία για το αν το όποιο φάουλ έδωσαν οι ρέφερι ήταν ή δεν ήταν. Κάτσε όμως, να σου δείξω και τις εν λόγω κάμερες, για να ξέρεις για τι μιλάμε. Θα ξεκινήσω με τον γερανό, λόγω... τεχνικής δυσκολίας (μπορείς να δεις πώς γίνεται ο χειρισμός).
Κάμερες υπάρχουν (από μία) πάνω στις μπασκέτες και κάτω από τα καλάθια -ναι, δίπλα, δηλαδή ανάμεσα, στους οπαδούς. Υπάρχουν και άλλες δύο (μία από εδώ και μια από εκεί) λίγο πιο πίσω. Φυσικά, τοποθετούνται και στο κέντρο (στις δυο άκρες), με τις βασικές να είναι στα δημοσιογραφικά θεωρία. Πρόσθεσε και άλλη μια που φροντίσει να σου δίνει εικόνες από τις εξέδρες. Λίγο πιο κάτω, θα δεις και το αποτέλεσμα που δίνουν, η κάθε μία και όλες μαζί. Προς το παρόν, κράτα αυτό που είπαν και ο Περικλής και ο Δημήτρης: πως "χρειάζεται η συνεργασία όλων, ο καθένας να κάνει τη δουλειά που πρέπει να κάνει, ώστε να μπορεί να επιλέξει ο σκηνοθέτης τη σωστή στιγμή για το replay, την ώρα που χρειάζεται να το δείξει. Είτε μετά το καλάθι, είτε με την πρώτη ευκαιρία που θα παρουσιαστεί και πάντα σε συνεργασία με τον σχολιαστή -χωρίς να έχει μεσολαβήσει πολύ ώρα. Ο σκηνοθέτης, σε κάθε περίπτωση, χρωστά τα πάντα στους συνεργάτες του". Επίσης, να προσθέσω εγώ, ότι οι σκηνοθέτες των live αγώνων... έχουν ένα θέμα που δεν έχουν ερευνήσει. Και που δεν θα το προσδιορίσω εγώ, διότι δεν είμαι αρμόδια. Θα τους αφήσω να το κάνουν μόνοι τους, να σκεφτούν δηλαδή, οι ίδιοι τι είναι αυτό που τους εξιτάρει σε πολύωρα live προγράμματα, έντονης φόρτισης, που απαιτούν και το τελευταίο κύτταρο τους, το 1000% της αυτοσυγκέντρωσης τους, όπως κοιτούν πολλές οθόνες (ισάριθμες με τις ενεργές κάμερες) και ακόμα περισσότερα κουμπάκια, ώστε να ελέγχουν τι δείχνουν, τι θέλουν να δείξουν και γενικά, τι χρειάζεται. Μια στιγμή όμως, γιατί πριν μπω στο βαν, να σου δείξω τι γίνεται εκεί, οφείλω να σου παρουσιάσω τις κάμερες για τις οποίες σε έχω ενημερώσει -αλλά δεν έχεις δει.
Έχοντας ολοκληρώσει με όσα γίνονται εντός του γηπέδου, πάμε τώρα να δούμε τι συμβαίνει και στα "αρχηγεία" που είναι ευρύτερα γνωστά... ως βαν. Ο ρόλος του "καπετάνιου", αυτό το βράδυ, άνηκε στον Δημήτρη Αρβανίτη, από τον οποίον ζητήσαμε να θυμηθεί την πρώτη του φορά. "Ήμουν 19 χρόνων και το... δοκιμαστικό μου ήταν η κάλυψη ενός μεγάλου τουρνουά, με 12 κάμερες. Ήθελαν να δουν πώς θα ανταπεξέλθω στον πανικό. Χαρακτηριστικά, μου είπαν "κολύμπα". Και τι έκανε; "Κολύμπησα. Ομολογώ ωστόσο, ότι μόλις κάθισα στην καρέκλα έτρεμαν τα χέρια μου και έτριζαν τα γόνατα μου. Όταν ξεκίνησε η δράση, ξέχασα τα πάντα".
Το μεγαλύτερο άγχος που έχει νιώσει ποτέ ήταν σε κάλυψη ματς Champions League "και για την ακρίβεια το Ολυμπιακός-Τσέλσι. Ήμουν πάλι μικρός και είχα πάει στο γήπεδο ως βοηθός σκηνοθέτη. Δυο ώρες πριν τη σέντρα με ενημέρωσαν πως ο σκηνοθέτης είχε αρρωστήσει και έπρεπε να τον καλύψω". Έπαθε ένα σοκ "του τύπου να πάρω τον σκηνοθέτη να δω αν όντως έχει πρόβλημα ή μου κάνουν πλάκα. Μετά, άρχισα να διαβάζω τι έχω να κάνω και πήγα και σε μια σύσκεψη με την UEFA, στην οποία παρέστησαν και δημοσιογράφοι και το αντικείμενο ήταν "η φιλοσοφία της μετάδοσης σήμερα". Όσο μας εξηγούσαν, εγώ κοιτούσα το σχεδιάγραμμα του συναδέλφου". Μόλις τελείωσε η μετάδοση "βγήκα από το βαν, με την μπέρτα του Superman", γιατί τα είχε καταφέρει. "Λάθος. Το συνεργείο τα είχε καταφέρει. Εκεί τα οφείλεις όλα", διορθώνει. Ας σου δείξω λοιπόν, τι υπάρχει μέσα στο βαν.
Πάνω βλέπεις τον σκηνοθέτη, τον αρχισυντάκτη και εξ αριστερών του Δημήτρη είναι ο υπεύθυνος για τα super, δηλαδή, ο άνθρωπος που φροντίζει να σου εμφανίζει τα σωστά στατιστικά για κάθε παίκτη, το σκορ και όποια άλλη πληροφορία περνά από την οθόνη, κάτω χαμηλά... ή και μέσα στην εικόνα. Κάτω αριστερά είναι ο υπεύθυνος για τον ήχο, στη μέση ο υπεύθυνος για τη ρύθμιση εικόνας (να είναι όλες ίδιες, μην είναι η μια θολή, η άλλη πιο χρωματιστή κλπ)και δίπλα του ο τεχνικός προϊστάμενος, ενώ κάτω δεξιά είναι μια από τις πέντε θέσεις των ανθρώπων που χειρίζονται τα replays και τα highlights, σε πραγματικό χρόνο. Δηλαδή, ο κάθε ένας παίρνει από ένα συγκεκριμένο αριθμό καμερών που ελέγχει παράλληλα και "κόβει" ό,τι χρειάζεται για να δώσει στο replay ή σε μια φάση που θέλει διευκρίνιση. Επίσης δίνει τα φλοτ, που όπως έμαθα είναι τα videos που δεν έχουν σπικάζ. Έχουν πρωταγωνιστή, για τον οποίον ενημερώνεται ο σχολιαστής και... σολάρει (ή αν προτιμάς, παρουσιάζει). Εξυπακούεται πως ο σκηνοθέτης πρέπει να ξέρει τι περιμένει από ποιον "και αν ακούσω λάθος νούμερο (δηλαδή, λάθος αριθμό κάμερας από την οποία έχει "κοπεί" το στιγμιότυπο που πρέπει να παρουσιαστεί), με ξενίζει! Δηλαδή, ο κάθε σκηνοθέτης ξέρει πότε ακούει κάτι λάθος". Διόρθωσε κάτι: ο σκηνοθέτης οφείλει να το γνωρίζει και αυτό. Τα videos που ακολουθούν θα σε πείσουν.
Η πρώτη σύνδεση με ΣΕΦ έγινε την Κυριακή 11/6, μέσω της pregame εκπομπής που "βγήκε" από το Στάδιο Ειρήνης και Φιλίας. Ιδού η εκκίνηση.
Ακολουθούν φάσεις με τα replays που σου έλεγα, αλλά και με τις κάρτες γραφικών (με σερί και στατιστικά στοιχεία παικτών), για να καταλάβεις πόσο άμεσα γίνεται η δουλειά. Στο δεύτερο video που είχε φάουλ, υπήρχε και πανοραμικό πλάνο από τον γερανό. Τουτέστιν, replays από παντού.
Έλα τώρα, να δεις και πώς τελείωσε η μετάδοση, με τους τεχνικούς να χρειάζονται τουλάχιστον ένα δίωρο να μαζέψουν τα καλώδια που λέγαμε στην αρχή.