X

Σεβόμαστε την ιδιωτικότητά σας

Εμείς και οι συνεργάτες μας αποθηκεύουμε ή/και έχουμε πρόσβαση σε πληροφορίες σε μια συσκευή, όπως cookies και επεξεργαζόμαστε προσωπικά δεδομένα, όπως μοναδικά αναγνωριστικά και τυπικές πληροφορίες που αποστέλλονται από μια συσκευή για εξατομικευμένες διαφημίσεις και περιεχόμενο, μέτρηση διαφημίσεων και περιεχομένου, καθώς και απόψεις του κοινού για την ανάπτυξη και βελτίωση προϊόντων. Με την άδειά σας, εμείς και οι συνεργάτες μας ενδέχεται να χρησιμοποιήσουμε ακριβή δεδομένα γεωγραφικής τοποθεσίας και ταυτοποίησης μέσω σάρωσης συσκευών. Μπορείτε να κάνετε κλικ για να συναινέσετε στην επεξεργασία μας και των συνεργατών μας όπως περιγράφεται παραπάνω. Εναλλακτικά, μπορείτε να αποκτήσετε πρόσβαση σε πιο λεπτομερείς πληροφορίες και να αλλάξετε τις προτιμήσεις σας πριν από τη συγκατάθεσή σας ή να αρνηθείτε να δώσετε τη συγκατάθεσή σας. Λάβετε υπόψη ότι κάποια επεξεργασία των προσωπικών σας δεδομένων ενδέχεται να μην απαιτεί τη συγκατάθεσή σας, αλλά έχετε το δικαίωμα να αντιταχθείτε σε αυτήν την επεξεργασία. Οι προτιμήσεις μας θα ισχύουν μόνο για αυτόν τον ιστότοπο.

LONGREADS

Στο καλλιτεχνικό πατινάζ -κυριολεκτικά- πέφτουν κορμιά

Στα "κοσμήματα" των Χειμερινών Αγώνων ανήκει το καλλιτεχνικό πατινάζ, χάριν... της χάρης των αθλητριών του. Έλα να δούμε όμως, ποια είναι η αλήθεια πίσω από τα χαμόγελα και τις διακρίσεις, αλλά και τα φαβορί.

Πριν συμπληρώσει το 18ο έτος της ηλικίας της ήταν δυο φορές παγκόσμια πρωταθλήτρια, άλλες τόσες πρωταθλήτρια Ευρώπης, σε Grand Prix, στην εθνική λίγκα και όλα αυτά ήλθαν αφότου είχε αναδειχθεί πρωταθλήτρια κόσμου και Ρωσίας, στις κορασίδες.

Αντιλαμβάνεσαι πως από τότε που θυμάται η Evgenia Medvedeva τον εαυτό της, φορά την ταμπέλα του φαβορί σε όποιο... πάγο πατά το πόδι της. Οι Χειμερινοί Ολυμπιακοί Αγώνες που έκαναν πρεμιέρα αυτήν την εβδομάδα, στη PyeongChang, δεν αποτελούν εξαίρεση. Στις 19 Νοεμβρίου έγινε 18. έως τότε είχε θέσει 11 νέα παγκόσμια ρεκόρ και έγινε η πρώτη γυναίκα αθλήτρια του καλλιτεχνικού πατινάζ που ξεπέρασε τους 80 βαθμούς, στο μικρό πρόγραμμα, τους 160 στο ελεύθερο και τους 240 στο σύνολο. Όλα αυτά βέβαια, δεν έτυχαν. Εννοώ δεν ξύπνησε μια μέρα και είπε “δεν γίνομαι παγκόσμια πρωταθλήτρια;”.

FILE - In this Thursday, Jan. 18, 2018, file photo, Evgenia Medvedeva, of Russia, skates her short program at the European figure skating championships in Moscow, Russia. This seemed to be the province of Medvedeva, the Russian dynamo who won the last two world titles and was undefeated since 2015. But in her final major competition before Pyeongchang, she lost to 15-year-old training partner Alina Zagitova at the European Championships. In Moscow, no less. (AP Photo/Pavel Golovkin, File) AP

Η γεννημένη στη Μόσχα, Evgenia είχε μέσα στο σπίτι της το καλλιτεχνικό πατινάζ, με το οποίο ασχολείτο η μητέρα της, Zhanna (έχουν χωρίσει με τον πατέρα της αθλήτριας, Arman Babasyan εξ Αρμενίας και το Medvedeva είναι της γιαγιάς της). Είχε πει στην ιστοσελίδα “Russia Beyond the Headlines” πως“ήθελα να δοκιμάσω και εγώ. Επειδή είχα ένα θέμα με τη σιλουέτα μου -ακόμα προεξέχουν οι ωμοπλάτες μου-, οι γιατροί είχαν πει στη μαμά μου πως θα ήταν χρήσιμο να κάνω κολύμβηση ή καλλιτεχνικό πατινάζ. Επειδή ήξερε το χώρο του καλλιτεχνικού πατινάζ με πήγε προς τα εκεί. Ήμουν 3”. Μόλις είδε τον -δυο φορές χρυσό Ολυμπιονίκη- Evgeni Plushenko να “ζωγραφίζει” στον πάγο “ήξερα τι ήθελα να κάνω”. Η πιο έντονη ανάμνηση που έχει από την παιδική της ηλικία “ήταν όταν έμαθα να περιστρέφομαι καθιστή. Με ταλαιπώρησε για αρκετό καιρό. Έβλεπα νεαρότερα κορίτσια να το κάνουν και εκνευριζόμουν”.

Θα μπορούσε να 'χει τη μητέρα της για προπονήτρια, αλλά από παιδί είχε ξεκάθαρη άποψη επ' αυτού: “Η μαμά πρέπει να είναι μαμά και ο προπονητής, προπονητής. Στο σπίτι δεν θέλω να ασχολούμαι με το καλλιτεχνικό πατινάζ”. Όταν την ανέλαβε η Eteri Tutberidze (2008), “μου είπε πως τα έκανα όλα λάθος. Έπρεπε να τα μάθω από την αρχή. Εκείνη με βοήθησε να καταλάβει τη σοβαρότητα του σπορ. Υπήρξε απαιτητική, παραμένει απαιτητική, αλλά την ίδια ώρα με φροντίζει και παρακολουθεί με μεγάλη προσοχή τα ζητήματα που μπορούν να επηρεάσουν την υγεία μου. Χωρίς εκείνη δύσκολα θα είχα καταφέρει ό,τι έχω καταφέρει. Στην ουσία, η Eteri με έχει μεγαλώσει”.

Russia's Evgenia Medvedeva skates her free program at the European Figure Skating Championships in Ostrava, Czech Republic, Friday, Jan. 27, 2017. (AP Photo/Petr David Josek) AP

Από παιδί έκανε ό,τι της έλεγαν “ό,τι περίμεναν από εμένα. Όχι πια! Αν δεν με αντιμετωπίζουν ως ενήλικα, δεν τους ακούω”. Κάνει και τις επαναστάσεις της. Ομολόγησε πως δεν είχε ενημερώσει την προπονήτρια της, για τα πειράματα που έχει κάνει σε διάφορες διοργανώσεις -και συχνά της στοίχισαν. “Το μόνο που κάνει είναι να με ρωτά “γιατί”, διευκρίνισε. Όσο για την πιο πολύτιμη συμβουλή που της έχει δώσει “είναι μια που αφορά τη ζωή γενικότερα: ακόμα και η κατάσταση είναι δύσκολη, σήκω και συνέχισε να προσπαθείς. Να μη σταματάς ποτέ”. Συχνά ξεσπά σε κλάματα “όχι για να με λυπηθούν. Έτσι ξεσπάω, βγάζω τα συναισθήματα μου. Δεν είναι ένδειξη αδυναμίας. Όταν τελειώνω και ηρεμώ, αντιλαμβάνομαι πως... τελικά δεν έγινε και κάτι σοβαρό”. Γενικά, έχει ένα θέμα με το ταμπεραμέντο της, αλλά έχει μάθει να το διαχειρίζεται. “Κλείνομαι στον εαυτό μου και σκέφτομαι μόνο τη δουλειά μου”.

Το ελεύθερο πρόγραμμα είναι αυτό στο οποίο κυριαρχεί απόλυτα. Γίνεται η Anna Karenina (ηρωίδα του Tolstoy, μια γυναίκα που την έπνιξε η κοινωνία έως ότου τη σκότωσε) και ζει το δράμα, όπως συνδυάζει τεχνική και συναίσθημα. “Από την πρώτη μέρα το εκτελώ σαν να έχω χάσει κάποιον δικό μου. Ζω μια μικρή ζωή, μέσα στο πρόγραμμα μου”. Την ενοχλούν οι κυνικοί και εγωπαθείς άνθρωποι και αναζητά την ειλικρίνεια σε λόγια και πράξεις. Ακόμα και σήμερα “αδυνατώ να καταλάβω γιατί οι άνθρωποι δεν λένε πώς νιώθουν”. Το κάνει και στο Instagram, αδιαφορώντας για τις κακίες του κόσμου. “Συμπεριφέρομαι στα social media όπως και στη ζωή μου”. Είχε ένα πρόβλημα, όταν κάποιοι ανακάλυψαν τη διεύθυνση του σπιτιού της. “Μου έκαναν έκπληξη, πιστεύοντας πως θα με χαροποιήσουν. Έπαθα σοκ και τότε αποφάσισα να προσέχω περισσότερο”.

Alina Zagitova of Russia competes in the Ladies Short Program during the Audi Cup of China ISU Grand Prix of Figure Skating 2017 at the Capital Gymnasium in Beijing, Friday, Nov. 3, 2017. (AP Photo/Mark Schiefelbein) AP


Η Alina Zagitova

Την είχαν ρωτήσει το 2016 (σεζόν που ανανέωσε οκτώ παγκόσμια ρεκόρ και πήρε το δεύτερο παγκόσμιο τίτλο) ποια είναι τα ινδάλματα της. Είχε δείξει τα κορίτσια που κάθονταν δίπλα της, στο πάνελ μετά την ολοκλήρωση του Grand Prix στη Fukuoka, όπου φόρεσε το αργυρό μετάλλιο -είχε μόλις επιστρέψει από τραυματισμό. Εξήγησε ότι “έχω τεράστιο σεβασμό για τις αντιπάλους μου, γιατί μαθαίνω από αυτές”. Πλέον η άμεση ανταγωνίστρια της είναι μια 15χρονη, η Alina Zagitova, με την οποία προπονείται. Πώς αντιμετωπίζει αυτήν την πραγματικότητα; “Νιώθω πως έχω ζιζάνια στο κεφάλι μου. Είναι οι μικροί δαίμονες, οι αμφιβολίες που με κάνουν να θέλω να προσπαθήσω περισσότερο για να επιτύχω περισσότερα”.

Εδώ και κάποια χρόνια δουλεύει και με αθλητικό ψυχολόγο, για να κάνει καλύτερα τη δουλειά της. Έχει καταλήξει στο ότι “αυτά τα ζιζάνια με κάνουν να είμαι πειθαρχημένη. Βέβαια, κάποιες φορές γίνονται και πρόβλημα, γιατί μου “τρώνε” το μυαλό. Αλλά προσπαθώ να κρατώ ισορροπίες”. Μετά τους αγώνες, κλείνεται στο δωμάτιο της, μέσα στην απόλυτη ησυχία, αν εξαιρέσεις τον ήχο του ενυδρείου που υπάρχει πάντα κοντά της “γιατί τα ψάρια πρέπει να αναπνεύσουν”.

Είναι γνωστή για τη συνέπεια της -αποδίδει πάντα στο πικ. Η κίνηση που είναι σήμα κατατεθέν τη βρίσκει στον αέρα, με το χέρι υψωμένο πάνω από το κεφάλι της. Η τεχνική λέγεται “Tano”. Την πρωτέκανε ο Brian Boitano, στο πλαίσιο τριπλού άλματος. Η Medvedeva είναι γνωστή για τη συνήθεια της να κάνει συνδυασμούς αλμάτων που τελειώνουν σε triple toe loop.

Ενόσω τα κάνει όλα αυτά, παράλληλα προσπαθεί να βρίσκει χρόνο να διαβάζει, για να τελειώσει το σχολείο της. Όπως είπε στην RT.com “κάποιες φορές είμαι τόσο κουρασμένη, μετά τις προπονήσεις που δεν έχω ενέργεια να κάνω κάτι άλλο. Οι δάσκαλοι μου όμως, μου ζητούν τις εργασίες. Δεν μου φωνάζουν. Με κάνουν όμως, να αισθάνομαι ντροπή”. Πλέον είναι ενήλικη και κάνει ενήλικα πράγματα. Για παράδειγμα, είχε παρουσιαστεί τον Δεκέμβριο, ενώπιον της Διεθνούς Ολυμπιακής Επιτροπής για να πει πως δεν πρέπει να τιμωρηθούν όλοι οι Ρώσοι αθλητές, για το σκάνδαλο με τη χρηματοδοτούμενη από την κυβέρνηση υπόθεση ντόπινγκ, εν όψει των Αγώνων του Sochi (2014). Στην Pyeongchang οι 164 Ρώσοι αθλητές που ήταν “καθαροί” θα αγωνιστούν με γκρι και κόκκινες εμφανίσεις που θα 'χουν το έμβλημα της χώρας, αλλά υπό τη σημαία “Olympic Athletes from Russia”.

Tην ίδια ώρα, διατηρεί ζωντανό το παιδί μέσα της, όπως αποδεικνύει με αμέτρητα posts που κάνει για anime. Έχει εκτελέσει και πρόγραμμα ντυμένη ως χαρακτήρας του EXO. Είχε ντυθεί ως μαθήτρια που εξελίσσεται -στη συνέχεια της ιστορίας- σε σούπερ ηρωίδα.

Το Νοέμβριο νίκησε ένα Grand Prix στην Ιαπωνία και με την επιστροφή στην πατρίδα, αποκάλυψε πως είχε πρόβλημα τραυματισμού. Δεν είπε τι ήταν. Μόνο πως δεν θα μπορούσε να αγωνιστεί τον Οκτώβριο, στο εθνικό πρωτάθλημα, χωρίς αναλγητικά. Εκεί παρασύρθηκε από τον ενθουσιασμό της, για μια προσθήκη στο πρόγραμμα της, που έπεσε άτσαλα στον πάγο και έπαθε κάταγμα “επειδή πανηγύρισα νωρίτερα από ό,τι θα έπρεπε”. Μετά, διαπιστώθηκε ότι είχε κάταγμα σε μετατάρσιο του δεξιού ποδιού από την Ιαπωνία. Τη ρώτησαν γιατί ρισκάρισε. Απάντησε “διότι είναι Ολυμπιακή χρονιά”.

Έγινε η τρίτη διακεκριμένη Ρωσίδα αθλήτρια του καλλιτεχνικού πατινάζ που αντιμετώπισε θέμα με τραύμα (η Adelina Sotkikova, χρυσή τους προηγούμενους Χειμερινούς Αγώνες, έχασε φέτος όλη τη σεζόν, με τραυματισμό) ή νευρική ανορεξία -πρόβλημα σύνηθες για αθλήτριες από όλον τον κόσμο, καθώς χρειάζεται να κρατούν το βάρος τους σε λίγα κιλά, ώστε να αποδίδουν καλύτερα. Σου είχαμε πει για την ιστορία της Yilia Lipnitskaya, το ανέκφραστο κορίτσι που έγινε χρυσή Ολυμπιονίκης στα 15 και μήνες μετά διαγνώστηκε με νευρική ανορεξία, για να αποσυρθεί τον περασμένο Αύγουστο ώστε να σώσει τη ζωή της .

Η Medvedeva αποκάλυψε τον Οκτώβρη ότι “δεν μπορώ να φάω ό,τι θέλω μετά τις 6 το απόγευμα. Τα πράγματα έχουν αλλάξει την τελευταία τριετία” των διακρίσεων, “το κύριο θέμα είναι η πειθαρχία. Το σπορ αυτό απαιτεί τον πλήρη έλεγχο του εαυτού σου, όλη την ώρα”. Γιατί αλλιώς δεν βγαίνουν όσα απαιτεί το νέο σύστημα βαθμολόγησης (άλματα -κυρίως αυτά που φλερτάρουν με τα όρια του ανθρώπινου σώματος-, στροφές, γρήγορα πόδια, έκφραση).

Στη Ρωσία το 'χουν τερματίσει, προσφέροντας και 10% bonus για κάθε άλμα που γίνεται στο δεύτερο μισό του προγράμματος -όταν τα πόδια είναι κουρασμένα. Κάποιες κάνουν όλα τα άλματα σε αυτό το μισό. Εδώ να σου πω ότι η κίνηση της Medvedeva, να σηκώνει το χέρι πάνω από το κεφάλι, στο άλμα, ανήκει στο πλαίσιο του να αυξήσει περισσότερο τη δυσκολία.

Φτάνουν το ανθρώπινο σώμα στα όρια του

Το εύθραυστο του ποδιού της έκανε περισσότερα τα ερωτηματικά για τις συνθήκες κάτω από τις οποίες προπονούνται οι μικροσκοπικές αθλήτριες, προκειμένου να διακρίνονται. O αντιπρόεδρος της Διεθνούς Ένωσης Καλλιτεχνικού Πατινάζ, Alexander Lakernik παραδέχθηκε στους New York Times ότι “δεν είχαμε τέτοιες περιπτώσεις παλαιότερα και πρέπει να ερευνήσουμε τα όσα γίνονται με τη γενιά των νεότερων αθλητριών”. Moλονότι πρόκειται για νέους ανθρώπους (με αντοχή και ευκαμψία), τα κόκαλα τους είναι ακόμα σε ανάπτυξη και άρα γίνονται ευαίσθητα σε τραυματισμούς -το αυτό ισχύει για αρθρώσεις και μαλακούς ιστούς.

Ο Johnny Weir, δυο φορές χρυσός Ολυμπιονίκης, ο οποίος προπονείτο με Ρώσους (πολλοί εκ των οποίων έκαναν καριέρα στις ΗΠΑ, μετά την πτώση της ΕΣΣΔ) εστίασε στο ότι “πάντα υπάρχει ο κίνδυνος να “καούν” οι αθλητές από τις πολλές ώρες προπόνησης ή να δοκιμάσουν άλματα για τα οποία δεν είναι ακόμα έτοιμοι. Παρ' όλα αυτά, οι Ρώσοι προπονητές είναι πιο προσεχτικοί και συστηματικοί με την προσέγγιση τους, εξ ου και στην Αμερική οι τραυματισμοί είναι πολλοί περισσότεροι”.

Russia's Evgenia Medvedeva performs to take second place in the ladies free skating event at the European figure skating championships in Moscow, Russia, Saturday, Jan. 20, 2018. (AP Photo/Pavel Golovkin) AP

Η Medvedeva συμφώνησε με το γεγονός ότι “ο ανταγωνισμός είναι τεράστιος και γνωρίζεις πως αν δεν είσαι στο 100%, θα σου “φάει” τη θέση κάποια άλλη”. Aυτό οδηγεί πολλές φορές στην υπερπροσπάθεια. Δηλαδή, αν δεν βγαίνει ένα τριπλό άλμα με την πρώτη, το κάνεις μέχρι να γίνει αυτοματισμός (6 με 10 φορές, το ένα μετά το άλλο, χωρίς διακοπή). Η παγκόσμια πρωταθλήτρια η οποία δεν είχε χάσει από τον Νοέμβριο του 2015, είδε την πλάτη της 15χρονης συναθλήτριας (έχουν τους ίδιους προπονητές και χορογράφους) και συμπατριώτισσας της, Αlina Zagitova στο τελευταίο Ευρωπαϊκό (του Γενάρη).

Βέβαια, ήταν το πρώτο event για την “παλιά”, μετά το κάταγμα. Άρα αντιλαμβάνεστε τι πρόκειται να συμβεί στην Pyeongchang. Η Zagitova έχει πει πως “στις προπονήσεις αν κάνει η Evgenia τρια τριπλά άλματα, μετά προσπαθώ να το κάνω και εγώ. Είναι σαν αντιπαλότητα, αλλά όχι με την κακή την έννοια. Μας δίνει ώθηση να γίνουμε καλύτερες”, με όποιο κόστος.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΑ