Κέρδισε πόντους ο Φερέιρα
Ο Άμπελ Φερέιρα έβαλε νερό στο κρασί του, κράτησε τις βασικές αρχές της φιλοσοφίας του και πήρε αποφάσεις που δείχνουν πως δεν αγνοεί τα θέλω των ποδοσφαιριστών του.
Ο ΠΑΟΚ ήταν καλύτερος από την ΑΕΚ και πραγματοποίησε μία εμφάνιση που δίνει χρόνο στο πλάνο του Άμπελ Φερέιρα και δημιουργεί συνθήκες για να έρθουν πιο κοντά τα θέλω των ποδοσφαιριστών με την φιλοσοφία του Πορτογάλου προπονητή.
Η ΘΕΣΗ ΤΟΥ ΜΠΙΣΕΣΒΑΡ ΚΑΝΕΙ ΤΗ ΔΙΑΦΟΡΑ
Αυτό ήταν και το μεγάλο κέρδος από το παιχνίδι της Κυριακής για τον νταμπλούχο. Το ντέρμπι το όρισε στο πρώτο ημίχρονο η απόφαση του Άμπελ Φερέιρα να πάει με τον Μπίσεσβαρ κοντά στον Σφιντέρσκι και η δυσκολία που συνάντησε η ΑΕΚ, να αντιμετωπίσει χωρίς Σιμόες και με τριάδα στην άμυνα το ποδόσφαιρο του ΠΑΟΚ.
Ανέφερα στο κείμενο της Παρασκευής πως μέσα στην ομάδα, υπάρχει σημαντικό ζήτημα, όσο αναφορά στις αποστάσεις που αφήνει η τακτική του Πορτογάλου τεχνικού. Η απουσία του Πέλκα έδινε τη δυνατότητα στον Φερέιρα να δείξει αν είναι διατεθειμένος να βάλει λίγο νερό στο κρασί του ή έχει σκοπό να το πάει μέχρι τέρμα.
Αποφάσισε να λειτουργήσει σύμφωνα με τη λογική και το καλό της ομάδας. Κράτησε τις βασικές αρχές που δουλεύει όμως πέρασε τον Ολλανδό πίσω από τον επιθετικό. Με αυτόν τον τρόπο, ο ΠΑΟΚ είχε σταθερές που τον βολεύουν και μία εντυπωσιακή δημιουργία. Αποδείχτηκε και την περσινή χρονιά πως συνολικά λειτουργεί καλύτερα στο δημιουργικό κομμάτι η ομάδα με τον Μπίσεσβαρ να παίζει σε ρόλο επιτελικού, κοντά στον φορ και όχι στα αριστερά. Μάλιστα ο Λουτσέσκου, στα ντέρμπι του δεύτερου γύρου, κράτησε τον Πέλκα στον πάγκο και πήγε με τον Μπίσεσβαρ επιτελικό χαφ. Ο Φερέιρα κράτησε πιο κοντά στον φορ, τον επιτελικό του χαφ, από ότι συνήθιζε ο Λουτσέσκου. Το στοιχείο αυτό στο πρώτο μέρος έδωσε επιθετική ώθηση στην ομάδα. Ο Μπίσεσβαρ, άλλωστε, όποτε χρειαζόταν να γίνει ο επιπλέον παίκτης στη δημιουργία, γυρνούσε και έκανε τεράστια διαφορά σε αυτό το ρόλο.
ΜΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΤΟ 3-5-2
Στο ΟΑΚΑ, η παρουσία του Μπίσεσβαρ και όχι κάποιου καθαρού δεύτερου φορ, έβγαλε μη λειτουργικό το 3-5-2 του Κωστένογλου. Το πρόβλημα που αντιμετώπισε η ΑΕΚ ήταν διπλό και το ανέλυσε ωραία, με γραφήματα και στο κείμενο του ο Θέμης. Η σοβαρή απουσία του Σιμόες, έφερε στον άξονα της ΑΕΚ τον Κρστίτσιτς. Παίζοντας με τον απογοητευτικά βαρύ Σέρβο στο κέντρο και τον Μάνταλο, δεν υπήρχε αναχαίτιση και ένταση στα μαρκαρίσματα του άξονα. Δημιουργήθηκε λοιπόν, χώρος για εύκολη κατοχή στους Ντούγκλας, Μίσιτς, Μπίσεσβαρ, χρόνος και μέτρα χωρίς πίεση που τους επέτρεψε να στοχεύουν στις κινήσεις που γινόντουσαν στην πλάτη της άμυνας.
ΕΙΚΟΝΑ ΤΡΟΜΟΥ
Κινήσεις στο χώρο που και αυτές δεν είχαν αντιμετώπιση. Οι παίκτες της ΑΕΚ δεν μάρκαραν ούτε την πάσα, ούτε την κίνηση στο χώρο, συνδυασμός που δημιούργησε μία εικόνα τρόμου στο πρώτο μέρος.
Όπως ανέφερα με την παρουσία του Μπίσεσβαρ, αντί για δεύτερου φορ και την απουσία του Σιμόες από το κέντρο, κατευθείαν η τακτική της ΑΕΚ έγινε μη λειτουργική.
Οι τρεις στόπερ είχαν στο χώρο τους μόνο τον Σφιντέρσκι και έβλεπαν πως ο αντίπαλος στις πιο πάνω γραμμές, είχε τη δυνατότητα να ταξιδεύει εύκολα και χωρίς πίεση την μπάλα και να τροφοδοτεί κινήσεις ποδοσφαιριστών, που δεν τις ακολουθούσε κανείς.
Δεν έπαιρνε κανένας το τρέξιμο του Λημνιού που δημιούργησε σοβαρό πρόβλημα στην άμυνα της ΑΕΚ. Η κάθε πλευρά βάσει τακτικής είχε έναν παίκτη και με δεδομένο πως ο άξονας της Ένωσης, δεν είχε την παραμικρή ένταση, επέτρεπε στον Λημνιό πηγαίνοντας ανάμεσα στον μπακ και στον εσωτερικό χαφ να τρέχει κάθετα και βγαίνει στην πλάτη της άμυνας, χωρίς να αντιμετωπίζεται η κίνηση του.
ΤΟ ΚΑΛΥΤΕΡΟ ΠΑΙΧΝΙΔΙ ΤΟΥ ΛΗΜΝΙΟΥ
Η ΑΕΚ άφηνε και την πάσα και την κίνηση στο χώρο. Είχε έναν παραπάνω στόπερ από ότι χρειαζόταν ο οποίος δεν μπορούσε να ανακόψει το παραμικρό διότι δεν είχε στο χώρο του κάποιον να μαρκάρει. Εκεί που έχτιζε την δημιουργία του ο ΠΑΟΚ, έλλειπαν ποδοσφαιριστές, ενώ κανείς δεν υπήρχε για να πάρει από το ξεκίνημα, τα τρεξίματα χωρίς μπάλα του Λημνιού, που έκανε με διαφορά το καλύτερό του παιχνίδι στον ΠΑΟΚ.
Εκμεταλλεύτηκε τις συνθήκες του αγώνα, έβγαλε πολλά σπριντ, ήταν αποφασιστικός και με καθαρό μυαλό, που του επέτρεψε να λειτουργήσει με ποιότητα πάνω στο τρέξιμό του. Ο νεαρός εξτρέμ, πρέπει να επενδύσει σε αυτή την εμφάνιση και να δημιουργήσει τις προϋποθέσεις να γίνει πιο ουσιαστικός. Πρέπει να καταλάβει πως παίζει σε μία θέση με συγκεκριμένα νούμερα. Στον Παναθηναϊκό έβγαλαν άχρηστο τον Χατζηγιοβάνη ο οποίος πέρυσι πέτυχε 4 γκολ και έδωσε 4 ασίστ.
Ο Λημνιός έχει αγωνιστεί στον ΠΑΟΚ συνολικά σε 46 παιχνίδια πρωταθλήματος. Έχει βάλει μόλις ένα τέρμα και έχει δώσει μία ασίστ. Δεν θα τον στηρίξει πολύ η ομάδα αν συνεχίσει σε αυτή την κατεύθυνση. Στο ΟΑΚΑ έδειξε τι μπορεί να κάνει. Ήταν μία μόνιμη πηγή κινδύνου και πρέπει να χτίσει σε αυτή την εμφάνιση.
ΕΔΩΣΕ ΜΕΤΡΑ ΣΤΟ ΔΕΥΤΕΡΟ ΗΜΙΧΡΟΝΟ Ο ΦΕΡΕΪΡΑ
Δημιουργήθηκε στο πρώτο μέρος ένα παιχνίδι που ο ΠΑΟΚ μπορούσε να έχει κάνει μεγάλη ζημιά στην ΑΕΚ. Η εικόνα ήταν σοκαριστική και δικαιολογούσε ένα καθαρό προβάδισμα υπέρ των φιλοξενούμενων. Το χαμένο πέναλτι, οι πολλές χαμένες ευκαιρίες κράτησαν τον αγώνα στο εύθραυστο 0-1 και έδωσαν το δικαίωμα στην ΑΕΚ να επιστρέψει στην επανάληψη.
Για να υπάρξει αυτή η αλλαγή εικόνας στο δεύτερο ημίχρονο, χρειάστηκε να διορθώσει την τακτική του ο Κωστένογλου και να δώσει μέτρα ο Φερέιρα. Ο Πορτογάλος σίγουρα επηρεάστηκε από το κλίμα που είχε δημιουργηθεί. Το γεγονός πως άκουσε και πήρε την απόφαση να έρθει πιο κοντά στους παίκτες του, φάνηκε από την απόφαση να αφήσει τα δίδυμα με Ζαμπά-Ακπόμ και Σφιντέρσκι-Ακπόμ και να χρησιμοποιήσει για πρώτη φορά τον Μπίσεσβαρ περιφερειακά του σέντερ φορ. Η επιλογή του Μπίσεσβαρ του βγήκε. Η απόφαση που δεν λειτούργησε ήταν πως άλλαξε την αμυντική του συμπεριφορά στο δεύτερο ημίχρονο.
ΕΜΠΑΖΕ Ο ΡΟΝΤΡΙΓΚΟ, ΤΕΡΑΣΤΙΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ ΣΤΑ ΣΤΗΜΕΝΑ
Στο δεύτερο ημίχρονο, ο ΠΑΟΚ προσπάθησε να κρατήσει το αποτέλεσμα όπως έκανε την εποχή του Λουτσέσκου. Οι γραμμές κατέβηκαν πιο χαμηλά και η άμυνα άλλαξε διάταξη σε ένα 4-1-4-1 με τον Ντούγκλας να παίζει στην θέση 6 και τον Μπίσεσβαρ να πηγαίνει αριστερά. Ο φετινός ΠΑΟΚ, όμως, όταν βρίσκεται σε θέση άμυνας, δεν έχει καμία σχέση με την περσινή ομάδα. Για ακόμα μία φορά δεν μπόρεσε να αμυνθεί με ασφάλεια. Είχε απίστευτο πρόβλημα στα στημένα, ο Ροντρίγκο στα δεξιά έμπαζε και για ακόμα ένα παιχνίδι το δίδυμο κεντρικών χαφ όσο πέρναγε ο χρόνος, έκανε εύκολα λάθη στην πίεση των αντιπάλων.
Το μόνο που άλλαξε στο διάστημα που κατέβασε πιο χαμηλά τα μέτρα του, ήταν πως ο Ζίφκοβιτς, έκανε μία εντυπωσιακή απόκρουση και ήταν η πρώτη φορά φέτος, που έστω για μία φάση, ο ΠΑΟΚ κρατήθηκε από τον τερματοφύλακα του.
ΑΞΙΖΕ ΤΗΝ ΝΙΚΗ Ο ΠΑΟΚ
Με λίγα λόγια, η ομάδα του Φερέιρα, άξιζε να πετύχει τη νίκη και ο λόγος που δεν ήρθε ήταν πως δεν καθάρισε το ντέρμπι από το πρώτο ημίχρονο που δημιούργησε συνθήκες για καθαρό σκορ και πως δεν μπόρεσε να κρατήσει τις στιγμές που βρέθηκε σε θέση άμυνας, παρότι η ΑΕΚ ήταν σε θέση να απειλήσει με συγκεκριμένους τρόπους. Με στημένα και εκμεταλλευόμενη σε ροή αγώνα την αμυντική αδυναμία του Ροντρίγκο.
Σε αυτή την αδυναμία ήθελε να χτυπήσει μέχρι τέλους, ο Κωστένογλου και στην τελευταία αλλαγή έβγαλε τον Μάνταλο, για να περάσει τον Κλωναρίδη, επιλογή όμως που δεν του βγήκε.
Οι προπονητές, δεν μπορούν να πετύχουν θαύματα. Είναι δεδομένο πως το ταβάνι της ΑΕΚ είναι συγκεκριμένο. Ο Κωστένογλου με μία καλή διαχείριση που έκανε στο υλικό, κατάφερε να συμμαζέψει την κατάσταση. Στο παιχνίδι με τον ΠΑΟΚ, δημιουργήθηκαν συνθήκες διασυρμού αν έμπαινε το πέναλτι του Μπίσεσβαρ, το πιθανότερο ήταν το λαχείο να έληγε ψηλά. Είναι πολύ σημαντικό, που έστω και συγκυριακά, κατάφεραν να σώσουν την παρτίδα και να πάρουν την ισοπαλία.
ΠΕΡΙΣΣΟΤΕΡΕΣ ΛΥΣΕΙΣ Ο ΦΕΡΕΪΡΑ
Ασφαλώς και οι λύσεις που είχε ο Κωστένογλου ήταν περιορισμένες σε σχέση με αυτές του αντίπαλου προπονητή. Ο Φερέιρα μπόρεσε να καλύψει την απουσία του Πέλκα, με τον Μπίσεσβαρ, με ποδοσφαιριστή ικανό να κάνει καλύτερα τη συγκεκριμένη δουλειά. Ο Κωστένογλου, έχασε παραμονή του ντέρμπι τον Σιμόες και δεν είχε ποδοσφαιριστή ικανό να του δώσει την απαιτούμενη ενέργεια στον άξονα και έβλεπε για ένα ημίχρονο τους χαφ του ΠΑΟΚ, να δημιουργούν χωρίς πίεση.
Ο Φερέιρα είχε σαν πλάνο να ζητήσει από τον Σφιντέρσκι να τα δώσει όλα για 60 λεπτά, γιατί στη συνέχεια μπορούσε να περάσει τον Ακπόμ. Ο Κωστένογλου είχε να επιλέξει για παρτενέρ του Λιβάγια, έναν εκ των Αλμπάνη, Γιακουμάκη. Ο Φερέιρα, πήρε το καλύτερο φετινό παιχνίδι του Λημνιού και είχε στον πάγκο τον Ζαμπά. Ο Κωστένογλου διέκρινε αδυναμία στον Ροντρίγκο και για την τελευταία κίνηση μπας και πάρει με μία αλλαγή το παιχνίδι, κοίταξε στον πάγκο και έβαλε τον Κλωναρίδη.
Με λίγα λόγια, η ΑΕΚ πληρώνει τις λανθασμένες όπως φαίνεται μεταγραφικές κινήσεις των Λυμπερόπουλο, Καρντόσο. Τα λεφτά δόθηκαν για ποδοσφαιριστές που δεν μπορούν να κάνουν την διαφορά και οι λύσεις είναι περιορισμένες.
ΚΕΡΔΙΣΜΕΝΟΙ ΚΑΙ ΟΙ ΔΥΟ
Το τελευταίο σφύριγμα βρίσκει τον ΠΑΟΚ πιο δυνατό. Έκανε μία εμφάνιση που του δίνει ώθηση για τη συνέχεια και το δικαίωμα να πιστεύει πως μπορεί η συμπόρευση με τον Φερέιρα να φέρει αποτέλεσμα. Οι επιλογές του προπονητή, αλλά και η εικόνα τον φέρνει πιο κοντά με τους παίκτες του και αυτό είναι σημαντικό. Είναι όμως ξεκάθαρο πως αν δεν βελτιωθεί ανασταλτικά, αν δεν βρει ξανά τις αμυντικές του σταθερές, πρωτάθλημα δύσκολα θα πάρει.
Για την ΑΕΚ είναι μεγάλο κέρδος, το γεγονός πως ο Κωστένογλου, με τους παίκτες του έπεισαν τον κόσμο να έρθει μαζικά στο γήπεδο για να στηρίξει την ομάδα και πολύ σημαντικό, πως το αποτέλεσμα δεν ήταν τέτοιο που να δημιουργεί συνθήκες, αυτόν τον κόσμο να τον χάσει. Σίγουρα οι δυνατότητες, είναι συγκεκριμένες, όμως η ομάδα πάλεψε και έσωσε την παρτίδα.